Volvo 740 1990 - Simpel Trimning

Mike_87 V O L V O
4 juli 2011 · 401 Inlägg

Som rubriken lyder...

Hur gör man får att pigga upp en vanlig b230f (116HK).

Vill få upp effekten lite som b230e med högst 130-140HK.
Kan man trimma en vanlig b230f med byta något simpelt?

Är helt amatör, just därför vill jag ha lite tips på vad man kan göra så simpelt som möjligt.

Spridarbyte?
Annat insug?
Styrbox?
Chip?

Dock avgassystem vill jag inte byta - gillar originalljudet på 740 smile

ALLA FÖRSLAG TACKAR JAG FÖR...

EDIT: Vill självklart inte ha en totalt trimmad motor. Ska vara minst 95% original.

Senast redigerat av Mike_87 (4 juli 2011)

V O L V O 7 4 0
_____________________________
schnauz
4 juli 2011 · 1 758 Inlägg

Byta kamaxel är oftast det som ger mest effekt per krona.

Ghost_Face
4 juli 2011 · 517 Inlägg

http://folkraceshop.se/har chip och kammar bla.

henne_svenne
4 juli 2011 · 668 Inlägg

Detta kan vara den frågan det finns mest trådar om på hela garaget, SÖK!!!!

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
Strmberg
4 juli 2011 · 165 Inlägg

531, a-kam, chip, extraktorör, lana och porta smile

XeptiQ Whatever :)
4 juli 2011 · 1 652 Inlägg

hmm, chip på en icke turbo motor ge väl inget? max kanske 5-10hk inget man märker av, det tar ju svänghjulet upp ändå..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Strmberg
4 juli 2011 · 165 Inlägg

chip är inte tänka på om man bara ska chipa. men byta topp och kam och porta, plana så hjälper chipet mer smile

XeptiQ Whatever :)
4 juli 2011 · 1 652 Inlägg

TeamVolvoVGL skrev:
chip är inte tänka på om man bara ska chipa. men byta topp och kam och porta, plana så hjälper chipet mer smile

gör det verkligen det? För person som gör chipet måste ju veta vad det är för " setup " han kommer/kör med.
Så tror inte ett vanligt chip till just B230 gör så mycket mer om chipet är programmerat på standard setup.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
EvoJenza
4 juli 2011 · 151 Inlägg

Mitt tips för att pigga upp den är 531 topp VX eller VX3 kam. Jag föredrar den senare. Extraktor men öppnare system. Där borde du ha runt 130 hk.

Volvo 940 "Drifting-släde" (1991)
Mike_87 V O L V O
4 juli 2011 · 401 Inlägg

EvoJenza skrev:
Mitt tips för att pigga upp den är 531 topp VX eller VX3 kam. Jag föredrar den senare. Extraktor men öppnare system. Där borde du ha runt 130 hk.

Ett snabbt och smidigt svar. Precis vad jag letade efter...
TACK FÖR DET ENKLA SVARET wink

V O L V O 7 4 0
_____________________________
EvoJenza
4 juli 2011 · 151 Inlägg

Varsågod. Kan vara svårt att få ett rakt svar här ibland.  Tyvärr är 531 toppen ganska dyr då den är populär hos dom som kör VOC. Räkna runt 2000:- för en fin som inte behöver planas och har VX3 kam.
Lycka till

Volvo 940 "Drifting-släde" (1991)
Mike_87 V O L V O
4 juli 2011 · 401 Inlägg

EvoJenza skrev:
Varsågod. Kan vara svårt att få ett rakt svar här ibland.  Tyvärr är 531 toppen ganska dyr då den är populär hos dom som kör VOC. Räkna runt 2000:- för en fin som inte behöver planas och har VX3 kam.
Lycka till

TACK!
Men planering för trimning får bli senare då den ändå är ganska pigg smile
Vet du förresten vad som kan ge smått ojämn tomgång?
Har märkt att den går ner 100 rpm vid stillastående hmm

V O L V O 7 4 0
_____________________________
EvoJenza
4 juli 2011 · 151 Inlägg

Fördelarlock, tomgångsmotor och spruckna slangar. Sök på forumet efter svar. Jag är ganska säker på det har varit uppe förr. Eller googla på det. Hittar massor av olika anledningar.

Volvo 940 "Drifting-släde" (1991)
Mike_87 V O L V O
4 juli 2011 · 401 Inlägg

EvoJenza skrev:
Fördelarlock, tomgångsmotor och spruckna slangar. Sök på forumet efter svar. Jag är ganska säker på det har varit uppe förr. Eller googla på det. Hittar massor av olika anledningar.

Jo, jag visste att jag skulle få dem svaren.
Har kollat fördelarlocket så det utesluter jag.

Slangar misstänker jag mest...
Ville bara se om du hade något svar där också wink

V O L V O 7 4 0
_____________________________
schnauz
4 juli 2011 · 1 758 Inlägg

531-topp till 130-140 häst är ingen vidare bra idé, 530-toppen som du redan har är betydligt bättre lämpad till den effekten.
Originalkammarna är heller inte mycket att hurra för, finns många eftermarknadskammar som är betydligt bättre. VX3 är ju visserligen "bättre" än M-kammen (som sitter i din motor), men det är fortfarande en originalkam från sen stenålder.
Slå en signal till t.ex. Elleman (031-44 13 92), så fixar han en passande kam som är ljusår ifrån Volvos originalkammar.

RD_87 Skrotsamlare
5 juli 2011 · 4 031 Inlägg

http://www.kgtrimning.com/ har också en hel hög med kammar. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
EvoJenza
5 juli 2011 · 151 Inlägg

schnauz skrev:
531-topp till 130-140 häst är ingen vidare bra idé, 530-toppen som du redan har är betydligt bättre lämpad till den effekten.
Originalkammarna är heller inte mycket att hurra för, finns många eftermarknadskammar som är betydligt bättre. VX3 är ju visserligen "bättre" än M-kammen (som sitter i din motor), men det är fortfarande en originalkam från sen stenålder.
Slå en signal till t.ex. Elleman (031-44 13 92), så fixar han en passande kam som är ljusår ifrån Volvos originalkammar.

531-toppen är den bästa som finns. Varför tror du KG enbart har den från steg fyra och uppåt?
"Man kan säga så här att flödet på 531:an på insuget är bättre original än på en fullportad 530, 398, 160."
citat om man söker på forumet.  Gällande kamaxlar föredrar jag VX3. A kammen är ju inte dum heller. Lite svårare att få tag på verkar det som

Volvo 940 "Drifting-släde" (1991)
XeptiQ Whatever :)
5 juli 2011 · 1 652 Inlägg

EvoJenza skrev:

schnauz skrev:
531-topp till 130-140 häst är ingen vidare bra idé, 530-toppen som du redan har är betydligt bättre lämpad till den effekten.
Originalkammarna är heller inte mycket att hurra för, finns många eftermarknadskammar som är betydligt bättre. VX3 är ju visserligen "bättre" än M-kammen (som sitter i din motor), men det är fortfarande en originalkam från sen stenålder.
Slå en signal till t.ex. Elleman (031-44 13 92), så fixar han en passande kam som är ljusår ifrån Volvos originalkammar.

531-toppen är den bästa som finns. Varför tror du KG enbart har den från steg fyra och uppåt?
"Man kan säga så här att flödet på 531:an på insuget är bättre original än på en fullportad 530, 398, 160."
citat om man söker på forumet.  Gällande kamaxlar föredrar jag VX3. A kammen är ju inte dum heller. Lite svårare att få tag på verkar det som

Nja det med kammar har du fel, finns A,VX3 överallt wink Turbo performance club , savarturbo etc. plus jag har två liggandes wink

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
EvoJenza
5 juli 2011 · 151 Inlägg

Jo att dom går att hitta vet jag med men det är ju inte så att folk slänger dom efter en.
Ingen som stödjer min åsikt om att 531 är bättre än 530?

Volvo 940 "Drifting-släde" (1991)
XeptiQ Whatever :)
5 juli 2011 · 1 652 Inlägg

EvoJenza skrev:
Jo att dom går att hitta vet jag med men det är ju inte så att folk slänger dom efter en.
Ingen som stödjer min åsikt om att 531 är bättre än 530?

Jo absolut stödjer jag dig ang att 531 är bättre. Men det är mest förbränning/oljekanaler/vatten som är större.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang