Volvo "ejt" V40 T4 -99

JohanRehn89
19 augusti 2011 · 266 Inlägg

Jo och oftast inte så roliga saker, syns inte och gör inget för utseendes skull med....

ejt Nybörjare
24 augusti 2011 · 75 Inlägg

Hänt lite saker igår och idag, byte av skivor och klossar på alla hjul.

hade lite problem igår, bultarna på bromsbygeln eller vad det heter satt fastrostade på frambromsarna. Fick loss på vänster men en sitter fortfarande fast på höger så får köpa ny bygel då tålamodet tog slut och.... slutade illa.

Hade inte rätt verktyg för att återställa bromskolvarna bak så åkte och köpte det idag så gick det lätt att byta.

Gamla klossarna och skiva vänster bak
http://fildela.nu/?p=d&h=4e54ed6ad64ce

nya klossar och skiva vänster bak, lite skillnad? smile
http://fildela.nu/?p=d&h=4e54ed71d3136

Får in "Bromsbygeln" på måndag så får fortsätta då.

Volvo V40 T4 "ejt" (1999)
JohanRehn89
24 augusti 2011 · 266 Inlägg

ser bra ut , bromsar e viktiga så!

ejt Nybörjare
24 augusti 2011 · 75 Inlägg

JohanRehn89 skrev:
ser bra ut , bromsar e viktiga så!

Ja, bara surt att bromsadeln eller bromsoksbygeln eller vad det nu heter skulle krångla till det och får vänta till måndag innan Volvo har det inne...

La ner några extra kronor på sportskivor fram också, bilder kommer på måndag :p

Volvo V40 T4 "ejt" (1999)
JohanRehn89
24 augusti 2011 · 266 Inlägg

Okej härligt med sportskivor.

ejt Nybörjare
28 augusti 2011 · 75 Inlägg

Kopplade in ny stereo idag. Pioneer DEH-3300UB och måste säga att ljudet ur högtalarna var utmärkt (för att vara original alltså).

Farsan sa att det kan vara Infinity som har tillverkat ljudsystemet i bilen, någon här kanske vet om det är så?

I alla fall har inte gjort hunnit med mycket eftersom jag är sjuk så inte mycket ork i kroppen just nu.

Volvo V40 T4 "ejt" (1999)
JohanRehn89
28 augusti 2011 · 266 Inlägg

Infinity har jag svårt att tänka mig men visst. Själv hade man Volvo original som lät förjävligt när jag montera ny stereo tongue Hade en Volvo s40 års; 2000, dock bara 2.0 t du har ju t4.

yoppe
28 augusti 2011 · 388 Inlägg

På premium sound i s/v 70 och 80 serien är det danska dynaudio som tagit fram,tyckte ljudet i min -03 lät som skrot trots "stora stereon" och orginal baslåda som mest skramla enligt mig men med en liten förbättring genom nya högtalare (DLS) fram, ny stereo från Pioneer samt en aktiv baslåda (Infinity Basslink) blev det ett riktigt lyft för under 5000kr.

ejt Nybörjare
29 augusti 2011 · 75 Inlägg

Fick bromsoksbygeln idag så nu är den på och alla bromsar funkar.

Höger fram efter några ett par hundra meter
http://fildela.nu/4e5bbeb7c5f76

smörjde upp handbromsarna lite också så nu tar dom tillräckligt tror jag.

En rolig sak också är att elfelslampan slutade lysa... igen... och den hoppar inte längre när man gasar på med 2an i. Tror det kan vara lambdasonden som spökar.

Snart börjar det bli dags att städa bilen eftersom den är full av skit.

Senast redigerat av ejt (29 augusti 2011)

Volvo V40 T4 "ejt" (1999)
ejt Nybörjare
1 september 2011 · 75 Inlägg

Kamremmen bytt idag!

Blev en heldag på verkstaden och kunde gå under och kolla efter rost osv. Såg t.ex. att slutljuddämparen är sönderrostad och läcker ut avgaser. Inte mycket att göra åt eftersom jag ska på med helt nytt avgassystem så fort som möjligt.

Kamremmen som satt på kunde hålla åtminstone 500 mil till. Men bättre för tidigt än för sent.

Gjorde också en felsökning på hela systemet och fick några felkoder. Bland annat någon utav lambdasonderna som gav fel värden men efter en återställning så försvann dom.

Märkte också att den drar onödigt mycket bränsle när den är kall, ska se om det blir bättre efter man gör service på den.

Blev inga bilder eftersom jag glömde mobilen hemma sad.

Nu är det inte långt ifrån besiktning, ska göras så fort jag får ny regskylt.

Volvo V40 T4 "ejt" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang