Det droppar vatten mellan vattenpumpen och nedre slangen
Jag spänner klämman allt vad det går men det droppar fortfarande
Och nu ser man ju felet, klämman sitter inte tillräckligt högt upp på röret som går ur pumpen. För det går inte att föra klämman högre upp, då börjar den ta i svängningsdämparen
Har bytt till de nya moderna klämmor (i rostfritt skall tilläggas) Det droppar fortfarande. Och det droppar utan att motorn är igång, alltså utan tryck
Nu har jag säkert till 99% rätt, men är slangen ny?
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Problemet är att pumpröret är för kort, slangen går inte på så långt som den borde. Alternativ att pumprörets vinkel är för liten i förhållande till vevaxelns remskiva...
Men jag har nu kommit på en lösning. Detta borde inte påverka motorns gång, men har ni andra erfarenheter så meddela gärna.
Jag tar bort kylaren och remskivan/svängningsdämparen. Sedan låter jag min kompis svarva av två millimeter på svängingsdämparen
Därefter monteras den och kylaren igen. Nu sätter jag även packnings-lim mellan slang och pumprör.
Häller i vatten och startar upp...... Nu håller det tätt