Rycker i takt med vindrutetorkaren Volvo 740 -88

Hasse-91
15 september 2011 · 8 Inlägg

Som rubriken säger, när jag kör vindrutetorkaren så rycker bilen i takt med att torkaren går. Har märkt det när jag kör på lägsta farten. Vad kan detta bero på? Är otroligt irriterande! Det är en Volvo 740 -88. Har kollat jorden och den verkade vara okej. Nån har tidigare kopplat extraljus på den in till kupén (troligen till säkringsdosan) följde kablarna in till pedalerna sen försvann dom in mot säkringarna såg de ut som. Kablarna sitter kvar men har täckt över dom så dom nuddar varken varandra eller kaross m.m.

Vad kan de bero på att bilen rycker!?

Tack på förhand!

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
15 september 2011 · 5 042 Inlägg

Haha ursäkta skrattet men du kan inte troligtvis filma in detta o lägga upp ??   lol
Aldrig hört talas om nått liknande hehe.


kollat upp hur spaken till vindrutorkarn mår ?

Senast redigerat av Children-Of-Bodom (15 september 2011)

C H E V R O L E T <3
MorganD5
15 september 2011 · 93 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
Haha ursäkta skrattet men du kan inte troligtvis filma in detta o lägga upp ??   lol
Aldrig hört talas om nått liknande hehe.


kollat upp hur spaken till vindrutorkarn mår ?

skratar oxo åt det där

jag kör oxo 740 -89 års 
har aldrig hört något om det du beskriver ,låter jäkligt roligt, men endå inte

Hasse-91
15 september 2011 · 8 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
Haha ursäkta skrattet men du kan inte troligtvis filma in detta o lägga upp ??   lol
Aldrig hört talas om nått liknande hehe.


kollat upp hur spaken till vindrutorkarn mår ?

De är inte så pass så man ser att den rycker men de känns när man kör. Nej, har inte tittat hur den mår. Kanske får ta å göra de. Tänkte om de hade hänt för någon annan också.

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
16 september 2011 · 5 042 Inlägg

Hasse-91 skrev:

Children-Of-Bodom skrev:
Haha ursäkta skrattet men du kan inte troligtvis filma in detta o lägga upp ??   lol
Aldrig hört talas om nått liknande hehe.


kollat upp hur spaken till vindrutorkarn mår ?

De är inte så pass så man ser att den rycker men de känns när man kör. Nej, har inte tittat hur den mår. Kanske får ta å göra de. Tänkte om de hade hänt för någon annan också.

Tror detta är ett ytterst sällsynt fel hehe

C H E V R O L E T <3
Hasse-91
16 september 2011 · 8 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:

Hasse-91 skrev:

Children-Of-Bodom skrev:
Haha ursäkta skrattet men du kan inte troligtvis filma in detta o lägga upp ??   lol
Aldrig hört talas om nått liknande hehe.


kollat upp hur spaken till vindrutorkarn mår ?

De är inte så pass så man ser att den rycker men de känns när man kör. Nej, har inte tittat hur den mår. Kanske får ta å göra de. Tänkte om de hade hänt för någon annan också.

Tror detta är ett ytterst sällsynt fel hehe

Verkar som så, ska gå igenom lite kablar få se va ja lyckas hitta.

Bjornn
16 september 2011 · 749 Inlägg

Är bränslepumpen kopplad igenom vindrutetorkaren?

Hasse-91
22 september 2011 · 8 Inlägg

Bjornn skrev:
Är bränslepumpen kopplad igenom vindrutetorkaren?

De tror ja då inte. Ingen som verkar ha rört nått i den så.

RD_87 Skrotsamlare
22 september 2011 · 4 031 Inlägg

Riktigt sopig laddning?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Dj_Albert Stölle
23 september 2011 · 199 Inlägg

Nått jordfel/kortslutning uppe vid spaken eller i härvan från tändningslåset så att det kortsluter lr jordar matningen till tändningen när motorn går?
Konstiga utslag på varvräknaren lr hastighetsmätaren samtidigt?

Jag anar ugglor som får kläder.
Volvo V70N "SvenssonRäcern" (2002)
Hasse-91
27 september 2011 · 8 Inlägg

Dj_Albert skrev:
Nått jordfel/kortslutning uppe vid spaken eller i härvan från tändningslåset så att det kortsluter lr jordar matningen till tändningen när motorn går?
Konstiga utslag på varvräknaren lr hastighetsmätaren samtidigt?

Jaa, varvräknaren hoppar till lite lätt om ja inte missminner mej. Följde jordkabeln från batteriet men den delar ju sig, ena är kopplad till chassiet men sen fortsätter en annan stump in under motorn nånstanns? Har inte lyckats lokalisera ännu vart den tar vägen. Men ska se vart kablarna till gammla extraljusen går å slita ur dem då dom inte gör nån nytta ändå! Ska ändå bort me halva panelen å byta fläktmotstånd så då kan ja göra de på samma veva.

Dj_Albert Stölle
27 september 2011 · 199 Inlägg

Andra jordkabeln sitter bara i blocket.
Kika lite på jordflätan också skadar inte.
Men mest tror ja på kortis lr liknanade vid spaken lr i härvan från ratten, så att det blir spänningsfall till tändspolen o gnistan blir dålig. Kan vara så att det även är kortis i kombo med kass jord i torkarmotorn...
Svårt o säga exakt, men att den rycker beror nog troligen på tjall med matningen till spolen...
OM du inte har datastyrt sprut på bilen, då kan det likväl va matningen till boxen som tjallar, t.ex spänningsfall när torkarn går.

Jag anar ugglor som får kläder.
Volvo V70N "SvenssonRäcern" (2002)
Hasse-91
28 september 2011 · 8 Inlägg

Dj_Albert skrev:
Andra jordkabeln sitter bara i blocket.
Kika lite på jordflätan också skadar inte.
Men mest tror ja på kortis lr liknanade vid spaken lr i härvan från ratten, så att det blir spänningsfall till tändspolen o gnistan blir dålig. Kan vara så att det även är kortis i kombo med kass jord i torkarmotorn...
Svårt o säga exakt, men att den rycker beror nog troligen på tjall med matningen till spolen...
OM du inte har datastyrt sprut på bilen, då kan det likväl va matningen till boxen som tjallar, t.ex spänningsfall när torkarn går.

Slet bort kablaget till fd extraljusen idag å sprutade lite 5-56 på jorden få se om de blir nån skillnad. Annars äre bara att leta vidare!

b230x
1 februari 2019 · 5 Inlägg

Jag har samma problem som du, hittade du felet ?

jaka54
1 februari 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Ta loss ett tändstift (håll det mot jord) och kör sedan motorn. Märker du att det slutar gnistra i ett visst läge när vidrutetorkarna är på?
-Kolla i så fall spakcentralen!

zzr94092
1 februari 2019 · 4 378 Inlägg

Mät först vad generatorn laddar och kolla batteriet. Med torkarna på...

b230x
3 februari 2019 · 5 Inlägg

Tack för svaren.

Jag skall kolla detta.

Henkix
3 februari 2019 · 6 737 Inlägg

Min 740 1988 hade nått liknande. Körde man på intervall-torkning så ryckte bilen till varje gång torkarna gick igång. Även när man vred på ljusreglaget så ryckte bilen till. Var länge sen nu men vill minnas jag byte relät till torkarna och rycken som ljusreglaget gjorde lagade sej självt tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
b230x
15 februari 2019 · 5 Inlägg

Gött mannen, min rycker nästan bara på intervall-torkning.
Ska byta reläet  får vi se om det hjälper.
Tack för svaret.

b230x
15 februari 2019 · 5 Inlägg

Kollade jordpunkter vä-hö fram och vä-hö inne i bilen.
Kollade jorden i säkringsdosan.
Generatorn laddar fint på 13,9 och batteriet är nytt.
Han har ryckt på intervall-torkning i många år nu men nu tänkte jag ta tag i det.
Kanske jorden till torkarmotorn är dålig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang