4229
Sök

Motoroptimering ett måste vid installation av BTR i Saab 9-3 -02 ?

Snäll pöjk
703 Inlägg
12 augusti 2011
Trådstartare
Hej!
Undrar om det är nödvändigt att utföra en motoroptimering efter det att man monterat en BTR och en större soppapump? Eller fungerar bilen bra utan att optimera efter höjt soppasprut?

Undrar också om det är nödvändigt att byta pumpen eller kan man köra på original och hur mkt klarar den?

Bilen i fråga är en SAAB 9-3 års. -02

mvh

Ack vet jag förgasarmotorer!

Dr. Turbo
459 Inlägg
12 augusti 2011
Om du ställer in samma tryck som orginal så behöver du absolut ingen motoroptimering.
Men om du höger trycket så kommer du att måsta mappa om

1 758 Inlägg
13 augusti 2011
Vad har du gjort med motorn då, eftersom du bytt pump och BTR?

Snäll pöjk
703 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
Jag har inte köpt eller monterat något av detta ännu. Ville bara veta detta, tänkte ge lite fetare blandning för att få lite avgasknalar om detta nu funkar? Och över till nästa följdfråga, kommer kolvar må dåligt av detta? Går det att köra bilen med höjt soppatryck utan motoroptimering eller pajar hela styrsystemet? :S

1 758 Inlägg
13 augusti 2011
mangedif skrev:
Jag har inte köpt eller monterat något av detta ännu. Ville bara veta detta, tänkte ge lite fetare blandning för att få lite avgasknalar om detta nu funkar? Och över till nästa följdfråga, kommer kolvar må dåligt av detta? Går det att köra bilen med höjt soppatryck utan motoroptimering eller pajar hela styrsystemet? :S

Kolvarna bör det inte bli några problem med. Men motorstyrningen kommer troligen få krupp på lambdavärdet och försöka kompensera. Mest troligt är att motorstyrningen går in i limp-home, bilen går risigt och drar mycket soppa. Risk att bränna katalysator och ljuddämpare också.

7 282 Inlägg
14 augusti 2011
Så du vill att bilen ska gå sämre och dra mer soppa för att få avgassmällar?...

Snäll pöjk
703 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
Brains skrev:
Så du vill att bilen ska gå sämre och dra mer soppa för att få avgassmällar?...

Nä det vill jag inte, du som drar egna slutsatser! Jag har gjort denna tråd för att få reda på så mycket som möjligt om det är värt att skaffa.. Men tack för din kommentar..

Vad ligger original soppatryck på till denna bil?

1 019 Inlägg
15 augusti 2011
mangedif skrev:
Vad ligger original soppatryck på till denna bil?

3,0 bar

7 282 Inlägg
15 augusti 2011
Du skriver ju själv att du vill att bilen ska gå fett för att få avgassmällar...

Snäll pöjk
703 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
Tack!

Sorry, Brains! Inte så jag menar då, tänkte att om motorns övriga delar inte slits mer än att soppaförbrukningen blir högre var det värt att skaffa. Men är inte så sugen på att kanske byta kolvar, kat etc. Snygg Skyline BTW!

Sök