5433
Sök

S60 2.4 års 2002. Mulldrar och hackar från stila stående + vid pådrag i 2an.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
12 augusti 2011
Trådstartare
Tjenare.

Bilen har börjat dumma sig lite.

När man står still å varva lite lätt så är de som bilen hackar innan all kraft kommer, detta gäller även när man står vi övergångsställe + annat och när man drar på lite i 2an så kan de hacka lite sen kommer allt. Typ som om man har kasst tändkasset på en saab.

Gasspjället är rengjort för ca 300 mil sedan pga den dog förr när man frikoppla. tongue

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
jävlar ba jag som har haft detta problem

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
13 augusti 2011
Kan vara tändspolarna som börjar ge upp, eller luftmassemätaren. Utan felkoder är det bara att gissa tyvärr.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
Letade efter felkoder på verkstan igår och de visa inga fel.. men problem består..  kan de vara avgasystemet som gör att den hackar? gasspjäll är rengjort tidigare.

466 Inlägg
21 augusti 2011
låter som tändspole... jag hade köpt en tänspole på skroten sen testat mig fram och byta ,,,,,

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
Borde inte tändspole tända motorlampan i såna fall?? smile

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
Man kanske lämna in den för byte av alla tändspolar,  låter som en liten service i såna fall ;P

466 Inlägg
21 augusti 2011
så som jag har förstått av en kille jag känner så hade han typ av samma fel. hans motorlampa lyste inte. han åkte till skroten i hbg köpte en beg tändspole, sen testade han sig fram. så till slut hittade han att en spole var paj, men jag hade nog testat det själv innan jag hade lämnat in bilen. men det kanske är någon annan som kan ha några tips på garaget?

526 Inlägg
21 augusti 2011
motorlampan indikerar inte på nån bil när luftmassemätaren har kastat in handuken.
Kan de vara ett stift/fler som inte ricktigt klarar att tända?
Tändspolen är ju  de som låter troligast i läget!

Prova först att kolla stiften!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
Då jag har nästan tummen mitt i hand, så har jag en bra firma runt hörnet av där jag bor. (där jag felkoda) så ska jag be dom byta tändstift + tändspolar. Lika bra att byta tändspolarna då dom inte har blivit bytade sedan bilen va ny. (02)..  Tändstiften bytades för 700 mil sedan, när bilen köptes i Juni. ;P

526 Inlägg
21 augusti 2011
eh jaha. Men betala för en "Felsökning" först innan du säger åt dom att byta någe!! annars så gnuggar dom händerna och tänker HÄR KAN VI GÖRA PENGAR!!

kolla i instruktionsboken kanske står där hur man byter! eller fråga dom på bärkstaden hur man gör så sparar du sjukt med kosing!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
fick grattis felsökning som ej gav något..

466 Inlägg
21 augusti 2011
tror tändspolarna är sjuk sjukt dyra.... jag hade nog testa att köpa bara 1 på skroten och testat av

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
Och där tändes motorlampan! ;P

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
25 augusti 2011
TyraX skrev:
motorlampan indikerar inte på nån bil när luftmassemätaren har kastat in handuken.
Kan de vara ett stift/fler som inte ricktigt klarar att tända?
Tändspolen är ju  de som låter troligast i läget!

Prova först att kolla stiften!

Den visar inte att just LMM är kass, men den visar ju ofta att bilen får fel blandning smile

Jag hade en halvkass spole på min, ingen lampa lös. Spolen gav sig vid fullt pådrag men annars gick bilen klockrent!

Får du lampan att lysa så FINNS det en felkod. Bara att läsa av. Är det en spole som är kass så kommer du att få upp en kod som säger "FEL PÅ TÄNDNINGEN I CYLINDER 1-5". Då är det nästan garanterat en spole som är kass. Eventuellt så enkelt som ett stift..

Men testa att läsa av den igen nu när lampan lyser! Får du inte upp någon kod då så åk till någon med en riktig läsare smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
Detta va på en verkstad som kolla den, men dom va självkart även säkra på att det va tändspole ;P

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
25 augusti 2011
Memme skrev:
Detta va på en verkstad som kolla den, men dom va självkart även säkra på att det va tändspole ;P

Men har du kollat efter felkoder nu när lampan lyser?

Bilen lagrar inte en felkod förens den har upptäckt felet. Sedan ligger koden kvar tills du har nollställt felkoden! smile

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
Hahaha, nä jag felkodade innan lampan tändes. Lampan tändes igårkväll ;P

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
26 augusti 2011
Då är det bara till att kolla igen smile

Sök