4901
Sök

"ättikslukt" ur friskluftsintag

21 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
jag har en peugeot 406 2004 med 1.8 motor

sökte efter liknande problem i forumet men jag gick bet.
problemet uppstod efter att bilen stått 3 dagar och när klimatanläggningen drog igång så luktar det ättika.
eller ialla fall uppfattas som ättikslukt, jag fattar ingenting varför det blir så.
bilen har aldrig varit stående utan körts i regel varje dag.

tacksam för svar

Forummoderator
26 610 Inlägg
3 oktober 2011
Jag antar att du har samma problem som jag. Har fått det förklarat av en granne som håller på med AC och liknande saker i arbetet, och det är helt enkelt porer och sånt som växer i nåt filter. Minns inte vilket men det är det som luktar i alla fall.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

21 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
ok tack så mkt för svaret.
men hur får man bort lukten, går det bort av sig själv efter ett tag eller måste man göra nåt åt saken, typ service el dylikt?

Forummoderator
26 610 Inlägg
3 oktober 2011
chevypower skrev:
ok tack så mkt för svaret.
men hur får man bort lukten, går det bort av sig själv efter ett tag eller måste man göra nåt åt saken, typ service el dylikt?

Tror man måste byta det där filtret. Går nog inte bort av sig självt.
Har själv haft problemet - eller har rättare sagt - och det går inte bort av sig självt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

21 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
ok menar du torkfiltret el kupefiltret?

jäkla märkligt att detta felet bara ploppar upp sådär tycker jag, ena dagen luktar det inte andra dagen luktar det så man nästan storknar.

21 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
ok du hann svara innan jag hann skriva frågan

21 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
dum fråga kanske men hur jävligt är det att byta kupefiltret på denna modell?

jag hade en omega en gång i tiden som jag bytte filtret på å de va ju ganska enkelt.

däremot har jag fått den uppfattningen att en del modeller är det ett mindre helsike, rätta mig om jag har fel.

537 Inlägg
3 oktober 2011
chevypower skrev:
dum fråga kanske men hur jävligt är det att byta kupefiltret på denna modell?

jag hade en omega en gång i tiden som jag bytte filtret på å de va ju ganska enkelt.

däremot har jag fått den uppfattningen att en del modeller är det ett mindre helsike, rätta mig om jag har fel.

ja du, jag har aldrig skruvat franskt alls så det vet jag inte. men på vissa bilar är det så enkelt att en 3 åring kan göra det och andra så blir man mörkrädd för att det är så jävligt. vet inte hur det ser ut på peugot men troligtvis så sitter det bakom hanskfacket eller bakom torpedväggen in mot kupén.

21 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
tack så mkt för hjälpen.

537 Inlägg
3 oktober 2011
chevypower skrev:
tack så mkt för hjälpen.

varsegod smile

25 Inlägg
15 oktober 2011
Kupéfiltret sitter under plastkåpan framför vindrutan på passagerarsidan. Enkelt att byta smile

845 Inlägg
15 oktober 2011
Kupefilter byte brukar sällan ha något med den lukten att göra. Att det luktar är att på Ac kylaren. vet inte vad den heter, som sitter långt inne under instrumentpanelen är full med mögel och bakterier och när den blir varm börjar det att gro. Slår man på ACn så blir denna till IS då det är den som kyler bilen och när den blir till is fryser alla bakterier och mögel och det luktar då inget.

309 Inlägg
16 oktober 2011
det ska finnas någon spray för att få bort lukten med. om den funkar vet jag ej. inte vanlig doftspray alltså utan en som är till för luktande ac anläggningar

Läser och släcker felkoder. pm för info

Evildan
16 oktober 2011

Sök