Snabbare laddtryck med stor turbo. (quick spool valve)

BOBert this shit's got to go
13 oktober 2011 · 183 Inlägg

Titeln är kanske lite luddig. Men det jag vill få fram är en pryl jag nyss hittade som kallas quick spool valve. Finns här någon som testat en sådan? Logiken i  mitt huvud säger ju att det borde bli bättre.

http://img186.imageshack.us/img186/5667/sqv1.jpg

Man får inte va slö för då blir man dö
Volvo 945 Turbo "Rödtegel" (1993)
MeloveGolf Vw trimmare
13 oktober 2011 · 2 995 Inlägg

Öhh man begränsar ju flödet till turbon och ersätter med ett spjäll? Ett divided house ska ha pulser från motorn det där funkar kanske om man har gjutgrenrör men en turbo med pulssplitt men varför skulle man ha det?

Ett riktigt grenrör ihop med mv och mappning lär vara mycet effektivare..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
BOBert this shit's got to go
13 oktober 2011 · 183 Inlägg

MeloveGolf skrev:
Öhh man begränsar ju flödet till turbon och ersätter med ett spjäll? Ett divided house ska ha pulser från motorn det där funkar kanske om man har gjutgrenrör men en turbo med pulssplitt men varför skulle man ha det?

Ett riktigt grenrör ihop med mv och mappning lär vara mycet effektivare..

Hm, fast det finns ju eftermarknads grenrör som inte har puls split och stora turboagg utan puls split. Ja man begränsar flödet när den inte behöver det ja. samma som att man nyper till änden på vattenslangen så blir det bättre ös. 2-takts crossar har ju oxå liknande för att få bättre botten vrid. sen när dom kommer upp lite i varv så öppnar den för bättre flöde igen.

Hoppas på att inte värkar dum när jag frågar vad mv är?

Man får inte va slö för då blir man dö
Volvo 945 Turbo "Rödtegel" (1993)
Jonnsard
13 oktober 2011 · 458 Inlägg

BOBert skrev:

MeloveGolf skrev:
Öhh man begränsar ju flödet till turbon och ersätter med ett spjäll? Ett divided house ska ha pulser från motorn det där funkar kanske om man har gjutgrenrör men en turbo med pulssplitt men varför skulle man ha det?

Ett riktigt grenrör ihop med mv och mappning lär vara mycet effektivare..

Hm, fast det finns ju eftermarknads grenrör som inte har puls split och stora turboagg utan puls split. Ja man begränsar flödet när den inte behöver det ja. samma som att man nyper till änden på vattenslangen så blir det bättre ös. 2-takts crossar har ju oxå liknande för att få bättre botten vrid. sen när dom kommer upp lite i varv så öppnar den för bättre flöde igen.

Hoppas på att inte värkar dum när jag frågar vad mv är?

MV = Magnetventil, sitter mellan kompressorhus och wastegate för att elektriskt styra laddet.
Mvh John

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
BOBert this shit's got to go
13 oktober 2011 · 183 Inlägg

Jonnsard skrev:

BOBert skrev:

MeloveGolf skrev:
Öhh man begränsar ju flödet till turbon och ersätter med ett spjäll? Ett divided house ska ha pulser från motorn det där funkar kanske om man har gjutgrenrör men en turbo med pulssplitt men varför skulle man ha det?

Ett riktigt grenrör ihop med mv och mappning lär vara mycet effektivare..

Hm, fast det finns ju eftermarknads grenrör som inte har puls split och stora turboagg utan puls split. Ja man begränsar flödet när den inte behöver det ja. samma som att man nyper till änden på vattenslangen så blir det bättre ös. 2-takts crossar har ju oxå liknande för att få bättre botten vrid. sen när dom kommer upp lite i varv så öppnar den för bättre flöde igen.

Hoppas på att inte värkar dum när jag frågar vad mv är?

MV = Magnetventil, sitter mellan kompressorhus och wastegate för att elektriskt styra laddet.
Mvh John

Jaha okej, det vet jag ju vad det är. Alla dessa förkortningar:P

Man får inte va slö för då blir man dö
Volvo 945 Turbo "Rödtegel" (1993)
MeloveGolf Vw trimmare
14 oktober 2011 · 2 995 Inlägg

BOBert skrev:
[
Hm, fast det finns ju eftermarknads grenrör som inte har puls split och stora turboagg utan puls split. Ja man begränsar flödet när den inte behöver det ja. samma som att man nyper till änden på vattenslangen så blir det bättre ös.

Har man rätt grenrör och turbo är det inga problem den där prylen är ju bara för fel turbo på fel grenrör

EDIT; Du kommer inte få snabbare spool-up likt din vattenslangsteori om du inte har puls-split turbin och även med split-turbin kommer skillnaden vara super-liten det är och kommer förbli en rip-off...

Senast redigerat av MeloveGolf (14 oktober 2011)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
BOBert this shit's got to go
14 oktober 2011 · 183 Inlägg

MeloveGolf skrev:

BOBert skrev:
[
Hm, fast det finns ju eftermarknads grenrör som inte har puls split och stora turboagg utan puls split. Ja man begränsar flödet när den inte behöver det ja. samma som att man nyper till änden på vattenslangen så blir det bättre ös.

Har man rätt grenrör och turbo är det inga problem den där prylen är ju bara för fel turbo på fel grenrör

EDIT; Du kommer inte få snabbare spool-up likt din vattenslangsteori om du inte har puls-split turbin och även med split-turbin kommer skillnaden vara super-liten det är och kommer förbli en rip-off...

Ja men den är ju inte till för "rätt" turbo utan jätte turbo som normalt laddar sent, som jag har fattat det.

Så du menar att om jag har rätt grenrör till ett jätte agg på en 1.8L motor så kommer den att ladda tidigt? Det känns ju som att det är lite mer avancerat än så?!

Jag tycker du är lite väl skeptisk. har du några bevis för att den skulle vara så usel som du snackar om?

Man får inte va slö för då blir man dö
Volvo 945 Turbo "Rödtegel" (1993)
MeloveGolf Vw trimmare
14 oktober 2011 · 2 995 Inlägg

BOBert skrev:
Jag tycker du är lite väl skeptisk. har du några bevis för att den skulle vara så usel som du snackar om?

Varför köper man en turbo med pulssplit om du inte ha ett puls-splittat grenrör? Det går ut över mitt förstånd att man köper saker som inte är gjorda för varandra?

Gör man rätt ifrån början så funkar det bättre..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
BOBert this shit's got to go
14 oktober 2011 · 183 Inlägg

MeloveGolf skrev:

BOBert skrev:
Jag tycker du är lite väl skeptisk. har du några bevis för att den skulle vara så usel som du snackar om?

Varför köper man en turbo med pulssplit om du inte ha ett puls-splittat grenrör? Det går ut över mitt förstånd att man köper saker som inte är gjorda för varandra?

Gör man rätt ifrån början så funkar det bättre..

Vem har snackat om pulssplit turbo på icke pulssplit grenrör?

Nä vist ett lastbils agg på en 1.0l motor är väll inget att rekommendera, men med spjället handlar det väll lite mer om att optimera på exempelvis en singe tubo supra med fete agg eller liknande.

Ja jo det har jag inte sagt någonting om, jag håller med.

Man får inte va slö för då blir man dö
Volvo 945 Turbo "Rödtegel" (1993)
MeloveGolf Vw trimmare
14 oktober 2011 · 2 995 Inlägg

BOBert skrev:
Vem har snackat om pulssplit turbo på icke pulssplit grenrör?
.

Men lille vän du har ju ingen koll alls den där kan du inte ha på ett pulssplitt grenrör det borde du väll ha listat ut vid det här laget?

Edit för att förtydliga lite en gång till:

Man kan använda den om man har ett vanligt grenrör ihop med ett delad turbin dvs det måste vara "Fel" från början för att ens teoretiskt fungera. men att stänga av halva flänsen är heller ingen optimal lösning gentemot en Twin scroll setup..

Senast redigerat av MeloveGolf (14 oktober 2011)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
antesacc
14 oktober 2011 · 84 Inlägg

Har för mig att PPF provade såna dära o sa att de var värdelöst. Tyvärr så kunde jag inte googla fram de nu.

