3076
Sök

Volvo V70 2.5T |Refine the black one| [ 19-10 ] Nu ska den säljas!

Rullande projekt på min v70 2.5T 98

269 307 Visningar
Uppdaterades senast 31 mars 2013
930 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
#321
Ja det är förjävligt med alla mekanismer i nya bilar! men förstår inte vad felet är, idag kollade jag med en kompis som har en v70 t5 med exakt samma lmm som mig så då testade vi sätta dit den men utan resultat. den gick lika skit kass för det! någon som har något förslag?

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

A.Sörman
1 299 Inlägg
2 april 2012
#322
Ett tips är att när den skit felkåden kommer så (brukar det kunna vara läcka på avgassidan.

Grenrör downpipe eller längre bak bara ett dåligt tips! smile


930 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
#323
Drunk skrev:
Ett tips är att när den skit felkåden kommer så (brukar det kunna vara läcka på avgassidan.

Grenrör downpipe eller längre bak bara ett dåligt tips! smile

OKej, vet ju att det läcker lite i bak där jag tog bort den stora dämparn men jag har bara hört att det ska vara om det är innan katten, men känns inte som han borde gå så kass då eller? då han har dött två gånger och vart svårstartad en gång efter det. det känns skit konstigt, men får kolla upp avgaset snarast ska försöka hinna med det imorgon!

men tack för tipset:)
Senast redigerat av Jimpstyle (2 april 2012)

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

Snickare
407 Inlägg
2 april 2012
#324
Jimpstyle skrev:
Drunk skrev:
Ett tips är att när den skit felkåden kommer så (brukar det kunna vara läcka på avgassidan.

Grenrör downpipe eller längre bak bara ett dåligt tips! smile

OKej, vet ju att det läcker lite i bak där jag tog bort den stora dämparn men jag har bara hört att det ska vara om det är innan katten, men känns inte som han borde gå så kass då eller? då han har dött två gånger och vart svårstartad en gång efter det. det känns skit konstigt, men får kolla upp avgaset snarast ska försöka hinna med det imorgon!

men tack för tipset:)

<<<<<<<efter katten ska det inte vara några bekymmer, o tror knappt katten spelar roll heller, det viktigaste är lamdan, den är mkt känslig.


930 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
#325
Okej, men kan det vara spricker i grenröret eller är det oftast från turbon och bakåt?
Tillläggas ska väll att jag upplever att bilen går sämre när den är varm än när den är kall för när den är kall så ligger tomgången bra och jag har inte känt några ryckningar isåfall ytterst lite

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

Snickare
407 Inlägg
2 april 2012
#326
Jimpstyle skrev:
Okej, men kan det vara spricker i grenröret eller är det oftast från turbon och bakåt?
Tillläggas ska väll att jag upplever att bilen går sämre när den är varm än när den är kall för när den är kall så ligger tomgången bra och jag har inte känt några ryckningar isåfall ytterst lite

nja det skulle höras o så allvarligt tror ja inte det e.

hmm ja du det kan vara lamdan eller  någon annan slags givare:/


930 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
#327
Okej men ska ta en titt på avgaset sen se om jag kan få tag i en lambdasond:)

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

93 Inlägg
3 april 2012
#328
Vet ej om det är samma som på 855, men min gick skit kasst när den blev varm, ryckte hela tiden om man inte höll jämn gas, när den va kall så gick den fint, allt slutade med att jag bytte: Lambdasond, luftmassemätaren, temperaturgivare, gjorde rent vevhusventilationen sen kan det ha varit något mer smile Men testa lambdasonden eftersom att de flesta säger läckage vid avgassidan! smile


930 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
#329
GolfPowwwer skrev:
Vet ej om det är samma som på 855, men min gick skit kasst när den blev varm, ryckte hela tiden om man inte höll jämn gas, när den va kall så gick den fint, allt slutade med att jag bytte: Lambdasond, luftmassemätaren, temperaturgivare, gjorde rent vevhusventilationen sen kan det ha varit något mer smile Men testa lambdasonden eftersom att de flesta säger läckage vid avgassidan! smile

Okej, bra info där:) ska försöka kolla upp detta snarast:)

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

93 Inlägg
3 april 2012
#330
Jimpstyle skrev:
GolfPowwwer skrev:
Vet ej om det är samma som på 855, men min gick skit kasst när den blev varm, ryckte hela tiden om man inte höll jämn gas, när den va kall så gick den fint, allt slutade med att jag bytte: Lambdasond, luftmassemätaren, temperaturgivare, gjorde rent vevhusventilationen sen kan det ha varit något mer smile Men testa lambdasonden eftersom att de flesta säger läckage vid avgassidan! smile

Okej, bra info där:) ska försöka kolla upp detta snarast:)

Gör det smile Testa byt temperaturgivaren så snabbt som möjligt, kan va så att den skickar fel signaler till styrdonet så den tror motorn är kall hela tiden och då trycker den in mer bränsle än vad som förbränns smile


930 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
#331
GolfPowwwer skrev:
Jimpstyle skrev:
GolfPowwwer skrev:
Vet ej om det är samma som på 855, men min gick skit kasst när den blev varm, ryckte hela tiden om man inte höll jämn gas, när den va kall så gick den fint, allt slutade med att jag bytte: Lambdasond, luftmassemätaren, temperaturgivare, gjorde rent vevhusventilationen sen kan det ha varit något mer smile Men testa lambdasonden eftersom att de flesta säger läckage vid avgassidan! smile

Okej, bra info där:) ska försöka kolla upp detta snarast:)

Gör det smile Testa byt temperaturgivaren så snabbt som möjligt, kan va så att den skickar fel signaler till styrdonet så den tror motorn är kall hela tiden och då trycker den in mer bränsle än vad som förbränns smile

Okej var exakt sitter den givaren? Och var får man tag på en ny smidigast? smile

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

Snickare
407 Inlägg
4 april 2012
#332
den sitter på termostate:-)n


93 Inlägg
4 april 2012
#333
Jimpstyle skrev:
GolfPowwwer skrev:
Jimpstyle skrev:

Okej, bra info där:) ska försöka kolla upp detta snarast:)

Gör det smile Testa byt temperaturgivaren så snabbt som möjligt, kan va så att den skickar fel signaler till styrdonet så den tror motorn är kall hela tiden och då trycker den in mer bränsle än vad som förbränns smile

Okej var exakt sitter den givaren? Och var får man tag på en ny smidigast? smile

Följ övre kylarslangen mot termostathuset så set du att det sitter en kontakt där smile Jag hade lite problem att få bort den för det är inte så mycket utrymme, tänkte ta bort hela temostathuset men feulrailen sitter ivägen så det är rätt mycket jobb smile Vad hade du fått för felkoder? smile


930 Inlägg
4 april 2012
Trådstartare
#334
Okej får kolla på det med då:)
P0171 system too lean (bank1) är felkoden!

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

93 Inlägg
4 april 2012
#335
Jimpstyle skrev:
Okej får kolla på det med då:)
P0171 system too lean (bank1) är felkoden!

Har ingen aning om vad det är tongue Men det är bara att leta! smile Hoppas att det löser sig smile


930 Inlägg
4 april 2012
Trådstartare
#336
Kollade idag på avgaset och själva avgassystemet såg helt och fint ut och jag kunde inte se något svart sot någonstans heller, förutom där bak jag tog bort dämparn då:)

Men dock så kollade jag lite på lambdasonderna och jag såg då att den bakre sondens kabel var lite kass, eller iallafall så var höljet sönder på ett ställe, kunde inte få bort den sablans skitkontakten till dom (hur gör man?)
Så kunde inte se bättre heller om dom var skadade eller inte, men är dom kablarna känsliga eller? och hur gör jag för att få bort kontakten? fattade inte hur man skulle göra och det är ju skit trångt där uppe där dom sitter

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

93 Inlägg
4 april 2012
#337
Jimpstyle skrev:
Kollade idag på avgaset och själva avgassystemet såg helt och fint ut och jag kunde inte se något svart sot någonstans heller, förutom där bak jag tog bort dämparn då:)

Men dock så kollade jag lite på lambdasonderna och jag såg då att den bakre sondens kabel var lite kass, eller iallafall så var höljet sönder på ett ställe, kunde inte få bort den sablans skitkontakten till dom (hur gör man?)
Så kunde inte se bättre heller om dom var skadade eller inte, men är dom kablarna känsliga eller? och hur gör jag för att få bort kontakten? fattade inte hur man skulle göra och det är ju skit trångt där uppe där dom sitter

På kontakterna sitter det en röd lite plastbit, den ska du dra i så lossnar kontakterna smile Om det är samma som det va på min iaf smile


930 Inlägg
5 april 2012
Trådstartare
#338
okej, jo försökte det men det är ju så saatans svårt att komma åt där uppe (Stog under bilen)
Sen ser det ju ut som det ska vara såna röda plastbitar på båda sidorna fast den ena plastbiten är sönder? eller ska det inte vara det?

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

93 Inlägg
5 april 2012
#339
Jimpstyle skrev:
okej, jo försökte det men det är ju så saatans svårt att komma åt där uppe (Stog under bilen)
Sen ser det ju ut som det ska vara såna röda plastbitar på båda sidorna fast den ena plastbiten är sönder? eller ska det inte vara det?

Det ska nog bara va på en sida smile Men ta den inte underifrån tongue Ta den ovanför smile Gjorde jag smile


930 Inlägg
5 april 2012
Trådstartare
#340
då måste jag ju plocka bort röret ner till turbon med isåfall:P

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643


Sök