4319
Sök

Volvo t5 motor oljetryck

trollis
21 juli 2011
Trådstartare
jag får inte upp något oljetryck i motorn fast han går på starten en stund ca 1-2 min, får upp lite olja men inte tillräckligt, har kollat slangar osv, har till och med bytit oljepump, rätt oljemängd använder 15W-40 mineral olja, har kollat alla givare, känns som man har kollat allt men har slut på ideer, har nån annan något tips vad det kan vara?

/trollis

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
21 juli 2011
Man brukar ju inte direkt få några höga tryck på startmotorn, jag har en pinne för att köra upp oljetrycket med borrmaskin, kanske finns nåt liknande till Volvo?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

trollis
21 juli 2011
Trådstartare
nä inte höga oljetryck men tillräckligt för att med olja ska komma upp till toppen o ventilerna ska tystna, men jag prata med en kille som jobbar på Volvo o han sa att det kan möjligen vara en ventil som finns i oljetråget o styr om det skulle bli is propp eller vad det hette, o den ventilen kunde vara kass så därför kanske jag inte får upp oljetryck

496 Inlägg
21 juli 2011
trollis skrev:
nä inte höga oljetryck men tillräckligt för att med olja ska komma upp till toppen o ventilerna ska tystna, men jag prata med en kille som jobbar på Volvo o han sa att det kan möjligen vara en ventil som finns i oljetråget o styr om det skulle bli is propp eller vad det hette, o den ventilen kunde vara kass så därför kanske jag inte får upp oljetryck

sitter den ventilen på oljetråget?

trollis
21 juli 2011
Trådstartare
haggen90 skrev:
trollis skrev:

sitter den ventilen på oljetråget?

den sitter i oljetråget

det är nummer 19 på bilden

http://www.volvopartswebstore.com/images/parts/volvo/fullsize/GR-76365.jpg

496 Inlägg
21 juli 2011
har problem med mina genom att dem bakre ventilerna knackar men inte dem främre, och oljan smiter iväg.. vid toppen.

trollis
21 juli 2011
Trådstartare
jag har också det problemet o volvo trodde det kunde vara den ventilen

496 Inlägg
21 juli 2011
trollis skrev:

Ryker det olja från avgas?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
21 juli 2011
har du renoverat motorn? för det räcker att man missar 1 bult mellan gördel och block så får man inte upp tryck då oljan rinner tillbaka ner i sumpen direkt efter pumpen, så kolla alla skruvar mellan gördel och block...

trollis
21 juli 2011
Trådstartare
haggen90 skrev:
trollis skrev:

ah fast inte lika mkt nu som när jag byte oljepump

Xoff skrev:
har du renoverat motorn? för det räcker att man missar 1 bult mellan gördel och block så får man inte upp tryck då oljan rinner tillbaka ner i sumpen direkt efter pumpen, så kolla alla skruvar mellan gördel och block...

ah jag har renoverat motorn, ska ta bort tråget imorrn o då ser jag om det är nån skruv borta, o kolla ventilen

496 Inlägg
21 juli 2011
Xoff skrev:

Okej, får ta en titt på det !

496 Inlägg
21 juli 2011
trollis skrev:
haggen90 skrev:
trollis skrev:

ah fast inte lika mkt nu som när jag byte oljepump

Xoff skrev:

ah jag har renoverat motorn, ska ta bort tråget imorrn o då ser jag om det är nån skruv borta, o kolla ventilen

han menar inte topplocks skruvarna då?

trollis
21 juli 2011
Trådstartare
nä den som håller fast veven i blocket delen som oljetråget sitter fast i

496 Inlägg
21 juli 2011
trollis skrev:

vart sitter i oljepumpen, har lite hjärnsläpp. mvh Jocke

trollis
21 juli 2011
Trådstartare
haggen90 skrev:
trollis skrev:

vart sitter i oljepumpen, har lite hjärnsläpp. mvh Jocke

den sitter på vevaxel den har 4 skruvar o drivrem o kamrem går på den med tongue

trollis
22 juli 2011
Trådstartare
har nu tagit bort olje tråget o det satt ingen nippel så blir o beställa en på måndag, ska även efter dra gördeln o se så att inget e löst

man ser att det har setat nånting innan
http://img96.imageshack.us/img96/1258/videobq.jpg

496 Inlägg
23 juli 2011
visa vart det ska sitta något snälla smile

trollis
23 juli 2011
Trådstartare
hålet som är precis till vänster om det stora det som är gängad

496 Inlägg
23 juli 2011
hur gör man rent silen ? tänkte riva lite så tips gärna smile