Snabb hjälp om försäljning av en cross

EighttoN
16 september 2011 · 83 Inlägg

Hej här i ons sålde jag en cross som hade trasig ventil enligt mig och en som mekar på fritiden han kollade inte på crossen men sa att det antagligen va det .kom en och köpte den och tittade på den. men nu ringer han och säger att hela motorn är fylld i vatten och det var ett fel jag inte visste om.

Nu vill han häva köpet och jag ska betala tillbaka pengarna han gav mig men har dom inte kvar.

Kan han göra detta eller ? Snabba svar tack han är lite hotsam

Volvo V70 "Fas2" (2009)
EighttoN
16 september 2011 · 83 Inlägg

vi skrev inge kvitto heller.

Volvo V70 "Fas2" (2009)
deempan Avstängd
16 september 2011 · 126 Inlägg

EighttoN skrev:
Hej här i ons sålde jag en cross som hade trasig ventil enligt mig och en som mekar på fritiden han kollade inte på crossen men sa att det antagligen va det .kom en och köpte den och tittade på den. men nu ringer han och säger att hela motorn är fylld i vatten och det var ett fel jag inte visste om.

Nu vill han häva köpet och jag ska betala tillbaka pengarna han gav mig men har dom inte kvar.

Kan han göra detta eller ? Snabba svar tack han är lite hotsam

Han kan inte göra ett skit!!! och va inte orolig smile ni skrev heller inget kvitto så han får skylla sig själv.

EighttoN
16 september 2011 · 83 Inlägg

om inge kvitto finns gäller inte köplagen va?  ska spela in när han ringer nästa gång hotar rätt bra:P

Volvo V70 "Fas2" (2009)
Louksor
16 september 2011 · 1 915 Inlägg

Svar: Nej. Han har ingen rätt att häva köpet.

Skrev ni inget kvitto finns det inte ens bevis på att han köpt den av dig. Han kan ju lika gärna ha stulit din cross...

Men häva köpet är inget du behöver göra. Visste du inte om felet så gjorde du inte, inte så lätt att se om det är vatten i motorn utan att skruva isär den. Köparen borde kollat bättre på crossen innan han köpte den.
Finns ingen ångerrätt med privatpersoner.
Sen så om du skulle ta tillbaka den nu, så har han antagligen skruvat isär motorn, så den är inte i samma skick som när du sålde den.
Om köparen blir hotsam, så ring polisen och anmäl honom.

Antar att köparen visste om att crossen inte fungerade som den skulle ? och antar att det var ett lägre pris pga det?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
EighttoN
16 september 2011 · 83 Inlägg

aa han fick den mycket billigt. skrev i annonsen att den va isär plockad men då var jag inte inne i motorn.

Och han tittade på den och fråga om det var de felet och jag svara att det är det ända.

men som sagt han kan aldrig bevisa att den är köpt av mig han har några sms men mer finns de inte

den stog och det gick inte att starta den

Volvo V70 "Fas2" (2009)
deempan Avstängd
16 september 2011 · 126 Inlägg

EighttoN skrev:
aa han fick den mycket billigt. skrev i annonsen att den va isär plockad men då var jag inte inne i motorn.

Och han tittade på den och fråga om det var de felet och jag svara att det är det ända.

men som sagt han kan aldrig bevisa att den är köpt av mig han har några sms men mer finns de inte

den stog och det gick inte att starta den

Fresten står att du bor i lindesberg tongue bodde där förut...du kanske känner björn ekblom? eller anton holm och dom ?

EighttoN
16 september 2011 · 83 Inlägg

aa vet vilka det är

Volvo V70 "Fas2" (2009)
deempan Avstängd
17 september 2011 · 126 Inlägg

EighttoN skrev:
aa vet vilka det är

Kunde nästan misstänka mig det wink

200sxPutte
17 september 2011 · 4 Inlägg

De e lugnt chrisse smile Han köper den i befintligt skick som tidigare användare svarat. Han får helt enkelt skylla sig själv smile

Audi A4 Tq "Quattron" (1995)
Nissan 200sx s13 "Team Backyard Motorsport Wokkis" (1993)
alexxe En gång till nu
17 september 2011 · 760 Inlägg

Dolda fel går via konsumentköplagen, dock inga fantasi saker givetvis. men ska det vara i befintligt skick så ska det stå så i köpekontraktet, vilket ni inte skrev så... vill de jävlas så ska de jävlas. men hänvisa till att det var ALLT du visste om hojen?? sen vad som händer etterpå är en annan sak eller hur.

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
EighttoN
17 september 2011 · 83 Inlägg

Han skicka sms och bad om ursäkt

Volvo V70 "Fas2" (2009)
Hellectric Trött
17 september 2011 · 267 Inlägg

Såg tråden kanske... wink

Seth
17 september 2011 · 3 354 Inlägg

alexxe skrev:
Dolda fel går via konsumentköplagen, dock inga fantasi saker givetvis. men ska det vara i befintligt skick så ska det stå så i köpekontraktet, vilket ni inte skrev så... vill de jävlas så ska de jävlas. men hänvisa till att det var ALLT du visste om hojen?? sen vad som händer etterpå är en annan sak eller hur.

Konsumentköplagen hjälper inte ett skvatt i detta fall. Båda är privatpersoner.
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/ … tkoplagen/

Hjälper inte mkt med att skriva befintligt skick heller. finns inget direkt skydd i det. Om nu inte det handlade om "kaffepengar". Man ser till skicket på objektet kontra priset.
http://www.konsumentverket.se/bilar/Kop … igt-skick/

Däremot så kan man skriva Förevisat och godkänt skick så får köparen lite mer tryck på sig att undersöka och kontrollera det den köper-

Senast redigerat av Seth (17 september 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Muttley
17 september 2011 ·

Hade jag velat jävlas i en sån situation så hade jag erbjudit 25% av de priset du fick. Då hade du ändå inte förlorat om de är så att du absolut inte visste felet

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang