2113
Sök

Byte av stödlager/ Kardan 4wd

77 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#1
Vad kostar det att byta stödlagret till kardanen på en Audi s4 - 94 års modell?

Någon som vet på ett cirka vad något sådan kostar?

Audiot
1 153 Inlägg
17 juli 2011
#2
Ring å fråga en verkstad!


Nattarbetare
173 Inlägg
18 juli 2011
#3
kardanen kostar 15500 ny på vag

Att styla en volvo är som att sminka en gris

77 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#4
Jag har valt att titta på en annan bil istället då det tydligen fanns annat på den med.
Men tacksam för ditt svar. Alltid bra att veta om bilar.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
18 juli 2011
#5
Eller så köper man ett BMW-lager och modifierar, det kostar 250:- smile
<-Gjorde det på min 100q

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

77 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#6
LeafBox skrev:
Eller så köper man ett BMW-lager och modifierar, det kostar 250:- smile
<-Gjorde det på min 100q

Se där ja, en som kan fixa! smile
Tack snälla för tipset. Kanske jag behöver råd någon annan gång. Men jag kommer avstå från bilen jag tänkte köpa då jag fick veta att det är så mycket mer än bara en grej som ska ordnas på den.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
18 juli 2011
#7
S-Performance skrev:
LeafBox skrev:
Eller så köper man ett BMW-lager och modifierar, det kostar 250:- smile
<-Gjorde det på min 100q

Se där ja, en som kan fixa! smile
Tack snälla för tipset. Kanske jag behöver råd någon annan gång. Men jag kommer avstå från bilen jag tänkte köpa då jag fick veta att det är så mycket mer än bara en grej som ska ordnas på den.

Jao, jag tänkte för de andra med audi-lager som måste bytas smile
Rätt lätt arbete som blir onödigt komplicerat pga dåligt med reservdelar.

Fast det kanske finns eftermarknadsprylar till S-modellerna.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

77 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#8
LeafBox skrev:
S-Performance skrev:
LeafBox skrev:
Eller så köper man ett BMW-lager och modifierar, det kostar 250:- smile
<-Gjorde det på min 100q

Se där ja, en som kan fixa! smile
Tack snälla för tipset. Kanske jag behöver råd någon annan gång. Men jag kommer avstå från bilen jag tänkte köpa då jag fick veta att det är så mycket mer än bara en grej som ska ordnas på den.

Jao, jag tänkte för de andra med audi-lager som måste bytas smile
Rätt lätt arbete som blir onödigt komplicerat pga dåligt med reservdelar.

Fast det kanske finns eftermarknadsprylar till S-modellerna.

Tur att du har koll på bilar så du vet att det finns andra komponenter som kan göra samma sak som en orginal del.
Jag har inte kikat så mycket på ersättningsdelar till just denna grejen, eftersom jag fick reda på allt det andra i så pass tidigt stadie.

198 Inlägg
25 augusti 2011
#9
Hej, jag har blivit sugen på kika på en S4 som i annonsen står det att det är med dåligt stödlager , det är inte den du pratar om?

kan man köra en längre sträcka hem? såg på cp-s tar dom 1200kr för ett stödlager och är det bara att trä in den på kardanaxeln och dra fast i karossen? såg relativt enkelt ut och byta, är det så?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
25 augusti 2011
#10
Svanholm skrev:
Hej, jag har blivit sugen på kika på en S4 som i annonsen står det att det är med dåligt stödlager , det är inte den du pratar om?

kan man köra en längre sträcka hem? såg på cp-s tar dom 1200kr för ett stödlager och är det bara att trä in den på kardanaxeln och dra fast i karossen? såg relativt enkelt ut och byta, är det så?

Man KAN köra med det, men beroende på hur dåligt det är. För mkt vibrationer sätter onödiga krafter på låda och bakaxel.

För att byta måste man plocka ner hela kardan, vilket sitter med idiotiska insektsbultar som garanterat kommer bli runda. 
Sen dela den vid knutkorset, där du troligen kommer förstöra packningarna, och så är det en massa rull-lager i kopparna som kommer flyga ut när du lossar dom.
Sen kan man sätta halvan med stödlaget på i skruvstäd, ta fram den längsta dragskaftet du har och kämpa lös bulten som håller fast den där "armen" för knutkorset.
När du fått lös det är det äntligen dags att ta bort lagret, och nu sitter det inte bara där, utan det sitter 2 "dammskydd" på vardera sida i aluminium. Men oroa dej inte för dom! Dom ska vi ha sönder oxå. Så, fram med avdragaren, fäst den ordentligt runt lagret, tillbaka i skruvstädet, och du kommer ihåg det enorma dragskaftet? Yes, hoppas du inte tappat bort det.

Sen är det bara att knacka på ett nytt lager och bli irriterad i omvänd ordning smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

77 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#11
Har du personlig erfarenhet av detta mån tro ? tongue wink

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
25 augusti 2011
#12
S-Performance skrev:
Har du personlig erfarenhet av detta mån tro ? tongue wink

Så det skiner igenom alltså? tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

77 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#13
LeafBox skrev:
S-Performance skrev:
Har du personlig erfarenhet av detta mån tro ? tongue wink

Så det skiner igenom alltså? tongue

En smula bara tongue

Men det är ju gött att åtminstone veta vad som ska göras tongue

Nu har jag inte köpt bilen ifråga för jag misstänkte att där är nog mer arbete med den än vad jag är villig att lägga ner på den. Men dina svar uppskattas ändå!

Allt bra annars?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
25 augusti 2011
#14
S-Performance skrev:
LeafBox skrev:
S-Performance skrev:
Har du personlig erfarenhet av detta mån tro ? tongue wink

Så det skiner igenom alltså? tongue

En smula bara tongue

Men det är ju gött att åtminstone veta vad som ska göras tongue

Nu har jag inte köpt bilen ifråga för jag misstänkte att där är nog mer arbete med den än vad jag är villig att lägga ner på den. Men dina svar uppskattas ändå!

Allt bra annars?

Sålänge jag inte behöver byta fler stödlager är jag nöjd smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

77 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#15
LeafBox skrev:
S-Performance skrev:
LeafBox skrev:

Så det skiner igenom alltså? tongue

En smula bara tongue

Men det är ju gött att åtminstone veta vad som ska göras tongue

Nu har jag inte köpt bilen ifråga för jag misstänkte att där är nog mer arbete med den än vad jag är villig att lägga ner på den. Men dina svar uppskattas ändå!

Allt bra annars?

Sålänge jag inte behöver byta fler stödlager är jag nöjd smile

Hahaha ja det förstår jag tongue

198 Inlägg
26 augusti 2011
#16
det låter ju alldeles underbart hör jag smile nån timme eller två då i garaget och verktygen flyger för skiten har rostat sönder.
fast jag klarade ju av och lyfta ur och i motorn på biturbon för renovera turbos med lite hjälp så borde jag klara av ett stödlager smile om man nu skulle va intresserad av att köpa bilen i fråga.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
26 augusti 2011
#17
Svanholm skrev:
det låter ju alldeles underbart hör jag smile nån timme eller två då i garaget och verktygen flyger för skiten har rostat sönder.
fast jag klarade ju av och lyfta ur och i motorn på biturbon för renovera turbos med lite hjälp så borde jag klara av ett stödlager smile om man nu skulle va intresserad av att köpa bilen i fråga.

Ja, själva arbetet är inte så avancerat. smile
Men allt är så jävla dumt designat så man vill ju våldta någon

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Audiot
1 153 Inlägg
27 augusti 2011
#18
Redan förklara detta ju!
Jag bytte på min A4 quattro utan att förstöra knutkors eller packningar! Skit enkelt, en lyft, skruvstäd, en bit gängstång med extra mutter å hylsa å hammare, typ det som användes.


Audiot
1 153 Inlägg
27 augusti 2011
#19
Men byta främre packboxen på diffen på en S2 Avant/sedan eller A4 quattro det är något som inte är så jäkla kul....


Rostskadad
194 Inlägg
2 november 2014
#20
Grabbar, nån som har art nr på det där lagret hos bmw eller var ni nu köpte det?



Sök