4060
Sök

Bredda däck på vintern bra eller dåligt?

671 Inlägg
27 augusti 2011
twin_cam skrev:
endorfinslaven skrev:
Om man som jag har kört en del rallyhjul på allmän väg och helst kör med XXXX när jag använder standarddäck.
Har rallyåkande vänner och vi har diskuterat skurning på gummit och däcksbredd kontra olika dubb.
Då går mina erfarenheter och slutsatser inte ihop med mångas här på garaget.org.

Titta på ett rallyhjul gjort för 2WD och ett för 4WD titta sedan på ett nytt gatdäck XXXXX FFF och ett äldre XXXXX AAA vilket av de 2 väljer du om du tänker åka på bredden med 2WD eller 4WD.
Det blir olika val, därefter får du titta på mönstret och filura på hur det greppar i sidled med och utan driv.
Allt beror på hur du kör,diffat2WD/4WD, odiffat2WD/4WD, mellandiff, Du väljer däck med dubb o mönster efter din körstil,,, Kör du brett o brutalt eller Kenny Bräck. Mest troligt är att du kör som de flesta m a o en vinglig sladd här o där och därefter som svensson.

Jag undrar om verkligen utvecklingen går så mkt framåt utan man har bara olika försäljningsargument för att sälja nygamla lösningar.
Tänk på hur moderna bilar är konstruerade med krockzoner och deras förinställda chassiuppträdanden för att minska skadestatistiken på passagerarna istället för körglädje. ...
Tror ni inte däcktillverkarna går i samma linje vid däckval.
Därtill så är bilarna i huvudsak anpassade för andra vägunderlag än vad vi har i norden.

Mitt problem är att få tag i rätt mönster och rätt typ av dubb som är av gammalt typsnitt för att passa min bil o körstil.. detta med fräscht gummi som är oerhört viktigt... Däckstomme är oxå en liten viktig pryl som är svår att avväga för en vinterdäckstillverkare.

Upptäckte detta en vinter då jag köpte senaste dyrdäcken och det gick 10kmh långsammare än förra vintern på nyplogad snöväg. Detta var på fyrans växel i en svår nypande böj jag gillar men jag löste det med inköp av nygammla däck.
Dyrdäcken var bättre på våren med blöt asfalt då sladdade jag sönder dem....
Tråkigt nog verkar bylingen i byn säga liknande till däckhandlaren,
Bylinge har även provkört gatdäck från gubben som skapade "Lappi rallydäck"
Gatdäck som kanske inte var så lagliga.

Klart man ska ha breda dubbfria lågprofilare med stenhård autobahnstomme till sina alufälgar på vintern när man flashar runt cafeerna(många uteserveringar öppna.... ; )

Är det bara jag som tycker att folk kör långsammare på motorvägarna nuförtiden så fort det kommer lite snö... Ja just det,,,,, jag vet vad det beror på !
Förarna är helt bedövade av varningssignaler o tjut från antisladdsystemen.
De var en fd. rallyåkare som tog ut finmercan på isbanan men de gick inte fort när flipperspelet satte igång, hem o hämta 99:an..

MYCKET bra inlägg måste jag få säga smile

Stämmer det mesta tycker jag, moderna bilar är inte byggda för snöväg, och ska ha moderna däck
Där nya bilar känns som att dom halkar runt utan fäste, ligger jag utan problem i skyltad hastighet med gammelvolvon utan att blinka, och har mycker roligare när jag vill, med rätt däck.

Jag kör gammelVolvo RWD och har precis samma upplevelse, och ofta håller jag faktiskt dubbla hastigheten mot de andra på vägen. Nog för att bakändan vandrar lite men det är på ett tryggt Volvoman'er.
Jag letade i nästan 2 år efter en tokfräsch 945 och fann den ej utan det blev ett dugligt ex.
Vad ska jag åka när 940 helt gått ur tiden ?

12 086 Inlägg
27 augusti 2011
Anledningen att ni kör dubbelt så fort som resten av folket är för att ni är raggare och har sladdat i hela livet tongue De flesta är inte särskilt bekanta med den aktiviteten och ser snö som något farligt, vilket det ofta kan va.
Det har inte så mycket med era bilar att göra.

