Ordningen på tändkablarna på fördelarlocket???

27 Inlägg
Skrivet 22 juni 2011 · Inlägg av trådskaparen #1

Hej!

Jag har en golf gt III som jag precis har bytt fördelarlock på och rotor. Men är lite osäker på vilken ordning kablarna från tändtifften skall sitta.
Satte dit dem som jag tror det satt på den gamla, men så kom det ett tickande ljud när motorn startade.
Och jag upplevde att motorn blev varm väldigt snabbt.

Så om någon vet hur dem skall sitta i ordning eller hur man kan få reda på det?

Tacksam för svar!

Bakhjulskrafs · 1 479 Inlägg
Skrivet 22 juni 2011 #2

när cylinder 1 är i övre dödläge (kolv högst upp) pekar rotorn på den kabel som går till den cylindern.

därifrån går tändföljden medurs 1-3-4-2


notera: cylinder 1 är den som är närmst kamremmen och längst ifrån växellådan

Senast redigerat av mk2_power (22 juni 2011)

27 Inlägg
Skrivet 22 juni 2011 · Inlägg av trådskaparen #3

Så om man räknar från vänster på motorblocket där tändstifften sitter så är nr 1 längst till vänster och 4 längst till höger?
Så man vet inte med sig direkt vilken som är nr 1 i tändordning på fördelarlocket? De sitter ju som i en kvadrat på fördelarlocket, så vilken i de 4 hörnen är nr 1 man utgår ifrån medurs sedan?

Bakhjulskrafs · 1 479 Inlägg
Skrivet 22 juni 2011 #4

Lariva90 skrev:
Så om man räknar från vänster på motorblocket där tändstifften sitter så är nr 1 längst till vänster och 4 längst till höger?
Så man vet inte med sig direkt vilken som är nr 1 i tändordning på fördelarlocket? De sitter ju som i en kvadrat på fördelarlocket, så vilken i de 4 hörnen är nr 1 man utgår ifrån medurs sedan?

om du läser igen så är nr 1 den som rotorn pekar på när kolven i cylinder 1 är i övre dödläge. ta loss stiftet och känn med mejsel när kolven är högst upp.

ska dessutom vara ett litet hack i kanten på fördelarfoten som rotorn ska stå rakt emot när kolv 1 är i ÖD

Senast redigerat av mk2_power (22 juni 2011)

Forummoderator · 7 247 Inlägg
Skrivet 22 juni 2011 #5

Det är ju lite olika på olika motorer, det som är värt att nämna för nybörjaren är att kolven befinner sig i ÖD vid 2 tillfällen, dels för att trycka ut avgaser "efter smällen" och dels under kompressionsfasen. Det är under kompressionsfasen du ska ha rotorn pekandes på tändkabel nummer ett.

Båda ventilerna ska vara stängda, det bör finnas markeringar på remskiva/svänghjul beroende på bil. Ett handfast tips är att dra ur ett tändstift och hålla tummen över hålet och känna hur kompressionen ökar närman vrider runt motorn.

Går det medurs på Golfen? Jag kommer inte ihåg från min Audi, jag bara lyfter funderingen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
27 Inlägg
Skrivet 22 juni 2011 · Inlägg av trådskaparen #6

Hur får jag då kolv nr 1 i övre dödläge? just nu pekar rotorn mitt emellan 2 stycken av tändkablarna på fördelarlocket.

Bakhjulskrafs · 1 479 Inlägg
Skrivet 22 juni 2011 #7

för att ge dig exakt svar:

2----1
|      |
4----3

så ser tändföljden ut på golfmotorn när du står framför bilen och tittar ner på motorn.

27 Inlägg
Skrivet 22 juni 2011 · Inlägg av trådskaparen #8

Så om jag har förstått rätt här:

Cylindrar: nr 1 nr 3 nr 4 nr 2
   
                    |     |      |     |

Fördelare: nr 1     3     4     2

Hoppas ni förstår mitt paint. Så att nr1 skall gå till respektive o.s.v.?

1 Inlägg
Skrivet 20 juli #9

Hej är det inte någon som har bilder på det?

98 Inlägg
Skrivet 20 juli #10

Om du gör som ovanstående talare blir det rätt men! Man behöver inte veta vart motorn är för att göra detta på en Vw, om man tar av fördelarlocket och under rotorn finns ett skyddslock (man behöver inte ta bort rotorn) där finns en märkning i fördelarens kant, detta indikerar vart cylinder 1 är på fördelaren, av detta kan du sen tillämpa 1-3-4-2
principen på ditt fördelarlock,
Hör är en film på märkningen
https://youtu.be/ygRQlWbcf3g

2 449 Inlägg
Skrivet 20 juli #11

Hej!'
Motorn borde ju inte starta om du satt kablarna fel.

Forum- och sitemoderator · 24 037 Inlägg
Skrivet 20 juli #12

jaka54 skrev:
Hej!'
Motorn borde ju inte starta om du satt kablarna fel.

Säker på detta påstående?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Moderator och nattkreatur
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
2 520 Inlägg
Skrivet 21 juli #13

Mack skrev:

jaka54 skrev:
Hej!'
Motorn borde ju inte starta om du satt kablarna fel.

Säker på detta påstående?

Anser som jaka54.
Med två tändkablar felmonterade kan motorn KANSKE starta men bör gå otroligt ojämnt och även "baktända" i avgasröret.

Min erfarenhet av att ha placerat tändkablarna fel, vilket inte är ovanligt om man är stressad(vilket jag varit).

Forum- och sitemoderator · 24 037 Inlägg
Skrivet 21 juli #14

torsen skrev:

Mack skrev:

jaka54 skrev:
Hej!'
Motorn borde ju inte starta om du satt kablarna fel.

Säker på detta påstående?

Anser som jaka54.
Med två tändkablar felmonterade kan motorn KANSKE starta men bör gå otroligt ojämnt och även "baktända" i avgasröret.

Min erfarenhet av att ha placerat tändkablarna fel, vilket inte är ovanligt om man är stressad(vilket jag varit).

Anledningen till varför jag frågar är därför att jag för många år sedan var ute och körde en bil som gick oerhört knepigt, och där det sedan visade sig att tändkablarna mycket riktigt satt i fel ordning.
Dock startade den alltid, därav min undran över sanningshalten i påståendet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Moderator och nattkreatur
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang