4528
Sök

Vectra 2000-90 underligt startproblem när det blir kallt ute

658 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
Hej
Hoppas nån kan hjälpa mig, detta har jag dragits med nu i 2 år eller 2 vintrar kanske jag skall säga. Jo min vectra 2.0 16v är mysko bara när det blir kallare höst o vintern. När jag skall starta den så 5 gånger av 10 så startar den alltså startmotorn börjar inte snurra föränns efter 3-5 sekunder när jag vrider på nyckeln i startläge alltså en lång fördröjjning därmellan. Och om den startar så går den taskigt o väldigt låg tomgång så den lägger nästan av då får jag pumpa o hålla lite gas på den tills den blir lite varm 5-10 min sen går den. Men om jag bara litar mig på att den startar utan att pumpa på gasen så om den lägger av eller att jag släpper på gasen för snabbt så då är det 5 av 10 gånger det inte händer ett skit. Alltså jag vrider på nyckeln men det klickar bara i relät under huven. har full styrka i batteriet o lampor o allt funkar. Men kan få sitta o vrida på nyckeln kanske 20 tal gånger rätt som det är så drar startmotorn igång igen o jag får hålla mig med med gaspedalen.   OBS! det sjukaste med detta är ju att så här är det aldrig på sommaren då startar den på kick utan nån fördröjning på startläget på nyckeln direkt är det då. Lika när jag fått igång den på vintern o jag åker bara 1 km o lägger av den o testar då startar den direkt inga problem då när den gått lite. vad e detta för sjukt?  jag håller på o bli tokig på detta problem. kan tänka mig det där att jag får pumpa gasen att backventilen e dålig o läger i soppapumpen. Men det här problemet att det inte händer nåt när jag vrider på nyckeln till start oftast......

21 761 Inlägg
23 oktober 2011
Klickar startmotorn någonting innan den börjar snurra igång?

Att mäta ifall det kommer spänning till solenoiden (från tändlås) är nog en bra början, men det låter ju lite skumt att felet bara uppträder vid kallare väderlek. smile

658 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
Har fått tips om den där kontakt modulen bakom tändningslåset dom där kontaktplåtar som skall ta kontakt, hur e det med det då?  Ja det klickar när jag vrider på start. jag var ut inatt o testa då fick jag igång den på en gång och jag stängde av motorn 3 gånger o den starta men på 4 gången så ja då hände inget när jag vrider på nyckeln försökte säkert 10 gånger men bara klickar o starten snurrar inte alls.
Senast redigerat av Fear38 (23 oktober 2011)

Sök