Jag hörde om en super-renovering av en 50-tals Desoto, där ägaren varit skitnoga med allt. Han hade svetsat och kapat i karossen tills alla karossspringorna var exakt 5 mm. Därefter hade han monterat ihop den nylackade karossen, som var ett mästerverk i sig. Och när han skulle stänga dörrarna så gick ingen av dem att stänga.
Han provmontarade aldrig dörrarna med packningarna
De kom med Ford Galaxien jag köpte, och passformen är sisådär, men det är inga problem vid andra sidan. Där går dörrarna att stänga normalt, om än lite trögt
brukar man inte dra ihop dörrarna med spännband då man har nya lister? eller är det för mycket för att det ska funka kanske?
Det har jag aldrig hört förr, men det kanske inte är så dålig idé. Nya dörrlister brukar alltid vara ett bekymmer, eftersom de till skillnad från de gamla, inte är innötta mot karossen. Ett annat tips är att ha dörrarna stängda över en vinter (ifall det är en sommarbil) så brukar gummilisterna ge med sig.
Problemet är att listerna passar skapligt bra på vänstra sidan, men inte alls på högra