[Saab 9000 2.3T - "Projekt Banbil]

Avsaknaden efter att ha åkt Gokart en längre tid gjorde att jag ville ut på banorna igen, så jag köpte den mest ultimata bilen att bygga om för bankörning nämligen en TUNG Saab 9000, eller ja utgångsläget är nog bland det sämsta, men vem gillar inte en utmaning? Hur som helst så införskaffades bilen 2012 och räddades undan skroten och har nu efter ett år både blivit lättare, trimmad och renoverad. Med andra ord har jag kommit en hyfsad bra bit mitt mål som i alla fall till en början är "budget banbil". Så följ gärna projektet om målet av en banracing-9000.
  • 73 Följare
  • 210 217 Visningar
  • Uppdaterades senast 31 augusti 2016
david850
5 september 2011 · 331 Inlägg

Trevligt projekt kommer att följas:)

Volvo 945 Classic "Gatbils och drifting sleeper" (1998)
AxlSam
5 september 2011 · 1 497 Inlägg

Driftkungen skrev:

AxlSam skrev:

Driftkungen skrev:

Okej nej det är helt sant. Men går det inte att använda befintlig topp och montera heilcoil på den?

Har du båt? Den skulle passa bra som bojsänke.. Inget annat.

Hehe ja som jag skrev ovan, blir till att byta topp. Tack för hjälpen smile

Du kan ta toppen från alla 9000 94-98. Turbo eller ej spelar ingen roll.

Driftkungen Saab - Move Your Mind
5 september 2011 · 1 094 Inlägg

david850: Tackar! smile
AxlSam: Okej tack för ytterligare ett tips, bör nog inte bli så svårt och hitta. smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
jonTe
6 september 2011 · 5 710 Inlägg

Som sagt....byt topp, det blir nog enklast. Du skulle ju kunna rädda den om du nu har tillgång till aluminiumsvets så du kan svetsa i botten på hålet. Dock måste säkerligen toppen bort och då kan det vara lika enkelt att byta den.

Sista jag köpte en topp gav jag 500kr, bara så du har något riktpris. Det var nog ganska billigt dock.
Var noga med att kolla kamlagergångarna om du skall köpa en annan, repor där och det är bara att kasta....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Driftkungen Saab - Move Your Mind
6 september 2011 · 1 094 Inlägg

jonTe skrev:
Som sagt....byt topp, det blir nog enklast. Du skulle ju kunna rädda den om du nu har tillgång till aluminiumsvets så du kan svetsa i botten på hålet. Dock måste säkerligen toppen bort och då kan det vara lika enkelt att byta den.

Sista jag köpte en topp gav jag 500kr, bara så du har något riktpris. Det var nog ganska billigt dock.
Var noga med att kolla kamlagergångarna om du skall köpa en annan, repor där och det är bara att kasta....

mvh Jonas

Ja det får bli det, kommer nog dröja lite innan en ny sitter på dock. Aldrig plockat bort en topp innan så..
Jo Aluminiumsvetsar har jag tillgång till dessutom väldigt duktiga svetsare, men som du säger kan man likaväl satsa på en bättre begagnad topp.

Så jag kommer påbörja lite smått letande efter en ny, är det någon som sitter och trycker med en extra hemma och som dessutom bor i närheten av mig får gärna höra av sig smile.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
8 september 2011 · 1 094 Inlägg

Mini Update.

Då var Turbon återigen demonterad ifrån motorn, passade dessutom på att plocka bort tryckröret samt det lilla alu-röret som leder bort kylvattnet ifrån Turbon. Tänkte jag kunde polera upp dessa i väntan på en topp.

Började även lätta lite smått i skuffen.

Mvh

Senast redigerat av Driftkungen (30 augusti 2016)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
alex_bmw hondaaaaa
14 september 2011 · 411 Inlägg

Blir nog riktigt najs till slut!

Old hondas never die, they just get faster!
"Learn to drive a slow car fast. Otherwise you'll just drive a fast car, slow."
Club JDM of Sweden
M_icke_
15 september 2011 · 3 466 Inlägg

AxlSam skrev:

Driftkungen skrev:

AxlSam skrev:

Har du båt? Den skulle passa bra som bojsänke.. Inget annat.

Hehe ja som jag skrev ovan, blir till att byta topp. Tack för hjälpen smile

Du kan ta toppen från alla 9000 94-98. Turbo eller ej spelar ingen roll.

Är det samma topp på sugisarna som på turbo?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Driftkungen Saab - Move Your Mind
15 september 2011 · 1 094 Inlägg

alex_bmw skrev:
Blir nog riktigt najs till slut!

Man tackar! smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
AxlSam
16 september 2011 · 1 497 Inlägg

M_icke_ skrev:

AxlSam skrev:

Driftkungen skrev:

Hehe ja som jag skrev ovan, blir till att byta topp. Tack för hjälpen smile

Du kan ta toppen från alla 9000 94-98. Turbo eller ej spelar ingen roll.

Är det samma topp på sugisarna som på turbo?

Samma topp. Men kamaxlarna är lite annorlunda..
Kan du få en mappning för sugkammar så kan du få en lite trevligare bil.

M_icke_
16 september 2011 · 3 466 Inlägg

AxlSam skrev:

M_icke_ skrev:

AxlSam skrev:

Du kan ta toppen från alla 9000 94-98. Turbo eller ej spelar ingen roll.

Är det samma topp på sugisarna som på turbo?

Samma topp. Men kamaxlarna är lite annorlunda..
Kan du få en mappning för sugkammar så kan du få en lite trevligare bil.

Vad blir skillnaden med sugkammar? smile

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Driftkungen Saab - Move Your Mind
16 september 2011 · 1 094 Inlägg

AxlSam skrev:

M_icke_ skrev:

AxlSam skrev:

Du kan ta toppen från alla 9000 94-98. Turbo eller ej spelar ingen roll.

Är det samma topp på sugisarna som på turbo?

Samma topp. Men kamaxlarna är lite annorlunda..
Kan du få en mappning för sugkammar så kan du få en lite trevligare bil.

Men jag ska ju köra färdigt steg 3, hur funkar det med sugiskammarna?:-)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
jonTe
16 september 2011 · 5 710 Inlägg

Driftkungen skrev:

AxlSam skrev:

M_icke_ skrev:

Är det samma topp på sugisarna som på turbo?

Samma topp. Men kamaxlarna är lite annorlunda..
Kan du få en mappning för sugkammar så kan du få en lite trevligare bil.

Men jag ska ju köra färdigt steg 3, hur funkar det med sugiskammarna?:-)

Inte optimalt, kör på originalen du.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
M_icke_
16 september 2011 · 3 466 Inlägg

Driftkungen skrev:

AxlSam skrev:

M_icke_ skrev:

Är det samma topp på sugisarna som på turbo?

Samma topp. Men kamaxlarna är lite annorlunda..
Kan du få en mappning för sugkammar så kan du få en lite trevligare bil.

Men jag ska ju köra färdigt steg 3, hur funkar det med sugiskammarna?:-)

Vrf inte slänga på 3" från turbon o bak samt sugkammar o en mappning som passar de?

De blev iaf jag ganska sugen att göra på min wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Driftkungen Saab - Move Your Mind
16 september 2011 · 1 094 Inlägg

JonTe: Misstänkte nästan det, japp så får det bli. Tänkte montera bort den befintliga toppen på söndag, behövs de några specialverktyg för kammkedja eller multiremmen?

M_icke_: 3"helsats ska jag ha, men sugis kammarna vet jag inte... Funderar på att sälja min "nya" Garrett snurra o köpa en MHI TD04 15T sedan ha Aero steg 3:-).

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
kwansa Hmm, vet inte?
16 september 2011 · 1 775 Inlägg

Driftkungen skrev:
JonTe: Misstänkte nästan det, japp så får det bli. Tänkte montera bort den befintliga toppen på söndag, behövs de några specialverktyg för kammkedja eller multiremmen?

M_icke_: 3"helsats ska jag ha, men sugis kammarna vet jag inte... Funderar på att sälja min "nya" Garrett snurra o köpa en MHI TD04 15T sedan ha Aero steg 3:-).

Ska inte behövas några specialverktyg smile det som är lite special är E16 hylsan till topplocksbultarna!

påtalan om sugkammar så känns det lite onödigt skillnaden är för liten tycker jag smile

Senast redigerat av kwansa (16 september 2011)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Driftkungen Saab - Move Your Mind
16 september 2011 · 1 094 Inlägg

kwansa: Okej då ska jag nog köpa in den hylsan imån, tror inte jag har någon sådan hemma!
Okej jo det kan nog vara så!

M_Broberg: Okej jo får bli en sådan!
Jo, men precis som du säger.. dyrt.. Och bara mappa bilen för att kunna använda sugiskammar känns lite onödigt. Får bli i så fall om det flyger på en 18/19T i framtiden:).
Jo grejen var den att jag tänkte att jag skulle haft bilen på Mantorp, så jag stressade med att köpa en ny snurra. Men dagarna innan Mantorp så hittade jag bara mer och mer som behövde åtgärdas, bla de med pinnbulten. Så därav beslutade jag att ställa av bilen och få den 100% till Ring Knutstorp istället!

Så nu är min T25:a till salu om någon vill köpa!

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
M_icke_
16 september 2011 · 3 466 Inlägg

Driftkungen skrev:
JonTe: Misstänkte nästan det, japp så får det bli. Tänkte montera bort den befintliga toppen på söndag, behövs de några specialverktyg för kammkedja eller multiremmen?

M_icke_: 3"helsats ska jag ha, men sugis kammarna vet jag inte... Funderar på att sälja min "nya" Garrett snurra o köpa en MHI TD04 15T sedan ha Aero steg 3:-).

Jag menar bara att om du ändå ska trimma så kan du lika gärna slänga in en specialmap wink

Jag är duktigt sugen på o stoppa i en TD04-17T/19T i min, då kan man lika gärna byta kammar med om dom gör mer så kan man mappa den efter de ist smile

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Driftkungen Saab - Move Your Mind
16 september 2011 · 1 094 Inlägg

M_icke_ skrev:

Driftkungen skrev:
JonTe: Misstänkte nästan det, japp så får det bli. Tänkte montera bort den befintliga toppen på söndag, behövs de några specialverktyg för kammkedja eller multiremmen?

M_icke_: 3"helsats ska jag ha, men sugis kammarna vet jag inte... Funderar på att sälja min "nya" Garrett snurra o köpa en MHI TD04 15T sedan ha Aero steg 3:-).

Jag menar bara att om du ändå ska trimma så kan du lika gärna slänga in en specialmap wink

Jag är duktigt sugen på o stoppa i en TD04-17T/19T i min, då kan man lika gärna byta kammar med om dom gör mer så kan man mappa den efter de ist smile

Mja fast jag klarar inte och mappa bilen själv via T5 suite.. Har ingen som helst efarenhet av det.
Så det får bli till att följa Maptuns Steg 3 med några trevliga undanvikelse!

Jo det verkar inte dumt! Får nog vänta med en 19T eller liknande snurra tills 2013. Klarar mig förhoppningsvis med MHI 15T + annat smått och gått under 2012, min bil kommer ju trots allt bli skapligt lätt.

Men ska du ändå byta snurra och mappa så låter ju sugis kammar som ett roligt val! smile

Mvh

Senast redigerat av Driftkungen (30 augusti 2016)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
M_icke_
16 september 2011 · 3 466 Inlägg

Finns mycket kunnigt folk när de gäller o mappa o en specialmap kan man få för samma peng som en speedparts-box:) så köper man "hårdvaran" och fixar någon som kan mappa så e de löst smile

Trevligt projekt förresten smile

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang