3039
Sök

Frågor om Ford Scorpio bla. ang. vita avgaser

892 Inlägg
23 augusti 2006
Trådstartare
Hej!
Detta blir min första post här på forumet. Jag upptäckte nyligen att bilar kan vara intressanta, och nu har jag lite frågor om min Scorpio. smile

Bilen är då en Ford Scorpio 2.0i GL -92'a och jag undrar vad som kan krångla när bilen går lite "hackigt" på låga varv, typ hostar fram, speciellt på låga växlar vid gas pådrag/släppning. Känns lite slö också tills man går över 2000 varv strecket. Den går hur bra som helst på högre varv dock.
Jag blev tipsad om att man kunde öka lufttillförseln till motorn, och jag blev tillsagd att jag kunde testa ta ur luftfiltret och testa ett varv runt kvarteret och se hur det gick. Det kändes som om bilen gick aningen bättre, men jag noterade att det kommer mycket vita avgaser undertiden, samt att det luktar lite mer. Det är typ inga synliga avgaser alls med filtret i. Ska det vara såhär? Känns lite fel...
Av vad jag läst på sidor och dyl. så skulle det kanske kunna vara blockpackningen(?) men den tappar ingen kylarvätska, går bra i övrigt, håller nästan konstant arbetstemperatur när motorn väl blivit varm och inga som helst problem med tomgångsvarvtal.

Sen så undrar jag lite över min bensinmätare. Den fungerar självklart inte och det verkar vara ett vanligt problem med Scorpio? Mätaren står så lågt den kan komma. Jag har i alla fall tagit ur mätarhuset och mätt kretsarna och det verkar inte vara några brott. Har även testat att sätta ett batteri mot själva mätaren, och nog rör den sig. När jag sedan satte in mätarhuset (bensinmätaren var upp-petad till full tank) och vred om tändningen, så sjönk mätaren till bottenläget igen, och förblev där.
Jag har ingen lampa på "tom-tank-varnaren" (förra ägaren verkar ha plockat lite hejvillt), men jag mätte signalen till den, och nog var där ström.
Vad skulle man mer kunna kolla? Finns det något sätt att se om själva givaren är trasig utan att ta bort tanken?

Som kanske märks så har jag en knappt 4 månader lång "erfarenhet" av bilar, men tycker det är kul och jag försöker hela tiden lära mig mer...så all info jag kan få är mycket uppskattad. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
23 augusti 2006
Kolla om du kan komma åt tankarmaturen genom ev. servicelucka i bagageutrymmet..
Vit rök tyder på vattenånga / kondens.. Var det väldigt fuktigt när du körde (kan vara inne på fel teori men om den fick i sig väldigt fuktig isugsluft)
Kondens är vanligt vid kall / ljum motor..

892 Inlägg
23 augusti 2006
Trådstartare
Jag har kikat i bagageutrymmet och såg bara 2 kablar som verkar komma från tanken. Jag kan ju ha missat en lucka längre in, jag får kolla det ikväll.
Det var faktist rätt fuktigt då jag testade. Hade regnat halva dagen och motorn var väl inte direkt varmkörd. Men kan verkligen den lilla mängd fuktighet göra så mycket? Det var speciellt vid gaspådrag som den spotta ut vita avgaser, och "bluddrade" kanske till lite.
Jag har funderat på att köpa ett sportluftfilter till bilen, mest bara för skojs skull och inlärnings lek, men jag vill ju gärna veta hur bilen kommer reagera på det innan jag lägger ut 1000-lappen på det.

Jag kanske bör nämna att jag misstänker att jag har något hål eller läcka på avgasröret. Det låter rätt "sportigt" från under bilen, och det borde ju kanske inte en gammal Scorpio med orginaldelar göra? smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Evolution Garage
394 Inlägg
23 augusti 2006
Det skulle faktiskt kunna vara din blockpackning som läcker.

Ett "test" du kan göra är att öppna kylarpåfyllningslocket (se upp för övertryck) och se om det bubblar väldigt mycket när du gasar till... då finns det risk för att kompressionen läcker ut i kylaren. Bilen behöver inte dra kylvatten när packningen är kass, men med vita avgaser så finns det ju risk för det. (obs - då räknar jag med att den ger vit rök när bilen är varm)
Testa med en flaska k-sprit i tanken och se om röken försvinner efter ett tag, då är det ju något så enkelt som kondens i tanken.

Ett annat test är att kolla färgen på motoroljan, är den grå/vit-färgad och känns/luktar konstigt så är det med största sannolikhet packningen.

I övrigt kan man ju göra kompressionsprov, eller testa om det finns avgaser i kylaren.

Å andra sidan kanske det är ngt mycket enklare.... tex tjuvluft.
Testa med startgas! Har själv det problemet för tillfället smile
Senast redigerat av barrre (23 augusti 2006)

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

892 Inlägg
23 augusti 2006
Trådstartare
Hmm, ajdå...

Jag får kolla upp kylarvätskebehållaren, men jag *tror* inte att oljan ser gråvit ut. Motorn verkar bränna en del olja, men det är väl rätt normalt på äldre bilar.
Jag har läst att man kan lukta lite över kylarvätskebehållaren och känna ifall det luktar lite bensin, men jag tycker mest det luktar glykol. smile

Problemet med vita avgaser finns ju bara när jag testar utan luftfilter.

Jag har dock fått reda på att den förre ägaren har bytt blockpackning för 1 och ett halvt år sedan, samt då även "planat" toppen. Man tycker ju att blockpackningen inte borde gått igen. Sen råkar jag iof veta att han körde som en biltjuv, vilket kanske skulle kunna ha bidragit till något sådant. smile
Hur många gånger skulle det gå att plana toppen? Blir det inte större chans att kolvarna slår i toppen?

Sen måste jag bara fråga vad startgas är, och hur/vad man använder det till? smile

Min projekt tråd

Evolution
1 627 Inlägg
23 augusti 2006
Android skrev:
Hmm, ajdå...

Jag får kolla upp kylarvätskebehållaren, men jag *tror* inte att oljan ser gråvit ut. Motorn verkar bränna en del olja, men det är väl rätt normalt på äldre bilar.
Jag har läst att man kan lukta lite över kylarvätskebehållaren och känna ifall det luktar lite bensin, men jag tycker mest det luktar glykol. smile

Problemet med vita avgaser finns ju bara när jag testar utan luftfilter.

Jag har dock fått reda på att den förre ägaren har bytt blockpackning för 1 och ett halvt år sedan, samt då även "planat" toppen. Man tycker ju att blockpackningen inte borde gått igen. Sen råkar jag iof veta att han körde som en biltjuv, vilket kanske skulle kunna ha bidragit till något sådant. smile
Hur många gånger skulle det gå att plana toppen? Blir det inte större chans att kolvarna slår i toppen?

Sen måste jag bara fråga vad startgas är, och hur/vad man använder det till? smile

Jo chansen att kolvarna slår i toppen blir ju större jumer du planar. Start gas är en lättantändlig gas som man sprutar in i insuget som då hjälper till att få fart på förbräningen så bilen startar lättare. Men det är ite bra att annvända för mycket och ofta.
Senast redigerat av Karlzzon The One (23 augusti 2006)

Fäll ner pungen och landa

892 Inlägg
23 augusti 2006
Trådstartare
Ok, tack för svaren!
Jag ska titta lite på oljan och så ikväll, så får jag återkomma om jag hittar något mystiskt.

Jag undrar bara vad "tjuvluft" är, och vad man ska leta efter om man ska testa med startgas? Vad kommer hända ifall det är fel, och vad händer ifall allt är som det ska vara?

Min projekt tråd

892 Inlägg
23 augusti 2006
Trådstartare
Då har jag kikat lite.

Oljan (på mätstickan) ser brun/mörkbrun ut, så inget grått eller vitt där inte. Kylarvätskebehållaren är kolugn vid gaspådrag, inget bubbel alls.
Avgaserna med luftfilter i syns knappt, men är väl rätt ljusa de man ser.

Kan det ändå vara blockpackningen, eller är det kanske mer troligt att det är "tjuvluft"? Undrar fortfarande vad det är. smile

Min projekt tråd

personbilstekniker
147 Inlägg
24 augusti 2006
"tjuvluft" är o mät luft, dvs luft som din motors styrsystem inte vet om helt enkelt. Vilket bidrar att motorn får för mycket luft. Luftmassemätare kallas den modul som mäter luften den sitter i närheten av luftfiltret.
För att mäta tjuvluften kan man andvända startgas (som barrre skrev). Man sprejar lite runt insugspackningar och sånt mellan motorn och luftmassemätaren. Ökar då tomgången så har du troligtvis hittat en läcka där motorn tar tjuvluft dvs luft som motorns styrsystem inte har räknat med i sina kalkyl.

892 Inlägg
25 augusti 2006
Trådstartare
Aha! Tack stilren! Hade ingen aning om startgas "knepet", måste kolla upp det där unger helgen. smile

Jag har funderat och läst runt lite, och undrar om detta är vägen till en "hackfri" bil.
1. Se till så att luftfiltret inte är igensatt.
2. Kolla denna tjuvluft.
3. Se efter så jag inte har några andra vakumläckor.
4. Låta en fordverkstad ställa in bränsletabellerna och kolla sensorer.

...finns det fler saker man kan kolla just för "host"-problemet?

Min projekt tråd

Sök