Vilken volvo är det lättast att bygga t5 motor i av 2, 7 och 9 serien?

Whisper
13 juni 2011 · 136 Inlägg

Jag har ju tänkt på 225 hk om jag ska bygga om en 740.

Men vad mer specifikt behöver man för att bygga om till t5 ( 225 hk ) mer än elsystem, motorfäste, motor, låda och oljetråg?

Åter igen, känar man mest på att köpa en färdig eller bygga egen?

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
Whisper
2 oktober 2011 · 136 Inlägg

Tjena.

Tar upp tråden ytterligare igen pga att bygget ska ta fart nu och delar ska inhandlas, därför behöver jag veta vilken bil som jag ska bygga på.

Vilken bil är lättast och bäst att bygga t5 ( 225 hk ) på av dessa olika bilar och ska man inrikta sig på bilar före årsmodel -93 på grund av svårigheter att regga om den för att slippa regga den som ombyggt fordon?

* Volvo 940
* Volvo 960
* Volvo 740
* Volvo 760

Bör det inte vara lättast att bygga på en 960 91-92 manuell om det nu går att få tag i någon av dem få som finns kvar?
Är det standard M90h i alla manuella 960?

Tacksam för alla svar smile

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
G-sson
2 oktober 2011 · 612 Inlägg

Samtliga 740/760/940/960 är enligt SFROs lista godkända för 238hk och 310Nm så länge man uppfyller några krav om kränghämmare/stötdämpare, några modeller får ha 328Nm om man även uppfyller krav på viss utväxling.
Hur högt vrid har motorn du tänker använda?

http://www.sfro.com/index.php/info-slutbesiktning-bil -> Tillåten effektökning ändrade fordon

Whisper
2 oktober 2011 · 136 Inlägg

tänkte mest på en 960 och 760 måste vara lättare att bygga på  eftersom alla motorfäste och tråg med mera redan är klart? eller det är inte alls samma på dem? kanske är helt ute och cyklar?

vet ej motor inu men antingen 225 hk / 300 Nm

Eller R motorn / 240 hk / 330 Nm

Men lutar åt 225 hk / 300 Nm till 99 %

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
grillchips
2 oktober 2011 · 462 Inlägg

Whisper skrev:
tänkte mest på en 960 och 760 måste vara lättare att bygga på  eftersom alla motorfäste och tråg med mera redan är klart? eller det är inte alls samma på dem? kanske är helt ute och cyklar?

vet ej motor inu men antingen 225 hk / 300 Nm

Eller R motorn / 240 hk / 330 Nm

Men lutar åt 225 hk / 300 Nm till 99 %

Ja R motorn går ju inte regga i en 760,940,740 eller 960 tongue

Mercedes 320e "strögarN" (1995)
Whisper
12 januari 2012 · 136 Inlägg

tar upp tråden igen pga att jag undrar om 960 har samma oljetråg och motorfästen som en 850 t5 225 hk, dvs kan man plocka ur motorn ur en 960 -92:a 3,0 och sätta ner en t5 motor i samma motorfäste. jätte tacksam för alla svar :-)

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
jimmzzan
12 januari 2012 · 1 168 Inlägg

Whisper skrev:
tar upp tråden igen pga att jag undrar om 960 har samma oljetråg och motorfästen som en 850 t5 225 hk, dvs kan man plocka ur motorn ur en 960 -92:a 3,0 och sätta ner en t5 motor i samma motorfäste. jätte tacksam för alla svar :-)

Du behöver ju korta oljetråget baserat på en 960 oljetråg.
Sen har jag för mig att man behöver 960 motorfästena, och om du ska hinka ner den i en 960 så är det ju samma!

Hur går det med projektet i övrigt? smile

Whisper
12 januari 2012 · 136 Inlägg

jodå framåt :-P stod stilla länge pga jag inte kunde välja vilken bil jag skulle göra det på men nu när jag vet att allt passar behöver jag bara motor och elsystem :-) har samlat på mig massa delar under vintern.

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 januari 2012 · 13 754 Inlägg

240 går ej att regga med t5 spisen varken med 2.0 eller 2.3

det är 2.0liters ltt spisen som gäller då

vridet som knasar till det på 240

sen efter reggningen är en annan 5:a ingen som ser skillnad på en 2.3l och en 2.0 om man inte är riktigt duktig

lättast är senare 740 dvs efter 88b för enkelhetens skull eller 940 före 93

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Whisper
14 januari 2012 · 136 Inlägg

960 med 6:an måste ju vara lättast eftersom alla motorfäste och oljetråg redan är anpassat efter den karossen så det måste väll nästan bara vara plugg & play?

Förutom växellåda och dyligt men motor och elsystem kan ju inte vara svårt då eftersom det är samma på 960 samt att 960:in har 850 instrumentpanel och inredning i vissa modeller så alla passar ju rakt på?

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
Whisper
22 april 2012 · 136 Inlägg

Inte någon som har byggt en 960 t5 innan som vet om man kan plocka ur den gamla motorn 3,0 och bara sätta i en t5 motor i samma motorfäste? t5 oljetråg måste ju vara samma som en 960 oljetråg?

Tacksam för alla svar

Mvh

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
loow Jävel
22 april 2012 · 2 018 Inlägg

Whisper skrev:
Inte någon som har byggt en 960 t5 innan som vet om man kan plocka ur den gamla motorn 3,0 och bara sätta i en t5 motor i samma motorfäste? t5 oljetråg måste ju vara samma som en 960 oljetråg?

Tacksam för alla svar

Mvh

Jag har en 960 t5, men den är inte färdigbyggd.
Motorfästena passar rakt på, vattenrören passar, men behöver kortas.
Tråget passar men behöver kortas, oljesilen också.
Vattenslangarna passar.

Det som inte passar är väl fördelaren.
Sen behöver man insug från en nyare t5.

Det jag sitter lite fast på nu är oljekyl, då jag inte riktigt fattar nått av det. Jag har ingen på min bil, men jag har en lös..

Jag har kortat tråg, motorfästen o sånt till salu om du är intresserad.

You got to risk it, to get the biscuit :)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 april 2012 · 13 754 Inlägg

blir trångt med oljefällan när man kör orginal motorfästen men detta går alltid att lösa genom att flytta upp den


oljekylningen använder du 960 orignal

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
loow Jävel
22 april 2012 · 2 018 Inlägg

Growe skrev:
blir trångt med oljefällan när man kör orginal motorfästen men detta går alltid att lösa genom att flytta upp den


oljekylningen använder du 960 orignal

Hur ser den ut?
Jag köpte min 960 utan motor, så jag misstänker att oljekylen försvunnit i samma veva.

You got to risk it, to get the biscuit :)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 april 2012 · 13 754 Inlägg

loow skrev:

Growe skrev:
blir trångt med oljefällan när man kör orginal motorfästen men detta går alltid att lösa genom att flytta upp den


oljekylningen använder du 960 orignal

Hur ser den ut?
Jag köpte min 960 utan motor, så jag misstänker att oljekylen försvunnit i samma veva.

sitter bara där man sätter oljekylaren

alla har dock inte detta beronde på årgången osv

du kan använda en vanlig luftkyld oljekylare med en filterförflyttare utan några som helst problem

på 960 är den vattenkyld

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
loow Jävel
22 april 2012 · 2 018 Inlägg

Growe skrev:

loow skrev:

Growe skrev:
blir trångt med oljefällan när man kör orginal motorfästen men detta går alltid att lösa genom att flytta upp den


oljekylningen använder du 960 orignal

Hur ser den ut?
Jag köpte min 960 utan motor, så jag misstänker att oljekylen försvunnit i samma veva.

sitter bara där man sätter oljekylaren

alla har dock inte detta beronde på årgången osv

du kan använda en vanlig luftkyld oljekylare med en filterförflyttare utan några som helst problem

på 960 är den vattenkyld

Min är en 91a.
Okej, såna grejer har jag ligger så då får jag prova att sätta dit de smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
Extrazz En 5a är Livet.
22 april 2012 · 2 005 Inlägg

sosagt s ären 960 enklast att byg apå då man får många delar man behöver. dock insug får man ta från någon ann T5a annars får det inte plats.  sen är det massa egenknåpande med grenrör,tryckslangar/rör och sånt där. det är iinget lätt jobb.

har man kontakter så kanske man kan slänga ihop en fin 740 etc för 20-30k med allting inräknat. Dock är ju inte tiden inräknat så 50k för en fin T5a är inte helt fel enligt mig att köpa. även om många ligger en bra slant över det dessutom!

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
steifan DR!FTT3KN!K3R
22 april 2012 · 10 427 Inlägg

Whisper skrev:
tänkte mest på en 960 och 760 måste vara lättare att bygga på  eftersom alla motorfäste och tråg med mera redan är klart? eller det är inte alls samma på dem? kanske är helt ute och cyklar?

760 har den gamla V6an (PRV) så där får man inte mycket "på köpet" wink

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 april 2012 · 13 754 Inlägg

steifan skrev:

Whisper skrev:
tänkte mest på en 960 och 760 måste vara lättare att bygga på  eftersom alla motorfäste och tråg med mera redan är klart? eller det är inte alls samma på dem? kanske är helt ute och cyklar?

760 har den gamla V6an (PRV) så där får man inte mycket "på köpet" wink

krängaren bara smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Whisper
22 april 2012 · 136 Inlägg

Vad ska man med oljekylare till om man ska köra manuellt?

Det har man väll bara till automat låda?

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang