Sälja en bil via en bilhandlare i Göteborg, är det en dum idé?

Flamslag
28 september 2011 · 147 Inlägg

Jag och sambon funderar på att sälja våran bil och via en bilhandlare? Vi är bosatta i Göteborg och bilen är en röd Opel Astra (1.6 Enjoy Kombi) från 2005 som har gått ca 8500mil. Bilen är helt rostfri men har lite skrapmärken i lacken samt en liten spricka i vindrutan som fäljd av ett stenskott. Är det en väldigt dum idé att ta hjälp av en bilhandlare istället för att lägga ut den på Blocket t.ex. Vi måste bli av med bilen relativt fort (varför vi funderar i dessa banor) men vill samtidigt inte bli lurade vad gäller pris. Vad finns det för bilhandlare i Göteborsregionen som erbjuder ett okej pris när man säljer en bil till dom.

Mvh
I&E

Senast redigerat av Isak80 (28 september 2011)

careau
28 september 2011 · 1 624 Inlägg

Isak80 skrev:
Jag och sambon funderar på att sälja våran bil och via en bilhandlare? Vi är bosatta i Göteborg och bilen är en röd Opel Astra (1.6 Enjoy Kombi) från 2005 som har gått ca 8500mil. Bilen är helt rostfri men har lite skrapmärken i lacken samt en liten spricka i vindrutan som fäljd av ett stenskott. Är det en väldigt dum idé att ta hjälp av en bilhandlare istället för att lägga ut den på Blocket t.ex. Vi måste bli av med bilen relativt fort (varför vi funderar i dessa banor) men vill samtidigt inte bli lurade vad gäller pris. Vad finns det för bilhandlare i Göteborsregionen som erbjuder ett okej pris när man säljer en bil till dom.

Mvh
I&E

Ni blir aldrig erbjudna ett OK pris hos en bilhandlade, bättre att sälja den på blocket - kanske lite billigare än vad dom andra är.

Säg att du får 45.000:- för din bil, då ger bilhandlaren dig 25.000:- och säljer den för 45.000 - 50.000:-

Istället kanske du kan lägga ut den för 35.000:-

Du hajjar?

Flamslag
28 september 2011 · 147 Inlägg

Ja, har funderat på det en hel del under morgonen och ringde även till en bilhandlare och pratade lite. Verkar inte vara någon bra idé.

Hamilton
28 september 2011 · 8 865 Inlägg

En variant är att lämna in bilen som försäljningsuppdrag och då brukar handlaren ta ett fastpris för försäljningen och ni kommer även överens om ett minimipris som du vill ha.
Värt att tänka på vid en sådan försäljning  vad gäller garantier m.m är att det är du som står som säljare och inte bilfirman och en evt köpare brukar tolka ett sådan köp som att han/hon köpt bilen av bilhandlaren.

Hur du än gör så tjänar du på att sälja bilen själv.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
eleonoree
29 september 2011 · 55 Inlägg

Man måste komma ihåg att dessa jävla bilfirmor vill tjäna så mycke pengar som möjligt på din bil!

Min förra bil en volvo v40 -04 11 000mil, 2.0t, ville volvo betala max 30tusen! kanske 35 om den var ''ok'' bilen va supervälvårdad, metallicgrå med solfilm!, dragkrok!


fick 60 på blocket!

synd att folk lurar varandra så mycke eller att folk har okunskap när man ska köpa bil, det är ju de random bilfirmor lever på!

Hamilton
29 september 2011 · 8 865 Inlägg

eleonoree skrev:
Man måste komma ihåg att dessa jävla bilfirmor vill tjäna så mycke pengar som möjligt på din bil!

Min förra bil en volvo v40 -04 11 000mil, 2.0t, ville volvo betala max 30tusen! kanske 35 om den var ''ok'' bilen va supervälvårdad, metallicgrå med solfilm!, dragkrok!


fick 60 på blocket!

synd att folk lurar varandra så mycke eller att folk har okunskap när man ska köpa bil, det är ju de random bilfirmor lever på!

Bilfirmor lever ju på att sälja bilar dvs dom måste gå med vinst för annars är ju hela idén med företagandet helt menigslöst. Vad man själv vill ha för en bil och vad en bilfirma är villig att betala med tanke på vinstmarginaler + att dom måste stå för garantier är ganska avgörande på priset.

Jag tvivlar starkt på att du gav en garanti när du sålde din bil på blocket för 60" som en handlare kanske skulle sålt för 50" inklusive garantier.....roll

Det är nog mera lurendrejare bland privatisterna på blocket än bland företagen....


Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Rapide
29 september 2011 · 188 Inlägg

sälj den via blocket ist, om det inte går , så ta bilhandlare

Mitsubishi GT 3000 "Twin turbo" (1993)
eleonoree
1 oktober 2011 · 55 Inlägg

Hamilton skrev:

eleonoree skrev:
Man måste komma ihåg att dessa jävla bilfirmor vill tjäna så mycke pengar som möjligt på din bil!

Min förra bil en volvo v40 -04 11 000mil, 2.0t, ville volvo betala max 30tusen! kanske 35 om den var ''ok'' bilen va supervälvårdad, metallicgrå med solfilm!, dragkrok!


fick 60 på blocket!

synd att folk lurar varandra så mycke eller att folk har okunskap när man ska köpa bil, det är ju de random bilfirmor lever på!

Bilfirmor lever ju på att sälja bilar dvs dom måste gå med vinst för annars är ju hela idén med företagandet helt menigslöst. Vad man själv vill ha för en bil och vad en bilfirma är villig att betala med tanke på vinstmarginaler + att dom måste stå för garantier är ganska avgörande på priset.

Jag tvivlar starkt på att du gav en garanti när du sålde din bil på blocket för 60" som en handlare kanske skulle sålt för 50" inklusive garantier.....roll

Det är nog mera lurendrejare bland privatisterna på blocket än bland företagen....


Mvh
Hamilton

volvo v40 -04 2.0t 11 000mil går INTE för 50 000, mer 70 000:- om du köper den på en ''stor bil firma''

dom fick blockets beg försäkring som är ganska bra, man betalar inte direkt 20 000:- mer för att få en garanti från ett företag, så bra garanti lär det inte va

Senast redigerat av eleonoree (1 oktober 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang