Dags att börja övningsköra samt ta körkort

GurkaN021
19 september 2011 · 80 Inlägg

Hejsan och ursäkta om tråden hamnat fel nu annars får nån flytta på den.
Det är så att jag ska börja övningsköra snart även ta körkort så har jag en fundering har googlat efter svar men hittar inget.

Det är så jag har hört från en del man måste ha Lämplighetsintyg för att övningsköra samt ta körkort och en del säger att man INTE måste ha det. Kollat på transportstyrelsen gällande vid övningskörande och har inte sett nått om lämplighetsintyg. Har även läst att lämplighetsintyg har bytts till körkortstillstånd nu såg det på ett annat forum när jag sökte efter det.

Och frågan är att detta gör mig osäker räcker det bara att jag ansöker om körkortstillstånd för att ta körkort samt övningsköra och om körkortstillståndet är sitt lämplighetsintyg? Eller måste man ansöka om bägge sakerna? För jag kan bara hitta blanketter om körkortstillstånd. Jag hoppas ni förstår frågan annars kan jag försöka förklara är inte bra på att förklara en del saker tongue

CarpeDiem German Engineering
19 september 2011 · 9 083 Inlägg

Körkortstillstånd är lämplighetsintyg smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
GurkaN021
19 september 2011 · 80 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Körkortstillstånd är lämplighetsintyg smile

Helt hundra på det? Eftersom det står olika på nätet så man blir lite förvirrad.

HansN83 x40
19 september 2011 · 1 209 Inlägg

körkortstillstånd måste du ha för att kunna beställa teori + körning, och sen måste du ha en intyg för att övningsköra som du o personen som du ska övningsköra med måste ta.. hoppas att du förstår e kass på att förklara...

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
CarpeDiem German Engineering
19 september 2011 · 9 083 Inlägg

GurkaN021 skrev:

CarpeDiem skrev:
Körkortstillstånd är lämplighetsintyg smile

Helt hundra på det? Eftersom det står olika på nätet så man blir lite förvirrad.

Hittade svar på en annan sida och det lyder såhär:

"Körkortstillstånd eller lämplighetsintyg (lämp)
Det här är ett intyg man skaffar sig från sin länsstyrelsen där man är bosatt. Man måste ha korkortstillstånd för att få övningsköra, skriva teoriprov och köra upp. Man svarar på diverse medicinska frågor och man måste gör en synundersökning och bifoga ansökan. Själva intyget kostar 220kr och synundersökningen cirka 60kr (kostade det för mig i alla fall). Ansökan behandlas inte förän avgiften är betald så man måste betala in direkt annars tar det lång tid. Ansökan skickas till respektive länsstyrelse och intyget är giltigt i fem år."

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
GurkaN021
19 september 2011 · 80 Inlägg

mr_Hasse skrev:
körkortstillstånd måste du ha för att kunna beställa teori + körning, och sen måste du ha en intyg för att övningsköra som du o personen som du ska övningsköra med måste ta.. hoppas att du förstår e kass på att förklara...

Jo den biten med att övningsköra det vet jag samt att gå den där kursen med.

GurkaN021
19 september 2011 · 80 Inlägg

CarpeDiem skrev:

GurkaN021 skrev:

CarpeDiem skrev:
Körkortstillstånd är lämplighetsintyg smile

Helt hundra på det? Eftersom det står olika på nätet så man blir lite förvirrad.

Hittade svar på en annan sida och det lyder såhär:

"Körkortstillstånd eller lämplighetsintyg (lämp)
Det här är ett intyg man skaffar sig från sin länsstyrelsen där man är bosatt. Man måste ha korkortstillstånd för att få övningsköra, skriva teoriprov och köra upp. Man svarar på diverse medicinska frågor och man måste gör en synundersökning och bifoga ansökan. Själva intyget kostar 220kr och synundersökningen cirka 60kr (kostade det för mig i alla fall). Ansökan behandlas inte förän avgiften är betald så man måste betala in direkt annars tar det lång tid. Ansökan skickas till respektive länsstyrelse och intyget är giltigt i fem år."

Tackar då vet jag att körkortstillståndet är lämpen smile

Mattsson_91 Självlärd
20 september 2011 · 3 083 Inlägg

Jag lånar tråden lite. Jag har flyttat och slarvat bort mitt körkortstillstånd någon stans på vägen. Är det någon som vet ifall att man kan få ut ett nytt?

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang