Storlek på ström samt jordkabel

tung_man
21 september 2011 · 149 Inlägg

Hej,

Är helt grön på det här med ljudsystem.

Men gjorde ett litet impulsköp häromdagen.

Jag köpte följande slutsteg; http://www.lanzar.com/itempage.asp?model=VPRO2000D
samt denna bas; http://www.mds.se/sv/product/15396/W16-MAGNUM

Såg att det var draget kablar för slutsteg i min bmw e34 redan, ser ut som någon billig rca kabel, är det märkbar skillnad om jag köper en ny?
Pluskabeln samt jord var på 16kvadrat.

Jag fick för mig att jag behöver gröve plus och jord kabel men jag kanske är helt ute och cyklar..

Vad rekommenderar ni?
Är det lönt att köpa en ny vassare (=läs dyrare) rca kabel?
Bör jag byta till gröve stromförsörjningskablar? Om så, vilken storlek?

Jag har aldrig haft en bas i en bil tidigare.
Grejerna jag köpt, är det bara skräp eller går det att ha?


Tacksam för vettiga svar!

Drönirettab
21 september 2011 · 21 761 Inlägg

Man ska kunna höra skillnad på en billig och en dyr RCA kabel, jag har dock inte gjort en massa tester själv så det får andra ge bättre svar på.

Hur stegets kvalitet är vet jag inte, men 1800 WRMS vid 1 Ohm låter lite väl överdrivet bla med tanke på att stegets egna säkringar är totalt 120 A. Nu är det egentligen inte helt rättvisande att jämföra på det sättet, men utifrån egna "erfarenheter" av att kika i Lanzars manualer till diverse steg så tycker jag att man till viss del kan utgå ifrån dessa säkringar för att se om den angivna effekten alls är trovärdig. smile

Om nu steget kan ge ut så mycket effekt som de egna säkringarna är designade för så kan man räkna med kanske 1200 W eller så, på så sätt är 16 mm2 kabel i klenaste laget för att utnyttja steget fullt ut (basen har dubbla 2 Ohms spolar och kan kopplas till 1 Ohm). Exempelvis 30 mm2 kabel skulla iaf jag vilja har, lämplig säkring är 140-150 A. smile

Det är min syn på saken.

tung_man
21 september 2011 · 149 Inlägg

Men 140-150 A säkring på pluskabeln låter ju helt sanslöst..

Jag tror inte en sekund på att mitt lilla batteri klarar av att i närheten lämna 140-150A
Undra om inte jag har 16A på svetsen men iof så är det ju en trefas..
Är det lönt att säkra pluskabeln?
Då slutsteget redan är säkrat.

Men om slutsteget lämnar så sanslöst med effekt borde man kunna bygga om det till en svets?
Är det någon som testat detta? Bara en tanke som jag tyckte va intressant..

Men då blåser jag och köper en 30kvadrats kabel imorgon då.
Jag återkommer nog med fler frågor, troligvis stöter jag på fler problem. smile

xzit
21 september 2011 · 448 Inlägg

30 är inte fel , men 21 räcker .
ditt batteri klarar utan problem att lämna 150A smile
kanske inte så länge dock smile

Xzit
Drönirettab
21 september 2011 · 21 761 Inlägg

tung_man skrev:
Är det lönt att säkra pluskabeln?
Då slutsteget redan är säkrat.

Det där är två skilda saker. Stegets säkringar är till för att skydda mot eventuella kortslutningar eller ordentlig överbelastning av slutsteget, kabelns säkring är enbart till för att skydda just kabeln mot kabelbrand vid eventuell kortslutning. smile

Visst låter det kanske överdrivet med 30 mm2 kabel och 140-150 A säkring, men pressar du steget riktigt hårt och dessutom har basen kopplad till 1 Ohm så finns en teoretisk möjlighet att steget kan dra uppåt 120 A eller aningen mer.

Senast redigerat av Drönirettab (21 september 2011)

tung_man
21 september 2011 · 149 Inlägg

Drönirettab skrev:
har basen kopplad till 1 Ohm så finns en teoretisk möjlighet att steget kan dra uppåt 120 A eller aningen mer.

På tal om 1 Ohm, hur får jag steget att leverera i 1 Ohm?

Är det möjligt att köra i 2 Ohm?

Är det någon inställning på steget där jag väljer 1, 2 eller 4 Ohm?

Vad jag förstått av vad jag suttit och läst ikväll, så finns det steg som inte riktigt klarar av att köras i 1 Ohm.
Hur vet jag om steget klarar 1 Ohm?

Själv tycker jag det låter som en näst intill omöjlighet att köra i 1 Ohm då det är så pass nära en kortslutning..

Varför väljer man att spela basen i 1 Ohm framför 2 Ohm?

Senast redigerat av tung_man (21 september 2011)

big-jepp
21 september 2011 · 3 187 Inlägg

XzitXR3I skrev:
30 är inte fel , men 21 räcker .
ditt batteri klarar utan problem att lämna 150A smile
kanske inte så länge dock smile

ska han ändå köpa ny så är det la bättre att ta lite grövre än att ta i underkant?

Honda civic "civicen" (1993)
Drönirettab
21 september 2011 · 21 761 Inlägg

Det är basens talspole/talspolar som bestämmer vilken belastning det blir på steget, sedan gör steget sitt bästa för att orka leverera stabil signal till högtalaren. Den basen har två talspolar och för att använda basen på ett enligt mig vettigt sätt så ska båda spolarna användas, vilket innebär att spolarna antingen seriekopplas (4 Ohm totalt) eller parallellkopplas (1 Ohm totalt).

För att få bästa kontrollen på basen så seriekopplas spolarna, ett steg får nämligen betydligt bättre kontroll av basen vid en högre impedans. "Nackdelen" är att det inte ger ut lika mycket effekt, men att få bättre kontroll av basen kan överväga behovet av "mycket effekt".

Om du väljer att seriekoppla talspolarna så räcker 21 mm2 kabel med 100 A säkring utan problem, men vill du pressa basen och steget så mycket det går så tycker jag att du bör välja den kabel+säkring som jag föreslog tidigare. Strömförsörjningen blir extra viktig i detta fall, eventuellt ett extra batteri kan bli nödvändigt för att hålla stabil spänning vid höga ljudnivåer. smile

Senast redigerat av Drönirettab (21 september 2011)

Jiimpa
21 september 2011 · 767 Inlägg

tung_man skrev:

Drönirettab skrev:
har basen kopplad till 1 Ohm så finns en teoretisk möjlighet att steget kan dra uppåt 120 A eller aningen mer.

På tal om 1 Ohm, hur får jag steget att leverera i 1 Ohm?

Är det möjligt att köra i 2 Ohm?

Är det någon inställning på steget där jag väljer 1, 2 eller 4 Ohm?

Vad jag förstått av vad jag suttit och läst ikväll, så finns det steg som inte riktigt klarar av att köras i 1 Ohm.
Hur vet jag om steget klarar 1 Ohm?

Själv tycker jag det låter som en näst intill omöjlighet att köra i 1 Ohm då det är så pass nära en kortslutning..

Varför väljer man att spela basen i 1 Ohm framför 2 Ohm?

Det är basen som bestämmer vilket motstånd steget får. Har basen 2stycken 2 ohms spolar kan den köras i 1  ohm(paralellkopplad) eller 4 ohm(serie kopplad) Du får ut mer effekt vid 1ohm men det drar även mer ström och utvecklar mer värme etc. Bäst är då att köra i 4 ohm men då blir det inte alls lika mycket effekt och då spelar det ju inte så högt. smile

Och snåla aldrig på strömkabeln. lika bra att ha för stor än för liten.

xzit
21 september 2011 · 448 Inlägg

big-jepp skrev:

XzitXR3I skrev:
30 är inte fel , men 21 räcker .
ditt batteri klarar utan problem att lämna 150A smile
kanske inte så länge dock smile

ska han ändå köpa ny så är det la bättre att ta lite grövre än att ta i underkant?

Det var det jag menade . ska han ändå köpa så kan han ta 30mm

Xzit
VincentQvarfordt
22 september 2011 · 152 Inlägg

Vill du köra basen i 2 ohm får du köpa ett 2-kanalssteg istället.
Då kopplar du helt enkelt en spole per kanal

Jacken92
22 september 2011 · 247 Inlägg

VincentQvarfordt skrev:
Vill du köra basen i 2 ohm får du köpa ett 2-kanalssteg istället.
Då kopplar du helt enkelt en spole per kanal

http://www.docentdecibel.se/faq/billjud … rod_8.html

http://www.docentdecibel.se skrev:
Koppla ALDRIG en spole per kanal...

VincentQvarfordt
22 september 2011 · 152 Inlägg

Jacken92 skrev:

VincentQvarfordt skrev:
Vill du köra basen i 2 ohm får du köpa ett 2-kanalssteg istället.
Då kopplar du helt enkelt en spole per kanal

http://www.docentdecibel.se/faq/billjud … rod_8.html

http://www.docentdecibel.se skrev:
Koppla ALDRIG en spole per kanal...

Där ser man, har jag aldrig hört. Någon som vet orsaken till detta? Själv ser jag inte problemet med 2 spolar i en högtalare eller 2 spolar i 2 högtalare.

tung_man
23 september 2011 · 149 Inlägg

Hej,

Nu har jag kopplat in slutsteget på mina 16 kvadratskablar.. Blev inga nya i veckan.
Men är inte speciellt nöjd med ljudet, trodde det skulle basa mer.

Men blir det någon som helst skillnad om jag byter till 30kvadratskablar?
När jag vrider upp volymen på max händer det inte så mycket det basar lite i dörrar.

Jag misstänker även att min stereo är skit.
Det är nån gammal usb stereo med dvdskärm, okänt märke?
Finns 3st lågniva.
Alla lågniva spelar olika ljudnivåer, en spelar konstant samma volym på bas även om jag skruvar av ljudet på stereon, en spelar med samma volym som stereon och en spelar lite lägre än dom andra två.

Kan detta spela någon roll?

Men då jag sätter på halvljus, varje gång basen slår tappar jag ca 20-30% av ljuskapaciteten.
Det ser ut som jag sitter och blinkar med lamporna, ännu värre på helljus.
Om jag spelar med bilen igång eller avstängd spelar ingen roll, blinkar lika mycket ändå.
Alla lysen i bilen blinkar, även färddatorn.

Kablar från bas till slutsteg, hur grova bör dessa vara?

Inställningarna på steget har jag skruvat runt lite men blir ingen större skillnad.
Skillnaden blir ungefär antingen vibbrerar den och låter hela tiden, eller slår den bara ibland.
Jag skulle vilja ha "snärtig" bas som känns i bröstet, svårt att förklara.
Dock vet jag inte om det är möjligt.


Basen är placerad vid skidluckan på min bmw 525 -94.


Det enda jag har att jämföra med är min kompis som har 2st mds 12or som var halv billiga, dock prisvärda enligt många, vad han läst på internet.
Till dom har han ett mds t3 steg.
Han har ingen vidare koll på ljud heller.
Dock låter hans bra mycket bättre.


Tips och ideér? Egna erfarenheter?
Är helt grön på billjud somsagt..

Fredde_Vette JaG
23 september 2011 · 785 Inlägg

Större kablar kommer inte få det att låta mer.
Byt huvudenhet..! Då kommer du märka skillnad.
En bra huvudregel ang kabel dimensioner : alltid större alt samma men kortare jord till steget än matning.

Its not the fart that kills, its the smell...
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
tung_man
23 september 2011 · 149 Inlägg

Min pluskabel är ungefär 1,3 meter kanske.
Jord är nog exakt lika lång om inte längre.
Batteriet sitter i baksätet.
Om jag kortar min jord, tror du det låter bättre?
Eller vad menar du?

Drönirettab
23 september 2011 · 21 761 Inlägg

Hur är basens talspolar kopplade, i serie eller parallellt med varandra?

Om de är parallellkopplade så kan steget som sagt dra en hel del ström när du spelar högt, att lamporna blinkar är ett vanligt tecken på att bilens strömförsörjning inte räcker till. När strömmen sviktar så får inte steget någon bra kontroll av basen, den kan då låta "grötig".

Din bilmodell brukar vara ganska tät mellan bagage och kupe, vilket gör att om man bara "kastar in" en låda i skuffen så är det inte säkert att det blir någon rapp bas och det kan även bli dåligt tryck. Lådkonstruktionen gör mycket hur ljudet ska bli, en felanpassad låda kanske ger dålig djupbas eller för mycket djupbas. smile

tung_man
24 september 2011 · 149 Inlägg

Först tror jag att jag körde i 4 ohm, sedan tror jag att jag körde i 1 ohm.
Lät högre en gång iallafall, dock ingen stor skillnad alls.

Kan man koppla dessa fel hur man än bär sig åt?
Antingen blir det 1 ohm eller 4 ohm?

Jag ska iallafall pröva flytta det till hans bil nån dag här och se om det blir bättre i hans bil med hans huvudenhet.

tung_man
24 september 2011 · 149 Inlägg

Tror du att jag får bättre ljud i min bil om jag byter huvudenhet?


Jag bytte ut mina orginalhögtalare bak till ett par jbl 5,25.
Orginal satt det någon sorts kartong högtalare?
Såg då totalt värdelös ut, dock inte märkbart bättre ljud med dom nya högtalarna, så jag orkade inte byta fram då jag knappt märkte någon skillnad.
Högtalarna kostade ca 1200kr.

Min huvudenhet ligger på 4x35w
Sett att det finns dem på 4x50.

Senast redigerat av tung_man (24 september 2011)

M_icke_
24 september 2011 · 3 466 Inlägg

VincentQvarfordt skrev:

Jacken92 skrev:

VincentQvarfordt skrev:
Vill du köra basen i 2 ohm får du köpa ett 2-kanalssteg istället.
Då kopplar du helt enkelt en spole per kanal

http://www.docentdecibel.se/faq/billjud … rod_8.html

http://www.docentdecibel.se skrev:
Koppla ALDRIG en spole per kanal...

Där ser man, har jag aldrig hört. Någon som vet orsaken till detta? Själv ser jag inte problemet med 2 spolar i en högtalare eller 2 spolar i 2 högtalare.

För att basens spolar ska sammarbeta och hjälpa varandra, för att detta ska  funka till 100% så krävs det samma signal genom båda spolarna.

Delvis så är ju basens effekttålighet baserad på att båda spolar får lika effekt. Säg att (extremfall) du ger dubbla effekten på en spole och inget på andra, då rör sig basen lika mycket som att du skulle delat effekten på båda spolarna, vilket innebär att spolen får dubbla effekten i förhållande till den kylningen som den behöver.

Detta kanske inte spelar särskilt stor roll då de flesta låtarna har så gott som samma basnivå till båda kanalerna.

Sen får man även se till faktumet att kanalerna obryggat skilljer en del i uteffekt. Det finns ju trots allt en viss differens på alla elektriska komponenter.

Lägger man ihop dessa 2 faktorer så KAN differensen mellan dom 2 spolarna bli större än väntat. Detta kombinerat med att man pressar grejerna lite räcker för att en spole ska ge upp.. neutral

Visst är detta mycke "om och men", men om man jämför med att köra på ett monoblock så blir man av med alla dessa onödiga risker.. wink

ELLER! Så bryggar man 2-kanalssteget och seriekopplar spolarna då man ändå får samma effekt som att köra en spole per kanal, fast allt detta i mono och vips så blir man även då av med dessa risker.

Exempel:
om vi säger att ett steg ger:
4ohm: 100wx2
2ohm: 200wx2
4ohm bryggat: 400w

Det som inte skrivs ut här är att steget i 8ohm bryggat läge ger 200w, alltså samma effekt som i 4ohm per kanal. Seriekopplar man då en bas med D4-spolar till 8ohm så får varje spole samma effekt som i 4ohm per kanal..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang