Bilköp??? Evo - BMW 335

mazdamania
20 augusti 2011 · 3 Inlägg

tja jag har svårt att avgöra mitt bilköp om det ska bli en Evo ix steg2.1 ca 400hk.  Eller en BMW 335 coupe/sedan kvittar med ca 430hk??? Kan inte bestämma mog' någon som har lite tips och råd??   Då 335:an är mycket mera ekonomisk

BMW M5 "ESS SUPERCHARGED" (2005)
Mercedes C 63 AMG "C 63 AMG" (2011)
Rquired Allmänt envis
20 augusti 2011 · 12 512 Inlägg

Jag hade valt en BMW 335 (Diesel eller Bensin?) av en enda anledning; Skall jag köpa en rolig bil vill jag kunna ha rolig med denna "alltid" och inte enbart vid någon söndagstur man nästan aldrig hinner med. En BMW E90 är ett väldigt bekvämt val, tyst, välbyggd, utmärkt fjädringskomfort och med bra ekonomi som du skrev. Men är trots detta lika rolig, eller i alla fall väldigt nära på, som en Evo.

En Evo är en bil för självplågare, på ett vis roligare än BMWn å andra sidan är en tur till affären helt lagom för att kroppen inte skall tröttna. En sådan bil hade jag personligen aldrig stått ut med att bruksköra till vardags, utan jag hade fått ut så mycket mer glädje utav en BMW eller liknande bil!

Senast redigerat av Rquired (20 augusti 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Turbovin Turbo lover
20 augusti 2011 · 555 Inlägg

En 335 lär kräva quaifediff för att ens påminna om körglädjen i en EVO.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
steifan DR!FTT3KN!K3R
20 augusti 2011 · 10 427 Inlägg

335 finns även med fyrhjulsdrift smile

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
E55-AMG
25 augusti 2011 · 4 Inlägg

Du Prattar För Mycket Köpp En Bara...!!! Hahaha..

mazdamania
25 augusti 2011 · 3 Inlägg

haahaha de inte lätt m bil köpr är helt förvirrad

Mercedes C 63 AMG "C 63 AMG" (2011)
BMW M5 "ESS SUPERCHARGED" (2005)
Krist
25 augusti 2011 · 716 Inlägg

Provkör båda om du har möjligheten å känn efter. Då du är den enda egentligen som kan avgöra. Jag hade valt evon. Jag har kört 335 med org effekt (306) å sen evo 6, min gamla med lite över 400hk i motorn å evo va ett klart val för mig.

4wd på 1300kg å 400hk gav 0-100 på säg blankt ca 4sekunder. 335 va slöare, inte samma väghållning orginal som orginal på evo. Sen säger du 430hk's 335'a, de blir ett svårt val, för de enda sättet å avgöra e egentligen å få känna på båda bilarna...

Mvh, Krist.

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
25 augusti 2011 · 1 152 Inlägg

Har Tänkt på den grejen många gånger och vid flera bilköp att jämföra EVO/Impreza bilar.
Men det har aldrig blivit av då jag kommit fram till just det som Rquired skrev.

De är inga bilar utan endast leksaker.. o har ställt dessa frågor till mig själv
ska jag sitta o åka rallybil till stan? NEJ
ska jag åka o handla med min tjej i en rallybil? NEJ
ska jag åka ner till södra sverige i en rallybil? NEJ

kan jag göra samma saker i en BMW? JAPP big_smile

case closed wink

Men de få gggr som det verkligen gäller så har man riktigt kul i en sån. och det är inte varje dag kan jag lova! o andra sidan du vet hur min 335:a går så jag skämms inte för den wink

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
JIMMY85
25 augusti 2011 · 100 Inlägg

Rquired skrev:
Jag hade valt en BMW 335 (Diesel eller Bensin?) av en enda anledning; Skall jag köpa en rolig bil vill jag kunna ha rolig med denna "alltid" och inte enbart vid någon söndagstur man nästan aldrig hinner med. En BMW E90 är ett väldigt bekvämt val, tyst, välbyggd, utmärkt fjädringskomfort och med bra ekonomi som du skrev. Men är trots detta lika rolig, eller i alla fall väldigt nära på, som en Evo.

En Evo är en bil för självplågare, på ett vis roligare än BMWn å andra sidan är en tur till affären helt lagom för att kroppen inte skall tröttna. En sådan bil hade jag personligen aldrig stått ut med att bruksköra till vardags, utan jag hade fått ut så mycket mer glädje utav en BMW eller liknande bil!

EVO är en väldigt rolig bil att köra och använda som den är byggd för,går alldeles utmärkt att ha som vanlig vardagsbil.
Men vill man ha en bil som inte sticker ut ock märks så välj BMW
Titta också på vilken som står sig bäst i värdeminskning tror att EVON kommer att vara bästa alternativet
i längden

Woojen
25 augusti 2011 · 1 101 Inlägg

Evo helt klart tycker jag ifall du värderar körglädjen osv före komfort, dock är de nya Evos Utan tvekan dugliga vardagsbilar!

Sen evon kan du ju faktiskt enkelt trimma ifall du vill ha lite extra wink
BMWn är väll mer en Komfortklump.
Vet inte varför men varje gång jag ser en e90 förväntar jag mig att en viktig portfölj snubbe ska stiga ur bilen tongue! Skaffa evo nu å skaffa bmw när du blir gubbe!

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Rquired Allmänt envis
25 augusti 2011 · 12 512 Inlägg

Osäker på om en bil som Evo har så mycket bättre andrahandsvärde än "rätt" toppmodell av den populära 3-serien, men oavsett tror jag inte det spelar någon roll när BMW sitter på alla fördelar när det gäller ägandekostnader och underhåll i övrigt; En 335i blir med stor sannolikhet den billigaste av dessa två modeller att äga i slutändan.

Sedan vet jag inte hur Woojen tänkte när han skrev "Sen evon kan du ju faktiskt enkelt trimma ifall du vill ha lite extra", BMW´s med sugmotorer är sällan enkla att trimma med 335i med twinturbo har en väldigt stor potential inom området. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
p12
25 augusti 2011 · 551 Inlägg

BMW coupe då dom är så jävla snygga! evon och liknande bilar ser fåniga ut.

Haters gonna hate.
Woojen
25 augusti 2011 · 1 101 Inlägg

Rquired skrev:
Osäker på om en bil som Evo har så mycket bättre andrahandsvärde än "rätt" toppmodell av den populära 3-serien, men oavsett tror jag inte det spelar någon roll när BMW sitter på alla fördelar när det gäller ägandekostnader och underhåll i övrigt; En 335i blir med stor sannolikhet den billigaste av dessa två modeller att äga i slutändan.

Sedan vet jag inte hur Woojen tänkte när han skrev "Sen evon kan du ju faktiskt enkelt trimma ifall du vill ha lite extra", BMW´s med sugmotorer är sällan enkla att trimma med 335i med twinturbo har en väldigt stor potential inom området. smile

Saken jag menade med enkel å trimma är att dessa motorerna är väl beprövade å finns mängder av företag som trimmat evosar i många generationer av evo

Twinturbo bmwn känns fortfarande ny för mig å de få jag sett som börjat trimma dessa lägger sjuka summor för delarna

Andrahandsvärdet vågar jag inte uttala mig om då jag har ingen koll på de alls tongue men om man kollar tillbaks så ligger evos väldigt bra till där

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Rquired Allmänt envis
25 augusti 2011 · 12 512 Inlägg

Woojen skrev:

Rquired skrev:
Osäker på om en bil som Evo har så mycket bättre andrahandsvärde än "rätt" toppmodell av den populära 3-serien, men oavsett tror jag inte det spelar någon roll när BMW sitter på alla fördelar när det gäller ägandekostnader och underhåll i övrigt; En 335i blir med stor sannolikhet den billigaste av dessa två modeller att äga i slutändan.

Sedan vet jag inte hur Woojen tänkte när han skrev "Sen evon kan du ju faktiskt enkelt trimma ifall du vill ha lite extra", BMW´s med sugmotorer är sällan enkla att trimma med 335i med twinturbo har en väldigt stor potential inom området. smile

Saken jag menade med enkel å trimma är att dessa motorerna är väl beprövade å finns mängder av företag som trimmat evosar i många generationer av evo

Twinturbo bmwn känns fortfarande ny för mig å de få jag sett som börjat trimma dessa lägger sjuka summor för delarna

Andrahandsvärdet vågar jag inte uttala mig om då jag har ingen koll på de alls tongue men om man kollar tillbaks så ligger evos väldigt bra till där

Skall vara relativt lättrimmad vad jag förstått, precis som andra turbobilar kommer man långt genom enbart chiptrim. Och att du får ett väldigt fint register med twinturbo dessutom gör den ännu mer kompetent. En 335i med sexa och 430hk eller en Evo med fyra på 400hk, det säger väl sig självt? Vad som händer med en original 35i´s låga förbrukning vid trim vet jag inte, men en Evolution är inte snål original och knappast snålare efter en effektökning med 100hk kan jag tänka mig? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
25 augusti 2011 · 1 152 Inlägg

Rquired skrev:

Woojen skrev:

Rquired skrev:
Osäker på om en bil som Evo har så mycket bättre andrahandsvärde än "rätt" toppmodell av den populära 3-serien, men oavsett tror jag inte det spelar någon roll när BMW sitter på alla fördelar när det gäller ägandekostnader och underhåll i övrigt; En 335i blir med stor sannolikhet den billigaste av dessa två modeller att äga i slutändan.

Sedan vet jag inte hur Woojen tänkte när han skrev "Sen evon kan du ju faktiskt enkelt trimma ifall du vill ha lite extra", BMW´s med sugmotorer är sällan enkla att trimma med 335i med twinturbo har en väldigt stor potential inom området. smile

Saken jag menade med enkel å trimma är att dessa motorerna är väl beprövade å finns mängder av företag som trimmat evosar i många generationer av evo

Twinturbo bmwn känns fortfarande ny för mig å de få jag sett som börjat trimma dessa lägger sjuka summor för delarna

Andrahandsvärdet vågar jag inte uttala mig om då jag har ingen koll på de alls tongue men om man kollar tillbaks så ligger evos väldigt bra till där

Skall vara relativt lättrimmad vad jag förstått, precis som andra turbobilar kommer man långt genom enbart chiptrim. Och att du får ett väldigt fint register med twinturbo dessutom gör den ännu mer kompetent. En 335i med sexa och 430hk eller en Evo med fyra på 400hk, det säger väl sig självt? Vad som händer med en original 35i´s låga förbrukning vid trim vet jag inte, men en Evolution är inte snål original och knappast snålare efter en effektökning med 100hk kan jag tänka mig? smile

Den dricker in så mkt mer. Min ligger nu på ca litern vid normal körning i stan. trycker jag och andvänder alla 400+hästar så ligger den på ca 1,2-1,4

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
Woojen
25 augusti 2011 · 1 101 Inlägg

Det är dom säkert till en viss gräns när man behöver ta till annat än programvara smile kan inget om dom motorerna å hur de är byggt osv, att det är twinturbo är bara jobbigt allt blir dubbelt så dyrt i trimväg ifall man spårar ut å börjar gå loss ordentlig, dock tror jag inte TS har i tanke att gå loss så ordentligt big_smile

Själv bryr jag mig inte alls vad bilen drar, ifall de är prestanda man är ute efter tongue det går inte riktigt hand i hand

BMWn som bruksbil är nog bättre men tror fortfarande Evon slår bmw i hästlängder ifall han är ute efter att trimma busa å ha skoj smile

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Rquired Allmänt envis
25 augusti 2011 · 12 512 Inlägg

Woojen skrev:
Det är dom säkert till en viss gräns när man behöver ta till annat än programvara smile kan inget om dom motorerna å hur de är byggt osv, att det är twinturbo är bara jobbigt allt blir dubbelt så dyrt i trimväg ifall man spårar ut å börjar gå loss ordentlig, dock tror jag inte TS har i tanke att gå loss så ordentligt big_smile

Själv bryr jag mig inte alls vad bilen drar, ifall de är prestanda man är ute efter tongue det går inte riktigt hand i hand

BMWn som bruksbil är nog bättre men tror fortfarande Evon slår bmw i hästlängder ifall han är ute efter att trimma busa å ha skoj smile

Skall man ha en bil ståendes i Garaget att busköra med "någon gång" när man har tid finns det mycket roligare saker än både Evo och 335i. Vad jag har förstått söker han en bruksbil?

Jag har kört bägge och tror i alla fall tvärt om, 335i finns antingen med den klassiska bakhjulsdriften eller ett av marknadens mest kompetenta 4WD-system. Jag tycker inte Evo är roligare någonstans, mer rå bara och jag ser som sagt inget positivt alls i det utan enbart nackdelar. Sen är säkert en Evo lite mer kompetent, kanske snabbare längs en grussträcka till exempel, men det är absolut inte samma sak som att den är roligare.

Och kan man ha lika roligt i en 3-serie med storbilskomfort till ett mycket lägre pris, så ser jag ingen anledning till att köpa en extrem Evo bara för att den eventuellt är lite snabbare med ett proffs bakom ratten. Jag tror man njuter mycket mer av BMWn i praktiken!

Angående trim; Det har du rätt i, med exakt samma sak gäller Mitsubishi. Nu är däremot inte TS intresserad av hur långt man kan trimma respektive modell utan av det han specificerar i sitt första inlägg. Därmed borde det vara ointressant om BMWn är dyrare om du vill ha ut (ännu) mer effekt?

Senast redigerat av Rquired (25 augusti 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
damn_fast
25 augusti 2011 · 215 Inlägg

Rquired skrev:
Jag har kört bägge och tror i alla fall tvärt om, 335i finns antingen med den klassiska bakhjulsdriften eller ett av marknadens mest kompetenta 4WD-system. Jag tycker inte Evo är roligare någonstans, mer rå bara och jag ser som sagt inget positivt alls i det utan enbart nackdelar. Sen är säkert en Evo lite mer kompetent, kanske snabbare längs en grussträcka till exempel, men det är absolut inte samma sak som att den är roligare.

Framförallt så kommer du inte bli stående och slirade bakhjul när vintern kommer.

Bakhjulsdrivet är inget vidare vintertid, då blir det mycket effekt och lite grepp och EVO'n kör ifrån BMW'n med lätthet.

Bakhjulsdrivet är alltid sist iväg från rödljusen och inte slutar ni väl rejsa bara för att det är lite snö ute ?

Senast redigerat av damn_fast (25 augusti 2011)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS
Rquired Allmänt envis
25 augusti 2011 · 12 512 Inlägg

damn_fast skrev:

Rquired skrev:
Jag har kört bägge och tror i alla fall tvärt om, 335i finns antingen med den klassiska bakhjulsdriften eller ett av marknadens mest kompetenta 4WD-system. Jag tycker inte Evo är roligare någonstans, mer rå bara och jag ser som sagt inget positivt alls i det utan enbart nackdelar. Sen är säkert en Evo lite mer kompetent, kanske snabbare längs en grussträcka till exempel, men det är absolut inte samma sak som att den är roligare.

Framförallt så kommer du inte bli stående och slirade bakhjul när vintern kommer.

Bakhjulsdrivet är inget vidare vintertid, då blir det mycket effekt och lite grepp och EVO'n kör ifrån BMW'n med lätthet.

Bakhjulsdrivet är alltid sist iväg från rödljusen och inte slutar ni väl rejsa bara för att det är lite snö ute ?

Välj en 335Xi om du nu känner så, med mer effekt och xDrive i en 3-serie kommer inte Evo någonstans. Men du/TS kommer i så fall också få leva med sämre styrkänsla, hög förbrukning och många av fyrhjulsdriftens andra nackdelar i sådana fall; Oavsett om ni väljer Evo eller BMW.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
JIMMY85
25 augusti 2011 · 100 Inlägg

Köp en evo och bli lycklig ägare av en busrolig bil med mycket attityd eller en BMW för att gubbglida utan samma glädje.

Senast redigerat av JIMMY85 (25 augusti 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang