3413
Sök

Byte av bromsklossar fram 760 -90, hur gör man?

Vettemannen
25 juni 2011
Precis som rubriken säger så behöver jag byta bromsbelägg fram på en 760 -90. Bromssystemet är Girling. Någon som har tips?

/Benny

Whatever :)
1 652 Inlägg
25 juni 2011
Ja, det är väl inte så mycket konstigare än att byta belägg på din Covette wink

Men börja med att hänga av hjulet, och sen bakom broms oket har du två st bult tror det är 13 som håller glid oket, vrid oket uppåt, när du fått av den så är det bara att byta men du bör trycka in kolv(ar) för att de nya beläggen ska gå på skivan lättare. sen är det bara att trycka tillbaka glid oket och sen skruva tillbaka dessa två 13 bult och sen ut och bromsa igen. Gör enkelt. Som att byta belägg på en 2/7/8/9 modeller. säker nyare med.
Senast redigerat av XeptiQ (25 juni 2011)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Vettemannen
25 juni 2011
XeptiQ skrev:

Men börja med att hänga av hjulet, och sen bakom broms oket har du två st bult tror det är 13 som håller glid oket, vrid oket uppåt, när du fått av den så är det bara att byta men du bör trycka in kolv(ar) för att de nya beläggen ska gå på skivan lättare. sen är det bara att trycka tillbaka glid oket och sen skruva tillbaka dessa två 13 bult och sen ut och bromsa igen. Gör enkelt. Som att byta belägg på en 2/7/8/9 modeller. säker nyare med.

Okay tack. Det var väldigt länge sedan jag bytte bromsklossar!

/Benny

Vettemannen
26 juni 2011
Jag har kommit så långt att det är nya skivor monterade men ena okhållaren hade rostat fast så pinnen gicka så en ny okhållare måste införskaffas. Så min fråga är följande: Är det samma okhållare på 740 och 760 i årsmodellen -90?

/Benny

5 111 Inlägg
26 juni 2011
XeptiQ skrev:

Inte 200-serien, de har vanliga fyrkolvsok.

Vettemannen
26 juni 2011
Kollade på Mekonomen på bromsbelägg och skivor till min 765:a -90 och till en 745:a -90 jag hittade på blocket och det var samma delar så det borde gå med bromsokshållare från 740.

/Benny

Vettemannen
27 juni 2011
Vettemannen skrev:
Jag har kommit så långt att det är nya skivor monterade men ena okhållaren hade rostat fast så pinnen gicka så en ny okhållare måste införskaffas. Så min fråga är följande: Är det samma okhållare på 740 och 760 i årsmodellen -90?

/Benny

Allt är fixat nu. 760 -90 och 740 -90 har samma skivor, belägg och okhållare, rimligtvis borde det vara samma ok oxå. Nu är det bara att tuta och köra.

/Benny

Sök