2950
Sök

Audi S4 B5 -98 läcker kylarvätska *LÖST PROBLEMET*

12 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
Tja!

Nu är det så att min S4 börjat trycka ur sig kylarvätska. Först vill jag påpeka att alla som vill skriva topplockspackningarna har FEL, då oljan är jättefin, bilen går som en klocka och det blir en pöl under bilen när den trycker ur sig den.

Det som gör mig förbryllad är att den kan hålla tätt lite som den vill och trycka ur sig när den vill också, alltså både under körning och stillastående lika så den kan hålla tätt i båda fallen ibland.

Körde upp bilen på en lyft och försökte se var den kunde läcka någonstans men då läckte den naturligtvis ingenting och såg inga tecken på läckage nånstans. Har dock fått fylla på med vätska typ varannan dag med kanske 5-6dl för att hålla nivån uppe.

Jag kan verkligen inte förstå var den läcker och hur jag ska bli av med det. Läste att vissa Audi 1.8t har problem med samma sak då det är något platshus på baksidan som spricker till kylartempgivaren (rätta om jag har fel) men då undrar jag om jag kan ha något likande på min 2.7BiT?

Mycket tacksam för hjälp för annars blir det Audiverkstaden neutral
Senast redigerat av NisseNutz (16 oktober 2011)

477 Inlägg
27 september 2011
nånting borde du ju se om du har "en pöl på golvet". brukar lämna rester efter sig när det torkar. (vitaktigt eller rosa beroende på vad du har för glykol i)...
ser du viken sida av motorn det värkar komma ifrån?

i vissa fall läcker motorer kylvatten efter att dom kallnat...

finns även "pumpar" som man sätter på expansionskärlet och sätter systemet i tryck...
då bör du se vart det läcker ifrån smile

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

12 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
Det där med att sätta tryck på systemet var ingen dum idé smile Nu när jag kom hem efter jobbet läckte den ganska mycket när han var igång sen när jag stängde av slutade det efter en liten stund.

Har ju en hasplåt under motorn som missvisar var den läcker eftersom det rinner och kommer ner i bakkant av motorn då plåten slutar där. Ska kolla påt i helgen tänkte jag. Samt bara ta bort hasplåten och köra utan den så man verkligen ser var det läcker om jag inte ser det direkt jag tar bort den.

Hade den självklart borta när jag lyfte bilen och letade men som sagt då ville den inte läcka någonting alls tongue

12 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
Felet hittat och fixat! smile

Det var cirkulationspumpen under insuget som hade spruckit vid ett rör. Pump, insugspackningar och nya riktiga slangklämmor inhandlades och efter några timmar med grublande och lite svärande så var allting borta och pumpen byttes. Nu är allt på plats och den spinner som en katt igen och spiller inte en droppe!

I'm happy as a pig in shit! big_smile

Om någon vet hur man tar bort en tråd man startat får ni gärna berätta för jag lyckas inte hitta det tongue

4 005 Inlägg
16 oktober 2011
NisseNutz skrev:
Felet hittat och fixat! smile

Det var cirkulationspumpen under insuget som hade spruckit vid ett rör. Pump, insugspackningar och nya riktiga slangklämmor inhandlades och efter några timmar med grublande och lite svärande så var allting borta och pumpen byttes. Nu är allt på plats och den spinner som en katt igen och spiller inte en droppe!

I'm happy as a pig in shit! big_smile

Om någon vet hur man tar bort en tråd man startat får ni gärna berätta för jag lyckas inte hitta det tongue

Kul att det löste sig! smile

Och trådar med lösningar, är ju verkligen trådar som ska vara kvar för näste man att läsa!

Däremot så kan du ju ändra rubriken på första inlägget/tråden där du skriver *LÖST* i slutet.

12 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
linuslinje skrev:
Kul att det löste sig! smile

Och trådar med lösningar, är ju verkligen trådar som ska vara kvar för näste man att läsa!

Däremot så kan du ju ändra rubriken på första inlägget/tråden där du skriver *LÖST* i slutet.

Ja det kanske man kan göra smile När/om jag orkar vara riktigt seriös så tog jag faktiskt bilder och skulle kunna skriva hur man gör för att få bort insuget. Men det återstår att se, är tyvärr en ganska lat jävel tongue

Sök