Lådbyggnation Orion HCCA 12.2

BalthazarP
16 augusti 2011 · 8 Inlägg

Har en Orion Hcca 12.2 som jag skulle vilja ha en ny låda till. Lådan som basen sitter i idag är byggd efter de anvisningar som basen har i sin användarhandbok. Anledningen till att jag skulle vilja ha en ny råda uträknad är för att jag tror att man skulle kunna få mer kräm ur basen ur en större låda än den som är på ca 70 liter just nu. Jag söker nu hjälp med en ritning eller mest volym och portarea/längd efter lite önskemål jag har smile

http://img198.imageshack.us/img198/5685/20110816001.jpg

Såhär ser det ut i dagsläget. Lådan har yttermåtten (b/h/d) 64x38x42 cm. Som ni ser är det lite begränsat med utrymme. Det som finns till förfogande är en höjd på 48cm, bredd 64, djup (botten) 65cm, djup (topp) 49cm. Med dessa mått så går lådan in under hatthyllan, och så vill jag gärna ha det. Men jag skulle gärna vilja ha en 6" aeroport som sticker upp ur hatthyllan med en tratt, mest för att det kan se coolt ut wink Resten vill jag inte ha synligt.

Lämplig avstämmning? Lyssnar på mycket olika musik, från dubstep till metal. Men runt 40hz? Läste i en annan tråd att basen spelade bra i 38hz, för lågt för allround?

Någon som kan hjälpa till?

Basparametrar:
Fs (free-air resonance, Hz)  22.56

Vas (equivalent compliance, liters)        52.33
Qms (Q, mechanical)                           2.99
Qes (Q, electrical)                               0.36
Qts (total driver Q)                              0.32
Re (DC resistance, ohms)                    4.07
Z (nominal impedance, ohms)              2 x 2
Le (inductance, mh)                             2.61
Efficiency (1W @ 1M, dB)                     85
Xmax (one way linear excursion, in.)    1.2
Xmax (one way linear excursion, mm)  30
Pe (continuous power handling, watts)  2000
Peak power handling (music, watts)**  4000
Mms (total moving mass, grams)         421.18
Cms (mechanical compliance, mm/N)   0.118
Bl (motor strength, Tesla-M)                25.85
Sd (effective radiating area, sq. cm.)    559.9
Sd (effective radiating area, sq. m.)     0.05599
Sd (effective radiating area, sq. in.)     86.78467
Frequency range (Hz)                          23-250
Energy Bandwidth Product (EBP)          62

Driver Physical Dimension
Speaker Displacement (cu ft.)             0.28931
Mounting hole diameter (mm)             292
Mounting hole diameter (inches)         11.496
Mounting depth (mm)                         261
Mounting depth (inches)                     10.276
Magnet Weight (Oz)                           445

Hoppas jag inte rörde till det nu..

Tack på förhand smile

/ Balthazar

Senast redigerat av BalthazarP (16 augusti 2011)

Drönirettab
16 augusti 2011 · 21 761 Inlägg

De där parametrarna är ju till nyare basen (122), den med svart kon. På bilden är det grå kon (12.2), dvs den äldre, och den har andra parametrar. smile

BalthazarP
16 augusti 2011 · 8 Inlägg

Drönirettab skrev:
De där parametrarna är ju till nyare basen (122), den med svart kon. På bilden är det grå kon (12.2), dvs den äldre, och den har andra parametrar. smile

Tack för tipset, missade detta smile Ska ändra så fort jag lyckats leta upp de gamla...

bosabengt
16 augusti 2011 · 2 035 Inlägg

BalthazarP skrev:

Drönirettab skrev:
De där parametrarna är ju till nyare basen (122), den med svart kon. På bilden är det grå kon (12.2), dvs den äldre, och den har andra parametrar. smile

Tack för tipset, missade detta smile Ska ändra så fort jag lyckats leta upp de gamla...

Är väl bara att göra en låda som är upp till kanten på sätet. Sen i med en 6" port korta av efter hand och lyssna. Ju kortare rör desto högre peak.

Biljudsveteran sen 1984!
BalthazarP
17 augusti 2011 · 8 Inlägg

bosabengt skrev:
Är väl bara att göra en låda som är upp till kanten på sätet. Sen i med en 6" port korta av efter hand och lyssna. Ju kortare rör desto högre peak.

Jo, självklart. Vet inte riktigt var jag ska börja bara. 110 liter ska man få plats med, du råkar inte sitta inne på något program så man kan få ut lite info om port storlek/längd?

bosabengt
17 augusti 2011 · 2 035 Inlägg

BalthazarP skrev:

bosabengt skrev:
Är väl bara att göra en låda som är upp till kanten på sätet. Sen i med en 6" port korta av efter hand och lyssna. Ju kortare rör desto högre peak.

Jo, självklart. Vet inte riktigt var jag ska börja bara. 110 liter ska man få plats med, du råkar inte sitta inne på något program så man kan få ut lite info om port storlek/längd?

Ska du tävla eller?

Sen kom med alla parametrar på den basen du har så kan nörden fixa en finfin låda till dig.

Biljudsveteran sen 1984!
Drönirettab
17 augusti 2011 · 21 761 Inlägg

De parametrar som står i första inlägget nu verkar stämma, precis det som står i mitt programs databas också. smile

Med den där 70 liters lådan borde basen spela ordentligt högt faktiskt, däremot tycker jag det på bilden ser ut som 4" port och det är i teorin alldeles för litet om man vill utnyttja basen fullt ut. En 6" port kommer att bli runt 50 cm lång, då får den väl sticka ut en bit ur lådan för att få plats.

BalthazarP
17 augusti 2011 · 8 Inlägg

Drönirettab skrev:
De parametrar som står i första inlägget nu verkar stämma, precis det som står i mitt programs databas också. smile

Med den där 70 liters lådan borde basen spela ordentligt högt faktiskt, däremot tycker jag det på bilden ser ut som 4" port och det är i teorin alldeles för litet om man vill utnyttja basen fullt ut. En 6" port kommer att bli runt 50 cm lång, då får den väl sticka ut en bit ur lådan för att få plats.

Ja, du ser rätt. Det är en 4" port, därför jag tänker att lådan inte spelar helt optimalt, anledningen till att jag skulle vilja göra en ny smile Spelar högt gör det, det kan jag lova, men det går nog spela högre! wink Ja, 50 cm lång port, sen får man väl spara en 10 cm från bakkant på lådan. Om man skulle sätta en port uppåt, genom hatthyllan men ha basen kvar bakåt, hur skulle det bli?

Drönirettab
17 augusti 2011 · 21 761 Inlägg

I en kombi ska det funka utan problem att ha basen riktad bakåt och porten uppåt, när det gäller "halvkombi" så borde det väl också funka så länge det finns en öppning i hatthyllans bakkant så att ljudet tar sig ut från skuffen. Där få nog andra ge svar, jag har inte haft en sån bil. smile

6" port tar upp 0,2 liter per cm, vilket gör att det försvinner några liter när en sån stoppas dit. Om porten sticker in 35 cm inuti lådan så kommer nettovolymen att hamna på ungefär 56 liter, avstämningen blir då ca 40 Hz (hade ju tänkt mig typ 38 Hz egentligen).

BalthazarP
18 augusti 2011 · 8 Inlägg

Om man riktar porten uppåt och höjden på lådan är 38 cm leder det till att porten sticker ner ca 28 cm i lådan så inte porten hamnar direkt mot botten. Fast det blev ju inte sådär jättestor skillnad i volym såg jag nu.. Men lite iaf smile

Hatthyllan är bara en liten tunn sak som ligger löst över bagaget, så som det ser ut nu så ligger både bas och port under den och den har ju låtit en hel del ändå smile Annars kanske bara ett runt 8" stort hål runt 6" porten räcker för att släppa ut ljud?

en 50 cm lång port, med eller utan trattar?

Senast redigerat av BalthazarP (18 augusti 2011)

bosabengt
18 augusti 2011 · 2 035 Inlägg

BalthazarP skrev:
Om man riktar porten uppåt och höjden på lådan är 38 cm leder det till att porten sticker ner ca 28 cm i lådan så inte porten hamnar direkt mot botten. Fast det blev ju inte sådär jättestor skillnad i volym såg jag nu.. Men lite iaf smile

Hatthyllan är bara en liten tunn sak som ligger löst över bagaget, så som det ser ut nu så ligger både bas och port under den och den har ju låtit en hel del ändå smile Annars kanske bara ett runt 8" stort hål runt 6" porten räcker för att släppa ut ljud?

en 50 cm lång port, med eller utan trattar?

Förmodligen med trattar.

Biljudsveteran sen 1984!
spungeBob
18 augusti 2011 · 179 Inlägg

Om du ska ha en HCCA-bas till att spela "all-round" så är en sluten låda att rekommendera. Jag har testat allt från stora (126 l) till små (47 l) portade lådor. Med avstämning på 38-41 Hz. Visst, det blir ett djävulskt dunk när man har lådan "rätt" till "rätt" musik, men 'allround' så är en sluten låda absolut bäst till den här basen.

Tyvärr, så måste ja tyvärr säga det, spelar den ganska tråkigt till musik efter ett tag. Och nej, jag är är inte en 100%-ig ljudfanatiker.

Lycka till! smile

BalthazarP
18 augusti 2011 · 8 Inlägg

spungeBob skrev:
Om du ska ha en HCCA-bas till att spela "all-round" så är en sluten låda att rekommendera. Jag har testat allt från stora (126 l) till små (47 l) portade lådor. Med avstämning på 38-41 Hz. Visst, det blir ett djävulskt dunk när man har lådan "rätt" till "rätt" musik, men 'allround' så är en sluten låda absolut bäst till den här basen.

Tyvärr, så måste ja tyvärr säga det, spelar den ganska tråkigt till musik efter ett tag. Och nej, jag är är inte en 100%-ig ljudfanatiker.

Lycka till! smile

Hade tänkt att testa att köra min låda sluten när jag tätar hålet för det gamla röret och se hur det blir just där. Nej, basen är väl inte optimal för musik, men köpte det begagnat och fick ett bra pris wink Annars skulle nog valet på högtalare vara något annat.

Men den mesta njutningen av basen får man nästan när man är en liten show off för sina kompisar wink

Drönirettab
18 augusti 2011 · 21 761 Inlägg

bosabengt skrev:

BalthazarP skrev:
en 50 cm lång port, med eller utan trattar?

Förmodligen med trattar.

Slarvade lite med portmåttet, jag brukar försöka komma ihåg att skriva den specifika rörlängden. Själva röret görs 42 cm och sedan trattar i båda ändar. smile

BalthazarP
19 augusti 2011 · 8 Inlägg

Drönirettab skrev:

bosabengt skrev:

BalthazarP skrev:
en 50 cm lång port, med eller utan trattar?

Förmodligen med trattar.

Slarvade lite med portmåttet, jag brukar försöka komma ihåg att skriva den specifika rörlängden. Själva röret görs 42 cm och sedan trattar i båda ändar. smile

Ah, men hade tänkt göra precis så så det blir bra ändå smile tack så mycket för hjälpen!

Ztrandberg
22 oktober 2012 · 1 Inlägg

Tjenare, jag har också en hcca 12,2, och jag hade ca 85 liters låda och byggde om den till en ca 105 liters låda och ljudet och den blev så himla mycket svagare än vad den var i den förra lådan, så jag skulle säga att du ska satsa på en låda som är 85-90 liter isf, kan skicka mina gamla mått om du skulle vilja!

Nitromast Dr. Scanner
22 oktober 2012 · 2 167 Inlägg

Varför väcker du upp tråden med ett första inlägg? tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang