1772
Sök

Problem med insprutet i Audi 100 1.8E -88B

557 Inlägg
19 augusti 2011
Trådstartare
#1
Det är såhär att när jag startat upp bilen vi säger en morgon så startar den helt perfekt. Sen så kör jag till jobbet ect, sen så skulle jag ha startat den på typ 1-2h tex så är den trög startad. Man får som varva upp den. Samt att bilen drar en hel del mer än normalt. 65L på 35mil. Sen så när man gör gaspådrag så blir den seg och sen drar den iväg. Påminner mycket som kickdown i en automatare. Sen så svartbolmar den.

Snabbare symptom ;
Gå perfekt på morgonen men inte efter någon timma
HÖG bränsleförbrukning
Vid gaspådrag så kan det kännas som en automatare vid kickdown
Svartrök från avgassystemet

BIL - Audi 100 1.8E -88B
MOTOR - PH (insprutningsförgasare)

Så vad kan de vara?
Senast redigerat av TeamNorrland (19 augusti 2011)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 augusti 2011
#2
Mätt Lambdasonden?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
19 augusti 2011
#3
te_wik skrev:
Mätt Lambdasonden?



Mvh Tommy

Har den verkligen möjligheten att ändra så mkt så att det svartryker? :s
Första som ploppade upp i mitt huvud är tempgivaren för extraspridaren, eller att extraspridaren hängt sej?

-Går bra när det är kallt, för då är den ju igång ändå
-Defenetivt hög bränsleförbrukning
-Antar att dom har samma gasspjäll som på 5orna, dvs ett litet och ett stort spjäll. Och då vore det logiskt att när man trycker full gas, så att den öppnar andra spjället, så får den mera luft till den redan för mkt soppan, dvs att det blir som en litet extra kraftskutt! (kickdown)
-Svartrök är ju bara en bieffekt utav för mkt bränsle

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 augusti 2011
#4
LeafBox skrev:
te_wik skrev:
Mätt Lambdasonden?



Mvh Tommy

Har den verkligen möjligheten att ändra så mkt så att det svartryker? :s
Första som ploppade upp i mitt huvud är tempgivaren för extraspridaren, eller att extraspridaren hängt sej?

-Går bra när det är kallt, för då är den ju igång ändå
-Defenetivt hög bränsleförbrukning
-Antar att dom har samma gasspjäll som på 5orna, dvs ett litet och ett stort spjäll. Och då vore det logiskt att när man trycker full gas, så att den öppnar andra spjället, så får den mera luft till den redan för mkt soppan, dvs att det blir som en litet extra kraftskutt! (kickdown)
-Svartrök är ju bara en bieffekt utav för mkt bränsle

Allt som leder till en för fet bränsleblandning kan göra så det svartryker tongue haha.

Men att mäta lambdasonden är ju gjort på ett par minuter så jag hade börjat med det.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

557 Inlägg
19 augusti 2011
Trådstartare
#5
Ska göra de imorgon. Förhoppningsvis så kanske de är lite uppehåll av allt regnande. smile
Vad ska mätvärdena vara?
Senast redigerat av TeamNorrland (19 augusti 2011)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 augusti 2011
#6
TeamNorrland skrev:
Ska göra de imorgon. Förhoppningsvis så kanske de är lite uppehåll av allt regnande. smile
Vad ska mätvärdena vara?

http://nordicaudi.com/index.php?url=ark … p&var=



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

557 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
#7
Så nu har jag mätt upp lambdan.

Tomgång ; 0,55
Vid upprusning av motor ; 0,5

Tog upp ena tändstiftet också. Det var då sot så nå jävulskt på de.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
24 augusti 2011
#8
TeamNorrland skrev:
Så nu har jag mätt upp lambdan.

Tomgång ; 0,55
Vid upprusning av motor ; 0,5

Tog upp ena tändstiftet också. Det var då sot så nå jävulskt på de.

Stod värdet still eller pendlade det?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

557 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
#9
Still.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
24 augusti 2011
#10
TeamNorrland skrev:
Still.

En lamda som inte reglerar är inget att ha. hmm

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Försöker iaf
12 819 Inlägg
24 augusti 2011
#11
LeafBox skrev:
TeamNorrland skrev:
Still.

En lamda som inte reglerar är inget att ha. hmm

Precis, byt byt byt.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

557 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
#12
Beställt förra veckan och fick hem idag min nya lambda. Byter den idag eller imorgon. smile

557 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
#13
Lamban är bytt nu och den går som en trimmad ekorre igen smile Samt att kontrollmätte den och nu är det rörliga världen och hoppar inom acceptabla siffror smile
Senast redigerat av TeamNorrland (29 augusti 2011)

Försöker iaf
12 819 Inlägg

Sök