JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)
  • 305 Följare
  • 2 210 074 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 december 2021
JKDesign
4 maj 2020 · 4 442 Inlägg

limpa97 skrev:
Varför lufta slaven innan du monterat lådan? Är det nånting man "ska" göra när slaven är ny? smile

Korrekt, det är något man SKA göra innan. Lätt att det blir luft kvar, även om man använder, luftman, vakuumsug osv osv

Har missat det vid 3 kopplings byten så nu tänkte jag göra "by The book" smile

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
limpa97
4 maj 2020 · 411 Inlägg

JKDesign skrev:

limpa97 skrev:
Varför lufta slaven innan du monterat lådan? Är det nånting man "ska" göra när slaven är ny? smile

Korrekt, det är något man SKA göra innan. Lätt att det blir luft kvar, även om man använder, luftman, vakuumsug osv osv

Har missat det vid 3 kopplings byten så nu tänkte jag göra "by The book" smile

Okej typ samma sak som att man ska lufta stötdämpare innan man monterar dom vilket också har glömts bort allt för många gånger... Haha, men då ska jag lyfta slaven innan jag monterar min låda sen när det är dags för lådbyte smile får jag fråga hur man luftar slaven riktigt när man har lådan lös?

JKDesign
4 maj 2020 · 4 442 Inlägg

limpa97 skrev:

JKDesign skrev:

limpa97 skrev:
Varför lufta slaven innan du monterat lådan? Är det nånting man "ska" göra när slaven är ny? smile

Korrekt, det är något man SKA göra innan. Lätt att det blir luft kvar, även om man använder, luftman, vakuumsug osv osv

Har missat det vid 3 kopplings byten så nu tänkte jag göra "by The book" smile

Okej typ samma sak som att man ska lufta stötdämpare innan man monterar dom vilket också har glömts bort allt för många gånger... Haha, men då ska jag lyfta slaven innan jag monterar min låda sen när det är dags för lådbyte smile får jag fråga hur man luftar slaven riktigt när man har lådan lös?

https://saabwisonline.com/c6/9-5/2003/4 … -cylinder/

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Mr_Lööf
5 maj 2020 · 1 912 Inlägg

limpa97 skrev:
Varför lufta slaven innan du monterat lådan? Är det nånting man "ska" göra när slaven är ny? smile

Ja på bilar efter Saab 9000 så skall man förlufta slavcylindern, då de har en helt annan konstruktion när det gäller luftkanalen.

Så 9-3 och 9-5 så ska de luftas innan man monterar tillbaka lådan på motorn.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
limpa97
5 maj 2020 · 411 Inlägg

JKDesign skrev:

limpa97 skrev:

JKDesign skrev:

Korrekt, det är något man SKA göra innan. Lätt att det blir luft kvar, även om man använder, luftman, vakuumsug osv osv

Har missat det vid 3 kopplings byten så nu tänkte jag göra "by The book" smile

Okej typ samma sak som att man ska lufta stötdämpare innan man monterar dom vilket också har glömts bort allt för många gånger... Haha, men då ska jag lyfta slaven innan jag monterar min låda sen när det är dags för lådbyte smile får jag fråga hur man luftar slaven riktigt när man har lådan lös?

https://saabwisonline.com/c6/9-5/2003/4 … -cylinder/

Bra guide smile

limpa97
5 maj 2020 · 411 Inlägg

Mr_Lööf skrev:

limpa97 skrev:
Varför lufta slaven innan du monterat lådan? Är det nånting man "ska" göra när slaven är ny? smile

Ja på bilar efter Saab 9000 så skall man förlufta slavcylindern, då de har en helt annan konstruktion när det gäller luftkanalen.

Så 9-3 och 9-5 så ska de luftas innan man monterar tillbaka lådan på motorn.

Okej. Inte nödvändigt då eftersom jag bara kör 9000 smile

JKDesign
9 maj 2020 · 4 442 Inlägg

Do88 ALU ic monterat tillsammans med tryckröret
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-e454f4b0ea5524e67a50c6a4ac62507c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-fd7eed0952cb18ee0798da4236fdb5c9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-e89f6322fd484da3b6413e93d60567a4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ee6705b8b45fca67d4fc80e870a301f5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-e0ad84b9e443ef8e953fb10565e7b8ff.jpg

Blev även dold installation av ett öppet filter
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-2cb89f01fefbad543e5a9cb9ebdbf41b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-12c233b020010bb333558bf73eccf37b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-d4901da91a797d2c981e2dff59d1387e.jpg

Så nu ska det bara byggas ett komplett avgassystem, sen kan den rulla ut ur garaget  smile .... Förhoppningsvis

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
JKDesign
10 maj 2020 · 4 442 Inlägg

Dags för avgasbygge, läst en hel del om mottryck osv. Kollat med bla launchjoel som gjort flertalet analyser i ämnet.

Sagt och gjort 3,5" dp - >100cells racekatt - > 3" twinpipe.....

Shoppingtur smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-7b2703c24c1b99b61923d358c296fce6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6c899bac6677cf9205cf47bd32281613.jpg

Dp klar och med lite värmefärg på.. Ja den mesta färgen brinner upp men känns bra när man sätter dit den
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b193f320e800d3ad67c99bfbd7c481f7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-fd730dbf7993b3d659955349de2857b7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-26cff379885164923bb6303822ed08a0.jpg

3" rören växer fram
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f2d2151e21b1b441e9c714880904ed88.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-629d944085a9a7eade20c88caede5705.jpg

Sen var det att försiktigt plocka ner allt för helsvets, sen började tråden ta slut så andra sidan på twinpipen får bli imorgon
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-52798166a2ac155285941b6da0c836ee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-da22ebeea15806f8fe69cf1740e38e5b.jpg

Blev lite bandage på dp'n med, twotone för att titanbandaget tog slut hehe
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-d3ce5e5726fc1ed8ced142913a13c357.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-049e5b1e041d32d800c45b80024320ec.jpg

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
xanan
11 maj 2020 · 23 Inlägg

Vilken svets kör du med? 😊

JKDesign
11 maj 2020 · 4 442 Inlägg

xanan skrev:
Vilken svets kör du med? 😊

En för 1400spänn från jula

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Mr_Lööf
12 maj 2020 · 1 912 Inlägg

Flusstråd svets. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
JKDesign
12 maj 2020 · 4 442 Inlägg

Mr_Lööf skrev:
Flusstråd svets. smile

Inte bästa tänkbara men får jobbet gjort smile

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
xanan
12 maj 2020 · 23 Inlägg

JKDesign skrev:

xanan skrev:
Vilken svets kör du med? 😊

En för 1400spänn från jula

Såpass, verkar ju funka fint endå! 😊

JKDesign
16 maj 2020 · 4 442 Inlägg

3" twinpipe klart, bara slutrör kvar
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-bd836fa5a38a0bb0f01783fc59432bbb.jpg
Sådär
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b654e259c201c34daad1be8d493bc663.jpg
Körde igenom några växlar, sen tömde litern olja i lådan och pytsade i 1,8l fräsch hallonsaft. Tänkte köra några veckor och sen byta igen så vet man att det är riktigt ursköljt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-360f0af9abf26957c20b9ac28af3d0c3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-891cf4dc74bf16a8612ab44ba43351c4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-3f0dac00eb620201367bddac424f1402.jpg
Lite färg på oken blir ju trevligt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-972b3bad4ed90e7a79da597b1cfb5e9f.jpg

Touchdown! Första gången på ett gäng veckor smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-26c473619fdf77924dd0f94913f99728.jpg
Kontrollera så att allt går fritt... Check
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f7b8a86d858690a38797682f09c17b7d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-eef43837ef19f940781b000f2b3b5acc.jpg

Justera upp höjden lite fram tillsammans med nästa generation saabägare
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-2921807cb086e8ca7782b69110b4ad2d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-40b05a6055afb4cdd69f31e40f1fb73a.jpg

Sen ut och spola av veckornas damm!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-428e201ac5f16961e1fc80cba6496d8d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b899142229eb46354fd749e0bfb064bf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-d96f16b598ff6c75e74293b0ed92ad66.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-0ab2adc3424ce7b54203d9e6ceb76759.jpg
Gick tom fritt ut från uppfarten big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f4333706c83dfb2e0c6b1076dadb7e27.jpg
Körde en liten sväng och kopplingen blev kanon med 0,5mm shims, visst är det sinter start och lite hoppigt i början men inte alls farligt.

Hade väl kört ca 500m innan hornen växte ut och jag skulle känna lite på grejerna, började ladda på lite och *POFF* sa det smile har skjutit någon tryck slang tidigare som tur är annars tror man att det var Bilens sista färd...
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ac9f962f9aba10900c5add23357d51a5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6830d53b26134f3014a783367b87da25.jpg

Blev iaf ett läge för att knäppa några bilder på helheten
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f3c766a7d18086a164cc691e1c04408b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-cde4116a7c48a93ba4d520b6c832cba6.jpg
Så nu blir det översyn på alla klämmor sen ut och testa igen smile

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
JKDesign
17 maj 2020 · 4 442 Inlägg

Längesedan en annan bil fick garagetid.
Dags att montera Vectra c coils på 9-3an och spacers för att få lite fitment på grejerna.

Bak fick man slipa upp coiloverröret då det var ett par mm för litet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-bb882e1d71066d64473c40ed9f9bd189.jpg
Fram var bara byte rätt av
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-2bf567dea94521f97aba8fbac475a799.jpg
16mm fram och 23mm bak
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b9d595511ce04fa47c910e8ab8fd2713.jpg

Riktigt nöjd med resultatet, ska upp lite bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-bde3d01f4e42582a054b98168c23d5d8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-4583824a9aad40ded655e6869028cb32.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ed009f19526f48fd983efe1cd597f6e3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-adeecb20a3a345a860b6b978e7758b05.jpg

Gör sjukt mycket på helheten
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-30fadc4850bd0a1c265df60bb91e3fd5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b2a4998d246dd2a9f74b19446f463a8f.jpg

Sen har ja äntligen köpt en ng 9-5 smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-0922f75ed9f57f7474a6da0b1d669ec1.jpg

Baksidan med att köpa ny bil är att en av dom gamla måste lämna hmm

Senast redigerat av JKDesign (17 maj 2020)

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Montecarlo
17 maj 2020 · 444 Inlägg

Kul att det äntligen blev en ng 9-5:a. Snyggt fitment på 9-3:an! Perfekt som vanligt.

JKDesign
17 maj 2020 · 4 442 Inlägg

Montecarlo skrev:
Kul att det äntligen blev en ng 9-5:a. Snyggt fitment på 9-3:an! Perfekt som vanligt.

Tack, har varit och kollat på 3st ng innan i typ 3 års tid... Men nu blev det äntligen av, känns mäktigt smile

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Montecarlo
17 maj 2020 · 444 Inlägg

Vad är planen för nya 9-5:an? 20” och aero look? Kolfiber? Eller kanske är hemligt?

JKDesign
17 maj 2020 · 4 442 Inlägg

Montecarlo skrev:
Vad är planen för nya 9-5:an? 20” och aero look? Kolfiber? Eller kanske är hemligt?

Är inte officiellt men det är ungefär det du skrev big_smile

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
JKDesign
18 maj 2020 · 4 442 Inlägg

Kört en 1 stegs polering och vax.

Samt kört en runda och jäklar va gött den går med coils och spacers! Ligger som ett strykjärn på vägen och riktigt go styrrespons.....
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f196c2414ee217f9683847a6bdfb10bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c8c8fdb6f86f3486e4d4db0f1f75db5c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f8a9ec8830321201daed146bd4ae449e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-235f548922635d9933be865fed4740f7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-dd60c8273b8302e6b874b0e7d1b58fc8.jpg
.... Tyvärr är den nu såld och åker vidare på nya äventyr sad

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang