5355
Sök

Varför visar varvräknare till 8000 på vanlig bil?

KHRacing
19 oktober 2011
Sen kan man även tillägga att de flesta varvräknare som är orginal visar runt 1000rpm / 10% för mkt vid maxvarv, precis som MÅNGA HASTIGHETSMÄTARE VISAR RUNT 5-8% FÖR MKT

edit jävla skittangentbord*

1 067 Inlägg
19 oktober 2011
Har minsann sett på film att riktiga rejsbilar kan man varva upp till 11 000 .. Sådeså wink

648 Inlägg
19 oktober 2011
såhär ska det se ut :-)  min gamla bil cool

https://www1.garaget.org/archive/5/4699/38204/38204-1053868.jpg

1 353 Inlägg
19 oktober 2011
hotrodder skrev:
Appropå bränsle och mätare i bilar. Hur många vet att den avbildade bensinpumpen på bränslemätaren och på vilken sida handtaget sitter på den. Visar för föraren på vilken sida om bilen tanklocket sitter.

stämmer på vissa..
ta denna som ex:
http://744t.mine.nu/script/galleri/Bilen/2004-09-15/.gis/Bild%20074.jpg.prev.jpg
tanklocket sitter på vänstersidan på en 740..
däremot kanske man skulle kunna tro att själva "mätaren" sitter på vänstersidan?
fast den teorin stämmer inte heller eftersom min mätare sitter till vänster på BMW:n men tanklocket på högersidan..

så ibland stämmer den iaf wink

1 353 Inlägg
19 oktober 2011
kanske ska lägga en tanke OnT också smile

jag tror iaf att varvräknaren visar vad motorn har testats o fungerar till, sen har man satt varvstoppet tidigare för att skydda motorn..
på min 850 turbo så bottnade jag mätaren vid varvstopp..
en vanlig 740gl har "mekaniskt" varvstopp.. är juh nån plåtgrej i fördelaren man kan plocka bort o då kan du varva mätaren ut och lite till..

så min gissning är iaf att motorn går att varva till det antalet som mätaren går till.. men eftersom att bilen är till för att användas dagligen och hålla så har tillverkaren använt sina marginaler för att se till att det håller..
dessa marginaler är det man tänjer på när man chippar bilen.. eftersom att  "det går redan få ut den effekten ur motorn" men tillverkaren har valt marginaler och därmed "strypt"
tanken är juh att en bil som rullar ut från bandet ska klara av att dra en husvagn på en bergstopp med knappt nåt syre utan problem. därför behövs nog all säkerhet dom kan plocka ut.. biltillverkare är inte dumma även om många på garaget tror att dom minsann skulle kunna göra de bättre.. tongue

puss o gonatt big_smile

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
20 oktober 2011
Crille88 skrev:
hotrodder skrev:
Appropå bränsle och mätare i bilar. Hur många vet att den avbildade bensinpumpen på bränslemätaren och på vilken sida handtaget sitter på den. Visar för föraren på vilken sida om bilen tanklocket sitter.

stämmer på vissa..
ta denna som ex:
http://744t.mine.nu/script/galleri/Bile … g.prev.jpg
tanklocket sitter på vänstersidan på en 740..
däremot kanske man skulle kunna tro att själva "mätaren" sitter på vänstersidan?
fast den teorin stämmer inte heller eftersom min mätare sitter till vänster på BMW:n men tanklocket på högersidan..

så ibland stämmer den iaf wink

Lugn nu... Det är INTE vilken sida själva mätaren sitter på, utan den avbildade bensinpumpen bredvid mätarens nål. Kika på bensinpumpen och på vilken SIDA pumphandtaget hänger på pumpen. På samma sida som pumphandtaget hänger på pumpen har du tanklocket på bilen.
På bilden nedan innebär det alltså att tanklocket sitter på höger sida på bilen.

http://www.dalhems.se/GetImage.aspx?guid=b22ba9f4-82dc-4adf-8d73-5a48908d883c

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

1 353 Inlägg
20 oktober 2011
hotrodder skrev:
Lugn nu... Det är INTE vilken sida själva mätaren sitter på, utan den avbildade bensinpumpen bredvid mätarens nål. Kika på bensinpumpen och på vilken SIDA pumphandtaget hänger på pumpen. På samma sida som pumphandtaget hänger på pumpen har du tanklocket på bilen.
På bilden nedan innebär det alltså att tanklocket sitter på höger sida på bilen.

http://www.dalhems.se/GetImage.aspx?gui … 48908d883c

absolut, jag är med på vad du säger, titta då på pumpen i mätarhuset den visar högersidan, men tanklocket sitter på vänstersidan, hur förklarar du det? just på 740 stämmer inte det och de var den jag kom på just nu iaf.

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 oktober 2011
hotrodder skrev:

BS

http://www.vparts.se/bilder/artiklar/081125.jpg

http://www.topspeed.se/topspeed/volvov40/v40_1.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
20 oktober 2011
Crille88 skrev:
hotrodder skrev:

http://www.dalhems.se/GetImage.aspx?gui … 48908d883c

absolut, jag är med på vad du säger, titta då på pumpen i mätarhuset den visar högersidan, men tanklocket sitter på vänstersidan, hur förklarar du det? just på 740 stämmer inte det och de var den jag kom på just nu iaf.

Tjae.. det är inte skrivet i sten men bla. på en Volvo 850 jag tankade igår + på mina Saab 9-5´or och ett antal BMW jag ägt stämmer det på iaf.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

1 353 Inlägg
20 oktober 2011
torpis bekräftade precis här ovanför.. kom precis på de nu också. morsan har juh en sån..

Ford fantast
1 610 Inlägg
20 oktober 2011
på brossans gammla bil stog det i instruktionsboken att den skulle klara att ligga på 6.5k timme efter timme. hastighetsmätarn går till 180 i min bil och orkar till 150 i nedförsbacke och i den starkare fiestan (xr2) går mätarn till 220. varför? helt meningslöst.

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

1 353 Inlägg
20 oktober 2011
Fiesta_Racing skrev:
på brossans gammla bil stog det i instruktionsboken att den skulle klara att ligga på 6.5k timme efter timme. hastighetsmätarn går till 180 i min bil och orkar till 150 i nedförsbacke och i den starkare fiestan (xr2) går mätarn till 220. varför? helt meningslöst.

är din fiesta en 2008-2011 års modell? nä.. men när den va ny så orkade den faktiskt lite till wink kanske tillomed mätaren ut vem vet wink [scary!]
Senast redigerat av Crille88 (20 oktober 2011)

Ford fantast
1 610 Inlägg
20 oktober 2011
Crille88 skrev:
Fiesta_Racing skrev:

är din fiesta en 2008-2011 års modell? nä.. men när den va ny så orkade den faktiskt lite till wink kanske tillomed mätaren ut vem vet wink [scary!]

haha tror jag inte 54 hk stötstång motor med förgasare. hadde stora problem att hänga med brossans clio som gått dubelt så långt. och då var ändå min bil ny servad.

spacers.se

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
20 oktober 2011
KHRacing skrev:
Vissa påstår sig vet att bränslelocket sitter på andra sidan gentemot vad den gör för Sverige, mot England

Nja det stämmer till viss del, har märkt det på japsarna jag har haft. Dem har ju feltrafik där också som bekant. Och då designar dem ju bilen för att man ska slippa stå ute på vägen om man får bensinstopp. Utan skyddad mot diket, en teori men den verkar vettig.

Samma gäller motorerna dem har ofta insuget och avgassystemet på motsatt sida som västerländska bilar för att det ska bli mer plats för bromsservo och dylikt.

En hel del bilar som mitsubishi eclipse, många hondor, mitsubishi evolution(tror 4an eller 5an fick det vänt åt andra hållet). Som har tvärställda motorer har motorn och växellådan vänt på motsatt håll från vad många europeiska bilar har, av samma skäl, för att få mer plats till t.ex bromsservo och dylikt.

Så nog kan det ligga sanning i det påståendet. Men det finns alltid undantag, volvo brukar ju ha tanklocket på förarsidan och det är igentligen "fel" sida om man ska gå efter säkerhetsregeln.

Engelska husvagnar har t.ex dörren på motsatt sida.
Senast redigerat av AcesHigh666 (20 oktober 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

1 353 Inlägg
20 oktober 2011
Fiesta_Racing skrev:
Crille88 skrev:
Fiesta_Racing skrev:

haha tror jag inte 54 hk stötstång motor med förgasare. hadde stora problem att hänga med brossans clio som gått dubelt så långt. och då var ändå min bil ny servad.

med rätt väderföhållanden (kraftig medvind) och en ny fiesta så ska du se att den gick få upp i 180.

7 606 Inlägg
20 oktober 2011
AcesHigh666 skrev:
KHRacing skrev:
Vissa påstår sig vet att bränslelocket sitter på andra sidan gentemot vad den gör för Sverige, mot England

Nja det stämmer till viss del, har märkt det på japsarna jag har haft. Dem har ju feltrafik där också som bekant. Och då designar dem ju bilen för att man ska slippa stå ute på vägen om man får bensinstopp. Utan skyddad mot diket, en teori men den verkar vettig.

Samma gäller motorerna dem har ofta insuget och avgassystemet på motsatt sida som västerländska bilar för att det ska bli mer plats för bromsservo och dylikt.

En hel del bilar som mitsubishi eclipse, många hondor, mitsubishi evolution(tror 4an eller 5an fick det vänt åt andra hållet). Som har tvärställda motorer har motorn och växellådan vänt på motsatt håll från vad många europeiska bilar har, av samma skäl, för att få mer plats till t.ex bromsservo och dylikt.

Så nog kan det ligga sanning i det påståendet. Men det finns alltid undantag, volvo brukar ju ha tanklocket på förarsidan och det är igentligen "fel" sida om man ska gå efter säkerhetsregeln.

Engelska husvagnar har t.ex dörren på motsatt sida.

stämmer inte,, mina scorpios har avgassidan på förarsidan,, åt fel håll så att säga,, så det har INGEN betydelse alls,,,,

Rumpmas
3 860 Inlägg
20 oktober 2011
hotrodder skrev:

Sedär, varje dag man lär sig något nytt är en bra dag. Tack så mycket smile

1 353 Inlägg
20 oktober 2011
Andromeda skrev:
hotrodder skrev:

Sedär, varje dag man lär sig något nytt är en bra dag. Tack så mycket smile

och läser du resten av inläggen så stämmer det alltså INTE på alla bilar...

Ford fantast
1 610 Inlägg
20 oktober 2011
Crille88 skrev:
Fiesta_Racing skrev:
Crille88 skrev:

med rätt väderföhållanden (kraftig medvind) och en ny fiesta så ska du se att den gick få upp i 180.

själklart smile

spacers.se

1 171 Inlägg
20 oktober 2011
Därför att om en mätare är i ändläget litar man inte på att den visar rätt.

Sök