Koppla högnivå - lågnivå ta signal från anten i min saab 93 - 02.

lindstedt1991
7 september 2011 · 2 Inlägg

hejsan ! behöver akut hjälp med att koppla in en hög -- låg nivå converter till min saab. jag ska sätta in en baslåda i skuffen men vill inte byta ut min orginal stereo. var i en affär som säljer billjud och han sa att det inte var några problem om jag använde en converter så jag köpte en sådan. han sa att jag kunde ta signal från den antenen som sitter bak på bilen för att få den slutsteget att starta samtidigt som jag startade bilen. men på min konverter så är där 4 sladdar 2 gröna en med svart på och 2 vita ena med svart på. vilka ska jag skarva i antenen och i vilken sladd ska jag skarva i antenen. vilket är lättaste sättet att dra ström från batteriet till slutsteget på? som sagt är i akut behov av hjälp så är fruktansvärt tacksam för svar !!

mvh /  lindstedt

spungeBob
7 september 2011 · 179 Inlägg

Du har ingen länk till convertern du köpte?
edit: Eller märke + modell?

Senast redigerat av spungeBob (7 september 2011)

Expoze
7 september 2011 · 2 024 Inlägg

Konvertern ska du inte koppla till antennen, den ska ta signal från bilens befintliga stereo, dvs kablarna som går till högtalarna där bak.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Simon76
7 september 2011 · 376 Inlägg

De 4 sladdarna ska du koppla till högtalarkablarna från stereon. De med svart är väl minus, och de andra plus.
signalen från antennen ska du dra direkt till remote på steget/baslådan.
Många hög/lågnivåomvandlare har annars egen remote ut, så att man inte behöver kladda med att hitta antennsignal eller liknande.
Vissa bilmodeller har högpassfilter på bakkanalerna, då går det inte att ta signalen därifrån.
Vet dock ej hur det är på saab.

spungeBob
7 september 2011 · 179 Inlägg

Sitter väl 6x9" koax bak i dom, då borde det inte va något högpassfilter?

edit: Glömde ett par bokstäver

Senast redigerat av spungeBob (7 september 2011)

Simon76
7 september 2011 · 376 Inlägg

Nej, det borde det nog inte då..

Poppsey
7 september 2011 · 479 Inlägg

lindstedt1991 skrev:
hejsan ! behöver akut hjälp med att koppla in en hög -- låg nivå converter till min saab. jag ska sätta in en baslåda i skuffen men vill inte byta ut min orginal stereo. var i en affär som säljer billjud och han sa att det inte var några problem om jag använde en converter så jag köpte en sådan. han sa att jag kunde ta signal från den antenen som sitter bak på bilen för att få den slutsteget att starta samtidigt som jag startade bilen. men på min konverter så är där 4 sladdar 2 gröna en med svart på och 2 vita ena med svart på. vilka ska jag skarva i antenen och i vilken sladd ska jag skarva i antenen. vilket är lättaste sättet att dra ström från batteriet till slutsteget på? som sagt är i akut behov av hjälp så är fruktansvärt tacksam för svar !!

mvh /  lindstedt

http://stylit.se/index.php?s=&page= … &col=5

Där har du addaptern. Jag har precis kopplat in den på min 9-3a. Men jag undrar vilken jag ska ta remoten från till steget, från stereon fram o isåfall vilken sladd eller vid antennen bak.. Samma fråga som dig hehe tongue

I´m living my life a quarter mile at the time!
spungeBob
7 september 2011 · 179 Inlägg

Antennen bör funka att dra remoten till. Har ingen koll på färger eller nåt sånt så antingen får ni hoppas på att någon vet eller så är det bara leta fram multimetern och testa.

Poppsey
7 september 2011 · 479 Inlägg

spungeBob skrev:
Antennen bör funka att dra remoten till. Har ingen koll på färger eller nåt sånt så antingen får ni hoppas på att någon vet eller så är det bara leta fram multimetern och testa.

Får nog göra det, de va en vit,gul,brun på min. Dock längre ner från antennen tror jag va de blå,vit,röd..
Försökte kolla på stereon fram sen vilken de va men utan framgång.. Ska fortsätta leta vidare och se hur de går tongue

I´m living my life a quarter mile at the time!
spungeBob
7 september 2011 · 179 Inlägg

Gul och röd låter lämpligt, men lita inte på det, mät först smile

Poppsey
7 september 2011 · 479 Inlägg

spungeBob skrev:
Gul och röd låter lämpligt, men lita inte på det, mät först smile

Okej tongue Men i fram sitter det ju sockerbitar me sladdar in i stereon (original snackar jag då) smile
Och där drog jag ut en efter en och se vad som hände. Men de är för många sladdar o välja på haha smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
spungeBob
7 september 2011 · 179 Inlägg

Försökte hitta något kabelschema, dessvärre utan framgång. Läste att det ska finnas i manualen så kika i den kanske du blir klokare smile

Poppsey
7 september 2011 · 479 Inlägg

spungeBob skrev:
Försökte hitta något kabelschema, dessvärre utan framgång. Läste att det ska finnas i manualen så kika i den kanske du blir klokare smile

Okaj will do tack big_smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
lindstedt1991
9 september 2011 · 2 Inlägg

tack tusen gånger för svar!! ska försöka få ihop det i helgen nu smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang