Problem med centrallås/batteri Bmw e30 316i!

Jlmmy
10 juli 2011 ·

Tjena!

Har dykt upp några grejer med min Bmw e30 316i smile

1. Centrallåset låser sig själv hela tiden? man kan liksom vara ute och köra så låser sig alla dörrar helt plösligt... rätt jobbigt då man lätt kan låsa in nycklarna m.m

Vad kan detta bero på? dålig jord någonstans osv kanske?

2. Bilen startar alltid lätt osv, men när jag vred på tändningen och lät den stå för att fotta så hörde jag bränslepumpen gå... sen när jag skulle starta bilen 20sec senare så var bilen helt dött? vad kan detta bero på? är batterit dåligt/pumpen som slurpar i sig en jävla massa ström? :S^^

Enormt tacksam för svar, mvh

powerE
10 juli 2011 · 98 Inlägg

Jlmmy skrev:
Tjena!

Har dykt upp några grejer med min Bmw e30 316i smile

1. Centrallåset låser sig själv hela tiden? man kan liksom vara ute och köra så låser sig alla dörrar helt plösligt... rätt jobbigt då man lätt kan låsa in nycklarna m.m

Vad kan detta bero på? dålig jord någonstans osv kanske?

2. Bilen startar alltid lätt osv, men när jag vred på tändningen och lät den stå för att fotta så hörde jag bränslepumpen gå... sen när jag skulle starta bilen 20sec senare så var bilen helt dött? vad kan detta bero på? är batterit dåligt/pumpen som slurpar i sig en jävla massa ström? :S^^

Enormt tacksam för svar, mvh

tja kolla centrallåsets pum så att alla slangar o kablar är på för kan va nått fel där en början
de andra kolla jord kabel så att den är fast o plus o minus på bateri kan ha mycket me de
de va jag tror hade de på min lilla bmw va lite löst o bilen va hel dö

Koop
10 juli 2011 · 1 867 Inlägg

I E30 är det inte pump och slangar till centrallåset, det är elektriska solenoider i varje dörr. Kolla förardörrens låskolv om den ligger och belastar solenoiden, då kan den trycka till den så allt låser sig.

Bränslepumpen ska bara gå när du har tändningen i läge två, dvs läget när halvljuset tänds. Bränslepumpen drar ganska mycket ström, är ditt batteri lite trött så laddas det ganska snabbt ur av sån behandling.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Jlmmy
10 juli 2011 ·

Bränslepumpen går på läge ett med ju? och sedan två också..
Räcker att bilen står på läge två i cirka 20sec så blir batterit sten dött? :S

Senast redigerat av Jlmmy (10 juli 2011)

Jlmmy
10 juli 2011 ·

Tog en liten titt vid bräsnlepumpen och fick se att han gjort en fuling som ägt den..
Kopplat pumpen via ett relä sedan vidare och snott plus matning från tändspolen?

Varför har han gjort detta?
Tästade att koppla bort allt det men då går pumpen inte alls..

Koop
11 juli 2011 · 1 867 Inlägg

Låter som en riktig fuling det! Ett relä är ju helt ok, men sno ström från tändspolen låter ju bara dumt.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Dotzie
11 juli 2011 · 489 Inlägg

Hej...jag har ett liknande problem.....ett helt sjukt fel och ett helt sjuk lösning på det.....jag köpte nyligen en E30 touring...tidigare ägare hade av ägaren innan honom fått information om att bilen inte startar ibland...den hoppar igång men det går liksom inte gasa upp motorn i varv...lösningen på detta lilla bekymer är att knacka påp tanken undersida...och voila,,,då går den helt plötsligt som den ska....detta fel uppkommer ibland och sporadiskt....vad beror det på...detta måste vara något E 30 drabbas av för eller senare...för hur har tidigare ägare annars kommit på att han ska knacka på tanken....inte det första man tänker när billen inte startar..roll


Hoppas fler kan svara här på detta

My car Brings Me Women
BMW 325 Touring "Projekt" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang