2958
Sök

Aggressiv förare - då ryker lappen

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
15 oktober 2011
KHRacing skrev:
Eddy skrev:
Hah. Störande av trafikflöde, Skapar galet stor trafikfara. ungefär lika straffbart som att köra 170 på motorvägen... på moped... utan hjälm.

Är du verkligen säker på detta ? Jag gick nyligen en handledarekurs o där kom just denna frågan upp, därav mitt svar. smile

Tänk logiskt. Borde väl finnas en lag mot detta smile

Min farmor blev stannad för att hon körde 80 på motorvägen.

Cupra_
15 oktober 2011
Eddy skrev:
KHRacing skrev:
Eddy skrev:
Hah. Störande av trafikflöde, Skapar galet stor trafikfara. ungefär lika straffbart som att köra 170 på motorvägen... på moped... utan hjälm.

Är du verkligen säker på detta ? Jag gick nyligen en handledarekurs o där kom just denna frågan upp, därav mitt svar. smile

Jag har också för mig att det, när jag tog körkort 2005, var 80 minimum på motorväg..

160 Inlägg
15 oktober 2011
Jag hade en bil låg i arslet när polisen stoppade oss. Slutade med att jag åkte på böter för dimlysen och tonade framlysen. Men han då som jag försökte släppa förbi i säkert 2 mil, körde ca 100-110 på 90 väg. Tycker snuten bryr sig för mycket om småtjaffs än vad som egentligen är viktigt!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 oktober 2011
Tips för att få bort folk ur arslet, montera en pump som spolar ner lite diesel i främre röret. Bör ej kombineras med katalytisk avgasrening, men fungerar utmärkt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Cupra_
15 oktober 2011
RD_87 skrev:
Tips för att få bort folk ur arslet, montera en pump som spolar ner lite diesel i främre röret. Bör ej kombineras med katalytisk avgasrening, men fungerar utmärkt.

Den är elak men kul.. Glykol fungerar till det ändamålet också, men då åker man på "Framkallande av fara för annan" eller liknande.

Generellt så ska man såklart inte köra aggressivt, men sen finns det såklart olika lägen. Ska polisen stå bötfälla varenda kotte i en rullande bilkö för att de ligger för nära då eller?

Idioterna som kör om på fel sida kan man ju ta o lite sånt, men när de grinar över bristande resurser och man får vänta 40-50min när man håller en gripen så kan man ju undra var prioriteringarna ligger..
Att ställa upp 5-6 polisbilar på solnabron (Ulvsunda-solna) för nykterhetskontroll en onsdagmorgon vid 8 när massa dårar springer lösa är i mina ögon märkligt. Visst ska rattfyllon åka fast, helt klart, men inte på bekostnad av att "allvarligare brott" inte klaras upp...

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
15 oktober 2011
Trådstartare
*

Fortkörare kan få böter, enligt RÅ

Efter att tingsrätter runt om i Skåne börjat fria förare efter en lagteknisk miss har Riksåklagaren granskat lagen. Enligt dem ska det visst vara möjligt att döma fortkörare till böter, oavsett hur enskilda tingsrätter har tolkat lagen.
Fortkörare kan dömas till böter, trots att Vägverket inte finns längre. Det anser Riksåklagaren. Efter uppgifter om att vissa tingsrätter tolkat lagen så att det inte går att straffa fortkörare sedan myndigheten bytt namn skriver RÅ på sin hemsida att "en myndighets föreskrifter fortsätter att vara giltiga även efter att myndigheten upphört att existera".
De fartgränser som Vägverket beslutat gäller alltså, enligt RÅ.
Senast redigerat av alain (15 oktober 2011)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

674 Inlägg
15 oktober 2011
KHRacing skrev:
BMW635_Robban skrev:
Då hoppas jag verkligen att ALLA håller rätt hastighet och INTE kör för sakta. Bötfäll de som kör under hastighetsbegränsningen åxå!

Låg bakom en kärring idag. långt under gällande hastighet.
Hon kände sig säkert trygg och säker...när hon inte ens hade vet på att fälla ut backspeglarna så hon såg bakåt!!
Ny teknik och äldre, tummen upp! Hittar man inte knappen till att fälla in/ut dem kan man parkera bilen och ta bussen.

Varför ?
Det är inte olagligt att hålla 50km/h på motorvägen. Så länge som trafikreglerna följs ser jag ingen som helst anledning till att bötfälla folk.

(Såklart finns det undantag även där dock)

Du kan slå dig i backen på att det är olagligt att hålla 50 på motorvägen utan anledning!

With great freedom comes great responsebility

674 Inlägg
15 oktober 2011
Jozefin skrev:
Jag hade en bil låg i arslet när polisen stoppade oss. Slutade med att jag åkte på böter för dimlysen och tonade framlysen. Men han då som jag försökte släppa förbi i säkert 2 mil, körde ca 100-110 på 90 väg. Tycker snuten bryr sig för mycket om småtjaffs än vad som egentligen är viktigt!

Det håller jag med om helt.. ofta ja upplever dom gör bevakning av meningslöst lite som händer på vägen.

KHRacing
15 oktober 2011
Eddy skrev:
KHRacing skrev:
Eddy skrev:

ärligt talat så tror jag inte dig alls där, då svensk släpvagnshastighet är just 80kmh, & skulle ett fordon utan släp hindra lika mkt som ett fordon med släp ?
nej,, som jag sade det finns ingen lag som specefierar en lägsta hastighet.

men. det är ju beroende på omständigheterna (undantag)

674 Inlägg
15 oktober 2011
Men vilket jävla hets om hastighet.. 30 förlite.. 20 för fort..  Släpp loss lite istället på de jävla löjligt låga hastigheter som är idag.. & gör det lagligt att preja folk av vägen som uppenbart inte kan köra !  Då jävlar ska ni se att trafiken blir rätt fort homogen & harmonisk! även om det ibörjan medför lite mer avkörningar & aggresioner.. wink     det är ett rätt bra sätt att låta problemen så att säga "rensa sig själva"   
1: man blir av med aggresioner.. för det handlar inte om att man ska köra 10 minuter tidagare... idioten på vägen som stoppar eller hindrar är där iallafall & skapar frustration på vägen kan jag lova   2: man blir av med hindret på vägen direkt!  3: snuten får mer att göra på riktigt krimm... 
Se där.. 3 flugor i en smäll!     wink

Muttley
15 oktober 2011
Ramrod skrev:
Men vilket jävla hets om hastighet.. 30 förlite.. 20 för fort..  Släpp loss lite istället på de jävla löjligt låga hastigheter som är idag.. & gör det lagligt att preja folk av vägen som uppenbart inte kan köra !  Då jävlar ska ni se att trafiken blir rätt fort homogen & harmonisk! även om det ibörjan medför lite mer avkörningar & aggresioner.. wink     det är ett rätt bra sätt att låta problemen så att säga "rensa sig själva"   
1: man blir av med aggresioner.. för det handlar inte om att man ska köra 10 minuter tidagare... idioten på vägen som stoppar eller hindrar är där iallafall & skapar frustration på vägen kan jag lova   2: man blir av med hindret på vägen direkt!  3: snuten får mer att göra på riktigt krimm... 

Och pang så får du bli av med körkortet och börja ta bussen eller köpa en cykel. Kan du inte köra 10 minuter tidigare så får du räkna med det. Du tillhör kategorin av de efterblivna förarna som kan noll planering. 
Sådär så var de färdigt smile.  Hade du haft koll så kan man inte bli krim direkt efter polishögskolan.

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
15 oktober 2011
KHRacing skrev:
Eddy skrev:
KHRacing skrev:

ärligt talat så tror jag inte dig alls där, då svensk släpvagnshastighet är just 80kmh, & skulle ett fordon utan släp hindra lika mkt som ett fordon med släp ?
nej,, som jag sade det finns ingen lag som specefierar en lägsta hastighet.

men. det är ju beroende på omständigheterna (undantag)

Kommer inte ihåg då jag var 12 när det hände. Hon kan även ha legat i 70. Nu när jag tänker på det så är det nog så

674 Inlägg
15 oktober 2011
tkd_rille skrev:
Ramrod skrev:

Och pang så får du bli av med körkortet och börja ta bussen eller köpa en cykel. Kan du inte köra 10 minuter tidigare så får du räkna med det. Du tillhör kategorin av de efterblivna förarna som kan noll planering. 
Sådär så var de färdigt smile.  Hade du haft koll så kan man inte bli krim direkt efter polishögskolan.

Du tillhör kategorin jag skulle älska att köra av vägen & backa över igen!  & igen!   HAHAHAHA
din jävla nolla! wink  Krim är inte bara att gå i krim skolan.. jag menar att dom kan ängna sig åt riktig kriminalitet än jaga fortkörare som kör 10 km "för fort" ..

Muttley
15 oktober 2011
Ramrod skrev:
tkd_rille skrev:
Ramrod skrev:

Du tillhör kategorin jag skulle älska att köra av vägen & backa över igen!  & igen!   HAHAHAHA
din jävla nolla! wink  Krim är inte bara att gå i krim skolan.. jag menar att dom kan ängna sig åt riktig kriminalitet än jaga fortkörare som kör 10 km "för fort" ..

Vilken ära. då jag till 80% lägger mig på farthållaren i korrekt hastighet.
Men hur väl man än håller sig till skyltad hastighet så har vi dessa som ändå ska spela aggressiva som försovit sig eller kör för sent och måste köra mycket fortare. 
Det handlade inte om enbart fortkörning om du kunde läsa också så kunde du se att de handlade om farliga omkörningar blandat med att ligga för nära.
I med jag ligger ute i trafiken varje dag så märker jag rätt snabbt att de som ligger lite saktare handlar oftast max om 10 km/h under och de är inga störande objekt för de handlar om så pass lite tid.
Är väl med om kanske 5-10 per år som kan ligga i 50 på 100 vägar (inte inräknat bilar med fel) och de kan man leva med.
Men dem som ligger så sakta försvinner så fort de kommer till sin seriösa läkare som anser att de har för dålig syn. Ja de är oftast gubbar med hatt som kör så sakta eller damer som inte ser över ratten.

Och med tanke på att dödstatistiken och olyckorna ökar så är de faktiskt bra att polisen syns mer ute på vägarna.
Senast redigerat av tkd_rille (15 oktober 2011)

88 Inlägg
15 oktober 2011
KHRacing skrev:
BMW635_Robban skrev:
Då hoppas jag verkligen att ALLA håller rätt hastighet och INTE kör för sakta. Bötfäll de som kör under hastighetsbegränsningen åxå!

Hon kände sig säkert trygg och säker...när hon inte ens hade vet på att fälla ut backspeglarna så hon såg bakåt!!
Ny teknik och äldre, tummen upp! Hittar man inte knappen till att fälla in/ut dem kan man parkera bilen och ta bussen.

Varför ?
Det är inte olagligt att hålla 50km/h på motorvägen. Så länge som trafikreglerna följs ser jag ingen som helst anledning till att bötfälla folk.

Man får inte med avsikt hindra eller störa övrig trafik, vilket man uppenbarligen gör om man håller 50km/h på en motorväg (nu bortser vi från släpvagnar och bärgning). Vågar man inte hålla motorvägsfart så bör man nog välja en annan väg.

711 Inlägg
15 oktober 2011
Är det nått som jag önskar att jag kunde göra när jag får en rövslickare bakom bilen är
att kunna göra en riktig jävla avgassmäll.Det skulle nog skrämma skiten ur en del idioter...

Men man har ju fel bil för det,så man kanske skulle ha lite knallskott liggandes i bilen istället smile

1 468 Inlägg
15 oktober 2011
Att folk som ligger före segar ner dig så du kommer för sent til jobbet etc så borde du gå upp en kvart innan i förebyggande syfte till alla dessa gamlingar o sånt.

Men hur är det med alla jävla jänkare på sommaren då?
Dom kör ju för fan segare än gamla tanter.

Så att den som ligger tätt intill bakom borde bli av med kortet vore ju riktigt klokt då det är den som är marodören.

Jag har mellanåt fått upp bilar 2 meter från mig och jag tvekar inte att slå på en tvärnit.
Det är ju inte jag som åker dit på det då det såg ut som något vid vägkanten.
Och hur glad den andra föraren är det skiter jag i totalt.

* Studerande *
563 Inlägg
15 oktober 2011
Ir så lär&gör TS & VV som Tyskarna - Bygger ut en 4-e fil så man slipper "lukta den ena&andra" i röven ....big_smile

4 005 Inlägg
15 oktober 2011
JapMax skrev:
2500kr är boten om du inte håller tillräckligt avstånd till bilen framför.

Jag va ju rätt säker på att det va 2500kr, men enligt Trafikjuristen är det 2000kr.
http://www.trafikjuristen.se/boter/poli … manna2.htm

Använd inte Trafikjuristen, det är en privat sida som nuförtiden inte uppdaterar sina tabeller.
Det är en bra sida för snabb vägledning, men inte korrekt att ange som källa eller referens.

Här har du åklagarnas egna böteslistor:
http://www.aklagare.se/Dokumentsamling/ … tskatalog/

4 005 Inlägg
15 oktober 2011
schnauz skrev:
KHRacing skrev:
BMW635_Robban skrev:

Varför ?

Jo, det är olagligt att köra 50 km/h på motorväg (om man inte har särskilda skäl, t.ex. att bilen gått sönder så det inte är säkert/möjligt att köra snabbare - då får man köra till närmsta avfart).
Det finns visserligen inga specifika hastigheter angivna, i lagtexten står det "En förare får inte utan giltigt skäl framföra sitt fordon med överdrivet låg hastighet", men 50 på 110-väg lär räknas som överdrivet lågt.

EDIT: felciterade lite, men här är länk:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Kaptiel 3 - Hastighet - paragraf 16:
"En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning."

Helt korrekt. Vad som är skälig hastighet anger Polisman på plats. 50 är överdriven låg hastighet. Om fordonet inte klarar av eller är lämpligt för färd över 50 så ska alternativa vägar användas.

Jag kan tänka mig att det är 70-120 som gäller, då 70 är grundhastigheten för allmän vägar utan särskild märkning. det är dock en högst personlig åsikt.

Sök