Lonefox skrev:
ExtraKim skrev:
Vilken GATLEGAL bil kan göra 150dB+ utan att det låter på utsidan?
Sant...men jag personligen finner det bara fjantigt då det rör sig om en kompromiss då man inte LYSSNAR i de nivåerna men ändå vll använda bilen. Nej.....löp då linan fullt ut i en annan bil.
ExtraKim skrev:
Sen vet jag inte om Ex-bilarna är så mycket bilar längre, menar elstyrning är inget man direkt använder sig av i hastigheter över gångfart.
Baslådor..erhm på vippen till tryckkammare på hjul

Fast eh jasså? Elservo är väl mer eller mindre standard i dagens bilar och de kör man fortare än gånhastighet....eller hur? Pratar om drive by wire nu vilket har sensorer i ratten som talar om rattutslag och sköter elmotorn utefter det... Om inte det är elstyrning så vet jag inte vad det är

Nu är det väldigt Off topic, hoppas Tokken står ut med det.
Fjantigt? Det är väl ändå en STOR skillnad på en bil som kan göra 150dB+ vid djupa frekvenser, som dessutom är gatlegal och en midbas one note wonder på 5ton. Klart det är en kompromiss, men å andra sidan vem behöver kunna spela musik i 170dB ?
Kompromissen gör det dessutom svårare, Berntsson har ju bevisat att det går att spela 165dB i snitt med två billiga 15"are i en Extreme bil, att göra det i en OEM bil är något helt annat och ska du dessutom göra det vid lite lägre frekvenser än 65-70Hz ja då vill det till rätt mycket för att bilen inte bokstavligen skall gå i bitar.
Faktumet att man kan sätta sig i en normal stol, vrida på nyckeln och köra iväg väger betydligt tyngre än att öka 10-15dB genom att lasta in tio gånger så mycket effekt och vikt.
Med det sagt så skulle jag personligen tycka att det vore ett dåligt resultat att få ut de siffrorna som jag får ut i min bil, om den vore uppbyggd som en riktig extremebil. Där med INTE sagt att Berntssons 165dB i Bassrace är dåligt!
Jag skulle vilja se dig köra R4:an snabbare än gångfart, efter det så kan vi prata om det är samma sak som elservo/drive by wire.