Volvo 940 ltt skadligt för turbon?

Iveskold17
20 juni 2011 · 142 Inlägg

Hej, kaddar 0,6 bar och har öppet luftfilter, när jag släpper på gasen vid 3-4000 varv så hör man ju hur den pyser, men de mer slår tillbaka in i turbon, vet inte hur jag ska beskriva de, de kvittrar typ, har hört att deta e skadligt för turbon? om de e det, hur kan jag göra så den inte gör så utan bara pyser vanligt smile?

27-an
Volvo 945 (1996)
ne-X-us
21 juni 2011 · 6 Inlägg

Montera dit en dumpventil wink helst en återcirkulerande vilket är skonsammast. men om du vill ha det härliga pysandet så är de öppen dump som gäller. smile

Volvo 855 R (1996)
XeptiQ Whatever :)
21 juni 2011 · 1 652 Inlägg

Sant, men vill du ha en öppen dump så kommer bilen dö vid gas släpp, går att ordna men inte bra för lmm wink

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
discokapten Kapten på disco!
21 juni 2011 · 1 729 Inlägg

XeptiQ skrev:
Sant, men vill du ha en öppen dump så kommer bilen dö vid gas släpp, går att ordna men inte bra för lmm wink

Varför? sluta gissa.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 juni 2011 · 13 757 Inlägg

att det låter är för återcirkuleringen fungerar om det inte är väldigt skarpt kvittrande ljud

det sitter en återcirkulerande "dump" avlastningsventil orginal på 940 2.3s/se/turbo/classic
denna låter en hel del med öppet filter

men din turbo är så liten att orginal avlastningsventilen aldrig blir för liten
så att montera något eftermarknads smäck är helt onödigt och kan resultera i att det blir föreläggande om ombes när polisen gör flygnade eller om fel bes gubbe kollar under huven

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
XeptiQ Whatever :)
21 juni 2011 · 1 652 Inlägg

discokapten skrev:

XeptiQ skrev:
Sant, men vill du ha en öppen dump så kommer bilen dö vid gas släpp, går att ordna men inte bra för lmm wink

Varför? sluta gissa.

Öhm, varför gissa när jag körde så själv, innan du skriver något så TESTA. Hade min öppna dump mellan turbo och IC och Lmm strax innan tomgångs motorn.. Jisses.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
21 juni 2011 · 1 163 Inlägg

XeptiQ skrev:

discokapten skrev:

XeptiQ skrev:
Sant, men vill du ha en öppen dump så kommer bilen dö vid gas släpp, går att ordna men inte bra för lmm wink

Varför? sluta gissa.

Öhm, varför gissa när jag körde så själv, innan du skriver något så TESTA. Hade min öppna dump mellan turbo och IC och Lmm strax innan tomgångs motorn.. Jisses.

tror snarare han undrade varför det skulle vara skadligt för LMM vilket det inte är och tomgången är enkelt fixad med en slangklämma smile

~Andy~
yoppe
21 juni 2011 · 388 Inlägg

Enkelt sett kan man säga att turbo bilar med LMM aldrig mår bra av öppen dumpventil sen fungerar det bättre och sämre på olika bilar och med olika inställningar.
Eftersom Lmm:en sitter i början av systemet för insugningsluften och har till uppgift att mäta hur mycket luft som går in i systemet för att sedan tala om för motorstyrningen hur mycket bränsle som skall till när det är dags att förbrännas, en återcirkulerande avlastningsventil (dump) släpper tillbaka den uppmätta luften i systemet och därav blir blandningen syre/bränsle rätt har man en öppen dump med detta system släpper man som sagt ut lite syre i den fria luften och blandningen syre/bränsle blir således inte optimal.

Senast redigerat av yoppe (21 juni 2011)

XeptiQ Whatever :)
21 juni 2011 · 1 652 Inlägg

volvoandy90 skrev:

XeptiQ skrev:

discokapten skrev:

Varför? sluta gissa.

Öhm, varför gissa när jag körde så själv, innan du skriver något så TESTA. Hade min öppna dump mellan turbo och IC och Lmm strax innan tomgångs motorn.. Jisses.

tror snarare han undrade varför det skulle vara skadligt för LMM vilket det inte är och tomgången är enkelt fixad med en slangklämma smile

Nja, om du läser mitt inlägg och sen hans svar så menar han allt på att jag gissar etc etc.. lite tråkgit att folk skriver och inte vet vad de snackar om, men det funkar man hur skadligt det är för snurran det vet jag inte men jag vet däremot att tråden i LMM tar lätt stryk av eventull olja som följer med eller någon sot partikel, vad vet jag. Min klarade sig helt okej..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
21 juni 2011 · 1 163 Inlägg

yoppe skrev:
Enkelt sett kan man säga att turbo bilar med LMM aldrig mår bra av öppen dumpventil sen fungerar det bättre och sämre på olika bilar och med olika inställningar.
Eftersom Lmm:en sitter i början av systemet för insugningsluften och har till uppgift att mäta hur mycket luft som går in i systemet för att sedan tala om för motorstyrningen hur mycket bränsle som skall till när det är dags att förbrännas en återcirkulerande avlastningsventil (dump) släpper tillbaka den uppmätta luften i systemet och därav blir blandningen syre/bränsle rätt har man en öppen dump med detta system släpper man som sagt ut lite syre i den fria luften och blandningen syre/bränsle blir således inte optimal.

Vilket isåfall säger att MOTORN mår dåligt av det och inte LMMen..

~Andy~
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
21 juni 2011 · 1 163 Inlägg

XeptiQ skrev:

volvoandy90 skrev:

XeptiQ skrev:

Öhm, varför gissa när jag körde så själv, innan du skriver något så TESTA. Hade min öppna dump mellan turbo och IC och Lmm strax innan tomgångs motorn.. Jisses.

tror snarare han undrade varför det skulle vara skadligt för LMM vilket det inte är och tomgången är enkelt fixad med en slangklämma smile

Nja, om du läser mitt inlägg och sen hans svar så menar han allt på att jag gissar etc etc.. lite tråkgit att folk skriver och inte vet vad de snackar om, men det funkar man hur skadligt det är för snurran det vet jag inte men jag vet däremot att tråden i LMM tar lätt stryk av eventull olja som följer med eller någon sot partikel, vad vet jag. Min klarade sig helt okej..

Jo oljor och dylikt t ex impellrar brukar ju knappast vara hälsosamt men vi snackade väl om att sätta dit öppen dump? isåfall har ju inte det någon betydelse + kommer det olja ur turbon är det nog dags att byta big_smile

~Andy~
yoppe
21 juni 2011 · 388 Inlägg

volvoandy90 skrev:

yoppe skrev:
Enkelt sett kan man säga att turbo bilar med LMM aldrig mår bra av öppen dumpventil sen fungerar det bättre och sämre på olika bilar och med olika inställningar.
Eftersom Lmm:en sitter i början av systemet för insugningsluften och har till uppgift att mäta hur mycket luft som går in i systemet för att sedan tala om för motorstyrningen hur mycket bränsle som skall till när det är dags att förbrännas en återcirkulerande avlastningsventil (dump) släpper tillbaka den uppmätta luften i systemet och därav blir blandningen syre/bränsle rätt har man en öppen dump med detta system släpper man som sagt ut lite syre i den fria luften och blandningen syre/bränsle blir således inte optimal.

Vilket isåfall säger att MOTORN mår dåligt av det och inte LMMen..

Precis,därimot ett öppet "olje" filter KAN skada LMM:en därför är ett dry-flow filter att föredra.

XeptiQ Whatever :)
21 juni 2011 · 1 652 Inlägg

volvoandy90 skrev:

XeptiQ skrev:

volvoandy90 skrev:

tror snarare han undrade varför det skulle vara skadligt för LMM vilket det inte är och tomgången är enkelt fixad med en slangklämma smile

Nja, om du läser mitt inlägg och sen hans svar så menar han allt på att jag gissar etc etc.. lite tråkgit att folk skriver och inte vet vad de snackar om, men det funkar man hur skadligt det är för snurran det vet jag inte men jag vet däremot att tråden i LMM tar lätt stryk av eventull olja som följer med eller någon sot partikel, vad vet jag. Min klarade sig helt okej..

Jo oljor och dylikt t ex impellrar brukar ju knappast vara hälsosamt men vi snackade väl om att sätta dit öppen dump? isåfall har ju inte det någon betydelse + kommer det olja ur turbon är det nog dags att byta big_smile

Jao, det är det ju, minns min gamla tic som jag hade dit en öppen dump, och tänkte skulle vara duktig och blåsa rent IC med mer än 0.8 bar smile haha har aldrig sett så möö olja, men den gick inte alls långt.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
21 juni 2011 · 1 163 Inlägg

XeptiQ skrev:

volvoandy90 skrev:

XeptiQ skrev:

Nja, om du läser mitt inlägg och sen hans svar så menar han allt på att jag gissar etc etc.. lite tråkgit att folk skriver och inte vet vad de snackar om, men det funkar man hur skadligt det är för snurran det vet jag inte men jag vet däremot att tråden i LMM tar lätt stryk av eventull olja som följer med eller någon sot partikel, vad vet jag. Min klarade sig helt okej..

Jo oljor och dylikt t ex impellrar brukar ju knappast vara hälsosamt men vi snackade väl om att sätta dit öppen dump? isåfall har ju inte det någon betydelse + kommer det olja ur turbon är det nog dags att byta big_smile

Jao, det är det ju, minns min gamla tic som jag hade dit en öppen dump, och tänkte skulle vara duktig och blåsa rent IC med mer än 0.8 bar smile haha har aldrig sett så möö olja, men den gick inte alls långt.

Haha tongue lagom slut då alltså ^^ men som sagt för att få den att rädda tomgång är det bara en slangklämma på slangen som går till tomgången som behövs smile sedan spänner man ihop den tills det funkar bra tongue

~Andy~
XeptiQ Whatever :)
21 juni 2011 · 1 652 Inlägg

Hmm, okej det är ju en variant med. Fick en annan instruktion på hur man kan göra men inte säkert att det funkar typ.

Att man ska koppla så att tomgångsmotorn går på full varv ? " låter skumt "
och sen justera på med skruven på gas spjället. Inget jag testat man kanske funkar, vad vet jag.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
21 juni 2011 · 1 163 Inlägg

XeptiQ skrev:
Hmm, okej det är ju en variant med. Fick en annan instruktion på hur man kan göra men inte säkert att det funkar typ.

Att man ska koppla så att tomgångsmotorn går på full varv ? " låter skumt "
och sen justera på med skruven på gas spjället. Inget jag testat man kanske funkar, vad vet jag.

Det finns säkert massa fler sätt att lura skiten på tongue det funkade bra för mig iaf smile

~Andy~
Iveskold17
21 juni 2011 · 142 Inlägg

räcker det kanske att montera dit luftburken igren smile?

27-an
Volvo 945 (1996)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 juni 2011 · 13 757 Inlägg

XeptiQ skrev:
Hmm, okej det är ju en variant med. Fick en annan instruktion på hur man kan göra men inte säkert att det funkar typ.

Att man ska koppla så att tomgångsmotorn går på full varv ? " låter skumt "
och sen justera på med skruven på gas spjället. Inget jag testat man kanske funkar, vad vet jag.

istället för att köra med orginal som fungerar otroligt bra och dessutom har man då en bil som alltid har perfekt tongång

om man ställer med bara spjället kommer detta resultera i att man har olika varv på tongången beronde på väder och tempratur

körde så på min 245turbo när jag hade 940 insug och det fungerade förvisso men ibland hade man 800rpm och ibland 1200rpm inte så skoj

fick lite problem med detta på bes då tongången låg på 1200varv som tur var kunde jag tvinga igång elfläkten och den sjunk till 1000rpm och då gick han med på att släppa igenom det smile

men skulle inte göra det för en dumpventil som bara tar bort en massa effekt
inget skoj att elda för kråkorna och tappa effekt vid varje växling då förstör man halva grejen med en dumpventil då denna hjälper till att hålla varvet uppe på turbon så man inte tappar så mycket laddtryck vid växlarna

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
22 juni 2011 · 1 163 Inlägg

Growe skrev:

XeptiQ skrev:
Hmm, okej det är ju en variant med. Fick en annan instruktion på hur man kan göra men inte säkert att det funkar typ.

Att man ska koppla så att tomgångsmotorn går på full varv ? " låter skumt "
och sen justera på med skruven på gas spjället. Inget jag testat man kanske funkar, vad vet jag.

istället för att köra med orginal som fungerar otroligt bra och dessutom har man då en bil som alltid har perfekt tongång

om man ställer med bara spjället kommer detta resultera i att man har olika varv på tongången beronde på väder och tempratur

körde så på min 245turbo när jag hade 940 insug och det fungerade förvisso men ibland hade man 800rpm och ibland 1200rpm inte så skoj

fick lite problem med detta på bes då tongången låg på 1200varv som tur var kunde jag tvinga igång elfläkten och den sjunk till 1000rpm och då gick han med på att släppa igenom det smile

men skulle inte göra det för en dumpventil som bara tar bort en massa effekt
inget skoj att elda för kråkorna och tappa effekt vid varje växling då förstör man halva grejen med en dumpventil då denna hjälper till att hålla varvet uppe på turbon så man inte tappar så mycket laddtryck vid växlarna

Helt klart viljesak och ifall bilen är original eller bara chippad så spelar det ingen större roll + man kan göra så du får stabil tomgång utan att leka med spjället smile

~Andy~
Iveskold17
29 juni 2011 · 142 Inlägg

nu har jag byttat tillbaka till orginal luftbox istället för sportluftfiltret, men då försvann ju tomgången när turbon har laddat, hur får jag den till att funka igen?

27-an
Volvo 945 (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang