Fick böter för avställd bil, på dubbla beloppet!

jimmzzan
22 augusti 2011 · 1 168 Inlägg

Hej, i vallåkra så åkte jag 745an. Och när jag stog vid polisen så sa hon att min bil var avställd. (ställdes på den 18/8-11 och flyttade fram till 19/8 och åkte fast 19/8) Och det stämde inte, ringde pappa och han kollade på internet och där stog det att den är påställd och försäkrad. (har förövrigt bevis ifrån när jag ställde på den på internet att den är påställd osv) men jaja. Fick iaf 602A (KOD) 3000:-. Tyckte detta lät högt. så skrev in under, erkände inte boten. Och igår frågade jag en polis varför det är så högt. då stog han såhära mot mig "mad" och undrade vad jag prata om. då visa jag boten och då sa han "den är ju förfan på 1200?" och visade upp i sin bok att det var 1200. *källa* http://www.trafikjuristen.se/boter/poli … ativa1.htm 602A.

Hur gör jag? varför ska jag betala det dubbla plus mer? vart vänder jag mig för att rätta till? varför va min bil avställd fast jag ställde på den, EN DAG INNAN? ska ringa till t-styrelsen imorgon, vad kan jag kräva? vad kan jag kräva utav polisen?

Har tagit "betänkningstid" iaf.
Fick med mig lappen där jag ska betala bötern. Måste jag betala bötern och sen överklaga eller kan jag börja med och överklaga?

Jag har inte skrivit _under nånting_ så ni vet.

Mvh Jimmy.

jimmzzan
22 augusti 2011 · 1 168 Inlägg

Så, pappa ringde in till transportstyrelsen och fick svar "att den blev påställd 19/8 19,47 -35sek"= 1timma efter jag fick böter för avställt fordon. MEN! eftersom jag ställde på bilen den 18/8 så gav vi oss inte, så vi blev bortkopplad till en ordentligare person som grävde fram _allt_ om den, så nu har vi bevis på att jag 20,29 skrev in behörighetskoden den 18onde. och 20,30 registrerads det att jag ställde på den, och har fått det faxat till mig nu.

Så vad är nästa steg? ringa polisen, sjävklart! men hur framför jag mitt bevis?'

Mvh

jimmzzan
22 augusti 2011 · 1 168 Inlägg

SaabIV skrev:
Åk till närmaste polisstation och visa upp papprerna kanske?? Är väl det smidigaste

Där har du en poäng. kan det funka? bor nämligen 30mil ifrån där jag fick bötern (fick utav skånes stoltheter)
Får ringa in och fråga. smile tack för svar, Mvh.

gamlingen
22 augusti 2011 · 5 198 Inlägg

Borde väl inte va nåt problem när du har bevis att den va påställd 1 dygn tidigare.. men diskutera normalt istället för att du gör som många andra.. skriker å svär...

BudgetDunkaren Osponsrad
22 augusti 2011 · 1 631 Inlägg

Iochmed att du har fått det faxat till dig så är det bara att köra till närmsta stia och snacka med dom. Uppstår det problem, hänvisa till den du snackade med på T-styrelsen och saken skall va ur världen.

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
jimmzzan
22 augusti 2011 · 1 168 Inlägg

SaabIV skrev:
Borde inte spela någon roll vilken polisstation man åker till, tycker jag iallafall.

Jag tycker det vore det smidigaste iallafall, åker man in och samtalar med en polis så kan inget missuppfattas eller bli fel jämfört med om du ringer/e-postar.

låter ju väldigt vettigt det du säger, ska ringa in snart och bara höra med dom. Ska föreslå att jag kan komma in med bevisen till närmaste polisstation. tack för svar! smile

gamlingen - Nja, tycker inte detta heller! jo, inget blir bättre över att skrika och dumförklara dom, inte när det handlar om den summan pengar. även om jag har lust att visa min höga stämma.
Tack för svar!


Budgetdunkarn - Nä tycker det, ska höra med dom över telefon! får ringa in till stationen och ta med mig bevis och bötern och försöka få det ur värden. glömde dock ta namn ifrån hon på T-styr. sad fan.

Senast redigerat av jimmzzan (22 augusti 2011)

Bjornn
22 augusti 2011 · 749 Inlägg

jimmzzan skrev:

SaabIV skrev:
Borde inte spela någon roll vilken polisstation man åker till, tycker jag iallafall.

Jag tycker det vore det smidigaste iallafall, åker man in och samtalar med en polis så kan inget missuppfattas eller bli fel jämfört med om du ringer/e-postar.

låter ju väldigt vettigt det du säger, ska ringa in snart och bara höra med dom. Ska föreslå att jag kan komma in med bevisen till närmaste polisstation. tack för svar! smile

gamlingen - Nja, tycker inte detta heller! jo, inget blir bättre över att skrika och dumförklara dom, inte när det handlar om den summan pengar. även om jag har lust att visa min höga stämma.
Tack för svar!


Budgetdunkarn - Nä tycker det, ska höra med dom över telefon! får ringa in till stationen och ta med mig bevis och bötern och försöka få det ur värden. glömde dock ta namn ifrån hon på T-styr. sad fan.

Lämna inga bevis till polisen utan spara dem till tingsrätten hellre annars kan de råka "försvinna".

jimmzzan
22 augusti 2011 · 1 168 Inlägg

Bjornn skrev:

jimmzzan skrev:

SaabIV skrev:
Borde inte spela någon roll vilken polisstation man åker till, tycker jag iallafall.

Jag tycker det vore det smidigaste iallafall, åker man in och samtalar med en polis så kan inget missuppfattas eller bli fel jämfört med om du ringer/e-postar.

låter ju väldigt vettigt det du säger, ska ringa in snart och bara höra med dom. Ska föreslå att jag kan komma in med bevisen till närmaste polisstation. tack för svar! smile

gamlingen - Nja, tycker inte detta heller! jo, inget blir bättre över att skrika och dumförklara dom, inte när det handlar om den summan pengar. även om jag har lust att visa min höga stämma.
Tack för svar!


Budgetdunkarn - Nä tycker det, ska höra med dom över telefon! får ringa in till stationen och ta med mig bevis och bötern och försöka få det ur värden. glömde dock ta namn ifrån hon på T-styr. sad fan.

Lämna inga bevis till polisen utan spara dem till tingsrätten hellre annars kan de råka "försvinna".

va! är dom så jävliga? får bara visa en demo utav beviset då och ha med mig det hem då. men det kommer bli rättegång/tingsrätt utav detta ev. då? (förvirrad)

Bjornn
22 augusti 2011 · 749 Inlägg

jimmzzan skrev:

Bjornn skrev:

jimmzzan skrev:
låter ju väldigt vettigt det du säger, ska ringa in snart och bara höra med dom. Ska föreslå att jag kan komma in med bevisen till närmaste polisstation. tack för svar! smile

gamlingen - Nja, tycker inte detta heller! jo, inget blir bättre över att skrika och dumförklara dom, inte när det handlar om den summan pengar. även om jag har lust att visa min höga stämma.
Tack för svar!


Budgetdunkarn - Nä tycker det, ska höra med dom över telefon! får ringa in till stationen och ta med mig bevis och bötern och försöka få det ur värden. glömde dock ta namn ifrån hon på T-styr. sad fan.

Lämna inga bevis till polisen utan spara dem till tingsrätten hellre annars kan de råka "försvinna".

va! är dom så jävliga? får bara visa en demo utav beviset då och ha med mig det hem då. men det kommer bli rättegång/tingsrätt utav detta ev. då? (förvirrad)

Om man inte erkänner på plats, skriver under lappen så kommer du automatiskt bli kallad till tingsrätten eftersom du ej erkännt brott.
Sen avgör tingsrätten om du är skyldigt eller ej.

Anser man sig oskyldig så ska man naturligtvis ej erkänna.

Visa bara kopior på bevisningen isåfall.

Senast redigerat av Bjornn (22 augusti 2011)

qarlsson742
22 augusti 2011 · 7 Inlägg

om du inte skrev på några papper så kommer de väl komma fortsättning på det hela? om det inte läggs ner? då är det väl bara att ha papprerna beredda och färdiga tills dess?smile

Putteliten
22 augusti 2011 · 9 088 Inlägg

Ta med dig kopia på beviset och boten till närmaste polis. Förhoppningsvis så ska dom kunna lösa saken där istället för rättegångar å allt annan skit. Det är vad jag tror på.

jimmzzan
22 augusti 2011 · 1 168 Inlägg

Så, efter ett par telefonsamtal så rev dom boten om att jag har brukat avställt fordon. smile fan va bra!
tack för hjälpen alla. smile

Marticus Meldem
22 augusti 2011 · 917 Inlägg

fick du veta varför du fick ett sånt högt belopp?

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
VincentQvarfordt
22 augusti 2011 · 152 Inlägg

Bjornn skrev:

jimmzzan skrev:

SaabIV skrev:
Borde inte spela någon roll vilken polisstation man åker till, tycker jag iallafall.

Jag tycker det vore det smidigaste iallafall, åker man in och samtalar med en polis så kan inget missuppfattas eller bli fel jämfört med om du ringer/e-postar.

låter ju väldigt vettigt det du säger, ska ringa in snart och bara höra med dom. Ska föreslå att jag kan komma in med bevisen till närmaste polisstation. tack för svar! smile

gamlingen - Nja, tycker inte detta heller! jo, inget blir bättre över att skrika och dumförklara dom, inte när det handlar om den summan pengar. även om jag har lust att visa min höga stämma.
Tack för svar!


Budgetdunkarn - Nä tycker det, ska höra med dom över telefon! får ringa in till stationen och ta med mig bevis och bötern och försöka få det ur värden. glömde dock ta namn ifrån hon på T-styr. sad fan.

Lämna inga bevis till polisen utan spara dem till tingsrätten hellre annars kan de råka "försvinna".

Du skojar va?
Tror du polisen slänger bevis?
Dags att öka på medicineringen och ta av foliehatten.

jimmzzan
22 augusti 2011 · 1 168 Inlägg

Marticus skrev:
fick du veta varför du fick ett sånt högt belopp?

Hade ett däck som hade börjat tappa själva gummit påvägen ner, i mitten utav däcket. och hon blandade ihop däcket och avställd, så däcket ligger på 3000 och avställd låg på 1200. och hon blandade ihop det. Fast på trafikjuristen.se står det att brustet däck kostar 1200 (210A kod) och på aklagare.se står det 3000:- så det blir nog 3000:-!
Menmen! nu är ju en bot borta ifrån lappen! smile

Marticus Meldem
22 augusti 2011 · 917 Inlägg

jimmzzan skrev:

Marticus skrev:
fick du veta varför du fick ett sånt högt belopp?

Hade ett däck som hade börjat tappa själva gummit påvägen ner, i mitten utav däcket. och hon blandade ihop däcket och avställd, så däcket ligger på 3000 och avställd låg på 1200. och hon blandade ihop det. Fast på trafikjuristen.se står det att brustet däck kostar 1200 (210A kod) och på aklagare.se står det 3000:- så det blir nog 3000:-!
Menmen! nu är ju en bot borta ifrån lappen! smile

låter ju som en jävla soppa allting... men ja skönt att dem rev den! smile

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
jimmzzan
22 augusti 2011 · 1 168 Inlägg

Marticus skrev:

jimmzzan skrev:

Marticus skrev:
fick du veta varför du fick ett sånt högt belopp?

Hade ett däck som hade börjat tappa själva gummit påvägen ner, i mitten utav däcket. och hon blandade ihop däcket och avställd, så däcket ligger på 3000 och avställd låg på 1200. och hon blandade ihop det. Fast på trafikjuristen.se står det att brustet däck kostar 1200 (210A kod) och på aklagare.se står det 3000:- så det blir nog 3000:-!
Menmen! nu är ju en bot borta ifrån lappen! smile

låter ju som en jävla soppa allting... men ja skönt att dem rev den! smile

Det kan man defenetivt säga att det låter, men dom är ju så jävla sugna på höga bötesbelopp så det inte är sant. cool

Bjornn
22 augusti 2011 · 749 Inlägg

VincentQvarfordt skrev:

Bjornn skrev:

jimmzzan skrev:
låter ju väldigt vettigt det du säger, ska ringa in snart och bara höra med dom. Ska föreslå att jag kan komma in med bevisen till närmaste polisstation. tack för svar! smile

gamlingen - Nja, tycker inte detta heller! jo, inget blir bättre över att skrika och dumförklara dom, inte när det handlar om den summan pengar. även om jag har lust att visa min höga stämma.
Tack för svar!


Budgetdunkarn - Nä tycker det, ska höra med dom över telefon! får ringa in till stationen och ta med mig bevis och bötern och försöka få det ur värden. glömde dock ta namn ifrån hon på T-styr. sad fan.

Lämna inga bevis till polisen utan spara dem till tingsrätten hellre annars kan de råka "försvinna".

Du skojar va?
Tror du polisen slänger bevis?
Dags att öka på medicineringen och ta av foliehatten.

Man vet aldrig.
Dessutom ska ju inte de ha bevisen utan de ska visas upp i tingsrätten.
Bra att det löste sig smidigt iallafall.

Senast redigerat av Bjornn (22 augusti 2011)

KHRacing
22 augusti 2011 ·

Man skall alltid betala böterna o sedan överklaga boten i Sverige. Undrar hur poliserna tänkte när de bara rev den.

VincentQvarfordt
22 augusti 2011 · 152 Inlägg

Bjornn skrev:

VincentQvarfordt skrev:

Bjornn skrev:
Lämna inga bevis till polisen utan spara dem till tingsrätten hellre annars kan de råka "försvinna".

Du skojar va?
Tror du polisen slänger bevis?
Dags att öka på medicineringen och ta av foliehatten.

Man vet aldrig.
Dessutom ska ju inte de ha bevisen utan de ska visas upp i tingsrätten.
Bra att det löste sig smidigt iallafall.

Bevisen skall upp i förundersökningen, men i detta fall görs nog ingen sådan utan det läggs direkt i tingsrätten. Dock tvivlar jag på att polisen förkastar dessa bevis och tar det till tingsrätten.

Bra att du förstod humorn i mitt inlägg till dig och inte tog det som en förolämpning, när jag läste den igen insåg jag att det såg hårdare ut än jag menade det.

Senast redigerat av VincentQvarfordt (22 augusti 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang