4289
Sök

JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)

2 354 731 Visningar
Uppdaterades senast 20 december 2021
2 712 Inlägg
23 mars 2015
JKDesign skrev:
amoreex skrev:
Är det för utseendet eller är det någon form av "låsmutter" ? smile

Det är utseende för min del, dock används dessa hjulmuttrar oftast till racing då dom endast väger ca 20gr styck smile

Kan man lita på att dem håller då?
Om man t ex kör med mutterknackare, med tanke på priset smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

4 442 Inlägg
23 mars 2015
Trådstartare
amoreex skrev:
JKDesign skrev:
amoreex skrev:
Är det för utseendet eller är det någon form av "låsmutter" ? smile

Det är utseende för min del, dock används dessa hjulmuttrar oftast till racing då dom endast väger ca 20gr styck smile

Kan man lita på att dem håller då?
Om man t ex kör med mutterknackare, med tanke på priset smile

Hjulbultar/muttrar skall dras med moment. Däckfirmor som sular på med mutterknackare borde förbjudas. Första gången ja skulle lossa däcken på min bil efter köp fick jag använda en hävarm på typ 2meter, så skall det inte vara!

2 712 Inlägg
23 mars 2015
Tror du bokstavligt talat vi hinner dra dem med moment? :p
Jag jobbar på däckhotell och har lärt mig maskinen så drar med ca 150,
Och vi har mycket Mercedes och dem ska dras med 140nm
När ett däckskifte ska ta Max 15 minuter med att hämta bilen, göra skiftet och pumpa och lämna tillbaka till kund så kan man inte hålla på med massa moment..

309 Inlägg
23 mars 2015
amoreex skrev:
När ett däckskifte ska ta Max 15 minuter med att hämta bilen, göra skiftet och pumpa och lämna tillbaka till kund så kan man inte hålla på med massa moment..

Finns väl "momentstav" till mutterknackare? smile

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD

15 Inlägg
23 mars 2015
amoreex skrev:

Mer specifikt vilken firma arbetar du på? Såvida inte företaget heter däckhotell (då har jag aldrig hört talas om det)
Mest så att jag vet vart jag definitivt inte ska lämna in för hjulbyte, seriösa företag använder momentstav..

4 442 Inlägg
23 mars 2015
Trådstartare
amoreex skrev:

Som sagt, lite därför jag väljer att göra det själv...

Sen går det ju självklart att köra med mutterknackare om man ställt in den.
Men jag vet av erferanhet att det bara skall gå snabbt och grejerna skall sitta. Att lämna in bilen till någon som inte har tid är aldrig en bra idee.

2 712 Inlägg
23 mars 2015
Momentstavar är värdelösa att skifta mellan vanlig hylsa och den om man ska lossa eller dra åt.

Känner med jämna mellanrum själv på muttrarna och dem är lätta att dra loss..
Kör ju för Guds skull inte bara på med maskinen.. Skruvar in och trycker till nån gång..

250 Inlägg
23 mars 2015
Jk, kan du inte länka specifik länk till 9-5an med gängbult också?

4 442 Inlägg
23 mars 2015
Trådstartare
amoreex skrev:
Momentstavar är värdelösa att skifta mellan vanlig hylsa och den om man ska lossa eller dra åt.

Kör ju för Guds skull inte bara på med maskinen.. Skruvar in och trycker till nån gång..

Ta det lugnt, du är säkert duktig.

Säger bara att merparten av däckverkstäderna fläskar på med ett moment dom vet funkar och sen sitter det som berget, vilket det inte skall göra. Man ska inte behöva hänga på ett fälgkors för att lossa hjulbultarna.

4 442 Inlägg
23 mars 2015
Trådstartare
flinten skrev:
Jk, kan du inte länka specifik länk till 9-5an med gängbult också?

Finns inget "kit" vad jag vet. Pinnbultarna skall vara m12x1,5 och sen önskad längd.
Muttrarna skall ju vara m12 x 1,5 för att passa förstås 😉

2 712 Inlägg
23 mars 2015
JKDesign skrev:
amoreex skrev:

Ta det lugnt, du är säkert duktig.