68 Inlägg
27 augusti 2011
På vinter ska man för att få så bra fäste som möjligt använda sig av så smala däck som möjligt! Och anledningen är lätt, som någon tidigare sa i denna tråd att det blir högre tryck på smalare yta vilket resulterar i att man får däcken att pressas ner mer i väglaget smile däremot så är väll inte 205 or något överdrivet breda satt de ska nog funka utmärkt wink

749 Inlägg
27 augusti 2011
endorfinslaven skrev:
twin_cam skrev:
endorfinslaven skrev:
Om man som jag har kört en del rallyhjul på allmän väg och helst kör med XXXX när jag använder standarddäck.
Har rallyåkande vänner och vi har diskuterat skurning på gummit och däcksbredd kontra olika dubb.
Då går mina erfarenheter och slutsatser inte ihop med mångas här på garaget.org.

Titta på ett rallyhjul gjort för 2WD och ett för 4WD titta sedan på ett nytt gatdäck XXXXX FFF och ett äldre XXXXX AAA vilket av de 2 väljer du om du tänker åka på bredden med 2WD eller 4WD.
Det blir olika val, därefter får du titta på mönstret och filura på hur det greppar i sidled med och utan driv.
Allt beror på hur du kör,diffat2WD/4WD, odiffat2WD/4WD, mellandiff, Du väljer däck med dubb o mönster efter din körstil,,, Kör du brett o brutalt eller Kenny Bräck. Mest troligt är att du kör som de flesta m a o en vinglig sladd här o där och därefter som svensson.

Jag undrar om verkligen utvecklingen går så mkt framåt utan man har bara olika försäljningsargument för att sälja nygamla lösningar.
Tänk på hur moderna bilar är konstruerade med krockzoner och deras förinställda chassiuppträdanden för att minska skadestatistiken på passagerarna istället för körglädje. ...
Tror ni inte däcktillverkarna går i samma linje vid däckval.
Därtill så är bilarna i huvudsak anpassade för andra vägunderlag än vad vi har i norden.

Mitt problem är att få tag i rätt mönster och rätt typ av dubb som är av gammalt typsnitt för att passa min bil o körstil.. detta med fräscht gummi som är oerhört viktigt... Däckstomme är oxå en liten viktig pryl som är svår att avväga för en vinterdäckstillverkare.

Upptäckte detta en vinter då jag köpte senaste dyrdäcken och det gick 10kmh långsammare än förra vintern på nyplogad snöväg. Detta var på fyrans växel i en svår nypande böj jag gillar men jag löste det med inköp av nygammla däck.
Dyrdäcken var bättre på våren med blöt asfalt då sladdade jag sönder dem....
Tråkigt nog verkar bylingen i byn säga liknande till däckhandlaren,
Bylinge har även provkört gatdäck från gubben som skapade "Lappi rallydäck"
Gatdäck som kanske inte var så lagliga.

Klart man ska ha breda dubbfria lågprofilare med stenhård autobahnstomme till sina alufälgar på vintern när man flashar runt cafeerna(många uteserveringar öppna.... ; )

Är det bara jag som tycker att folk kör långsammare på motorvägarna nuförtiden så fort det kommer lite snö... Ja just det,,,,, jag vet vad det beror på !
Förarna är helt bedövade av varningssignaler o tjut från antisladdsystemen.
De var en fd. rallyåkare som tog ut finmercan på isbanan men de gick inte fort när flipperspelet satte igång, hem o hämta 99:an..

MYCKET bra inlägg måste jag få säga smile

Stämmer det mesta tycker jag, moderna bilar är inte byggda för snöväg, och ska ha moderna däck
Där nya bilar känns som att dom halkar runt utan fäste, ligger jag utan problem i skyltad hastighet med gammelvolvon utan att blinka, och har mycker roligare när jag vill, med rätt däck.

Jag kör gammelVolvo RWD och har precis samma upplevelse, och ofta håller jag faktiskt dubbla hastigheten mot de andra på vägen. Nog för att bakändan vandrar lite men det är på ett tryggt Volvoman'er.
Jag letade i nästan 2 år efter en tokfräsch 945 och fann den ej utan det blev ett dugligt ex.
Vad ska jag åka när 940 helt gått ur tiden ?

V/S 90 är den sista volvomodellen med 80tals bottenplattan, samma kaross i stort sett som 940 och med bakhjulsdrift.

Annars är ju BMW bra bakhjulsdrivna bilar fast kanske lite dyrare.
BMW har aldrig tillverkat en bil med framhjulsdrift.

Smålänning
7 887 Inlägg
28 augusti 2011
Bjornn skrev:
V/S 90 är den sista volvomodellen med 80tals bottenplattan, samma kaross i stort sett som 940 och med bakhjulsdrift.

S/V90 är inte riktigt samma sak, iom multilinkbakvagnen.

Samma sak med BMW, därmed inte sagt att de är dåligt, bara annorlunda. Är man sladdkung med stel axel och 60/40 viktfördelning fram/bak får man lära om med multilink och 50/50.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

749 Inlägg
28 augusti 2011
twin_cam skrev:
Bjornn skrev:

Samma sak med BMW, därmed inte sagt att de är dåligt, bara annorlunda. Är man sladdkung med stel axel och 60/40 viktfördelning fram/bak får man lära om med multilink och 50/50.

Chassit har alla skruvinfästningar färdiga för montering av en stel axel om man vill, vet det eftersom jag äger en 760 med multilink och kan inte tänka mig att de tagit bort infästningarna på S/V 90.

2 656 Inlägg
28 augusti 2011
volvo_245_racing skrev:
Hur känns det att köra med 205/55- 16 på vintern bättre grepp eller sämre?

Innan har jag kört på 185or men det var inte på hondan utan en gammal 740, Till hondan följde det med dåliga 165or så nu blir det nytt, hittade gryma 16tum med nya dubbdäck.

till 540in följde de med 265 30 18 vinterdäck smile så de e väl de den ska ha om den inte står stilla

Smålänning
7 887 Inlägg
28 augusti 2011
Bjornn skrev:
twin_cam skrev:
Bjornn skrev:

Chassit har alla skruvinfästningar färdiga för montering av en stel axel om man vill, vet det eftersom jag äger en 760 med multilink och kan inte tänka mig att de tagit bort infästningarna på S/V 90.

En sen 960/S/V90 ser så pass annorlunda ut under, så för att sätta dit en stel axel behövs rätt mycket mer göras sad

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Bilälskare
283 Inlägg
28 augusti 2011
jag kör på 225 45 17 på sommaren och på vintern 195/65/15 då det e lagom.. man ska inte ha för breda däck på vintern. då dem kan gå ner i andras hjulspår lättare och de e svårare att ta sig ut deras spår..

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

667 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
Det får bli att jag kör med mina heta plåtisar som följde med bilen smile 165 14tum smile

5 Inlägg
19 september 2011
Är sjukt nervös över vintern.. Detta kommer bli min första vinter med denna bil och kommer ha 255,35,18 däck på där bak och 225 framme... Någon som har erfarenhet av så breda däck på vintern?

552 Inlägg
19 september 2011
Kommer för min del köra på 155/70/13, Vw golf 3:a från 92. Bör nog greppa bra med färska dubbdäck...

Provat bredare, får ingen grepp samnt sjunker ner i snön snabbare...

Bilälskare
283 Inlägg
19 september 2011
Tomzi skrev:
Är sjukt nervös över vintern.. Detta kommer bli min första vinter med denna bil och kommer ha 255,35,18 däck på där bak och 225 framme... Någon som har erfarenhet av så breda däck på vintern?

ta de lungt och inte ge gärnet som man gör på sommaren då e de = diket..

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

2 982 Inlägg
20 september 2011
Tomzi skrev:

ja kör  225/55-16 runtom på vintern, docl dubbfritt. + bakhjulsdrift
no probs, men man får passa sig.. jävligt noga.. just pga av att ja inte har dubb tillsammans med bakhjulsdriften.

242 Inlägg
20 september 2011
volvo_245_racing skrev:
Vad kör garagetmedlemarna med för bredd till vintern då?,

255/30-19

4 Inlägg
20 september 2011
Det kommer bli 235/35/19 dubbdäck för min del!

134 Inlägg
20 september 2011
Jag körde på Nokian  WR2 225/40 -18 dubbfria i vintras, Blev förvånad över greppet då jag är hatar dubbfritt! Men iår så blir det troligtvis Gislaved NF5, känns som att man kan lite mer på dubbdäck smile

1 808 Inlägg
20 september 2011
Kör med 195/65-15 Kör på Goodyear nå vinterdäck med dubb.. stoooor skillnad när man har haft kina vinterdäck annars tongue samt dom håller mer än 1 vinter med.
Senast redigerat av Gronwalls (20 september 2011)

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

Thedriftking
20 september 2011
kör 185/60-13 och 205/40-15 (nått sånt) .. dubbade,

KHRacing
20 september 2011
Bjornn skrev:
..............

Nej inte alls, bara de senaste 10 åren va ? MINI

Sök