Bmw 320 e36 startar inte efter att tvärdött i "fuktigt väder"

ElTacoNacho
19 oktober 2011 · 486 Inlägg

Tjenare alla här, körde hem idag glatt från skolan i borås, och som alla vet så regnar de alltid i borås. Strax efter att jag kommit in på 27:an kör jag om en lastbil och sammtidigt igenom en vattensamling. bilen tvärdör ca 20m efter och bogsering krävs hem... MEN blir inte klok på vad som hänt? bilen tänder på startgas, men annars död. vad har hänt? :S soppapumpen?

dj_padde
19 oktober 2011 · 1 813 Inlägg

ställ in bilen i varmgarage å låt den stå över natten lr något. säkert fått in fukt i elsystemet. räcker med en droppe vatten lr bara lite vattendimma för att det ska börja krångla.

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
ElTacoNacho
19 oktober 2011 · 486 Inlägg

de jobbiga är att inte har tillgång till de just nu, får väl hoppas på bättre väder.

Alpinabiturbo Kulan
20 oktober 2011 · 1 435 Inlägg

Kolla om du har fått vatten i säkringsboxen eller liknande.

BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
ElTacoNacho
20 oktober 2011 · 486 Inlägg

Alpinabiturbo skrev:
Kolla om du har fått vatten i säkringsboxen eller liknande.

de va lite fuktigt, men inga säkringar som gått vadjag kunde se..

Rquired Allmänt envis
20 oktober 2011 · 12 512 Inlägg

På högersidan i färdriktningen i motorrummet, mot torpedväggen bakom pluspolen, finns en lucka och bakom denna finns en styrbox för motorn på din modell om jag inte minns fel. Det vore kanske en idé att se om det är torrt där inne? Det kan om inget annat komma in fukt där om avrinningen till kupèfiltret är igensatt, skvätte det vatten upp på/över huven?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
zshoe Kokar ris
20 oktober 2011 · 923 Inlägg

du har inte 'sportluftfilter' monterat så det sög upp massa vatten?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
ElTacoNacho
20 oktober 2011 · 486 Inlägg

Rquired skrev:
På högersidan i färdriktningen i motorrummet, mot torpedväggen bakom pluspolen, finns en lucka och bakom denna finns en styrbox för motorn på din modell om jag inte minns fel. Det vore kanske en idé att se om det är torrt där inne? Det kan om inget annat komma in fukt där om avrinningen till kupèfiltret är igensatt, skvätte det vatten upp på/över huven?

skall absolut ta och kolla bägge grejerna imorgon! ja vatten skvätte de bra om över hela bilen när ja körde om lastbilen sad

ElTacoNacho
20 oktober 2011 · 486 Inlägg

cenoxide skrev:
du har inte 'sportluftfilter' monterat så det sög upp massa vatten?

jo tyvärr har ja den skiten på, men även jag  har insett att de e är de löjligaste man kan ha på en sugis.
Min första tanke när bilen stannade var just de, kände på de och lite fuktigt va de ju men kändes inte som om de skulle va tillräckligt för att döda motorn? Sen ska jag väl lägga till att på kvällen försökte jag starta den med startgas, den tände på gasen men dog direkt när den va slut...

Senast redigerat av KJensen (20 oktober 2011)

ElTacoNacho
20 oktober 2011 · 486 Inlägg

Idag morse när jag skulle gå ut och försöka starta den i hopp om att den skulle va "torr" så va motorn konstig. Startmotorn gick men gick väldigt fort, som om motorn va komplös?  Kedjan tror ja inte har gått, inga metallslammer eller liknande, men kom på tanken att jag hört talas om att lyftarna kan "hänga sig" på e36 (m50, m52) ? vad tror ni om just detta?

Rquired Allmänt envis
20 oktober 2011 · 12 512 Inlägg

KJensen skrev:
Idag morse när jag skulle gå ut och försöka starta den i hopp om att den skulle va "torr" så va motorn konstig. Startmotorn gick men gick väldigt fort, som om motorn va komplös?  Kedjan tror ja inte har gått, inga metallslammer eller liknande, men kom på tanken att jag hört talas om att lyftarna kan "hänga sig" på e36 (m50, m52) ? vad tror ni om just detta?

Det fenomenet inträffar om du startar motorn, stänger av direkt eller efter en väldigt kort stund och sedan försöker starta den igen. Har motorn dött under färd och x antal minuters gång kan vi utesluta detta det är jag nästan helt 100% säker på. smile

Dessutom är det sällsynt förekommande på M52tu eller M54, jag vet inte ens om det kan inträffa på äldre M50 eller M52 med enkel vanos?

Senast redigerat av Rquired (20 oktober 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
ElTacoNacho
20 oktober 2011 · 486 Inlägg

Rquired skrev:

KJensen skrev:
Idag morse när jag skulle gå ut och försöka starta den i hopp om att den skulle va "torr" så va motorn konstig. Startmotorn gick men gick väldigt fort, som om motorn va komplös?  Kedjan tror ja inte har gått, inga metallslammer eller liknande, men kom på tanken att jag hört talas om att lyftarna kan "hänga sig" på e36 (m50, m52) ? vad tror ni om just detta?

Det fenomenet inträffar om du startar motorn, stänger av direkt eller efter en väldigt kort stund och sedan försöker starta den igen. Har motorn dött under färd och x antal minuters gång kan vi utesluta detta det är jag nästan helt 100% säker på. smile

Dessutom är det sällsynt förekommande på M52tu eller M54, jag vet inte ens om det kan inträffa på äldre M50 eller M52 med enkel vanos?

De med att den kändes komplös hände just efter att jag försökte få igång den med startgas= starta och stängdes av stortsett direkt.Låter ganska troligt med de då. Men har för mig att jag läste på autopower att man då skulle dra ut säkringen/relät till soppapumpen och något mer och köra start motorn 20 sek x2 så skulle dom sätta sig igen? de jobba för mig då som vill testa detta är att bilen är importerad och allt står på tyska, så vilken säkring är  de då? :S

Rquired Allmänt envis
20 oktober 2011 · 12 512 Inlägg

KJensen skrev:

Rquired skrev:

KJensen skrev:
Idag morse när jag skulle gå ut och försöka starta den i hopp om att den skulle va "torr" så va motorn konstig. Startmotorn gick men gick väldigt fort, som om motorn va komplös?  Kedjan tror ja inte har gått, inga metallslammer eller liknande, men kom på tanken att jag hört talas om att lyftarna kan "hänga sig" på e36 (m50, m52) ? vad tror ni om just detta?

Det fenomenet inträffar om du startar motorn, stänger av direkt eller efter en väldigt kort stund och sedan försöker starta den igen. Har motorn dött under färd och x antal minuters gång kan vi utesluta detta det är jag nästan helt 100% säker på. smile

Dessutom är det sällsynt förekommande på M52tu eller M54, jag vet inte ens om det kan inträffa på äldre M50 eller M52 med enkel vanos?

De med att den kändes komplös hände just efter att jag försökte få igång den med startgas= starta och stängdes av stortsett direkt.Låter ganska troligt med de då. Men har för mig att jag läste på autopower att man då skulle dra ut säkringen/relät till soppapumpen och något mer och köra start motorn 20 sek x2 så skulle dom sätta sig igen? de jobba för mig då som vill testa detta är att bilen är importerad och allt står på tyska, så vilken säkring är  de då? :S

Bränslepump heter "kraftstoffpumpe" eller något liknande på tyska, min kunskap om språket är inte så värst uppdaterad. Skall du ha loss lyftarna får du nog köra mer än två intervall på 20sek var, kom ihåg att inte köra mer än 30sek åt gången för startmotorns skull bara! Men jag är fortfarande mycket osäker på att detta fenomen uppstår på en M50tu överhuvudtaget.

Hör du bränslepumpen överhuvdtaget? Vrider du på tändningen bör denna gå en liten stund och det är ett lågt surrande ljud man brukar kunna uppfatta. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
ElTacoNacho
20 oktober 2011 · 486 Inlägg

Rquired skrev:

KJensen skrev:

Rquired skrev:

Det fenomenet inträffar om du startar motorn, stänger av direkt eller efter en väldigt kort stund och sedan försöker starta den igen. Har motorn dött under färd och x antal minuters gång kan vi utesluta detta det är jag nästan helt 100% säker på. smile

Dessutom är det sällsynt förekommande på M52tu eller M54, jag vet inte ens om det kan inträffa på äldre M50 eller M52 med enkel vanos?

De med att den kändes komplös hände just efter att jag försökte få igång den med startgas= starta och stängdes av stortsett direkt.Låter ganska troligt med de då. Men har för mig att jag läste på autopower att man då skulle dra ut säkringen/relät till soppapumpen och något mer och köra start motorn 20 sek x2 så skulle dom sätta sig igen? de jobba för mig då som vill testa detta är att bilen är importerad och allt står på tyska, så vilken säkring är  de då? :S

Bränslepump heter "kraftstoffpumpe" eller något liknande på tyska, min kunskap om språket är inte så värst uppdaterad. Skall du ha loss lyftarna får du nog köra mer än två intervall på 20sek var, kom ihåg att inte köra mer än 30sek åt gången för startmotorns skull bara! Men jag är fortfarande mycket osäker på att detta fenomen uppstår på en M50tu överhuvudtaget.

Hör du bränslepumpen överhuvdtaget? Vrider du på tändningen bör denna gå en liten stund och det är ett lågt surrande ljud man brukar kunna uppfatta. smile

De ordet ska jag lägga på minnet wink Grejen är att jag aldrig hörde pumpen ens innan den la av, så förbannat tyst ju. Men om jag uppfattat de rätt sitter den på höger sida under baksätet, så man kan slänga ut sätet och öppna något "lock" så ska pumpen sitta precis under? då tycker man ju att den borde höras.

ElTacoNacho
20 oktober 2011 · 486 Inlägg

Här är förresten tråden från autopower där jag fick nys om lyftarna. Förvisso m52, men lyftarna är väl i stort sett samma? http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=244733

JE
20 oktober 2011 · 227 Inlägg

KJensen skrev:
De ordet ska jag lägga på minnet wink Grejen är att jag aldrig hörde pumpen ens innan den la av, så förbannat tyst ju. Men om jag uppfattat de rätt sitter den på höger sida under baksätet, så man kan slänga ut sätet och öppna något "lock" så ska pumpen sitta precis under? då tycker man ju att den borde höras.

Finns en sercive lucka under säter ja, bara 4 vanliga skruvar som håller locket...Bränslepump relät kan vara vara boven...

Dum spiro, spero...
BMW E36 325i "BabyBlåBär" (1991)
Nissan 200sx s13 "Ozunu" (1992)
ElTacoNacho
20 oktober 2011 · 486 Inlägg

JE skrev:

KJensen skrev:
De ordet ska jag lägga på minnet wink Grejen är att jag aldrig hörde pumpen ens innan den la av, så förbannat tyst ju. Men om jag uppfattat de rätt sitter den på höger sida under baksätet, så man kan slänga ut sätet och öppna något "lock" så ska pumpen sitta precis under? då tycker man ju att den borde höras.

Finns en sercive lucka under säter ja, bara 4 vanliga skruvar som håller locket...Bränslepump relät kan vara vara boven...

Känns som om de är relät+ "komplös" som är de troliga. Känns bra med mycket svar!

JE
20 oktober 2011 · 227 Inlägg

KJensen skrev:

JE skrev:

KJensen skrev:
De ordet ska jag lägga på minnet wink Grejen är att jag aldrig hörde pumpen ens innan den la av, så förbannat tyst ju. Men om jag uppfattat de rätt sitter den på höger sida under baksätet, så man kan slänga ut sätet och öppna något "lock" så ska pumpen sitta precis under? då tycker man ju att den borde höras.

Finns en sercive lucka under säter ja, bara 4 vanliga skruvar som håller locket...Bränslepump relät kan vara vara boven...

Känns som om de är relät+ "komplös" som är de troliga. Känns bra med mycket svar!

Kan kanske också vara vevaxelgivarn, sitter ju ganska långt ner i motorutrymmet också...Startar inte med en trasig det har jag fått erfara..! Hoppas du hittar lösningen iaf!

Dum spiro, spero...
Nissan 200sx s13 "Ozunu" (1992)
BMW E36 325i "BabyBlåBär" (1991)
Rquired Allmänt envis
20 oktober 2011 · 12 512 Inlägg

KJensen skrev:
Här är förresten tråden från autopower där jag fick nys om lyftarna. Förvisso m52, men lyftarna är väl i stort sett samma? http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=244733

Pumpen bör mycket riktigt höras bättre om du lyfter baksätet.

Angående AP-tråden, där var spjällhuset problemet och inte lyftarna. Jag är som sagt fortfarande osäker på om det gäller din M50 eller en tidig M52 som endast har enkel Vanos.

Oavsett så är felet mycket ovanligt, om inget annat har min familj kört BMW de senaste 30åren och gjort korta starter för att exempelvis komma åt båten; Utan att någonsin ha råkat ut för detta problem. Visst känns det osannolikt att din bil dör vid färd (Där lyftarna inte kan ha spelat någon roll) och sedan råka ut för överfyllda lyftare inom någon dag? smile

Jag skulle nog leta efter elfel eller en defekt bränslepump i första hand, det känns som ett mycket mer sannolikt fel!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
ElTacoNacho
20 oktober 2011 · 486 Inlägg

I första hand blir de ju att kolla upp pumpen + relä/säkringar, Sen som JE säger så är ju kamaxelgivaren en möjlighet med( stor risk att den blir öst med vatten eftersom den sitter långt ner och jag har ingen "hasplåt" underbilen?) Sen vet jag inte om detta kan hjälpa, men för ca 2 veckorsedan körde jag igenom en översvämmning på ca 10cm som låg gömd i en kurva innan jag skulle in på parkeringen, då blev något blött med. Den började hosta och ville dö och baktände även endel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang