Varför Volvos 740 så "populär"?

twin_cam Smålänning
17 september 2011 · 7 877 Inlägg

Rquired skrev:

JapMax skrev:

Constantine skrev:

Jaså? det är skillnad på väghållningen mellan t.ex. BMW e34 och MB w124 på så sätt att w124an har dubbla länkarmar vilket inte e34 har, därför klarar t.ex. w124 att ta kurvor i mycket högre hastigheter, detta är jag inte ensam om att uppleva och erfara kan jag säga.. är det dessutom inte tvärt om? Fördelen med dubbla länkarmar är väl att väghållningen i regel ska vara bättre?

En E34 tar kurvor bättre än vilken gammal merca som helst.

Kan bara råda dig att inte vara så tvärsäker, visst det är mer än framvagnen som spelar roll och E34 ger mycket mer känsla och körglädje än W124 men med rätt förare bakom ratten är just denna Mercedes en tuff konkurrent för BMW E34. smile

En framvagn med dubbla länkarmar har bättre kontroll över, och rörelse för hjulen i gupp och kurvor.

Men framvagnen är inte hela hemligheten, BMW E34 har väll kuggstångstyrning? För kulmutter med reaktionsstag och hjälpstyrarm som mercedes 124 har är stenålder, vad man än tycker. Då kan bilen, iom alla leders och stags inbyggda flex och glapp, bli orolig i snabba kurvor, jämfört med en kuggstång, som dessutom ger mer vägkänsla i ratten.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Rquired Allmänt envis
17 september 2011 · 12 512 Inlägg

twin_cam skrev:

Rquired skrev:

JapMax skrev:

En E34 tar kurvor bättre än vilken gammal merca som helst.

Kan bara råda dig att inte vara så tvärsäker, visst det är mer än framvagnen som spelar roll och E34 ger mycket mer känsla och körglädje än W124 men med rätt förare bakom ratten är just denna Mercedes en tuff konkurrent för BMW E34. smile

En framvagn med dubbla länkarmar har bättre kontroll över, och rörelse för hjulen i gupp och kurvor.

Men framvagnen är inte hela hemligheten, BMW E34 har väll kuggstångstyrning? För kulmutter med reaktionsstag och hjälpstyrarm som mercedes 124 har är stenålder, vad man än tycker. Då kan bilen, iom alla leders och stags inbyggda flex och glapp, bli orolig i snabba kurvor, jämfört med en kuggstång, som dessutom ger mer vägkänsla i ratten.

Det är snäcka på E34 om jag inte minns helt fel? Det är i alla fall vanligt med glapp i styrningen på E34 när dem blir till åren åtminstone, tyvärr. Upplever dock att styrningen är mycket mer exakt än någon Mercedes jag kört från den tiden, även med lite glapp. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Navkapsel
17 september 2011 · 4 637 Inlägg

turboforssen skrev:

Volvo544special65 skrev:
740 rolig på vintern? Har jag aldrig upplevt det som direkt...

du kanske inte vet hur man sladdar längre;) dom är ju lägga i bakändan och har bra styrvinkel
men att ta sig från a till b kanske inte är så roligt om man vill undvika sladd

740 är för lätt bak för att vara kul på vintern.

Munkis
17 september 2011 · 1 636 Inlägg

Navkapsel skrev:

turboforssen skrev:

Volvo544special65 skrev:
740 rolig på vintern? Har jag aldrig upplevt det som direkt...

du kanske inte vet hur man sladdar längre;) dom är ju lägga i bakändan och har bra styrvinkel
men att ta sig från a till b kanske inte är så roligt om man vill undvika sladd

740 är för lätt bak för att vara kul på vintern.

Ehh lite övning å en diff så går det fint och är skitskoj big_smile

NoFantasy Garaget Anhängare!
17 september 2011 · 2 068 Inlägg

NSS207 skrev:

dirtmas skrev:
Min allra första egna bil!

Det var i April 2005. Jag hade precis klarat min uppkörning och redan dagen efter var jag på väg hem till min mamma utanför Örebro för att hämta hem min bil. Min alldeles egna bil! Det var en av morsans kompisar som hade donerat bilen till mig. Han var totalt ointresserad av allt vad bilvård innebar, han hade dessutom en helt galen hund som gick under epitetet 40 kilo lycklig hund, som hade levt rövare med inredningen under en längre tid. Under den tiden han hade ägt bilen så hade han aldrig tvättat den. Han startade dessutom alltid bilen på trean "för att inte slita på växlarna", som han uttryckte det. Längsmed bilens högersida löpte en lång repa som han införskaffat sig endast ett par dagar tidigare. Det bästa av alltihopa var trots allt brännskadan som uppstått i passagerarsätet en tid tidigare. Det hade blivit någon form av elfel i stolsvärmaren. Bilens förra ägare såg då en lysande möjlighet att plocka ut några extra kronor i försäkringspengar och hejade på den lilla eldsvådan genom att lägga tidningspapper på den. Tyvärr, för hans del, så tog det sig inte riktigt, men det var alltid med ett småleende som man såg till det där lilla brandhålet brevid sig när man var ute och körde. Bilen var av årsmodell 1989, hade gått runt 35 000 mil och jag älskade den från första stund!


Mina första dagar med bilen.

Glad i hågen så körde jag och en kompis hem med åbäket till morsans garage för att försöka snygga till den inför hemresan till Göteborg. Vi slet ut alla säten och allt annat som satt löst för att upptäcka nästa dolda hemlighet, i stort sett hela bilens matta var full med vatten. Efter många timmars våtsugande och felsökning så upptäckte vi problemet. Det var någon del någonstans som ramlat bort. Lösningen: Silvertejp så klart! Sen läckte den aldrig mer. Eftersom bilens förra ägare varit så generös med att spara på växellådan genom sitt trick med att alltid starta på treans växel, så var det lite småsvårt att få i ettan, tvåan eller backen. Det här löste vi enkelt genom att dra upp backspärren, borra ett hål, och montera en rejäl skruv som höll backlåset på plats för all framtid. Det här gav självklart vissa komiska efterdyningar, som när man trodde att man lagt i ettans växel på parkeringen, men istället backade rakt in i närmsta mur som fanns bakom. Fantastiskt!

En liten parantes.

Sen bar färden hem mot Göteborg, kom nu ihåg att jag hade haft mitt körkort i endast ett dygn eller två. Jag släppte av kompisen och begav mig ut på en långfärd genom staden. Det är en fantastisk känsla det där. Ensam bakom ratten i sin alldeles egna bil! såsmåningom åkte jag hem till mig och parkerade någon gång vid tretiden på morgonen. Nu kommer en varning till alla er som nyss tagit körkort eller precis skall till att göra det. Håll koll på skyltarna där ni parkerar, ibland får man inte stå där man tror att man får stå. I mitt fall var det ju självklart där jag hade ställt mig. Det visade sig att det var gatusopning dagen efter. Något som inträffade under totalt fyra timmar per år. Ett par hundralappar i böter innan jag ens fått det tryckta körkortet hem i brevlådan.


Själva bilen då?

Att ha en Volvo 740 som första bil är så fantastiskt bra. Den är som en gedigen stridsvagn. Jag vet inte hur många saker jag körde på under mina första månader som bilist. Den tål verkligen stryk! Om något går sönder? Spelar roll, det finns reservdelar i varenda buske och på varenda skrotupplag i hela Sverige. Komforten är otrolig för en så gammal bil, det känns som att sitta i stora fåtöljer medans man dundrar fram i hundra knyck på nån gammal grusväg någonstans. Den är sjukt kul att köra, även med den lilla motorn på 113 hästar. Bakhjulsdriften är hela hemligheten till körglädjen. Om, och när, något går sönder så kan man fixa en hel del grejer själv, även om man inte har några som helst bilmekarkunskaper. Det är bara att sticka till närmsta Biltema och köpa en handbok. Det påminner nästan om att bygga lego vid de enklaste reparationerna. Det här ÄR den perfekta förstabilen.

Finns det inga nackdelar?

Jo då, i mängder! Den är ful som stryk i de flestas ögon. Tanklocket blir alltid stulet! Det är precis lika säkert att det försvinner som att tvättmaskinen äter upp en av dina strumpor, när du kan svära på att du la i ett par. Den dricker kopiösa mängder bensin när man trampar på gasen. Samtidigt som det är precis det som den lockar en nybliven bilist till att göra. I allafall i mitt fall så var den dyr att försäkra (Göteborg och nybliven körkortsinnehavare), och inte direkt billig i skatt var den heller. Den är inte speciellt pigg på att starta om det är kallt ute o.s.v i all oändlighet.


Kontentan av det hela då?

Jag tror att alla som läser den här recensionen förstår att den mer är min personliga kärlekshyllning än en konsumentvägledning. Självklart var mitt exemplar en riktig skrothög. Men den var även fantastisk i många hänseenden. Den liksom bara rullar på, i ur och skur (dock inte i extrem kyla). Det är en bil som får en osäker, nybliven bilist att känna sig trygg bakom ratten. Den tål som sagt mycket stryk och är gediget byggd. Kan du få tag i en 740 i gott skick och till ett hyfsat pris så tycker jag att du skall slå till. Det är en grymt kul sommarbil, och en tvättäkta svensk klassiker! Jag har haft många spännande äventyr i den här bilen, och vart den nu än befinner sig i nuläget (gissningsvis på en skrot någonstans) så önskar jag den att vila i frid...

Gammal recensionen på 740! big_smile
Säger ganska mycket!

Detta va den bästa kommentaren jag läst i denna tråden, mycket rolig läsning! smile

ja den är rolig! big_smile

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
Volvo 740 (1988)
Navkapsel
17 september 2011 · 4 637 Inlägg

Munkis skrev:

Navkapsel skrev:

turboforssen skrev:
du kanske inte vet hur man sladdar längre;) dom är ju lägga i bakändan och har bra styrvinkel
men att ta sig från a till b kanske inte är så roligt om man vill undvika sladd

740 är för lätt bak för att vara kul på vintern.

Ehh lite övning å en diff så går det fint och är skitskoj big_smile

Tycker de släpper för lätt så att snygga och härligt kontrollerade sladdar blir svårare om inte omöjliga i vissa situationer.

Senast redigerat av Navkapsel (17 september 2011)

xXSammy
17 september 2011 · 6 577 Inlägg

Navkapsel skrev:

Munkis skrev:

Navkapsel skrev:

740 är för lätt bak för att vara kul på vintern.

Ehh lite övning å en diff så går det fint och är skitskoj big_smile

Tycker de släpper för lätt så att snygga sladdar blir lite svårare i vissa situationer.

Du behöver inte vinter för att ha skoj med en Volvo 340..går att få släpp enkelt I kurvor och rondeller samt rivstarter är inga problem för 1.4an :>

De/Dem
Munkis
17 september 2011 · 1 636 Inlägg

Navkapsel skrev:

Munkis skrev:

Navkapsel skrev:

740 är för lätt bak för att vara kul på vintern.

Ehh lite övning å en diff så går det fint och är skitskoj big_smile

Tycker de släpper för lätt så att snygga sladdar blir lite svårare i vissa situationer. 745 kanske är tyngre bak? Funderar på en som bruksbil och då är det ett plus om de är skapligt lämpliga till lungt lek på vintern...

244an är skitsoj på vintern, många roliga vintrar nu!

240 och 940 är mer "Lättsladdade" men jag som är van med 740 har inga bekymmer alls med att sladda ordentligt med dom, Nackdelen är att man kör fast förbaskat lätt om man inte har diff.

Försök å hitta en med riktigt diff, inge svetsat hempul. Var inte så ovanligt med Lamelldiff eller slungdiff på dom.

Skillnaden mellan kombi och sedan tycker jag inte är så värst stor. Men som bruksbil är det ju aldrig fel med kombi smile

RD_87 Skrotsamlare
17 september 2011 · 4 031 Inlägg

Navkapsel skrev:

Munkis skrev:

Navkapsel skrev:

740 är för lätt bak för att vara kul på vintern.

Ehh lite övning å en diff så går det fint och är skitskoj big_smile

Tycker de släpper för lätt så att snygga och härligt kontrollerade sladdar blir svårare om inte omöjliga i vissa situationer.

http://1.bp.blogspot.com/-DImxojPeuDU/TiBDc2-ZlGI/AAAAAAAAApE/0i3drWR8jiQ/s1600/foto+11-06+029.jpg

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Navkapsel
17 september 2011 · 4 637 Inlägg

Munkis skrev:

Navkapsel skrev:

Munkis skrev:

Ehh lite övning å en diff så går det fint och är skitskoj big_smile

Tycker de släpper för lätt så att snygga sladdar blir lite svårare i vissa situationer. 745 kanske är tyngre bak? Funderar på en som bruksbil och då är det ett plus om de är skapligt lämpliga till lungt lek på vintern...

244an är skitsoj på vintern, många roliga vintrar nu!

240 och 940 är mer "Lättsladdade" men jag som är van med 740 har inga bekymmer alls med att sladda ordentligt med dom, Nackdelen är att man kör fast förbaskat lätt om man inte har diff.

Försök å hitta en med riktigt diff, inge svetsat hempul. Var inte så ovanligt med Lamelldiff eller slungdiff på dom.

Skillnaden mellan kombi och sedan tycker jag inte är så värst stor. Men som bruksbil är det ju aldrig fel med kombi smile

Ok! Har sett en intressant kombi som jag hoppas kunna glo på i morgon.

Knugcab
18 september 2011 · 5 111 Inlägg

Rquired skrev:

twin_cam skrev:

Rquired skrev:

Kan bara råda dig att inte vara så tvärsäker, visst det är mer än framvagnen som spelar roll och E34 ger mycket mer känsla och körglädje än W124 men med rätt förare bakom ratten är just denna Mercedes en tuff konkurrent för BMW E34. smile

En framvagn med dubbla länkarmar har bättre kontroll över, och rörelse för hjulen i gupp och kurvor.

Men framvagnen är inte hela hemligheten, BMW E34 har väll kuggstångstyrning? För kulmutter med reaktionsstag och hjälpstyrarm som mercedes 124 har är stenålder, vad man än tycker. Då kan bilen, iom alla leders och stags inbyggda flex och glapp, bli orolig i snabba kurvor, jämfört med en kuggstång, som dessutom ger mer vägkänsla i ratten.

Det är snäcka på E34 om jag inte minns helt fel? Det är i alla fall vanligt med glapp i styrningen på E34 när dem blir till åren åtminstone, tyvärr. Upplever dock att styrningen är mycket mer exakt än någon Mercedes jag kört från den tiden, även med lite glapp. smile

Är det inte snäcka på de med fyra och sexa, kuggstång på V8? Eller har jag fått nåt om bakfoten? BMW då alltså.

Men inte har väl w124 dubbla länkarmar? Det är väl en slags McPherson på dem, förutom att fjädern är skiljd från själva benet?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Rquired Allmänt envis
18 september 2011 · 12 512 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

Rquired skrev:

twin_cam skrev:

En framvagn med dubbla länkarmar har bättre kontroll över, och rörelse för hjulen i gupp och kurvor.

Men framvagnen är inte hela hemligheten, BMW E34 har väll kuggstångstyrning? För kulmutter med reaktionsstag och hjälpstyrarm som mercedes 124 har är stenålder, vad man än tycker. Då kan bilen, iom alla leders och stags inbyggda flex och glapp, bli orolig i snabba kurvor, jämfört med en kuggstång, som dessutom ger mer vägkänsla i ratten.

Det är snäcka på E34 om jag inte minns helt fel? Det är i alla fall vanligt med glapp i styrningen på E34 när dem blir till åren åtminstone, tyvärr. Upplever dock att styrningen är mycket mer exakt än någon Mercedes jag kört från den tiden, även med lite glapp. smile

Är det inte snäcka på de med fyra och sexa, kuggstång på V8? Eller har jag fått nåt om bakfoten? BMW då alltså.

Men inte har väl w124 dubbla länkarmar? Det är väl en slags McPherson på dem, förutom att fjädern är skiljd från själva benet?

Jag är nästan helt säker på att E34 har snäcka, alla varianter har i alla fall samma styrning. Däremot så har E39 med fyra och sex cylindrar kuggstångsstyrning medan E39 med V8 har en framvagn från E38 och med denna en snäcka med markant sämre styrkänsla än de svagare syskonen. Det är kanske 34 och 39 du blandat ihop? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Germax
18 september 2011 · 12 086 Inlägg

Alla E34 har snäcka, och dom glappar ofta tyvärr tongue Jag hade bort min snäcka om renoverade den. Tillsammans med alla nya leder vart styrningen brutalt mycket mer direkt. Går tyvärr inte att jämföra med en modern kuggstång.

Btw, Mcphersonben är väl vad man också kallar fjäderben? Alltså där fjädern går utanpå dämparen och som enhet är en bärande del av hjulupphängningen (mer än sj fjädern)

Knugcab
18 september 2011 · 5 111 Inlägg

Rquired skrev:
Jag är nästan helt säker på att E34 har snäcka, alla varianter har i alla fall samma styrning. Däremot så har E39 med fyra och sex cylindrar kuggstångsstyrning medan E39 med V8 har en framvagn från E38 och med denna en snäcka med markant sämre styrkänsla än de svagare syskonen. Det är kanske 34 och 39 du blandat ihop? smile

Kan ha varit så...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
twin_cam Smålänning
18 september 2011 · 7 877 Inlägg

http://www.aftonbladet.se/bil/klassiker … 4444314.ab

Intressant smile

Urtypen av dubbla-länkarmarupphängning heter paralellogram, och det förklarar rätt bra vad det handlar om.
när fjädringen rör sig står hjulet i rät vinkel (viss geometri finns dock, övre länkarmen öär alltid något kortare, för att hjulet ska hålla rät vinkel mot vägen även i kurvor) men i princip så står hjulet i rät vinkel mot vägen oavsett hur fjädringen rör sig, vilket gör att oavsett hur gropig vägen är så har bilen alltid samma väggrepp fram. Detta gör att man kan sänka bilen kraftigt utan att försämra styrgeometrin och hjulvinklarna allt för mycket.

Fjäderben rör sig hjulet med spindeln, så det ändrar vinkel mot vägen när det fjädrar. Vid original fjädrig och däromkring märks det inte, men vid kraftig sänkning eller höjning blir det mycket ändrade hjulvinklar, något som påverkar väghållningen negativt.
Den enda helt 100 korrekta konstruktionen på fjäderben är när benets ände är fäst i centrum på navet, det är det som går att göra för väghållningen. Volvo 700/900 har det så, liksom de allra flesta framgångsrika rallybilarna med fjäderben.

Vad gäller bakvagn så påstod Volvo när de släppte 760 1982 att "stel bakaxel ger mer förutsägbara vägegenskaper i och med sin konstanta spårvidd" och visst, lite ligger det i det, Saab 93 till OG900 har ju bevisligen bra väghållning (och dubbla länkarmar fram) med sin stela baxaxel. Det som talar emot Volvo är att det är en tung järnklump till bakaxel, och hög ofjädrad vikt är inte positivt för väghållningen.
Dock så finns det faktiskt många bilar som är ännu sämre än Volvo i det avseendet, volvon har ändå en rätt bra upphängd bakvagn som sitter stadigt i många stag.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
DiamondRed
18 september 2011 · 78 Inlägg

enligt min åsikt så hatar jag 740 trots att jag äger en... och jag tror att dom är så populära för att dom är billiga att köpa, billiga att äga (dock inte bränsleförbrukningen), reservdelarna är skrämmande billiga och dom funkar fan i alla väder.... en billig och tålig bil helt enkelt..  stryk fula... inte så värst imponerande effekt men dom tar en från a till b jävligt säkert...

Constantine
18 september 2011 · 679 Inlägg

JapMax skrev:

Constantine skrev:

Malheus skrev:
McP framvagn är bättre på de sättet att de tar mindre plats, mindre rörliga delar
Nackdelen emot dubbla länkarmar är väghållningen

Jaså? det är skillnad på väghållningen mellan t.ex. BMW e34 och MB w124 på så sätt att w124an har dubbla länkarmar vilket inte e34 har, därför klarar t.ex. w124 att ta kurvor i mycket högre hastigheter, detta är jag inte ensam om att uppleva och erfara kan jag säga.. är det dessutom inte tvärt om? Fördelen med dubbla länkarmar är väl att väghållningen i regel ska vara bättre?

En E34 tar kurvor bättre än vilken gammal merca som helst.

Du får gärna backa upp ditt påstående med fakta smile enligt min erfarenhet så släpper framvagnen i e34 och därav klarar den inte lika höga hastigheter, så som jag upplevt det iaf. Detta var en 300E mot en 535, vet ej hur en 500E/E500/E60 står sig mot e34 M5 men skulle tippa på samma.

Bjornn
19 september 2011 · 749 Inlägg

Constantine skrev:

JapMax skrev:

Constantine skrev:
Jaså? det är skillnad på väghållningen mellan t.ex. BMW e34 och MB w124 på så sätt att w124an har dubbla länkarmar vilket inte e34 har, därför klarar t.ex. w124 att ta kurvor i mycket högre hastigheter, detta är jag inte ensam om att uppleva och erfara kan jag säga.. är det dessutom inte tvärt om? Fördelen med dubbla länkarmar är väl att väghållningen i regel ska vara bättre?

En E34 tar kurvor bättre än vilken gammal merca som helst.

Du får gärna backa upp ditt påstående med fakta smile enligt min erfarenhet så släpper framvagnen i e34 och därav klarar den inte lika höga hastigheter, så som jag upplevt det iaf. Detta var en 300E mot en 535, vet ej hur en 500E/E500/E60 står sig mot e34 M5 men skulle tippa på samma.

Rätt hjulinställning och bra däck är också avgörande.
Menar inte bra mönstedjup med bra däck utan däck som fungerar bra.

Senast redigerat av Bjornn (19 september 2011)

Navkapsel
19 september 2011 · 4 637 Inlägg

Köpte en kombi igår kväll. smile

Munkis
19 september 2011 · 1 636 Inlägg

Navkapsel skrev:
Köpte en kombi igår kväll. smile

Härligt smile Hoppas du blir nöjd.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang