3118
Sök

JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)

2 353 553 Visningar
Uppdaterades senast 20 december 2021
4 442 Inlägg
4 juni 2014
Trådstartare
Update:

Har nu kört ca. 500mil sen ja köpte bilen och mestadels korta sträckor från och till jobbet. Denna bilen hade ingen uppgraderad vevhusventilation och jag har varit medveten om det. Det är inget man skall blunda för utan det är ju bara att göra.

Beställning ifrån speedparts:
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-02cd303e0092d10ddfabf753471464cc.jpg

Vet inte hur nödvändiga dom "övriga" slangarna är men lika bra att byta medans man är där och grejar.

Någon som har något "bra att veta tips" så får ni gärna skriva en rad.

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

1 702 Inlägg
4 juni 2014
Jag har ett bra tips, kontrollera funktionen på den lilla vita backventilen för den följer nog inte med i uppgraderingssatsen.

Det brukar finnas en liten pil och det ska gå att blåsa genom den åt det hållet den pekar men inte åt andra då funkar den.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

4 442 Inlägg
4 juni 2014
Trådstartare
Skruvar till det skrev:
Jag har ett bra tips, kontrollera funktionen på den lilla vita backventilen för den följer nog inte med i uppgraderingssatsen.

Det brukar finnas en liten pil och det ska gå att blåsa genom den åt det hållet den pekar men inte åt andra då funkar den.

Kanon tips, den är dock med i speedparts uppgradering.

1 080 Inlägg
4 juni 2014
Kolla EVAP;en om det inte är gjort, läcker det där så kommer det saknas ett helt gäng pållar.

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

4 442 Inlägg
4 juni 2014
Trådstartare
pontiacen skrev:
Kolla EVAP;en om det inte är gjort, läcker det där så kommer det saknas ett helt gäng pållar.

Tack, men alla hästar är hemma tror ja. Uppgraderingen av vevhusvent är förebyggande underhåll wink

4 442 Inlägg
4 juni 2014
Trådstartare
Är långt ifrån kunnig på ps, men lyckades få till en hyffsad säkning iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-090490c24824d7b4a1118fe9b34695ea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-34e244d03b9cd2fa084833188b5096b9.jpg

Tycker det är som dag o natt typ, sänkning gör så sjukt mycket.

Coils coils coils....

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

152 Inlägg
4 juni 2014
Återigen ser det riktigt bra ut !

Angående vevhusventilationen . Om man är osäker på oil sludge så lärde jag mig att man rengör oljetråget så är det ett bra sätt att minimera risken samt se hur motorn ser ut. ,smile

Sedan funderade jag på om inte ett öppet vevhusventilation skulle minska risken.  ?

X40 Nordic Forum

4 442 Inlägg
4 juni 2014
Trådstartare
Driven08 skrev:
Återigen ser det riktigt bra ut !

Angående vevhusventilationen . Om man är osäker på oil sludge så lärde jag mig att man rengör oljetråget så är det ett bra sätt att minimera risken samt se hur motorn ser ut. ,smile

Sedan funderade jag på om inte ett öppet vevhusventilation skulle minska risken.  ?

Tackar, det hade ju varit idealiskt att rengöra tråget och dit med ny sil. Har för mig att jag läst någon stanns att det är lite bökigt att plocka ner?

Angående öppen vevhusvent så har jag ingen aning, dock ser det sportigt ut wink

1 080 Inlägg
4 juni 2014
Finns ju två olika tråg, det som satt på tidiga, och egentligen bara b235R man,  bilar behöver man borra i för att komma åt två av skruvarna. Exakt vad gränsen för tidiga bilar innebär verkar lite oklart dock.. Men det är ju enkelt att kolla vilket man har, många bilar verkar dessutom ha tråget bytt till det senare av verkstad.

Är det det senare tråget som sitter på så var det åtminstone för mig inga problem att få loss. Att få dit det igen kan ju dock vara lite av en bitch med tätningsmassan på flänsen, jag vet inte för jag har bara kommit till att plocka ner det tongue Men att kolla silen är nog ganska värt, speciellt om bilen inte redan drar olja och man vill förebygga. Min som är fullservad enligt bok såg ganska förjävlig ut ändå...

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

4 442 Inlägg
4 juni 2014
Trådstartare
pontiacen skrev:
Finns ju två olika tråg, det som satt på tidiga, och egentligen bara b235R man,  bilar behöver man borra i för att komma åt två av skruvarna. Exakt vad gränsen för tidiga bilar innebär verkar lite oklart dock.. Men det är ju enkelt att kolla vilket man har, många bilar verkar dessutom ha tråget bytt till det senare av verkstad.

Är det det senare tråget som sitter på så var det åtminstone för mig inga problem att få loss. Att få dit det igen kan ju dock vara lite av en bitch med tätningsmassan på flänsen, jag vet inte för jag har bara kommit till att plocka ner det tongue Men att kolla silen är nog ganska värt, speciellt om bilen inte redan drar olja och man vill förebygga. Min som är fullservad enligt bok såg ganska förjävlig ut ändå...

Tack för infon, precis som du säger kan det vara värt att plocka isär och titta. Är ju en billig försäkring. Ska titta lite hur det ser ut under men ska ja plocka isär bör jag nog ha en ny tätning också. Får se hur jag göra....

202 Inlägg
5 juni 2014
Här har du en bra guide angående demontering av tråget!

http://forum.saabturboclub.com/showthre … %28B2X5%29

Glöm inte att köpa med ny o-ring till oljesilen smile

4 442 Inlägg
5 juni 2014
Trådstartare
to0b skrev:
Här har du en bra guide angående demontering av tråget!

http://forum.saabturboclub.com/showthre … %28B2X5%29

Glöm inte att köpa med ny o-ring till oljesilen smile

Tack, tror dock inte jag orkar göra det men det hade känts bra i själen smile

Och nu har jag instruktionerna wink

2 564 Inlägg
5 juni 2014
vad har du sänkt den med på bilden ?  smile

tack till:
www.MBSCA.com

4 442 Inlägg
5 juni 2014
Trådstartare
nyllet skrev:
vad har du sänkt den med på bilden ?  smile

Photoshop wink önskar sänkningen va på riktigt.

4 442 Inlägg
5 juni 2014
Trådstartare
Har fått svar ifrån leverantören att dom behöver ritningar med mera för att kunna tillverka till saab 9-5 -02 framåt.
Så TA coils känns inte som ett alternativ, dock har jag inte pengar till annat för tillfället så ja kan lika gärna vänta.

Men lite tråkigt besked sad man kan ju köpa och montera bak, men det är ju fram ja vill ha ner den först och främst.

2 564 Inlägg
5 juni 2014
JKDesign skrev:
Har fått svar ifrån leverantören att dom behöver ritningar med mera för att kunna tillverka till saab 9-5 -02 framåt.
Så TA coils känns inte som ett alternativ, dock har jag inte pengar till annat för tillfället så ja kan lika gärna vänta.

Men lite tråkigt besked sad man kan ju köpa och montera bak, men det är ju fram ja vill ha ner den först och främst.

jag jobbar som konstruktör så jag kan fixa en 3d modell och ritningar om jag får alla mått så kan jag lösa det

tack till:
www.MBSCA.com

4 442 Inlägg
5 juni 2014
Trådstartare
nyllet skrev:
JKDesign skrev:

jag jobbar som konstruktör så jag kan fixa en 3d modell och ritningar om jag får alla mått så kan jag lösa det

Sweet, ska kolla upp om dom har några mått.

2 564 Inlägg
5 juni 2014
JKDesign skrev:
nyllet skrev:
JKDesign skrev:

Sweet, ska kolla upp om dom har några mått.

Gör det. Så fall kan jag cada. Upp den göra en ritning

tack till:
www.MBSCA.com

GarageKenger
6 juni 2014
Jäsiken vad du har jobbat på med bilen :-). Har inte varit in och kollat på länge. Inte illa alls. Kul att du kör vidare :-)

4 442 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
GarageKenger skrev:
Jäsiken vad du har jobbat på med bilen :-). Har inte varit in och kollat på länge. Inte illa alls. Kul att du kör vidare :-)

Tack, tycker själv inte det har hänt så mycket men det kanske det har.

Dock har du ju gjort ett ryck med 9-3an vad man kan läsa sig till smile ser duktigt grymt ut. Vad händer med ljudbilen?

Sök