1834
Sök

TOKKENS GARAGE: Projekt Back to Basic, Ljudbygget skall nå nya höjder.

Bygget av min BMW E39 under vintern 2011/2012 Stod klar på elmia 2012. Nu skall BMW´n säljas och göra plats för ett helt nytt projekt. :) Häng med!

Team dBakuten
504 700 Visningar
Projektet avslutat 13 januari 2013
1 523 Inlägg
18 mars 2012
Tokken skrev:
Det står varje år klart och tydligt innan man går in i hallen att det är hög ljudnivå, och hörselproppar
finns gratis att hämta. Kan inte personalen anamma det också?

Det är ju tyvärr svårt att utföra ett jobb som innehåller försäljning, information när man måste ha hörselproppar och skrika för att göra sig hörd.
Sen är det påfrestande för skallen när man utsätts för höga volymer under längre perioder.
Står bakom Lonefox ang. arbetsmiljön

(gäller mässpersonalen inte besökarna!)
Senast redigerat av Noiseprojekt (18 mars 2012)

750 Inlägg
18 mars 2012
Putteliten skrev:
Det är ju bara en gång om året. Sveriges största mässa där man ska få visa upp sina byggen, men man får inte visa hela bygget. Det är ju som att vara ihop med byns snyggaste tjej, men man får inte röra henne. Hur kul är det? Använd öronproppar eller gå helt enkelt inte in i den hallen då.

håller med dig men dock är ju reglerna så och då får man rätta sig efter det tongue

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

Team dBakuten
3 453 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
Noiseprojekt skrev:
Tokken skrev:
Det står varje år klart och tydligt innan man går in i hallen att det är hög ljudnivå, och hörselproppar

Det är ju tyvärr svårt att utföra ett jobb som innehåller försäljning, information när man måste ha hörselproppar och skrika för att göra sig hörd.
Sen är det påfrestande för skallen när man utsätts för höga volymer under längre perioder.

Det handlar ju inte om några längre stunder..

Idag har man satt regeln till 75dB vilket är LÖJLIGT lågt, då besökarna väsnas mer än så.

Med det sagt kan man ju tolka det lite som att stereon skall vara avstängd mer eller mindre, utan
att säga det rakt ut.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

1 523 Inlägg
18 mars 2012
Tokken skrev:
Noiseprojekt skrev:
Tokken skrev:

Idag har man satt regeln till 75dB vilket är LÖJLIGT lågt, då besökarna väsnas mer än så.

Med det sagt kan man ju tolka det lite som att stereon skall vara avstängd mer eller mindre, utan
att säga det rakt ut.

Ja visst är löjligt! 75dB är inget.
skulle man sätta gränsen på 100-110 dB (2-3ggr dubblering av ljudtrycket)
alla vill ju spela, 3-4 bilar á 100dB =~106dB
rätta mig om jag hr fel

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 mars 2012
Tokken skrev:
Noiseprojekt skrev:
Tokken skrev:

att säga det rakt ut.

Kommer du ihåg hur det var förr?
Det gör jag, och då brydde jag mig inte.
Full demo var 30e minut som varade i 5 min....
Det resulterade i konstant fulldemo (pratar 90-talet nu).

Att avsätta 5-10 min varje timme DET kan jag köpa och under den tiden kan folk lätt använda hörselskydd ja.
Dock är 75db lite väl lågt. även om man vill dema en SQ-bil JA.

Men tar man säg 100 bilar och alla spelar uppmätt 85db i bilen så blir det totala sorlet av det hela högre...vilket är påfrestande i längden.

Men jag säger det igen......en avsedd tid varje timme är jag för.
Gäller att förankra det på nägot sätt igen och se till att folk sköter det.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 mars 2012
Putteliten skrev:
Hehe, ett låg/mellanstadie -disco brukar ligga på 100dB UTAN musik!

Dagis och förskolor toppar på 100-110 av barntjut.........och det är en BRUTAL miljö att befinna sig i hela dagar....
Tror du att det klias i huvuden när de försöker fundera ut hur de skall lösa de problemen?
Det går liksom inte på ett vettigt sätt...

Nåja.....nog off-topic......

Robban........riktigt snggt jobbat förresten smile
Kliver förbi o kikar närmare på bilen om jag hinner under lör-sön på Elmia.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
18 mars 2012
Att åka till Elmia för att få höra vad en bilstereo kan prestera, är som att åka till en affär för att se vilken tv som har bäst bild och så är alla tvapparater avstängda...

Elmia vill inte ha ljudbilar så enkelt är det, de behövs inte längre utan de kan lätt fylla hallen med andra bilar. DÄR har vi den stora anledningen till dagens löjligt låga dB-gräns.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Självlärd
3 083 Inlägg
18 mars 2012
ExtraKim skrev:
Att åka till Elmia för att få höra vad en bilstereo kan prestera, är som att åka till en affär för att se vilken tv som har bäst bild och så är alla tvapparater avstängda...

Elmia vill inte ha ljudbilar så enkelt är det, de behövs inte längre utan de kan lätt fylla hallen med andra bilar. DÄR har vi den stora anledningen till dagens löjligt låga dB-gräns.

Synd bara att det är DB-bilarna man vill se

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
Fräst en liten ring. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76370/76370-132872c6d9ab03ab3e3abb04e8618c8b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76370/76370-8d9a17e13557de7c55c668b4b836ac79.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76370/76370-c0169f7d2ff259a9089cda8debd79915.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76370/76370-5d4d8bd1a2e108a6a818f95f86e72bd0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76370/76370-ee8addc21901d3794613c66e67ec9f2e.jpg

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
chippen_nr1 skrev:
snyggt kommer bli sk*t bra det där smile

Tack!

Småpilligt men blir rätt coolt. smile

Bara 7 stycken kvar då. tongue

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

287 Inlägg
18 mars 2012
fasen va coolt! smile sådana detaljer som gör det där lilla extra! smile

695 Inlägg
18 mars 2012
Tokken skrev:
chippen_nr1 skrev:

Tack!

Fast du trycker väl bara på play, så spottar fräsen snart ur sig 7 ringar innan röven hunnit fladdra klart efter en ärtsoppesupé.. Ser bra ut dehära, som vanligt cool

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
18 mars 2012
Volvo142_73a skrev:
ExtraKim skrev:

Synd bara att det är DB-bilarna man vill se

Alla är ju inte där för samma sak dock! smile

Team dBakuten
3 453 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
QuattroMartin skrev:
fasen va coolt! smile sådana detaljer som gör det där lilla extra! smile

smile

Japp visst är det detaljerna som ofta gör det, försöker ändå hålla det ganska cleant.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
nesum skrev:
Tokken skrev:
chippen_nr1 skrev:

Tack!

Fast du trycker väl bara på play, så spottar fräsen snart ur sig 7 ringar innan röven hunnit fladdra klart efter en ärtsoppesupé.. Ser bra ut dehära, som vanligt cool

Njaaaa.. inte direkt. wink

Massa pulande för att kunna fräsa fram lite ringar, tagit tre timmar att fräsa 8 ringar inklusive cad-ritandet.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

695 Inlägg
18 mars 2012
Tokken skrev:
nesum skrev:
Tokken skrev:

Tack!

Massa pulande för att kunna fräsa fram lite ringar, tagit tre timmar att fräsa 8 ringar inklusive cad-ritandet.

Mjoo, har läst cad/cam kurser på gymnasienivå en gång i tiden med allt vad det innebär så nog förstår jag innerst inne att de tar tid. De är väl den svenska avundsjukan till de verktyg du har tillgång till som tar över...Haha... Fast å andra sidan kan en pruttsymfoni efter en ärtsoppesupé hålla på en bra stund big_smile ... I vilket fall som helst ser de jävligt bra ut, fast jag fick en idé, försent nu när dörrsidan redan är flockad, men om man försänkte elementent ner i plexiglaset som i sin tur försänktes ner i dörrsidan så tror jag de hade sett liiiiiiiiiite mindre påklistrat ut?! Missförstå mig rätt här nu då jag tycker din lösning ser nog så brutal ut.... Du och Mr.evil har fantasi utöver de vanliga måste jag säga... BTW, och aningen off-topic, men vart tog Metallica bubblan vägen? kan hända detta nämnts tidigare, men jag kan inte minnas mig ha läst de....big_smile

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

Team dBakuten
3 453 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
nesum skrev:
Tokken skrev:
nesum skrev:

Mjoo, har läst cad/cam kurser på gymnasienivå en gång i tiden med allt vad det innebär så nog förstår jag innerst inne att de tar tid. De är väl den svenska avundsjukan till de verktyg du har tillgång till som tar över...Haha... Fast å andra sidan kan en pruttsymfoni efter en ärtsoppesupé hålla på en bra stund big_smile ... I vilket fall som helst ser de jävligt bra ut, fast jag fick en idé, försent nu när dörrsidan redan är flockad, men om man försänkte elementent ner i plexiglaset som i sin tur försänktes ner i dörrsidan så tror jag de hade sett liiiiiiiiiite mindre påklistrat ut?! Missförstå mig rätt här nu då jag tycker din lösning ser nog så brutal ut.... Du och Mr.evil har fantasi utöver de vanliga måste jag säga... BTW, och aningen off-topic, men vart tog Metallica bubblan vägen? kan hända detta nämnts tidigare, men jag kan inte minnas mig ha läst de....big_smile

Bubblan är såld.. Men vet vart den är någonstans. smile

Hade jag sänkt ner allt i dörrsidan hade ljuset blivit kraftigt lidande, men det ser bra ut även om dom sticker ut en bit.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
En liten movie också.. smile

dBAkuten
TEAM dBAkuten