Säger bara att merparten av däckverkstäderna fläskar på med ett moment dom vet funkar och sen sitter det som berget, vilket det inte skall göra. Man ska inte behöva hänga på ett fälgkors för att lossa hjulbultarna.

Det är det säkert och det är jag emot..

Jag anser att man skall enkelt kunna dra loss dem med ett vanligt dragskaft man i bilen..
Dock har merpartnen av våra kunder så nya bilar och servar hos oss samt assistans kåren hjälper dem med allt, då det ändå inte finns reservhjul i nyare bilar typ ju..

Jag tror att dem som gillar att skruva med bilar själv, lämnar inte in bilen för att skifta sommar/vinterdäck wink

250 Inlägg
23 mars 2015
aah, vad kan standars mått vara på pinnbultarna till en 9-5? utan spacers osv!
Ska nog ta mig råd o beställa, dom gifte sig bra med guld o svarta fälgar! eller om jag chansar på lila så de matchar mina bromsar samt bur osv wink smile

Grymt projekt föresten! du lägger 100% på detta smile

tänk vidare på tryckröret ocks smile

4 442 Inlägg
23 mars 2015
Trådstartare
flinten skrev:
aah, vad kan standars mått vara på pinnbultarna till en 9-5? utan spacers osv!
Ska nog ta mig råd o beställa, dom gifte sig bra med guld o svarta fälgar! eller om jag chansar på lila så de matchar mina bromsar samt bur osv wink smile

Grymt projekt föresten! du lägger 100% på detta smile

tänk vidare på tryckröret ocks smile

Lila skulle jag köra på om jag va du för att matcha bromsar och buren 😉

Återkommer med svar om tryckröret 👍

250 Inlägg
23 mars 2015
great! ja, det är ju D2 lila ;D kommer nog bli fett!! vet du längden på pinnbult jag ska använda mig utav?

4 442 Inlägg
23 mars 2015
Trådstartare
flinten skrev:
great! ja, det är ju D2 lila ;D kommer nog bli fett!! vet du längden på pinnbult jag ska använda mig utav?

Beror ju helt på dina fälgar men skulle tippa att 40-45mm räcker.

250 Inlägg
23 mars 2015
Dotz Mugello Dark fälgar, 235/35 R19 smile tror dem är 8,5" breda!
Man kan alltid prova sig fram

411 Inlägg
23 mars 2015
JK, På tal om nåt helt annat. Hur får jag bort koda fläckar från bilen? Nåt bra medel och metod kanske? smile Har fått en fläck på huven men kan inget om borttagningsmedel osv.... Tacksam för svar smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
24 mars 2015
limpa97 skrev:
JK, På tal om nåt helt annat. Hur får jag bort koda fläckar från bilen? Nåt bra medel och metod kanske? smile Har fått en fläck på huven men kan inget om borttagningsmedel osv.... Tacksam för svar smile

Du kan testa att köpa hårdvax o låta det ligga på någon timma för att sedan försöka polera bort det. Har det suttit länge är det enda alternativet våtslipa. Det ska man endast göra om man verkligen vet vad man gör. Men oftast är det bäst o låta det sitta eller lacka om hela delen om det är gammal koda tyvärr...

411 Inlägg
24 mars 2015
Funkiee skrev:
limpa97 skrev:

Du kan testa att köpa hårdvax o låta det ligga på någon timma för att sedan försöka polera bort det. Har det suttit länge är det enda alternativet våtslipa. Det ska man endast göra om man verkligen vet vad man gör. Men oftast är det bäst o låta det sitta eller lacka om hela delen om det är gammal koda tyvärr...

Har suttit på sen i höstas. och har inte haft tid o försöka ta bort det heller då bilen står vinterförvarad i garage på annan ort för tillfället smile Vad tror du jag borde göra? smile

Sök