Tankat bensin i boxerdiesel - Subaru Legacy 2,0D - 10

__Mike87
17 september 2011 · 3 Inlägg

Gjorde årets kärringmisstag och började tanka i bensin i dieselkärran. Jag uppskattar att det var 10 liter diesel innan och den fick i sig ytterligare 10 liter bensin. Panik utbröt för tankstationen jag stannade hos hade ingen diesel och efter många kvartars läsande bad jag farsgubben min tanka i en 10-litersdunk diesel och komma där jag stod. Vi fyllde i diesel och började bege mig mot en tankstation för att fylla i resten diesel. Den gick rätt skumt stundvis med "krafttapp" titt som tätt. Jag sopade i full tank diesel och började köra och nu måste jag väl säga att den går bra. Jag har bara startat den 1 gång efter det och då var den lite trögstartad, och första metrarna var den slö på gasen men efter det fungerar den som vanligt.

Borde jag vara orolig inför framtiden att motorn kan ta rejält med stryk av att ha 10 liter bensin och 55(?) liter diesel i sig??? Och hur fasen ska jag isåfall lösa det?

Har läst en massa tips om att toppfylla diesel varje dag så man fortsätter spä ut bensinen och att åka och köpa något typ smörjolja (helt glömt namnet men finns typ på Statoil för att förbättra smörjningen i motorn).

Tips och råd alla?! Lite smått panikartad att jag kommer sänka motorn på en Subaru som knappt rullat 3000 mil.

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
17 september 2011 · 1 594 Inlägg

Börja med att ge den 1liter tvåtaktsolja så du ökar på smörjningen. Den idag redan mycket torra dieseln blir inte bättre av att spädas med bensin. Annars skulle nog jag ha slangat ur 20-30liter och fyllt upp med mer bränsle. En diesel dör inte av några procent bensin men 10 liter av 50-60 är ju lite mer.

Senast redigerat av hotrodder (17 september 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Rallyhalle
17 september 2011 · 4 299 Inlägg

Till nästa gång. Ge fan i att starta när du tankar fel bränsle. Gör det på riktigt och töm tanken och fyll på det rätta bränslet. Slipper man bekymmer med motorn och man kan sova gott istället smile

I nuvarande läge hade jag gjort som hotrodder sa att tömma 20-30 liter och sen fylla på diesel. Men byt även bränslefiltret så du har ren diesel även där.

AndreasPlars
18 september 2011 · 1 062 Inlägg

Symptomen du skriver beskriver ju hur en Dieselmotor skulle kunna beté sig om den får i sig ett mkt svårantändligare bränsle som bensin som har mycket högre oktantal (lågt centalvärde).
Tror bara att den fick det lite jobbigare att "tända" ett tag. Det som man riskerar är ju att smörjningen av pumpen blir sämre men du fick ju i en hel del Diesel sen så den borde ha klarat sig  fint tycker man...
Lite 2T olja kanske inte skadar iof smile

M.V.H.

Saab 900i (1989)
sandin_90 Truck Drivers Move The Nation!
18 september 2011 · 350 Inlägg

Antar att din bil är bra mycket nyare än min gamla MB. Men min var svårstartad å gick lite halvtaskigt på bensin å.. Men den tuffar på fortfarande och har inte tagit någon skada av detta..

----------------Våga Vägra Volvo----------------
__Mike87
18 september 2011 · 3 Inlägg

Bilen fungerar bra idag och är inte svårstartad alls.
Boxerdieseln har ju ett knackande jävla traktorljud redan från början (Bra jobbat Subaru - NOT!) Motorn drar igenom bra på alla växlar. Dock kan jag tycka mig höra en liten(!) ökning av knackljud under bråkdelen av en sekund när man drar på gasen lite - låter nästan som att nu kom det i lite bensin för sen försvinner det lika fort...

Är det motorskada eller något som faktiskt kan hända när det ändå ligger lite bensin kvar i tanken? Jag ska åka till närmsta mack och köpa den dyraste 2-taktsoljan som existerar för att vara säker, men bilen går som sagt inget konstigare än vad den gjort innan och gasresponsen är lika bra som tidigare! Borde jag vara orolig för ett ljud som jag tycker dyker upp lite ibland eller kan det faktiskt bara bero på att det ligger lite bensin kvar i tanken?

Ska ju sjäääälvfallet ändå åka in med kärran till Subaru i veckan när jag har tid - men jag vill ju inte bli skinnad på stålar för jag är ju helt säker på att dom kommer säga att allt och lite till kommer behöva bytas för så har det ju varit förr wink Men jag vill ju inte heller riskera att köra en 300k-bil i putten direkt!

KHRacing
18 september 2011 ·

Funkar bilen så nämn inte ditt tankmisstag -- kan haända du förlorar allt vad garanti innebär ju

__Mike87
18 september 2011 · 3 Inlägg

KHRacing skrev:
Funkar bilen så nämn inte ditt tankmisstag -- kan haända du förlorar allt vad garanti innebär ju

Men brukar inte försäkringar gå in och täcka just misstag - modell drulleförsäkring typ?!
Ett motorbyte lär ju ligga upp mot 80-100 papp för den här modellen om jag gissar rätt. Men som sagt, om motorn tagit skada lär ju motorn gå sämre?! Jag är ju helt novis på allt under huven men det är ju min mest logiska gissning att "fungerar allt som det ska så är det som det ska"...

blink_pj
18 september 2011 · 477 Inlägg

skulle själva aldrig startat bilen med den blandningen i tanken, men men nu är det lite sent wink
tur har du iaf haft om den går bra.... rekommenderar att du byter bränslefilter nu och sen kör några tankar och byter filtret igen så det inte finns några spår efter bensin för dom framtida åren smile

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
AndreasPlars
18 september 2011 · 1 062 Inlägg

__Mike87 skrev:
"fungerar allt som det ska så är det som det ska"...

Tyvärr långt ifrån en sanning smile Kör du med din bil som vanligt och skippa Subaru.
Men spetsa i lite olja innan du kör upp soppan som är kvar, kan nog vara klokt.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
AndreasPlars
18 september 2011 · 1 062 Inlägg

blink_pj skrev:
rekommenderar att du byter bränslefilter nu och sen kör några tankar och byter filtret igen så det inte finns några spår efter bensin för dom framtida åren smile

Menar du att filtren skulle filtrera bort bensin?

M.V.H.

Saab 900i (1989)
blink_pj
19 september 2011 · 477 Inlägg

njää inte filtrera bort direkt men, bensinen som passerar filtret förstör filtret. så det kan vara bra att byta till ett friskt nu när det fortfarande är en viss mängd bensin kvar i tanken och sen när tanken är 99,9 % ren från bensin så kan ju ett fräscht och nytt filter vara bra att montera igen...

AndreasPlars skrev:

blink_pj skrev:
rekommenderar att du byter bränslefilter nu och sen kör några tankar och byter filtret igen så det inte finns några spår efter bensin för dom framtida åren smile

Menar du att filtren skulle filtrera bort bensin?

M.V.H.

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
AndreasPlars
19 september 2011 · 1 062 Inlägg

blink_pj skrev:
njää inte filtrera bort direkt men, bensinen som passerar filtret förstör filtret. så det kan vara bra att byta till ett friskt nu när det fortfarande är en viss mängd bensin kvar i tanken och sen när tanken är 99,9 % ren från bensin så kan ju ett fräscht och nytt filter vara bra att montera igen...

AndreasPlars skrev:

blink_pj skrev:
rekommenderar att du byter bränslefilter nu och sen kör några tankar och byter filtret igen så det inte finns några spår efter bensin för dom framtida åren smile

Menar du att filtren skulle filtrera bort bensin?

M.V.H.

Ok, så Subaru har ett filter som är mera känsligt för Bensin då? Vad händer med filtret om det får bensin på sig? Är det typ nån slags plast som löses upp?

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 september 2011 · 17 512 Inlägg

Gjort är gjort. Men som nämnts kanske lite 2T-olja är bra. Dagens oljebrännare jobbar med riktigt höga tryck på upp och över 1000 bar. Gamla hederliga ligger på under 300 Bar. Bränslet fungerar även som smörjning åt pumpen/spridare som givetvis måste vara mycket exakta och datorstyrd med en ofattbar mängd kod i sig.

Skulle nu bensinen om en så lite slitit på något så är det väl möjligt att den knackar till lite extra ibland? Fast då borde ju motorlampan tändas direkt så frågan är: Gör den det eller är du nojjig :-) ?

Min fru fyllde ca 30 liter bensin i vår gamla V70 med TDi-femman i. Ytterligare 30 liter diesel och en liter 2T gick i och bilen gungades kraftigt för att blanda soppan i tanken. Den gick men lät som det var 400 Hk i den på tomgången som lungt pendlade mellan 300-800 varv i sekundsnabba cykler. Den klarade sig men den maskin var ju bland de första "TDi" på marknaden...

Provat att hälla i Gasoil i en V70 diesel. Bilen hade rullat ca 1000-1500 mil vill jag minnas. Ny alltså. Gasoil är en råare form av diesel som används till större lastfartyg och det var ju gratis att ta från vårat när vi var på besök med bil... Dieselpumpen skar på hemvägen. Det var inte gratis... Filtret hjälpte inte...

Mvh
DIESELsmurfen

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
blink_pj
20 september 2011 · 477 Inlägg

AndreasPlars skrev:

blink_pj skrev:
njää inte filtrera bort direkt men, bensinen som passerar filtret förstör filtret. så det kan vara bra att byta till ett friskt nu när det fortfarande är en viss mängd bensin kvar i tanken och sen när tanken är 99,9 % ren från bensin så kan ju ett fräscht och nytt filter vara bra att montera igen...

AndreasPlars skrev:

Menar du att filtren skulle filtrera bort bensin?

M.V.H.

Ok, så Subaru har ett filter som är mera känsligt för Bensin då? Vad händer med filtret om det får bensin på sig? Är det typ nån slags plast som löses upp?

M.V.H.

diesel filter är ju byggt för att klara diesel, och bensinfilter för att klara bensin!
vissa insatsfilter till dieselbilar får man inte ens ta på med fingrarna för att inte "skada" det
(bara för att, så kommer ja inte på just nu vad den typen filter heter)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
marven
20 september 2011 · 551 Inlägg

Jag tror inte TS gör om det misstaget igen smile

You can't B serious, oh K
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang