För stor låda?

nesum
11 oktober 2011 · 695 Inlägg

bosabengt skrev:

Nitromast skrev:

nesum skrev:
Nice, då så. Ull har trots allt en sjysst egenskap som i detta fallet skulle hjälpa trådstartaren på traven, med ull behöver inte lådan vara "Perfekt" byggd, med hårdare och mer packat ull får man effekten av att lådan är mindre i storlek men med lite mindre samt löst packat lurar man elementet att lådan är större. Om rek vol ligger  på 35 L kan det bli riktigt tråkigt ljud om man kör utan ull i en 43 L låda. Och om lådan inte är helt stum börjar den svänga med och du tappar DB, dämpullen fångar upp dessa svängningar och håller egenresonanserna på avstånd... Kort och gott, en perfekt låda med QTC, SPL, F-3DB värden m,m ska inte behöva ull. Men en nybörjare med hobbyberäkningsprogram och tips från google bör nog stämma av lådan med ull/matta efter eget tycke..

Är det inte tvärtom? Att med ull så lurar man basen att lådan är större? Eller är jag helt ute o cyklar?

Han skrev ju hård packad ull gör lådan mindre. och att lös ull gör lådan större.
Men om lådan verkar mindre med hårdpackad ull kan man väl köra på hård spånskiva dvs inge ull!

Så då menar du att rek lådvolym borde vara på 43L i detta fallet ?  killen har material att bygga på 43L med önskan att nå bästa möjliga ljud, men rek enligt Mutant är 35 L utan ull?!.. Fast med lite sticksåg och vilja borde han nog kunna nå 35L iallafall med de befintliga materialet..

Senast redigerat av nesum (11 oktober 2011)

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Daanielm
11 oktober 2011 · 38 Inlägg

bosabengt skrev:

nesum skrev:

Nitromast skrev:

Är det inte tvärtom? Att med ull så lurar man basen att lådan är större? Eller är jag helt ute o cyklar?

Hårt packat lurar man basen att lådan är mindre, för att vara på säkra sidan som " newbiee" bör man egentligen bygga lådan något mindre än rek och slänga i ull efter behag och smak. Man kan laborera sig mätt innan man blir nöjd. Låter de bra kan det alltid bli bättre, de finns många db att plocka på smågrejjer, i många fall skulle det bli bra mycke billigare för många att ägna sig åt att bygga rätt istället för att gå på den klassiska niten att proppa in mer skit när det redan låter skrot....

Och vad menar du med hårt packat? tröka in så mycket det bara går eller på nåt sätt fästa dämpull så hårt det bara går på väggarna?

Som newbiee ska man helt enkelt göra en rekomenderad låda.

Jag skulle bara köra på 43 L utan ull och köra på. Och hålla koll på så den inte bottnar.

Vad menas med att den bottnar?

Har gjort en låda nu på 43 L. Men det låter typ väligt hårt. Så jag dämpade med gullfiber som låg liggandes hemma men den låter typ mullrigt. Man hör att basen har rätt ton men lådan gör om den på ngt sätt...

Drönirettab
11 oktober 2011 · 21 761 Inlägg

Bottna = Talspolen slår i botten rent mekaniskt, den går i ändläge. Inte bra när sånt händer.

Har du byggt en sluten låda nu?
Har basen spelats förut eller är den oanvänd?

bosabengt
11 oktober 2011 · 2 035 Inlägg

Daanielm skrev:

bosabengt skrev:

nesum skrev:

Hårt packat lurar man basen att lådan är mindre, för att vara på säkra sidan som " newbiee" bör man egentligen bygga lådan något mindre än rek och slänga i ull efter behag och smak. Man kan laborera sig mätt innan man blir nöjd. Låter de bra kan det alltid bli bättre, de finns många db att plocka på smågrejjer, i många fall skulle det bli bra mycke billigare för många att ägna sig åt att bygga rätt istället för att gå på den klassiska niten att proppa in mer skit när det redan låter skrot....

Och vad menar du med hårt packat? tröka in så mycket det bara går eller på nåt sätt fästa dämpull så hårt det bara går på väggarna?

Som newbiee ska man helt enkelt göra en rekomenderad låda.

Jag skulle bara köra på 43 L utan ull och köra på. Och hålla koll på så den inte bottnar.

Vad menas med att den bottnar?

Har gjort en låda nu på 43 L. Men det låter typ väligt hårt. Så jag dämpade med gullfiber som låg liggandes hemma men den låter typ mullrigt. Man hör att basen har rätt ton men lådan gör om den på ngt sätt...

att basen går till sitt "ändläge".   

Hårt??  Det ska ju vara/låta hårt ju.

Det låter mullrigt eftersom du har dämpull i. MÅSTE Inte bero på det. Hur har du ställt steget? Har du subsonic?

Biljudsveteran sen 1984!
Daanielm
11 oktober 2011 · 38 Inlägg

Okej. De är använda förut. Kan det vara så att det är för tunt material? Det är typ bara 1 cm tjockt. Förresten så var det tänkt att bli ett lite seriöst bygge men har ångrat mig nu och ska göra ett lite mer seriöst bygge senare. smile så ingen behöver lägga ned sin själ i detta ;P

Nitromast Dr. Scanner
12 oktober 2011 · 2 167 Inlägg

Daanielm skrev:
Okej. De är använda förut. Kan det vara så att det är för tunt material? Det är typ bara 1 cm tjockt. Förresten så var det tänkt att bli ett lite seriöst bygge men har ångrat mig nu och ska göra ett lite mer seriöst bygge senare. smile så ingen behöver lägga ned sin själ i detta ;P

När du senare vill göra en seriös låda, använd MDF eller Spån på minst 19mm smile

M_icke_
12 oktober 2011 · 3 466 Inlägg

För det första så dämpar man ALDRIG en baslåda med gullfiber. Lufftrycket sliter isär fibrerna och helt plötsligt går basen åt helvete på grund av skit i talspolen, släng väck det omedelbart!
OM man ska dämpa är det ENBART syntetisk dämpull eller dämpning speciellt för baslådor som gäller.

För den delen ser jag ingen som helst nackdel med att bygga en låda som är lite större och lägga i klossar för o minska volymen. Men du bör som nitromast skrev använda iaf 19mm material så lådan blir stum.

Det hårda ljudet som hörs KAN vara att talspolen bottnar men jag tror att det är större risk att det du hör är en form av distorsion som kallas klippning. Detta i samband med flexande låda kan låda som att basen bottnar. Spelar du så högt så detta ljudet uppstår kommer basen vara bränd ganska snabbt.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Daanielm
12 oktober 2011 · 38 Inlägg

Okej smile Jag tror mer på det där om klippning för spelar inte alls så högt innan det börjar låta så smile Men tack. Blir att bygga lite seriösare sen om typ en månad smile

Nitromast Dr. Scanner
12 oktober 2011 · 2 167 Inlägg

Daanielm skrev:
Okej smile Jag tror mer på det där om klippning för spelar inte alls så högt innan det börjar låta så smile Men tack. Blir att bygga lite seriösare sen om typ en månad smile

vad har du för slutsteg?

Daanielm
12 oktober 2011 · 38 Inlägg

Den här lådan ska inte jag som skulle ha. Men den jag ska bygga sen ska vara två stycken Mt1007 600w med ett exterminator xt1600.4 steg. Som ska in i en 740 förmodligen. Vet ngn förresten om det är bättre att typ ta portar genom hatthyllan eller typ en stor igenom skidluckan? Eller typ en sluten då man klämmer in basarna i en hemmagjord hatthylla så det spelar direkt in i kupen?

Nitromast Dr. Scanner
12 oktober 2011 · 2 167 Inlägg

Daanielm skrev:
Den här lådan ska inte jag som skulle ha. Men den jag ska bygga sen ska vara två stycken Mt1007 600w med ett exterminator xt1600.4 steg. Som ska in i en 740 förmodligen. Vet ngn förresten om det är bättre att typ ta portar genom hatthyllan eller typ en stor igenom skidluckan? Eller typ en sluten då man klämmer in basarna i en hemmagjord hatthylla så det spelar direkt in i kupen?

Sista, så att det spelar direkt in i kupen utan att läcka ljud till skuffen!

Daanielm
12 oktober 2011 · 38 Inlägg

Okej smile har dock för mig att det är jävligt tajt där... Vet ngn hur djup hattyllan är på en 740??

Nitromast Dr. Scanner
12 oktober 2011 · 2 167 Inlägg

Daanielm skrev:
Okej smile har dock för mig att det är jävligt tajt där... Vet ngn hur djup hattyllan är på en 740??

Hur menar du djup? Utrymmet under hatthyllan är drygt 30cm högt. Hatthyllan är 15-20cm bred.

M_icke_
12 oktober 2011 · 3 466 Inlägg

Nitromast skrev:

Daanielm skrev:
Okej smile har dock för mig att det är jävligt tajt där... Vet ngn hur djup hattyllan är på en 740??

Hur menar du djup? Utrymmet under hatthyllan är drygt 30cm högt. Hatthyllan är 15-20cm bred.

Nej utrymmet under hatthyllan är ca 28cm när du har rivit bort mattan i bagaget. Kan skillja ngn mellan olika bilar men över 30cm är det inte.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
nesum
12 oktober 2011 · 695 Inlägg

Daanielm skrev:
Den här lådan ska inte jag som skulle ha. Men den jag ska bygga sen ska vara två stycken Mt1007 600w med ett exterminator xt1600.4 steg. Som ska in i en 740 förmodligen. Vet ngn förresten om det är bättre att typ ta portar genom hatthyllan eller typ en stor igenom skidluckan? Eller typ en sluten då man klämmer in basarna i en hemmagjord hatthylla så det spelar direkt in i kupen?

Tre kammarlåda kanske, med portarna genom skidluckan?, byggde en sådan i en M5a för lite sen med mycket gott resultat....http://www1.garaget.org/gallery/archive/52621/690657_7ozmzw.jpg

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Daanielm
12 oktober 2011 · 38 Inlägg

Men jag menar hur djup själv hatthyllan är. från nackstöd till rutan.

Såg ju nice ut nesum. Vad hade du för storlek på lådan/port? Vilka basar och steg?

Nitromast Dr. Scanner
12 oktober 2011 · 2 167 Inlägg

M_icke_ skrev:

Nitromast skrev:

Daanielm skrev:
Okej smile har dock för mig att det är jävligt tajt där... Vet ngn hur djup hattyllan är på en 740??

Hur menar du djup? Utrymmet under hatthyllan är drygt 30cm högt. Hatthyllan är 15-20cm bred.

Nej utrymmet under hatthyllan är ca 28cm när du har rivit bort mattan i bagaget. Kan skillja ngn mellan olika bilar men över 30cm är det inte.

Min låda på 29cm gick då dit helt utan problem + att det är utrymme över.

bosabengt
12 oktober 2011 · 2 035 Inlägg

Daanielm skrev:
Men jag menar hur djup själv hatthyllan är. från nackstöd till rutan.

Såg ju nice ut nesum. Vad hade du för storlek på lådan/port? Vilka basar och steg?

Jag tolkar det som att du menar att du undrar om det går att ha basarna i hatthyllan. eller?

Ska du ha basar i en 740 så gör du en rekomenderad låda.

Basarna riktade antingen framåt, då gör du baffeln (den sida som basarna sitter i) efter bilens/bagagets utrymme. Så det blir tätt.

Är ju lite pill med det så om du bara gör en låda så kan du testa att ha den antingen bakåt eller framåt.

En polare hade 2 st 10" are och ett GAS Steg på 350w rms. (tror jag) och hade det inte tätt eller nåt sånt. Och basarna riktade bakåt. Han spelade 137db i framrutan.

Biljudsveteran sen 1984!
nesum
12 oktober 2011 · 695 Inlägg

Daanielm skrev:
Men jag menar hur djup själv hatthyllan är. från nackstöd till rutan.

Såg ju nice ut nesum. Vad hade du för storlek på lådan/port? Vilka basar och steg?

Bas: alpine type-R 12". Steg Mds T5... Låda: de bägge små slutna delarna innehöll 20L, den stora med port 46L och port blev 6".

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Daanielm
12 oktober 2011 · 38 Inlägg

bosabengt skrev:

Daanielm skrev:
Men jag menar hur djup själv hatthyllan är. från nackstöd till rutan.

Såg ju nice ut nesum. Vad hade du för storlek på lådan/port? Vilka basar och steg?

Jag tolkar det som att du menar att du undrar om det går att ha basarna i hatthyllan. eller?

Ska du ha basar i en 740 så gör du en rekomenderad låda.

Basarna riktade antingen framåt, då gör du baffeln (den sida som basarna sitter i) efter bilens/bagagets utrymme. Så det blir tätt.

Är ju lite pill med det så om du bara gör en låda så kan du testa att ha den antingen bakåt eller framåt.

En polare hade 2 st 10" are och ett GAS Steg på 350w rms. (tror jag) och hade det inte tätt eller nåt sånt. Och basarna riktade bakåt. Han spelade 137db i framrutan.

Om jag förstår det rätt så menar du att man gör en sluten låda som passar bra och att man sätter basarna mot baksätena?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang