Volvo 940 sänkningssats?

Rake
30 augusti 2011 · 164 Inlägg

Har nu kapade fjädrar på min 940 men den är alldeles för låg, mina 19" fälgar får knappt plats och jag vill ha en seriösare lösning än kapade fjädrar så jag har bestämt för att köpa en sänkningsats. Har kollat runt lite men verkar bara finnas en och samma typ på de flesta hemsidor: http://www.stylingbutiken.se/sankningss … 40-/2269-0
Vill ha bilen tillräckligt lågt så hjulen (19") fyller ut hjulhuset bra och inte slår i bott när man kör på ett gruskon... 4 cm lägre än original höjd känns inte tillräckligt, sen är de 4 cm fram och 4 cm bak, inte lägre där fram som jag skulle föredra.
Undrar också hur hård blir fjädringen med dessa fjädrar på? Blir den lagom låg med 19" fälgar? (Vill altså ha den låg mot hjulen inte mot backen de går bara inte med 19"). Finns det några andra sänknings satser som sänker mer eller är hårdare/mjukare?

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
Volvo_Mannen Volvoskadad
30 augusti 2011 · 6 017 Inlägg

Enda vettiga är att kapa eller bygga coilovers/luftfjädring. Sänksatserna till dessa bilar är i mina ögon bortkastade pengar då man ändå måste kapa för att få de lagom

Jonas
Rake
30 augusti 2011 · 164 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Enda vettiga är att kapa eller bygga coilovers/luftfjädring. Sänksatserna till dessa bilar är i mina ögon bortkastade pengar då man ändå måste kapa för att få de lagom

Så jag borde helt enkelt köpa nya original fjädrar och kapa dom?

Blir inte riktigt klok på det där med om kapade fjädrar går igenom besiktningen eller inte heller, från vad jag har fattat så får man ha kapade fjädrar bak om de är fästa med slangklämma i skålen, men kapade fram kan man glömma?

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
JimmyAndersson
30 augusti 2011 · 1 679 Inlägg

Klracing har jag för har 60/40 sänkning till 940 smile
Vet att det ska finnas nånstans iaf smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Volvo_Mannen Volvoskadad
30 augusti 2011 · 6 017 Inlägg

Jag kör med kapade biltemafjädrar runt om, bak är det förstärkta 745 fjädrar.
Bak är det inga problem att besikta med kapat, skaffa bara nån mindre avgasklämma och fäst den i nedre tallriken.
Fram borrar jag hål i nedre tallriken och så fäster fjädrarna i skålen med mindre avgasklämmor så dom inte kommer ur läge när man hissar bilen eller dylikt.
Men jag byter framfjädrar till bes, som är kapade 1 varv för att få dit dom lättare, men sitter fortfarande i spänn om man kapar 1 varv

Jonas
Rake
31 augusti 2011 · 164 Inlägg

JimmyAndersson skrev:
Klracing har jag för har 60/40 sänkning till 940 smile
Vet att det ska finnas nånstans iaf smile

Tack så mycket, det fanns på Klracing.se, var första resultat på google sökning "940 sänkningsats 60-40" också... Men det där kör jag på. Hoppas att det kommer bli lagom lågt och stumt. Pallar inte hålla på att kapa o dona, man lyckas ju alltid få det ojämnt också hmm

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
Zzoink
31 augusti 2011 · 1 229 Inlägg

Rake skrev:

JimmyAndersson skrev:
Klracing har jag för har 60/40 sänkning till 940 smile
Vet att det ska finnas nånstans iaf smile

Tack så mycket, det fanns på Klracing.se, var första resultat på google sökning "940 sänkningsats 60-40" också... Men det där kör jag på. Hoppas att det kommer bli lagom lågt och stumt. Pallar inte hålla på att kapa o dona, man lyckas ju alltid få det ojämnt också hmm

http://www.garaget.org/?car=255873&image=2475464 den har 60-40 fjädrar med orginal dämpare smile

Rake
31 augusti 2011 · 164 Inlägg

manne_940 skrev:

Rake skrev:

JimmyAndersson skrev:
Klracing har jag för har 60/40 sänkning till 940 smile
Vet att det ska finnas nånstans iaf smile

Tack så mycket, det fanns på Klracing.se, var första resultat på google sökning "940 sänkningsats 60-40" också... Men det där kör jag på. Hoppas att det kommer bli lagom lågt och stumt. Pallar inte hålla på att kapa o dona, man lyckas ju alltid få det ojämnt också hmm

http://www.garaget.org/?car=255873&image=2475464 den har 60-40 fjädrar med orginal dämpare smile

Ser riktigt bra ut på din bild, helt jämnt sänkt. Man blir lurad av att hjulhuset fram är lite större dock! Men med 19" och desa fjädrar kommer det nog fylla ut perfekt.

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
dannnej
6 september 2011 · 761 Inlägg

Med 19" måste man ju minst sänka 80-100mm så fälgkanten kommer i höjd med skärmkant, annars ser det ju ut som en jeep

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Rake
6 september 2011 · 164 Inlägg

dannnej skrev:
Med 19" måste man ju minst sänka 80-100mm så fälgkanten kommer i höjd med skärmkant, annars ser det ju ut som en jeep

Nej då så länge de fyller ut hjulhusen tycker jag det ser snyggt ut, har man det så fälgkanten kommer i höd med skärmkant som jag har nu är det knappt körbart.

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
dannnej
6 september 2011 · 761 Inlägg

Körbart och snyggt hör sällan ihop smile

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Rake
6 september 2011 · 164 Inlägg

Jadu, man får ju ta och prioritera eller komprimissa lite ibland smile

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
volvo_forever
2 mars 2012 · 68 Inlägg

hur mycket sänker 40 mm på en  volvo 945 turbo

Säger bara en sak det ska va VOLVO!
Volvo 940 "Volvo 945 Turbo" (1997)
Rake
2 mars 2012 · 164 Inlägg

volvo_forever skrev:
hur mycket sänker 40 mm på en  volvo 945 turbo

40 mm sänker 40 mm, altså 4 cm. Om det är en turbo eller ej, kombi eller ej spelar ingen roll, du beställer fjädrarna till just din bil och de sänker 40mm på just din bil. Man måste dock köra in sänkfjädrarna att par mil innan de sätter sig ordentligt och man får den riktiga höjden (40mm lägre än orginal).

Senast redigerat av Rake (2 mars 2012)

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
volvo_forever
2 mars 2012 · 68 Inlägg

okej men har för mej att på turbon sänker den 15mm mindre

Säger bara en sak det ska va VOLVO!
Volvo 940 "Volvo 945 Turbo" (1997)
volvo_forever
2 mars 2012 · 68 Inlägg

Rake skrev:

volvo_forever skrev:
hur mycket sänker 40 mm på en  volvo 945 turbo

40 mm sänker 40 mm, altså 4 cm. Om det är en turbo eller ej, kombi eller ej spelar ingen roll, du beställer fjädrarna till just din bil och de sänker 40mm på just din bil. Man måste dock köra in sänkfjädrarna att par mil innan de sätter sig ordentligt och man får den riktiga höjden (40mm lägre än orginal).

http://www.hova.com/volvo-745--945-sank … -5648.aspx

Säger bara en sak det ska va VOLVO!
Volvo 940 "Volvo 945 Turbo" (1997)
RymdSeglet N/A
3 mars 2012 · 165 Inlägg

Turbo modellerna är väl sänkta 25mm från fabrik, har för mig att jag läst det på någon sida där dom sålde fjädrar...

Daihatsu Charmant "1600" (1986)
steifan DR!FTT3KN!K3R
3 mars 2012 · 10 427 Inlägg

dannnej skrev:
Med 19" måste man ju minst sänka 80-100mm så fälgkanten kommer i höjd med skärmkant, annars ser det ju ut som en jeep

Ser ju förjävligt/trasigt ut när skärmkanten är nere vid fälgkanten. Naeh fifaen, tur smaken är som baken wink

BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
steifan DR!FTT3KN!K3R
3 mars 2012 · 10 427 Inlägg

Rake skrev:

volvo_forever skrev:
hur mycket sänker 40 mm på en  volvo 945 turbo

40 mm sänker 40 mm, altså 4 cm. Om det är en turbo eller ej, kombi eller ej spelar ingen roll, du beställer fjädrarna till just din bil och de sänker 40mm på just din bil. Man måste dock köra in sänkfjädrarna att par mil innan de sätter sig ordentligt och man får den riktiga höjden (40mm lägre än orginal).

Tror inte man ska lita på eftermarknadssänkningsfjädrar till Volvo 740/940 eftersom det finns
2 varianter till bra många varianter av bilar med olika vikter fram/bak osv osv.

På 740 ska fjädrarna sänka 40mm, men har man en Turbo eller GLT 16V (som har kortare fjädrar från början)
så sänker man bara 25mm.

Och vad jag vet så har Volvo 940 lite kortare fjädrar än 740 allmänt på alla, så det blir nog knappast några
40mm sänkning. Särskilt om det är lika fjädrar som man säljer till alla bilar wink

På min 740 höjdes bilen 20mm fram när jag bytte framfjädrarna från 40mm sänkningsfjädrar till 40mm sänkningsfjädrar wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/979091_61olbk.jpg

Röda Jamex-fjädrar:
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/61540/large_61540-1381830.jpg
Svarta Lesjöfors:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-b3ad364a891aee48eb7052dc7e3edf0b_large.jpg

Lite olika vinklar men ganska tydligt att bilen knappast blev lägre med Lesjöforsfjädrarna tongue

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
volvo_forever
3 mars 2012 · 68 Inlägg

okej men vilka fjädrar ska man välja??? eller kan man lika gärna köpa orginal sänkfjädrar???

Säger bara en sak det ska va VOLVO!
Volvo 940 "Volvo 945 Turbo" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang