3485
Sök

Böter/straff på att åka dit för att man har turbo konverterat en bil?

8 156 Inlägg
14 juli 2011
r2d2artur skrev:
En fundering som dök upp när jag läste inlägget.
Vad säger försäkringsbolaget om du smäller med bilen?

Med största sannolikhet så får du stå för hela kalaset. Dvs både skadorna på din bil och skadorna på andras egendom.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

4 Inlägg
15 juli 2011
Phaetoon skrev:
Burta skrev:
Lite OT, men någon som har någon erfaranhet av vad en turbokonverterad 6a på 2,5l skulle kunna snitta i bensinförbrukning?

Ta gärna dessa OT-diskussioner i en annan tråd. I vilket fall så kan en rejält trimmad turbokonverterad motor dra allt mellan 1l och 20l milen. Det går alltså inte svara på din fråga.

Mvh Moderator Phaetoon

Tyckte det var waste att göra ny tråd för bara en liten fråga.

Avstängd
44 Inlägg
15 juli 2011
r2d2artur skrev:

Du får ju ge fasen i att smälla förstår du väl.

675 Inlägg
21 augusti 2011
Lånar tråden lite då jag tycker det tillhör samma ämne tongue Om man får reggbes. på bilen, vad händer efter den månaden? T.ex: om man åker på reggbes nu i augusti, kan man då regga den till våren? Mvh/Linkan.

1 321 Inlägg
21 augusti 2011
Linkan_740 skrev:
Lånar tråden lite då jag tycker det tillhör samma ämne tongue Om man får reggbes. på bilen, vad händer efter den månaden? T.ex: om man åker på reggbes nu i augusti, kan man då regga den till våren? Mvh/Linkan.

Åker du dit på en regbes så måste du besikta inom en månad, annars får du körförbud...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Ubåtsingenjör
7 373 Inlägg
21 augusti 2011
Phaetoon skrev:
r2d2artur skrev:

Med största sannolikhet så får du stå för hela kalaset. Dvs både skadorna på din bil och skadorna på andras egendom.

trafikförsäkringen gäller väl i vilket fall ? gäller iallafall även om man inte har körkort... borde vara liknande regler tycker man

675 Inlägg
21 augusti 2011
Volvofarfar skrev:
Linkan_740 skrev:

Åker du dit på en regbes så måste du besikta inom en månad, annars får du körförbud...

Jo det förstår jag smile men jag menar, det funkar alltså lika bra att regga den till våren? Det händer inget mer än att man får körförbud? Som en vanlig besiktning som gått ut/inte gick igenom.

Tvivlare
2 266 Inlägg
21 augusti 2011
Linkan_740 skrev:
Volvofarfar skrev:
Linkan_740 skrev:

Jo det förstår jag smile men jag menar, det funkar alltså lika bra att regga den till våren? Det händer inget mer än att man får körförbud? Som en vanlig besiktning som gått ut/inte gick igenom.

Du kan åka in när du vill, dock så har du körförbud efter den månaden. Ask me, i know.. wink

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

1 321 Inlägg
21 augusti 2011
CHEEVA skrev:
Phaetoon skrev:
r2d2artur skrev:

trafikförsäkringen gäller väl i vilket fall ? gäller iallafall även om man inte har körkort... borde vara liknande regler tycker man

Enligt mitt försäkringbolag får får man inte ens teckna försäkring om man inte har körkort..

och lånar "försäkringstagaren" ut bilen till någon utan körkort så vill nog inte försäkringsbolaget vara med och leka längre...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

17 Inlägg
24 februari 2013
Dom slår dig på käften o skrattar hånfullt.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
24 februari 2013
plus46Motorsport skrev:
Dom slår dig på käften o skrattar hånfullt.

men så äre ju alltid när de ska hämta bötes blocket ju.

1 938 Inlägg
24 februari 2013
CHEEVA skrev:
Phaetoon skrev:
r2d2artur skrev:

Med största sannolikhet betalar trafikförsäkringsföreningen för motpartens skador och kräver dig på pengarna.

OT:
En trafikförsäkring gäller enligt mina avtal inte om föraren saknar körkort, alla villkor står i avtalet, och tro inte att dom inte garderat sig mot en sån enkel sak. Det vore för dom som att ge bort pengar, det är i allmänhet svårt nog att ha med försäkringsbolag att göra.

12 086 Inlägg
24 februari 2013
Man blir inte ersättningsskyldig till försäkringsbolaget för att man bara kör turbokonverterad bil. Däremot kan man nog få svårt att få ersättning för bilen.

1 433 Inlägg
24 februari 2013
jag fick flygande bess på min VR6 Turbo konverterad de märkte ingenting , även fast jag då hade rakt sidepipe och frontmonterad IC utskruen framtjol för maximal kylning, kolla mina kort på den liksom , får en att undra vad dem höll på med den dagen , dock blev jag väldigt glad som klarade mig! smile

1 938 Inlägg
24 februari 2013
Germax skrev:
Man blir inte ersättningsskyldig till försäkringsbolaget för att man bara kör turbokonverterad bil. Däremot kan man nog få svårt att få ersättning för bilen.

Dom kan vägra att betala motpartens skador, därför går trafikförsäkringsföreningen in och kräver dig sen på pengarna i efterhand.

Kör du en bil som inte är registrerad efter en så pass omfattande förändring som en turbokonvertering så har försäkringsbolaget rätt att neka dig ersättning, för du har som sagt brutit mot avtalet.

Men vem vet, du kanske har en försäkring med specialavtal som tillåter dig att framföra olagliga fordon på gatan, och försäkringsbolaget betalar gladeligen ut pengar i onödan. Vist är det så!

1 772 Inlägg
24 februari 2013
En följdfråga,

Vad händer efter att 1 månad har gått och man inte åtgärdat felet och har fått körförbud eftersom bilen är obesiktad, och man blir stoppad igen. Är det böter igen då? Och t.ex en tredje gång. Blir påföljderna större eller är böter det enda som blir?

Någon som varit med om det eller har en vettig källa på info?
Senast redigerat av nordstromj (24 februari 2013)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

187 Inlägg
24 februari 2013
SylvesterStallone skrev:
jag fick flygande bess på min VR6 Turbo konverterad de märkte ingenting , även fast jag då hade rakt sidepipe och frontmonterad IC utskruen framtjol för maximal kylning, kolla mina kort på den liksom , får en att undra vad dem höll på med den dagen , dock blev jag väldigt glad som klarade mig! smile

Hahaha!! Fan va nervös jag hade varit :-D

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

1 938 Inlägg
24 februari 2013
nordstromj skrev:
En följdfråga,

Vad händer efter att 1 månad har gått och man inte åtgärdat felet och har fått körförbud eftersom bilen är obesiktad, och man blir stoppad igen. Är det böter igen då? Och t.ex en tredje gång. Blir påföljderna större eller är böter det enda som blir?

Någon som varit med om det eller har en vettig källa på info?

Vet ej, men om man kör oskattat kan dom ta skyltarna för dig tills du betalat skatten.
Om du skall ha en säker källa får du ta och kolla på transportstyrelsens hemsida.

KHRacing
24 februari 2013
Glesmark skrev:
OT:
En trafikförsäkring gäller enligt mina avtal inte om föraren saknar körkort, alla villkor står i avtalet, och tro inte att dom inte garderat sig mot en sån enkel sak. Det vore för dom som att ge bort pengar, det är i allmänhet svårt nog att ha med försäkringsbolag att göra.

Svensk lag säger att trafikdelen på försäkrningen "alltid" gäller. svårt att förhandla bort en lag :-) (går ej)

1 938 Inlägg
24 februari 2013
KHRacing skrev:
Glesmark skrev:
OT:

Svensk lag säger att trafikdelen på försäkrningen "alltid" gäller. svårt att förhandla bort en lag :-) (går ej)

Hm okej,  vet att den gäller för att skydda andra trafikanter mot ekonomiskt lidande, ett alternativ är att dom kan stå för kostnaden för att sen kräva dig på den.

Sök