3245
Sök

Frågor om störningsjour (har en festprisse till granne)

GREASEMONKEY
822 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
Min hyresvärd är inte kopplad till någon "störningsjour" och jag har varit i kontakt med Securitas om en störande granne, och fick svaret: "polisen är den enda jour ni kan få då hyresvärden inte är kopplat till "våran störningsjour"
Men min hyresvärd är kopplad till Securitas om det finns risk för skada på fastigheten, eller det är ialf dom man ringer om vattenledningen skjuter ..

Men vad har man egentligen för rättigheter/skyldigheter som hyresgäst ??
Det står inget i kontraktet om störande av ordning och tider då det ska vara tyst i huset osv ..
Vad säger lagen om man har en störande granne eller om man själv är en störande granne ??

Min sambo har lugnt och fint talat med grannen om ljudnivån som var denna kvällen och grannen blir upprörd och skriker "ni stör oss också" sen drog hon igen dörren. Jag och min sambo kör nån gång i veckan hemmabio på låg volym, men jag sänker mer än gärna om grannen störs av det, anser att man ber snällt innan man tar till åtgärder, grannen har inte specificerat när och hur vi skulle ha stört, tolkar det som att hon bara säger så för att ge oss dåligt samvete eller nåt.
Störningsjouren är inte ansluten så det känns lite som man sitter i skiten med en respektlös granne. Dom har fest varje fredag, det blir 4 gånger i veckan (även lördag och söndag ibland), lite för regelbundet för min smak.

Har ni några erfarenheter / tips ??

Mvh
Senast redigerat av 770_EVOLVE (30 september 2011)

Mvh S.Österdahl

8 906 Inlägg
30 september 2011
Eftersom hyresvärden inte är ansluten till någon störningsjour får du vända dig till hyresgästföreningen om ni är med där.
Det finns klara regler för hur mycket man får störa samt vad som gäller vid upprepade överträdelser så det är bara att anmäla till hyresvärden varje gång ni blir störda, tänk på att skriva upp tidpunkten.

Min hyresvärd är ansluten till en störningsjour och har den policyn att vid 3 anmälningar så blir man vräkt och det har fungerat vid 2 tillfällen med störande grannar.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

GREASEMONKEY
822 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
Jag och min sambo är medlemmar i hyresgästföreningen, då ringer jag dom på måndag, samma veva som hyresvärden, och värden har fått ett e-mail i detta nu som förklarade situationen med tider och frågor om regler. 

Jävligt tråkigt att folk inte kan bete sig ..

Mvh S.Österdahl

Muttley
3 oktober 2011
De brukar vara runt 10 tiden de ska vara tyst. Tror vi har de hos mig. Du har rätt att få de åtgärdat av din hyresvärd att de ska ge varning. Om man har varit så god granne att man låter folk ha fest på lagom nivå så har man ju rätt till att få sitt lugn.
Hade ett par grannar som var för jävliga. Nu har vi ju vaktbolag som kommer ut. Vid varje tillfälle får hyresgästen böter på 1500 för att de måste köra ut och en varning. 
Hoppas du fixade det smile annars får du väl göra som en granne ja hade innan gå och ge hyresgästen en rak höger ( vilket du i te ska göra)

Självlärd
3 083 Inlägg
3 oktober 2011
tkd_rille skrev:
De brukar vara runt 10 tiden de ska vara tyst. Tror vi har de hos mig. Du har rätt att få de åtgärdat av din hyresvärd att de ska ge varning. Om man har varit så god granne att man låter folk ha fest på lagom nivå så har man ju rätt till att få sitt lugn.
Hade ett par grannar som var för jävliga. Nu har vi ju vaktbolag som kommer ut. Vid varje tillfälle får hyresgästen böter på 1500 för att de måste köra ut och en varning. 
Hoppas du fixade det smile annars får du väl göra som en granne ja hade innan gå och ge hyresgästen en rak höger ( vilket du i te ska göra)

På fredagar och lördagar är det väl 23 som gäller? Men andra dagar i veckan är det 22

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Muttley
3 oktober 2011
Volvo142_73a skrev:
tkd_rille skrev:

På fredagar och lördagar är det väl 23 som gäller? Men andra dagar i veckan är det 22

De är hyresvärd som bestämmer. Vi har samma tid alla dagar. Men bara för att grannen spelar och festar efter den tiden måste man inte ringa. De är mer när de går in på småtimmarna de kan vara jobbigt. Men nu har TS varit så snäll och pratat med grannen så jag tycker han ska ta i med hårdhandkarna och se till så grannen får sin varning.

Självlärd
3 083 Inlägg
3 oktober 2011
Ja det kanske det är. Jag har för mig att det är något som gäller över hela samhället. Men jag har ju haft fel förut

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Muttley
3 oktober 2011
Hehe de är nog i samråd med föreningen. Finns rätt så mycket olika regler.

GREASEMONKEY
822 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
Kollat på Hyresgästföreningens sida och man får stå ut med normala störningar som kan förekomma i flerfamiljshus. Dock får man bara ha en "rejäl" fest en gång per år OM man har pratat med hyresvärd/grannar, så alla är informerade och kanske kan antigen säga ifrån eller planera sin egen helg därefter. Men regelbundna störningar oavsett tid på dygnet eller året så ska åtgärd göras, t ex varningar tills det lugnar ner sig eller vräkning. Hyresgästföreningen har ialf sina regler för sånt här, och kan gå in och hjälpa till om så behövs.

I mitt fall så är hyresvärden ialf informerad via mail, men hör dom inte av sig så kommer jag ta in hyresgästföreningen, för jag vill att snorungen ska ha en varning nu ! ursäkta ordvalet ..
Senast redigerat av 770_EVOLVE (3 oktober 2011)

Mvh S.Österdahl

Sök