Alexarn
14 oktober 2011 · 73 Inlägg

Tog bara en kort stund för att få veta om det fungerar elr inte.. Google å läs vad folk har skrivit, för vissa funkar det bra, riktigt bra och för vissa funkar det sämre, beror ju antagligen på setupen så det är nog svårt att få fram någonting vettigt ur era argument när ni ej har prövat produkten.. Köp å testa istället wink

Volvo 945 Turbo "Sparrisen" (1995)
monno Elektriker
15 oktober 2011 · 718 Inlägg

BOBert skrev:
Hm, fast det finns ju eftermarknads grenrör som inte har puls split och stora turboagg utan puls split. Ja man begränsar flödet när den inte behöver det ja. samma som att man nyper till änden på vattenslangen så blir det bättre ös. 2-takts crossar har ju oxå liknande för att få bättre botten vrid. sen när dom kommer upp lite i varv så öppnar den för bättre flöde igen.

Hoppas på att inte värkar dum när jag frågar vad mv är?

Är det rörliga avgasventil du tänker på?
Utan allt för stort kunnande så blir det inte riktigt samma då en 2t å 4t motor har lite andra principer.

Avgasventilen i en 2t är ju mer eller mindre till för att ändra "mottrycket" eller vad man ska säga. Kort å gott att bränsle/luft skall förbrännas å hållas tillbaka på rätt sätt (typ?). Vissa styrs ju av avgastrycket och vissa elektroniskt. Rörliga avgasventiler gör som du säger skillnad på botten och mellan registret och ger en klart förbättring av bränsleförbrukningen.

Kanske är lite ute å cyklar med själva syftet med ventligen, men är rätt säker på att en liknande duger föga på 4t då dem har ventiler och vad det ger att strypa avgaserna till turbon förstår jag inte? Fattar dock nada av allt puls split snack m.m.tongue

Som att kasta vatten i sjön.
BOBert this shit's got to go
15 oktober 2011 · 183 Inlägg

MeloveGolf skrev:

BOBert skrev:
Vem har snackat om pulssplit turbo på icke pulssplit grenrör?
.

Men lille vän du har ju ingen koll alls den där kan du inte ha på ett pulssplitt grenrör det borde du väll ha listat ut vid det här laget?

Edit för att förtydliga lite en gång till:

Man kan använda den om man har ett vanligt grenrör ihop med ett delad turbin dvs det måste vara "Fel" från början för att ens teoretiskt fungera. men att stänga av halva flänsen är heller ingen optimal lösning gentemot en Twin scroll setup..

Nödvändigt med (lilla vän).. jaja. Med den kommentaren menade jag bara att jag tyckte du kom ifrån ämnet lite. Så, lite onödigt att fördumma mej så.

Men nu äre såhär att jag gjorde denna tråd för att försöka få svar av någon som har eller åtminstone har varit med i testandet av en sådan här mackapär, och inte tjafsa om teorier.

Jag säger inte att jag har rätt å du har fel. men jag ser ingen hård fakta, så jag köper inte din teori bara sådär rätt av. jag vill veta inte tro.

peacse?

Man får inte va slö för då blir man dö
Volvo 945 Turbo "Rödtegel" (1993)
BOBert this shit's got to go
15 oktober 2011 · 183 Inlägg

Alexarn skrev:
Tog bara en kort stund för att få veta om det fungerar elr inte.. Google å läs vad folk har skrivit, för vissa funkar det bra, riktigt bra och för vissa funkar det sämre, beror ju antagligen på setupen så det är nog svårt att få fram någonting vettigt ur era argument när ni ej har prövat produkten.. Köp å testa istället wink

Mm svårt dedär. Men det kan nog kanske ha lite med vad MeloveGolf säger att har man fel grejer på fel grejer så kan man ha användning för den. Eller inte, vem vet..

Ja eller, jag hade kunnat bygga en men jag har TD04 agg på min så det känns bara jävligt onödigt:P

Man får inte va slö för då blir man dö
Volvo 945 Turbo "Rödtegel" (1993)
BOBert this shit's got to go
15 oktober 2011 · 183 Inlägg

monno skrev:

BOBert skrev:
Hm, fast det finns ju eftermarknads grenrör som inte har puls split och stora turboagg utan puls split. Ja man begränsar flödet när den inte behöver det ja. samma som att man nyper till änden på vattenslangen så blir det bättre ös. 2-takts crossar har ju oxå liknande för att få bättre botten vrid. sen när dom kommer upp lite i varv så öppnar den för bättre flöde igen.

Hoppas på att inte värkar dum när jag frågar vad mv är?

Är det rörliga avgasventil du tänker på?
Utan allt för stort kunnande så blir det inte riktigt samma då en 2t å 4t motor har lite andra principer.

Avgasventilen i en 2t är ju mer eller mindre till för att ändra "mottrycket" eller vad man ska säga. Kort å gott att bränsle/luft skall förbrännas å hållas tillbaka på rätt sätt (typ?). Vissa styrs ju av avgastrycket och vissa elektroniskt. Rörliga avgasventiler gör som du säger skillnad på botten och mellan registret och ger en klart förbättring av bränsleförbrukningen.

Kanske är lite ute å cyklar med själva syftet med ventligen, men är rätt säker på att en liknande duger föga på 4t då dem har ventiler och vad det ger att strypa avgaserna till turbon förstår jag inte? Fattar dock nada av allt puls split snack m.m.tongue

Ja det låter vettigt. Jag tänkte väll bara att avgasmotstånd är ändå ganska viktigt för 4t motorer oxå. sätter du 3tum på en fiddy så går ju den sämre än med originalröret. Ett optimalt avgasrör är väll egentligen ett som kan forma sej efter motors avgas mängd så att det alltid är rätt motstånd för motorn. (TEORI)

Man får inte va slö för då blir man dö
Volvo 945 Turbo "Rödtegel" (1993)
BOBert this shit's got to go
15 oktober 2011 · 183 Inlägg

MeloveGolf skrev:

BOBert skrev:
[
Hm, fast det finns ju eftermarknads grenrör som inte har puls split och stora turboagg utan puls split. Ja man begränsar flödet när den inte behöver det ja. samma som att man nyper till änden på vattenslangen så blir det bättre ös.

Har man rätt grenrör och turbo är det inga problem den där prylen är ju bara för fel turbo på fel grenrör

EDIT; Du kommer inte få snabbare spool-up likt din vattenslangsteori om du inte har puls-split turbin och även med split-turbin kommer skillnaden vara super-liten det är och kommer förbli en rip-off...

Om man har p-s agg på p-s grenrör så tror inte jag heller att denna grunkan funkar. Bara så vi är klar över det. Sen att flänsen ser ut som ett p-s är nog lite av praktiska skäl oxå.

Men vattenslangs teorin tror jag på. om man ökar motståndet innan agget så borde ju avgashastigheten öka in i turbinhuset och få turbinen att snurra snabbare.

Nu säger jag emot mej själv genom att tjafsa om teorier ialla fall. men så kan det va:P

Man får inte va slö för då blir man dö
Volvo 945 Turbo "Rödtegel" (1993)
MeloveGolf Vw trimmare
15 oktober 2011 · 2 995 Inlägg

BOBert skrev:
Om man har p-s agg på p-s grenrör så tror inte jag heller att denna grunkan funkar. Bara så vi är klar över det. Sen att flänsen ser ut som ett p-s är nog lite av praktiska skäl oxå.

Nej inte praktiska skäl du måste ha ett pulssplitt agg på ett icke pulssplitt grenrör för att det ens ska funka teoretiskt, ett vanligt grenrör ska ha fullt blås mot turbinen..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
BOBert this shit's got to go
15 oktober 2011 · 183 Inlägg

MeloveGolf skrev:

BOBert skrev:
Om man har p-s agg på p-s grenrör så tror inte jag heller att denna grunkan funkar. Bara så vi är klar över det. Sen att flänsen ser ut som ett p-s är nog lite av praktiska skäl oxå.

Nej inte praktiska skäl du måste ha ett pulssplitt agg på ett icke pulssplitt grenrör för att det ens ska funka teoretiskt, ett vanligt grenrör ska ha fullt blås mot turbinen..

Hmm, nja jag är inte riktigt överens med dej på det. Men vi kan väll vara överens om att vi är oeniga om saken.

Man får inte va slö för då blir man dö
Volvo 945 Turbo "Rödtegel" (1993)
MeloveGolf Vw trimmare
15 oktober 2011 · 2 995 Inlägg

BOBert skrev:
Hmm, nja jag är inte riktigt överens med dej på det. Men vi kan väll vara överens om att vi är oeniga om saken.

Nej det kan vi inte det är sunt förnuft att det inte funkar utan puls-split turbin, men du verkar inte tro på mig så läs istället vad tillverkaren skriver:

blaha skrev:
*** Requirements:
You will need the following in order for this valve to work
- Undivided exhaust manifold
- Divided exhaust housing on your turbo

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang