Jo det har du nog rätt i, men då tycker jag att det ser ganska original ut eller? ska ta när jag hinner också att dra kontakten till magnetventilen för att se vad resultatet blir
På min 850 när ja hade ett flash chip så var den chippad, men beror på är den fastsatt? eller löstagbar?
okej, vad bra att se en bild på det:) men det ser ju ut att sitta en klisterlapp över chippet på den bilden du länka, det kan inte bara vara så att den är borta på min? sen fattar jag inte hur laddtrycket kan svaja så:S för ibland när man gasar på så ligger det runt 0.4 hela vägen sen ibland är den uppe på 0.7 och svajar, för när den är uppe på 0,7 ligger den aldrig kvar där utan den går bara upp till det en snabb gång för att sen gå ner igen och sen upp igen, men när han laddar 0.4-0.5 så ligger den oftast kvar runt det kanske svajar lite men inte jätte mycket!
Skruva loss den ifrån turbon och kolla på insidan, där finns ett fjäderbelastat membran, kolla så det inte är sönder.
Ventilen sitter på turbon du ser det ovanifrån, den sitter på sidan emot motorn, är fastskruvad med 3st skruvar och det går 1 vaccumslang till den.
Men innan du gör det så kan du förresten kolla så att vaccumslangen till ventilen är hel, den går till insuget efter gasspjället.
Det är lite trångt men man kan lossa den utan att lossa turbon, tex med en lednyckel eller 10mm ringnyckel med spärr och vinkelfunktion.
Kunde inte skrivet det bättre själv Har du ett öppetluftfilter så hör även om det är hål på membranet.men det har du nog inte för det är svårt å missa då kvittrar turbon när du släpper gasen
Skruva loss den ifrån turbon och kolla på insidan, där finns ett fjäderbelastat membran, kolla så det inte är sönder.
Ventilen sitter på turbon du ser det ovanifrån, den sitter på sidan emot motorn, är fastskruvad med 3st skruvar och det går 1 vaccumslang till den.
Men innan du gör det så kan du förresten kolla så att vaccumslangen till ventilen är hel, den går till insuget efter gasspjället.
Det är lite trångt men man kan lossa den utan att lossa turbon, tex med en lednyckel eller 10mm ringnyckel med spärr och vinkelfunktion.
Kunde inte skrivet det bättre själv Har du ett öppetluftfilter så hör även om det är hål på membranet.men det har du nog inte för det är svårt å missa då kvittrar turbon när du släpper gasen
Kanske därför min V70 kvittrar lite smått, som är helt original..?
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
En löjlig sak är bara att man inte kan köpa membranet eller ventilen av Volvo, de kan bara sälja turbon komplett. Men membranet med fjäder finns på Turbomek hemsida kostade 470:-. Hela ventilen kan man köpa hos Turbotec sweden ab, om man kontaktar dem kostade 800:-.
Fick idag hem lite nya tänddelar som kändes välbehövliga då det ser ut att inte vara bytt på länge! Köpte mig Ett sett nya tändstift, rotor, fördelarlock och ett nytt bränslefilter! Sen så har jag även snackat lite med Patrik på Autotech och har planer på att åka dit och chippa om bilen så jag får det chip jag vill ha sen sa han även att en felsökning ingår i chippningen så om det inte är chippet som är mitt laddtrycks problem så kan förhoppningsvis dom hjälpa mig hitta vad felet är! så ska försöka planera lite när jag har tid och åka upp! Sen varför det går lite segt här i projektet är för att jag ligger lite lågt nu då jag förmodligen snart blir arbetslös. så jag försöker spara på mina pengar så mycket jag kan ( även om det är svårt att inte köpa nåt till bilen )
Här får ni iallafall en bild på sakerna som kom hem idag! Ingen dunder bra vinkel men ni fattar poängen;)
Idag böt jag till de nya tänddelarna! Bara gjort det på gamla 740:s med mera innan så detta var ju inte jätte annorlunda men lite nervöst var det att man skulle sätta tändkablarna fel men det gick ypperligt! Dock så såg inte dom gamla delarna så jätte dåliga ut men nu är det iallafall bytt! Men bränslefiltret där emot, det var nog aldrig bytt haha! för fint var det verkligen inte! Så nuså är allt bytt och bilen startade inte direkt så jag fick vrida av tändningen en gång och sen på igen och då gick det fint, antar att det behövde komma lite soppa till systemet! Tyvärr inga bilder:(
Idag böt jag till de nya tänddelarna! Bara gjort det på gamla 740:s med mera innan så detta var ju inte jätte annorlunda men lite nervöst var det att man skulle sätta tändkablarna fel men det gick ypperligt! Dock så såg inte dom gamla delarna så jätte dåliga ut men nu är det iallafall bytt! Men bränslefiltret där emot, det var nog aldrig bytt haha! för fint var det verkligen inte! Så nuså är allt bytt och bilen startade inte direkt så jag fick vrida av tändningen en gång och sen på igen och då gick det fint, antar att det behövde komma lite soppa till systemet! Tyvärr inga bilder:(
Härligt med nya grejer!
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Jodå! Dock fick man ju plocka isär "halva" motorn för att komma åt fördelarlocket o de men så är det väll, dock har dom väll monterat tryckröret väldigt konstigt? fick ju lyfta på hela gasvajern för att kunna få ut det där jäkla tryckröret men det gick efter en liten stund:)
Jo inte är det de allra enklaste att få lös tryckröret där men det går med lite slit, hehe.
Jahop bilen blir bara roligare och roligare! Skulle idag gå ut och starta bilen för att köra iväg och åka lite skridskor, bilen har inte vart igång sedan i fredags. Jag vrider om tändningen och ingenting händer, gör om igen och då bara klickar det och varenda lampa i hela bilen börjar blinka fetdisco! tänkte då att batteriet levt sin sista minut, även om jag var och kollade upp batteriet för några veckor sen och då var det 100% fullladdat och hade 87% liv kvar! Så jag testade att rulla bilen (har som tur är en nedförsbacke hemma) och bilen hostar igång, men BARA knappt, det var knappt så att den gick igång det var som att den snurrade 10/rpm istället för 1000/rpm, så jag fixade starthjälp av en annan bil och då hoppade iallafall batteriet igång, alltså då fungerade allt och bilen startade som den skulle men den dog direkt, testade igen men samma sak. men då såg jag att slangen som går från kylaren ner till gasspjället sög ihop sig direkt när bilen startade så när bilen hoppade igång så sög slangen ihop sig och ströp bilen så den dog. då tänkte vi att eftersom bilen har stått sedan i fredags och det har vart ca -15 grader ute hela helgen att det bildats is som täppt igen där då, så jag lossar slangen från plaströret och testar starta igen och då går bilen igång precis som den ska. så jag körde in den i varmgarage för att eventuell is skulle smälta. och väl inne i garaget tog jag och kollade igenom lite vad fan det kunde vara. och då kollade jag över alla slangar och mycket riktigt så ser jag att slangen till gasspjället är sprucken, en ca 2 cm lång spricka. tog bort hela slangpaketet och testade att tejpa igen slangen för att se om det hjälpte och visst gjorde det det. Så antagligen så blev det något konstigt baksug när bilen hoppade igång som gjorde att den andra slangen drog ihop sig. Dock vet jag inte varför bilen vägrade starta om det var batteriet eller om det var för att spjällhuslangen var sprucken eftersom den går till tomgångsmotorn också. men känns inte som det dock! Iallafall så slänger jag upp en bild på hur det såg ut när slangen drog ihop sig så ni får se, ni ser även att jag lossat slangen här och den ligger bara emot för att se hur det blir! usch det blev mycket text men hoppas ni orkar att läsa!