Aggressiv förare - då ryker lappen

alain www.bimmerpower.org
13 oktober 2011 · 3 995 Inlägg

Jag hitta inte regler som tillåter Svensk polisen att böta folk som kör för nära en annan bil.
I andra EU länder:
Att inte hålla rätt avstånd till framförvarande fordon kostar mellan 75,- och 400.- EUR beroende på hastighet och avstånd.
................................................................................................................
Enligt aftonbladet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13762859.ab

Aggressiv förare - då ryker lappen

Polisen zoomar in på dig som ligger för nära och gör farliga omkörningar

Ligger du och pressar med nosen i rumpan på bilen framför?

Se upp – du kan bli av med körkortet!

Just nu zoomar polisens kameror in på de aggressiva förarna.


Att lappen ryker när man kör för fort eller att man får böta om man glömmer bältet vet de allra flesta om.

Men få tror att de gör något brottsligt när de ligger för nära bilen framför.

– Många vet inte att man kan bli av med körkortet för aggressivt körande. En hel del säger att de kan betala dubbla böter om de får behålla kortet. Men så funkar det ju inte, säger Fredrik Ståhle, som är chef för trafikpolisens videogrupp i Stockholms län.

Sträckan mot Arlanda värst

Varje dag beslagtar hans grupp körkort för bilförare vars beteende är en fara för både de själva och andra.

Det kan handla om att köra för nära bilen framför, att kryssa sig fram i trafiken, farliga omkörningar eller att köra om på fel sida.

Sträckan mot Arlanda är en av de värsta.

– Vi ser de som ligger på och kör för nära för att pressa undan bilen framför, kör om och gör likadant med nästa bil.

Till sin hjälp har trafikpolisen videoutrustning och teknik som mäter avståndet mellan bilar, sträckor och medelhastigheter.

På så sätt kan de bedöma om det handlar om en enstaka miss eller ett mer systematiskt beteende.

Ökande problem

Den aggressiva körningen är ett ökande problem på de svenska vägarna, anser Motormännen.

Antalet trafikolyckor har ökat under 2011, från att ha legat på historiskt låga siffror åren innan.

– Det är ett av de största orsakerna till att det händer olyckor. En anledning är att vi är mer stressade i dag och då tar vi fler onödiga risker, säger Mikael Höög, pressansvarig på Motormännen.

Värst är det i storstadsregionerna menar han. Vägbyggen kombinerat med ett stort antal bilister som samtidigt försöker rusa mellan hem och jobb skapar bilköer - och mycket frustration, menar han.

Smittar av sig

Och det aggressiva beteendet smittar av sig.

– Folk blir uppjagade i trafiken. Blir man rädd när någon plötsligt kör före en kan den rädslan övergå i ilska och uttrycker den på något sätt, förklarar Sonja Forward vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, som forskat om aggressivt beteende i trafiken.

Men hur mycket vi än kan störa oss på andras beteende i trafiken är vi bra på att ursäkta vårt eget.

Vi måste bara hinna till mötet, hämta på dagis eller bara ta oss hem lite snabbare.

– Det finns en viss grupp som tycker att de har mer rätt att ta sig fram och göra vad de vill i trafiken. Släpp fram mig, jag har så bråttom och min tid är så värdefull. De tycker inte att de gjort något fel, säger Sonja Forward.

Känner ingen skuld

Hon menar att många får en kick av att visa aggression och trycka ner andra. Och därför känner man heller inte skuld över att man faktiskt bryter mot lagen.

– Det blir sorgligt nog positiv feedback genom negativt beteende. Man känner sig stor och stark när man egentligen är rätt feg, säger Sonja Forward.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Muttley
13 oktober 2011 ·

Äntligen ser de till och göra något åt det. Hoppas de kommer ner i resten av Sverige snabbt

BMW635_Robban
13 oktober 2011 · 1 277 Inlägg

Då hoppas jag verkligen att ALLA håller rätt hastighet och INTE kör för sakta. Bötfäll de som kör under hastighetsbegränsningen åxå!

Låg bakom en kärring idag. långt under gällande hastighet.
Hon kände sig säkert trygg och säker...när hon inte ens hade vet på att fälla ut backspeglarna så hon såg bakåt!!
Ny teknik och äldre, tummen upp! Hittar man inte knappen till att fälla in/ut dem kan man parkera bilen och ta bussen.

Cupra_
13 oktober 2011 ·

Felplacerad skrev:
Haha det blir ju lite av en dubbelmoral från polisen wink 
Som oftast ligger och trycker en i baken, aldrig blinkar, placerar sig hur dom vill och kör om vart dom vill.

Tvärnita då  wink Vore kul att höra bortförklaringen från konstaplarna då smile

schnauz
13 oktober 2011 · 1 758 Inlägg

Deception skrev:

Felplacerad skrev:
Haha det blir ju lite av en dubbelmoral från polisen wink 
Som oftast ligger och trycker en i baken, aldrig blinkar, placerar sig hur dom vill och kör om vart dom vill.

Tvärnita då  wink Vore kul att höra bortförklaringen från konstaplarna då smile

Så man får whiplash och blir dömd för att medvetet ha orsakat en trafikolycka? Känns inte som en jättebra idé faktiskt...

Joppe_Johndeere StenkrossTomte
13 oktober 2011 · 359 Inlägg

Felplacerad skrev:

Deception skrev:

Felplacerad skrev:
Haha det blir ju lite av en dubbelmoral från polisen wink 
Som oftast ligger och trycker en i baken, aldrig blinkar, placerar sig hur dom vill och kör om vart dom vill.

Tvärnita då  wink Vore kul att höra bortförklaringen från konstaplarna då smile

haha ja kanske man skulle göra! Har faktiskt tänt baklysen på dom någon gång... Även faktiskt tutat på dom.. Tror dom skämdes lite då lol

Var gång där ligger en snut i röven och försöker läsa regg-skylten och sedan ligga kvar där utan någon som helst anledning, brukar jag alltid stå på bromsen. Självklart går sirenerna igång och man blir stoppad. Dem frågar varför man gjorde så.. Man svarar helt enkelt att det var i behov, såg ut som där var på väg ut något från vägkanten.. Brukar även förklara väldigt tydligt och pedagogiskt att man inte bör ligga så nära... "Det lärde iaf jag mig på körskolan, gjorde inte ni det?"

Inga glada miner om man säger så tongue

No turbo shit! Just Real Power!
CarpeDiem German Engineering
13 oktober 2011 · 9 082 Inlägg

Äntligen gör man nåt åt saken.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Ljepone * Studerande *
14 oktober 2011 · 563 Inlägg

Detta är något jag känner igen big_smile, speciellt när jag åker tur/retur på E4:an resp. E18:n. lol

Senast redigerat av Ljepone (14 oktober 2011)

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
14 oktober 2011 · 1 948 Inlägg

Äntligen tar dem tag i dem som faktiskt är bland de farligaste i trafiken! då fattas bara 2 steg till för en hållbar situation.

Steg 1. Stoppa aggressiv körning.
Steg 2. Inför mobilförbud(handsfree ok).
Steg 3. Ta bort olämpliga förare, t.ex många pensionärer. Men även andra som inte klarar av att hantera en bil.

Senast redigerat av AcesHigh666 (14 oktober 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Muttley
14 oktober 2011 ·

AcesHigh666 skrev:
Äntligen tar dem tag i dem som faktiskt är bland de farligaste i trafiken! då fattas bara 2 steg till för en hållbar situation.

Steg 1. Stoppa aggressiv körning.
Steg 2. Inför mobilförbud(handsfree ok).
Steg 3. Ta bort olämpliga förare, t.ex många pensionärer. Men även andra som inte klarar av att hantera en bil.

Delvis är steg 3 igång. De är bara de att vi måste se till att tuffa till läkarens utlåtande och inte tycka synd om dem.
Många har blivit av med körkortet pga sin ålder och de är ett steg på rätt väg.

alain www.bimmerpower.org
14 oktober 2011 · 3 995 Inlägg

I steg tre kan du lägga in många mellan 18 och 23 som tror att dom kan hanterar en bil men ofta krockar därmed dyra försäkringar till den ålderklass.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Muttley
14 oktober 2011 ·

alain skrev:
I steg tre kan du lägga in många mellan 18 och 23 som tror att dom kan hanterar en bil men ofta krockar därmed dyra försäkringar till den ålderklass.

Jo men så fort de lägger till mer utbildning i körkorten som gör de dyrare så blir de bara fler gnällrövar. Tänk om alla fått köra upp för gamla  militärer som är paragrafryttare så kanske folk hade lärt sig nått. Fick sådan till uppkörning för mc,  och han var stenhård.

Eddy Galen, inte dum.
14 oktober 2011 · 1 324 Inlägg

Har konstaterat till mina vänner många gånger att man borde ha en skitbil man inte bryr sig om eller har ett system för att byta ut bakdelen av bilen snabbt. Vill ha den bara för att kunna få rövaliggare att slå i där bak någorlunda lätt. Sedan när de förbannat går ut ur sin bil när man har stannat för att snacka försäkring så kan man ventilera sina ilskor på ett pedagogiskt sätt på dessa.

Passiv aggresivitet. Svenskens stolthet!

Germax
14 oktober 2011 · 12 086 Inlägg

2500kr är boten om du inte håller tillräckligt avstånd till bilen framför.

Jag va ju rätt säker på att det va 2500kr, men enligt Trafikjuristen är det 2000kr.
http://www.trafikjuristen.se/boter/poli … manna2.htm

Senast redigerat av JapMax (14 oktober 2011)

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
14 oktober 2011 · 1 948 Inlägg

Kmr inte ihåg om det var under 1 sekund eller om det var under 0,5 sekunder så ryker kortet, enligt vad en polis sa i en intervju jag såg någonstans. Det blir vårdslöshet i trafik enligt han.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
KHRacing
14 oktober 2011 ·

Felplacerad skrev:
Haha det blir ju lite av en dubbelmoral från polisen wink 
Som oftast ligger och trycker en i baken, aldrig blinkar, placerar sig hur dom vill och kör om vart dom vill.

Då tvärnitar man o säger. Men såg ni inte rådjuret... smile

KHRacing
14 oktober 2011 ·

BMW635_Robban skrev:
Då hoppas jag verkligen att ALLA håller rätt hastighet och INTE kör för sakta. Bötfäll de som kör under hastighetsbegränsningen åxå!

Låg bakom en kärring idag. långt under gällande hastighet.
Hon kände sig säkert trygg och säker...när hon inte ens hade vet på att fälla ut backspeglarna så hon såg bakåt!!
Ny teknik och äldre, tummen upp! Hittar man inte knappen till att fälla in/ut dem kan man parkera bilen och ta bussen.

Varför ?
Det är inte olagligt att hålla 50km/h på motorvägen. Så länge som trafikreglerna följs ser jag ingen som helst anledning till att bötfälla folk.

(Såklart finns det undantag även där dock)

Eddy Galen, inte dum.
14 oktober 2011 · 1 324 Inlägg

KHRacing skrev:

BMW635_Robban skrev:
Då hoppas jag verkligen att ALLA håller rätt hastighet och INTE kör för sakta. Bötfäll de som kör under hastighetsbegränsningen åxå!

Låg bakom en kärring idag. långt under gällande hastighet.
Hon kände sig säkert trygg och säker...när hon inte ens hade vet på att fälla ut backspeglarna så hon såg bakåt!!
Ny teknik och äldre, tummen upp! Hittar man inte knappen till att fälla in/ut dem kan man parkera bilen och ta bussen.

Varför ?
Det är inte olagligt att hålla 50km/h på motorvägen. Så länge som trafikreglerna följs ser jag ingen som helst anledning till att bötfälla folk.

(Såklart finns det undantag även där dock)

Hah. Störande av trafikflöde, Skapar galet stor trafikfara. ungefär lika straffbart som att köra 170 på motorvägen... på moped... utan hjälm.

KHRacing
14 oktober 2011 ·

Eddy skrev:
Hah. Störande av trafikflöde, Skapar galet stor trafikfara. ungefär lika straffbart som att köra 170 på motorvägen... på moped... utan hjälm.

Är du verkligen säker på detta ? Jag gick nyligen en handledarekurs o där kom just denna frågan upp, därav mitt svar. smile

schnauz
14 oktober 2011 · 1 758 Inlägg

KHRacing skrev:

BMW635_Robban skrev:
Då hoppas jag verkligen att ALLA håller rätt hastighet och INTE kör för sakta. Bötfäll de som kör under hastighetsbegränsningen åxå!

Låg bakom en kärring idag. långt under gällande hastighet.
Hon kände sig säkert trygg och säker...när hon inte ens hade vet på att fälla ut backspeglarna så hon såg bakåt!!
Ny teknik och äldre, tummen upp! Hittar man inte knappen till att fälla in/ut dem kan man parkera bilen och ta bussen.

Varför ?
Det är inte olagligt att hålla 50km/h på motorvägen. Så länge som trafikreglerna följs ser jag ingen som helst anledning till att bötfälla folk.

(Såklart finns det undantag även där dock)

Jo, det är olagligt att köra 50 km/h på motorväg (om man inte har särskilda skäl, t.ex. att bilen gått sönder så det inte är säkert/möjligt att köra snabbare - då får man köra till närmsta avfart).
Det finns visserligen inga specifika hastigheter angivna, i lagtexten står det "En förare får inte utan giltigt skäl framföra sitt fordon med överdrivet låg hastighet", men 50 på 110-väg lär räknas som överdrivet lågt.

EDIT: felciterade lite, men här är länk:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Kaptiel 3 - Hastighet - paragraf 16:
"En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning."

Senast redigerat av schnauz (14 oktober 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang