2659
Sök

Köra bil utan körkort??

375 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Följande har hänt. Två bekantar är i en stuga i skogen. Ena tjejen får vansinnit ont i bröstet och har svårt med att andas. Den andra tjejen larmar ambulansen.  Sista biten upp till stugan är en myckat smal och dålig skogsväg. Det är svårt att köra sista biten med en vanlig volvo. Kompisen bestämmer sig då för att lasta in kompisen i bilen och åka ca 8 km och möta upp ambulansen. Dock har hon inget körkort då hon blev av med det pga fortkörning. OM polisen hade kommit hade hon då kunnat få påbackning i detta läge??
Eller finns det några undantag i sådanna här fall??

Nu gick allt bra och kompisen kom i tid till sjukhuset och mår hyffsat bra.

Snacka gärna skit om min partner, men nämn inte ett ont ord om min bil!

Too School for cool
110 Inlägg
19 juni 2011
Var det ens någon som nämnde något om dennes körning / körkort? Om inte det ens kom upp så är det ju inget att bry sig om.

That Shit Cray
1 087 Inlägg
19 juni 2011
Har hon inget körkort ska hon inte köra (!) oavsett vad.

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST

375 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Nej det kom inte fram att hon var utan körkort. 

Självklart ska man ju inte köra bil i vanliga fall utan kortat.

1 213 Inlägg
19 juni 2011
I en nödsituation då får köra utan körkort, får även köra mot rött förutsatt iej finns risk för det ska bli en krock.

Vägen så dålig att risken finns att ambulansen kört fast? Ambulanser riktigt tunga med all sin utrustning.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

375 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Ambulansen hade inte kunnat ta sig fram hela vägen. Personalen hade fått gå dom sista 500 metrarna.  En ambulans väger ca 2900kg.
Det är alltså ok att köra i en nödsituvation?? Det låter ju ganska logiskt.

Muttley
19 juni 2011
Svar nej.
Du måste upprätta sos om att vägen ej är farbar för en ambulans och medela att en utan körkort kommer att hjälpa till att ta bilen ner och möta upp.
Man får ej heller köra mot rött eller bryta en enda lag. Förrän du har upprättat sos alarm om att detta kommer ske. Och då kommer dem att skicka ut polis eller ambulans som antingen möter upp eller tar över.
Om nu inte man berättar detta för sos så har polisen rätt att bötfälla och sådant.

Och om ambulansen hade kunnat ta sig så långt ifrån som 500 meter från huset eller platsen så ser jag de kanske rätt dumt. Men de var säkert uppskattat av dem.

Och kom inte med att om man är chockad så kan man inte ringa bla bla, kan man köra en bil så kan man säga snabbt att man kommer att bryta mot lagarna och vill ha poliseskort eller liknande för att man ska underlätta sin framfart.

375 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Nu tror jag inte ens att hon hade i tanken att hon skulle meddela sos om att hon skulle köra bil utan körkort. Det enda hon ville var att se till att hennes vän snabbt fick hjälp med sina bröstsmärtor. Hur som så sparade detta ganska mycket tid.

Muttley
19 juni 2011
Tar 2 sekunder och säga det till dem.

Men de finnes fall där folk fått böter för att bryta mot lagen när de är bråttom.

BMW ///M3
404 Inlägg
19 juni 2011
när det handlar om ens kompis liv så hade JAG skitit fullständigt i om jag haft ett körkort eller ej, sen vet inte jag hur mycket ni värderar erat körkort men det låter som vissa hellre har kvar kortet än kompisen. men jag hade gärna kunnat bli av med kortet om det finns chans att rädda polaren istället och det är ju helt självklart!!

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 juni 2011
laaaarsson skrev:
när det handlar om ens kompis liv så hade JAG skitit fullständigt i om jag haft ett körkort eller ej, sen vet inte jag hur mycket ni värderar erat körkort men det låter som vissa hellre har kvar kortet än kompisen. men jag hade gärna kunnat bli av med kortet om det finns chans att rädda polaren istället och det är ju helt självklart!!

Ja självklart är det så! Man sätter ju någons liv högre än egendom, men tänk om personen utan körkort är utan körkort eftersom denne verkligen inte kan köra bil, då förvärrar man ju situationen dramatiskt genom att välja att köra.

En krock mot träd utan bälte i joggingfart kan ju ställa till en del det med.  Så att om lagen säger nej är ju inte så konstigt egentligen

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

375 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Svarar alla. Självklart hade jag med skitit i om jag inte fick köra eller inte så länge jag var nykter.  Kompisen hade blivit av med sitt kort pga fortkörning.

Visst tar det inte lång tid att säga till sos att "jag kör henne utan körkort till plats X" men det hade jag aldrig tänkt på heller. Jag tycker heller inte att det är konstigt om lagen säger NEJ på det bestämmdaste.
Men valet är enkelt. Vännen kvar i liv eller körkortet. Det handlade trots allt inte om ett brytet ben.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
19 juni 2011
Inte på allmän väg men på privat väg kan man köra med vad man vill så länge än den intill privat mark vilket är det dom flesta skogs/åkervägar.

Om nu polisen skulle fråga om körkort då man körde på en privat väg så kan dom ändå inte göra så mycket än bara säga vad dom tycker.
Hur vet jag det? Vad med om nåt liknade då en bekant bröt benet i skogen o det var 5-10km till närmaste allmän väg med en 4x4 pickup.
Senast redigerat av Grabber (19 juni 2011)

375 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Grabber skrev:
Inte på allmän väg men på privat väg kan man köra med vad man vill så länge än den intill privat mark vilket är det dom flesta skogsvägar.

Om nu polisen skulle fråga om körkort då man körde på en privat väg så kan dom ändå inte göra så mycket än bara säga vad dom tycker.
Hur vet jag det? Vad med om nåt liknade då en bekant bröt benet i skogen o det var 5-10km till närmaste allmän väg med en 4x4 pickup.

Ja detta var en privat väg. Eller ja, kostig.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
19 juni 2011
skydark skrev:
Ja detta var en privat väg. Eller ja, kostig.

Då får du kora stridsvagn om du nu har en sådan. wink

8 892 Inlägg
20 juni 2011
Grabber skrev:
Inte på allmän väg men på privat väg kan man köra med vad man vill så länge än den intill privat mark vilket är det dom flesta skogs/åkervägar.

Givetvis gäller lagen om giltigt körkort även privat väg, finns inga undantag från körkortsreglerna.

Enda undantaget är Inom inhägnat järnvägs- eller industriområde, inhägnat tävlingsområde eller annat liknande inhägnat område.

Källa : Trafikförordning (1998:1276) 2 §
          Körkortslag (1998:488)  10 §
Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

1 571 Inlägg
20 juni 2011
Självklart sk-ter  man i om man har körkort, försäkrad bil osv om det är en nödsituation. Tänk om ens nära och kära dör för att man är en paragrafryttare. Sen om det visade sig att den man kört till sjukan inte var sjuk skulle man ju bli jättearg smile

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
20 juni 2011
Hamilton skrev:
Grabber skrev:

Givetvis gäller lagen om giltigt körkort även privat väg, finns inga undantag från körkortsreglerna.

Enda undantaget är Inom inhägnat järnvägs- eller industriområde, inhägnat tävlingsområde eller annat liknande inhägnat område.

Mvh
Hamilton

Där ser du - även poliser kan ha fel! Det var det dem sa till mig då o jag tror inte att lagen har ändrats så mycket på 10-15 år.

Men om vi nu går blind på vad det står i lagen hur förklaras en traktor på en åker?
Fordon på ej inhägnat privat område är ju det....

375 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
IED skrev:
Om ambulanspersonalen nu skulle behöva gå 500m för att ta sig till stugan, varför körde kompisen 8km för att möta upp?

Annars kanske Brottsbalken 24 kap 4§ är relevant i detta fall.. (nöd)

För att hela dom sista 8km är en smal och dålig skogsväg.  Dom sista 500 metrarna hade dom inte kunnat köra alls med ambulans.

375 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
Grabber skrev:
Hamilton skrev:
Grabber skrev:

Mvh
Hamilton

Där ser du - även poliser kan ha fel! Det var det dem sa till mig då o jag tror inte att lagen har ändrats så mycket på 10-15 år.

Men om vi nu går blind på vad det står i lagen hur förklaras en traktor på en åker?
Fordon på ej inhägnat privat område är ju det....

Hur menar du nu med en traktor?  När jag har kört traktor har det varit på min mark. Traktorn har varit försäkrad och skattad och jag har körkort. För att köra traktor krävs körkort eller traktorkort för jordbrukstraktor.
Därimot får INTE mina barn köra cross eller fyrhjuling på min mark. Det är inte ett inhägnat område.

Sök