2848
Sök

Virre's Garage -SupraMKIV-EvoVIII-9000Aero-

Projekttråd om mina bilar, samt allt annat härj vi ställer till med i garaget.

1 035 380 Visningar
Uppdaterades senast 3 juli
Saaboholic
3 129 Inlägg
9 maj 2012
#361
TBOC_Razor skrev:
Jag trodde att det var en "racelåda" som beställdes med lite bättre drevsats ??

Eller var det bara en renoverad låda med diff ?

Förstärkt låda med diff är det han har haft nu.
Race låda med rakskuren drevsats kostar dubbelt upp typ och är inte speciellt lämplig för gatbruk p.ga utväxlingen. (Lång 1.a och en max hastighet på ca 200)

"Liberty of thought is the life of the soul"

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
9 maj 2012
#362
hedley skrev:
TBOC_Razor skrev:
Jag trodde att det var en "racelåda" som beställdes med lite bättre drevsats ??

Eller var det bara en renoverad låda med diff ?

Förstärkt låda med diff är det han har haft nu.
Race låda med rakskuren drevsats kostar dubbelt upp typ och är inte speciellt lämplig för gatbruk p.ga utväxlingen. (Lång 1.a och en max hastighet på ca 200)

Att byta låda varje gång man tar ut bilen ur garaget är nog dyrare tongue


Och det låter ju iaf inte som att denna är särskilt dålig på gatan när den är "gjord för gatbruk":
http://www.maptun.com/pdf/maptun_drevsats.pdf

Iofs inte den gamla rakskurna dom hade innan men ändå quaife-drevsats som nog ska vara ganska svår att döda wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Saaboholic
3 129 Inlägg
10 maj 2012
#363
TBOC_Razor skrev:
hedley skrev:
TBOC_Razor skrev:
Jag trodde att det var en "racelåda" som beställdes med lite bättre drevsats ??

Eller var det bara en renoverad låda med diff ?

Förstärkt låda med diff är det han har haft nu.
Race låda med rakskuren drevsats kostar dubbelt upp typ och är inte speciellt lämplig för gatbruk p.ga utväxlingen. (Lång 1.a och en max hastighet på ca 200)

Att byta låda varje gång man tar ut bilen ur garaget är nog dyrare tongue


Och det låter ju iaf inte som att denna är särskilt dålig på gatan när den är "gjord för gatbruk":
http://www.maptun.com/pdf/maptun_drevsats.pdf

Iofs inte den gamla rakskurna dom hade innan men ändå quaife-drevsats som nog ska vara ganska svår att döda wink

Finns två riktiga drevsatser. Rak och Snedskuren. Rakskuren väsnas som fan i bilen också men om man vill åka runt och lyssna på växellåds oljud så får man väl göra det wink

Dålig på gatan nej, men opraktiskt ja. Iallafall för någon som brukar bilen mer eller mindre dagligen eller liknande. Givetvis blir det billigast i längden med fullsketen låda med drevsats och diff men då får man ju också räkna med 40-60tkr för låda och ta i beräkning att det är en gammal bil osv..

P.s när kom det där kittet ut som verkar beskrivas som ett "nytt"? tongue
Senast redigerat av hedley (10 maj 2012)

"Liberty of thought is the life of the soul"

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 maj 2012
#365
hedley skrev:
P.s när kom det där kittet ut som verkar beskrivas som ett "nytt"? tongue

Haha ja du, det var ju ett tag sen dom ersatte den gamla rakskurna satsen med den "nya" snedskurna...   tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Saaboholic
3 129 Inlägg
10 maj 2012
#366
TBOC_Razor skrev:
hedley skrev:
P.s när kom det där kittet ut som verkar beskrivas som ett "nytt"? tongue

Haha ja du, det var ju ett tag sen dom ersatte den gamla rakskurna satsen med den "nya" snedskurna...   tongue

Båda finns fortfarande kvar.. dock ska ju den snedskurna väsnas mindre ;P

"Liberty of thought is the life of the soul"

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 maj 2012
#367
hedley skrev:
TBOC_Razor skrev:
hedley skrev:
P.s när kom det där kittet ut som verkar beskrivas som ett "nytt"? tongue

Haha ja du, det var ju ett tag sen dom ersatte den gamla rakskurna satsen med den "nya" snedskurna...   tongue

Båda finns fortfarande kvar.. dock ska ju den snedskurna väsnas mindre ;P

Ja precis, mindre myskänsla med den alltså wink

Jag gillar faktiskt ljudet från raka drev...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Saaboholic
3 129 Inlägg
10 maj 2012
#368
TBOC_Razor skrev:
hedley skrev:
TBOC_Razor skrev:

Haha ja du, det var ju ett tag sen dom ersatte den gamla rakskurna satsen med den "nya" snedskurna...   tongue

Båda finns fortfarande kvar.. dock ska ju den snedskurna väsnas mindre ;P

Ja precis, mindre myskänsla med den alltså wink

Jag gillar faktiskt ljudet från raka drev...

Hehe det är ju gött ett tag men om du brukar bilen x antal mil om dagen så blir det inte lika roligt att lyssna på. Övervägde själv att skaffa det men just p.ga att jag brukade bilen till och från jobb osv så valde jag bort det. Hade jag däremot haft en renodlad race bil som rullade till träffar bara eller så hade jag garanterat satsat på det smile

"Liberty of thought is the life of the soul"

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 maj 2012
#369
hedley skrev:
TBOC_Razor skrev:
hedley skrev:

Båda finns fortfarande kvar.. dock ska ju den snedskurna väsnas mindre ;P

Ja precis, mindre myskänsla med den alltså wink

Jag gillar faktiskt ljudet från raka drev...

Hehe det är ju gött ett tag men om du brukar bilen x antal mil om dagen så blir det inte lika roligt att lyssna på. Övervägde själv att skaffa det men just p.ga att jag brukade bilen till och från jobb osv så valde jag bort det. Hade jag däremot haft en renodlad race bil som rullade till träffar bara eller så hade jag garanterat satsat på det smile

Mest optimalt för både race och gata hade ju varit rakt på 1-3 och "komfortskurna" på 4-6 wink

Sen om det går att blanda sådär det vet jag inte men det hade ju iaf varit det bästa för alla...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Saaboholic
3 129 Inlägg
10 maj 2012
#370
TBOC_Razor skrev:
hedley skrev:
TBOC_Razor skrev:

Ja precis, mindre myskänsla med den alltså wink

Jag gillar faktiskt ljudet från raka drev...

Hehe det är ju gött ett tag men om du brukar bilen x antal mil om dagen så blir det inte lika roligt att lyssna på. Övervägde själv att skaffa det men just p.ga att jag brukade bilen till och från jobb osv så valde jag bort det. Hade jag däremot haft en renodlad race bil som rullade till träffar bara eller så hade jag garanterat satsat på det smile

Mest optimalt för både race och gata hade ju varit rakt på 1-3 och "komfortskurna" på 4-6 wink

Sen om det går att blanda sådär det vet jag inte men det hade ju iaf varit det bästa för alla...

Haha har en känsla av att det inte skulle lira så bra men som du säger så hade det vart häftigt och inte så dumt. Synd bara med lång 1.a på FWD.. bakhjul eller 4wd konvertering och den lådan så hade det genast blivit riktigt grymt på strippen wink

"Liberty of thought is the life of the soul"

1 329 Inlägg
25 juni 2012
Trådstartare
#371
Hej!

Sommaren är här och man kör fortfarande runt i en Opel.. Suget efter en Saab Turbo är enormt wink
Varit väldigt mycket på senaste, blandannat flyttat till egen lägenhet så pengarna har fått omprioriteras lite.
Men nu är allt på plats och har motivation till att fortsätta på vägen mot drömsaaben.

Somsakt innan så har troligen lådan rasat igen, driver ingenting på fyrans växel.
Har dock tur att en polare ska skorta sin 9000 så fick lådan utav den. Dock inte förstärkt.
Någon som vet hur mycket det kan kosta att kasta över diffen ifrån min låda?

Alternativt slänga på den växellådan och en SPEC speciallamell, 240mm Saab 9000 (http://www.maptun.se/shopProduct.php?pi … p;car=9000) och köra över sommaren iallafall. Med det senare alternativet kan jag dels bruka min bil lite och samtidigt spara ihop pengar till att fixa med förstärkta diffade låda.
"En gång kört med diff, aldrig göra utan igen wink"

Anyways , får se hur de blir. Kommer lägga till några fler punkter som ska fixas på bilen under projektets gång.

"ny" låda,
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-03949bc4cafdf870f83f95030efafc61.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-183493a3b08ad20d14e8b09fb7266ae8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-8d5b476641f59a47a860f252cd6296d5.jpg

Allt för idag! / Virre
Senast redigerat av VirreEriksson (25 juni 2012)


Saaboholic
3 129 Inlägg
25 juni 2012
#372
Behöver inte bli dyrt att flytta över diff åså, försök få tag i någon som gör det som "hemma mekande" och vet vad dom gör så kan det nog gå vägen smile Jag kan tipsa om att skicka ett PM till Johan H på STCS forumet, han om någon kan det där med Saab lådor smile

"Liberty of thought is the life of the soul"

1 329 Inlägg
25 juni 2012
Trådstartare
#373
hedley skrev:
Behöver inte bli dyrt att flytta över diff åså, försök få tag i någon som gör det som "hemma mekande" och vet vad dom gör så kan det nog gå vägen smile Jag kan tipsa om att skicka ett PM till Johan H på STCS forumet, han om någon kan det där med Saab lådor smile

Okej, tack! smile
Problemet är väll mer att han måste ha båda lådorna då, och vad jag har fått förklarat för mig är det rätt svårt att kunna få bilen på hjulen utan låda i ^^
Har en liten firma häromkring som tar ur lådan till ett rimligt pris, men bilen kan ju inte stå på deras lyft i någon vecka tills jag fått tillbaka lådorna.


Saaboholic
3 129 Inlägg
25 juni 2012
#374
Varför skulle det vara svårt? Jag har slaktat runt 10+ 9000 och alla har sänkts ner på hjul utan motor och låda utan problem. Du skickar båda lådorna till honom med pallgods wink

"Liberty of thought is the life of the soul"

1 329 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
#375
hedley skrev:
Varför skulle det vara svårt? Jag har slaktat runt 10+ 9000 och alla har sänkts ner på hjul utan motor och låda utan problem. Du skickar båda lådorna till honom med pallgods wink

Haha okej.
Tänkte mer på att motorn lär hänga rätt snett när man lyft ur lådan? Motorfäste som tar stryk? x)


Saaboholic
3 129 Inlägg
26 juni 2012
#376
Aha så menar du, ställ något som stöd från det hållet under bara om det är så, annars funkar ju pallbockar bra wink

"Liberty of thought is the life of the soul"

1 329 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
#377
Liten skriftlig update. smile

Har snackat med Johan H på stcs och kommer troligen att renovera min låda hos honnom. En firma häromkring tar ner min låda i slutet av juli.

Kom över ett billigt kit så kunde inte hålla mig ifrån att skaffa mer effekt. wink
Blev;
gröna bosch 465cc spridare
3 bars mapsensor
spec speciallamell tillsammans med aero tryckplatta, står pall för ca 550nm
och en Nordic steg 4 box anpassad efter hårdvaran.
Skulle leverera runt 305-315hk~.
Lilla 15t turbon får nog jobba jävligt hårt, tur att man har en till i reserv wink

Tvätta bilen imorron och fixa lite lackskador.

// Virre
Senast redigerat av VirreEriksson (28 juni 2012)


1 329 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
#378
Dax för mera nytt!

Idag kom detta ;D
Nordic Concept Extreme Steg 4 (individuellt anpassat efter hårdvaran)
Gröna Bosch 465cc spridare
3 Bars Mapsensor
Nya packningar till slavcylindern samt nytt uttrampninglager .
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-17cbb858bb36ac2059026251b910ecc2.jpg

Bort med fuilrailen,
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-643d34d4aa791df91b266272524ca96a.jpg

skillnad?
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-e5a66beb5fd9a5634e716944d2fb64a5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-7a0447bd705848e48b2570486825cc1a.jpg

På plats och inkopplade,
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-83d35335a9835bb3ab0bce2baaa8e399.jpg

3 bars mapsensor,
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-2fe62fd24af533d1cb20f11aa3efdc49.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-448a5404a885102e20cfec6944baaab0.jpg

Styrboxar att välja mellan wink
Speedparts steg 3 med 15t
Nordic steg 4 med 15t
Trollspeed indivuell steg "1" med T25
Har även en original 225hk Aero box liggandes,
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-db1356875dc8bd00f7ae8583bbc83ef0.jpg

Ny jord till boxen för den gamla var så skabb. 21mm2 jord wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-1d3889495f446d7d1a38473ef24ceb03.jpg

Bilen startade så finfint big_smile Kan dock inte provköra pga rasad låda..
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-14ff7c4d0bf52284d3bf254078dc614c.jpg


Allt för idag! / Virre


Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
5 juli 2012
#379
Klart de håller... wink Såå, lust och sälja din andra snurra? smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

1 329 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
#380
Driftkungen skrev:
Klart de håller... wink Såå, lust och sälja din andra snurra? smile

Haha wink
Nja, känner att det är rätt bra att ha en snurra i reserv när jag ska ladda på 1.55bar~ wink



Sök