Hej!
Detta blir min första post här på forumet. Jag upptäckte nyligen att bilar kan vara intressanta, och nu har jag lite frågor om min Scorpio.

Bilen är då en Ford Scorpio 2.0i GL -92'a och jag undrar vad som kan krångla när bilen går lite "hackigt" på låga varv, typ hostar fram, speciellt på låga växlar vid gas pådrag/släppning. Känns lite slö också tills man går över 2000 varv strecket. Den går hur bra som helst på högre varv dock.
Jag blev tipsad om att man kunde öka lufttillförseln till motorn, och jag blev tillsagd att jag kunde testa ta ur luftfiltret och testa ett varv runt kvarteret och se hur det gick. Det kändes som om bilen gick aningen bättre, men jag noterade att det kommer mycket vita avgaser undertiden, samt att det luktar lite mer. Det är typ inga synliga avgaser alls med filtret i. Ska det vara såhär? Känns lite fel...
Av vad jag läst på sidor och dyl. så skulle det kanske kunna vara blockpackningen(?) men den tappar ingen kylarvätska, går bra i övrigt, håller nästan konstant arbetstemperatur när motorn väl blivit varm och inga som helst problem med tomgångsvarvtal.
Sen så undrar jag lite över min bensinmätare. Den fungerar självklart inte och det verkar vara ett vanligt problem med Scorpio? Mätaren står så lågt den kan komma. Jag har i alla fall tagit ur mätarhuset och mätt kretsarna och det verkar inte vara några brott. Har även testat att sätta ett batteri mot själva mätaren, och nog rör den sig. När jag sedan satte in mätarhuset (bensinmätaren var upp-petad till full tank) och vred om tändningen, så sjönk mätaren till bottenläget igen, och förblev där.
Jag har ingen lampa på "tom-tank-varnaren" (förra ägaren verkar ha plockat lite hejvillt), men jag mätte signalen till den, och nog var där ström.
Vad skulle man mer kunna kolla? Finns det något sätt att se om själva givaren är trasig utan att ta bort tanken?
Som kanske märks så har jag en knappt 4 månader lång "erfarenhet" av bilar, men tycker det är kul och jag försöker hela tiden lära mig mer...så all info jag kan få är mycket uppskattad.