6336
Sök

Tips på små, billiga 4-taktsmotorer

1 217 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
Tja, en polare behöver en liten 4-taktsmotor till sitt hemmabygge.

Den bör helst inte väga mer än 50kg komplett och ligga på minimum 25hästar, dessutom ska den vara lågvarvig (där gick de flesta mc-motorer bort:( ) och billig.

Den ska användas i skogen för att driva en typ långbyggd trehjuling med Volvobakaxel som används för transport av skjutet vilt och fällda och kvistade trädstammar.

Är det någon som har några tips?

Han nuvarande 125cc 2-takt håller inte måttet nämligen

Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 oktober 2011
Att hitta en motor med dom kraven kan bli svårt. Det första jag kom att tänka på är en motor från en snöslunga/åkgräsklippare, dock brukar dessa ligga kring 7-13hp i vanliga fall.

Tex en Saab V4 motor är liten och fin, men väger mer än 50kg.
En gammal fyrtakts crossmotor är väl det enda som kommer i närheten, men fortfarande svårt att kombinera ett billigt pris, vikt och effekt.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 217 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
Tackar smile

Jag har börjat fundera på en motor ifrån en snöskoter, är dock lite osäker på vikten men jag hittade en 440cc 4-taktare på blocket som inte såg allt för stor ut, dock så är den 85mil bort så den får avstås tyvärr.

Crossmotorer har han/vi redan kikat på men som du skriver, det är svårt att hitta något vettigt till ett bra pris (budgeten är väll max 5 loppor ungefär).

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
27 oktober 2011
Ksj skrev:
Tackar smile

Jag har börjat fundera på en motor ifrån en snöskoter, är dock lite osäker på vikten men jag hittade en 440cc 4-taktare på blocket som inte såg allt för stor ut, dock så är den 85mil bort så den får avstås tyvärr.

Crossmotorer har han/vi redan kikat på men som du skriver, det är svårt att hitta något vettigt till ett bra pris (budgeten är väll max 5 loppor ungefär).

440cc fyrtakt från snöskoter!? Vilken skoter kommer den från då? Mej veterligen finns 440 bara som tvåtakt i skotrar...   Däremot kanske en 440cc fläktkyld 2cylindrig 2-taktsmotor från en gammal skoter skulle kunna funka...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

1 217 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
TobbeE_87 skrev:
Ksj skrev:
Tackar smile

440cc fyrtakt från snöskoter!? Vilken skoter kommer den från då? Mej veterligen finns 440 bara som tvåtakt i skotrar...   Däremot kanske en 440cc fläktkyld 2cylindrig 2-taktsmotor från en gammal skoter skulle kunna funka...

Det va någon klump 1996, orkar inte leta upp annonsen igen.

Men jag kan mycket väl ha läst fel och lurat mig på om det var 2 eller 4-takt, oavsett så var den inte intressant pga avståndet

Nja, tvåtakt är inget vidare pga avsaknaden av bottenstyrkan, dom lever ju på varv dom där tyvärr.

Vätskekylt är också en fördel, då kan man peta ihop motorn med t ex ett billigt volvokyl (eller något litet från typ micra) och en elfläkt eller två beroende på hur hårt den behöver arbeta för att göra det som krävs.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 oktober 2011
Ksj skrev:
Tackar smile

En 440 fyrtakt skotermotor? Lät lite udda, visst var det några som testade med fyrtakt i skotrar för bra många år sedan..men ändå?

Med den budgeten blir det ännu svårare, motorer har gått upp i priset överlag så som jag märkt det. Bara att hitta en 250-500cc fläktkyld 2-takt för under 7000kr är svårt.. I bra skick och såpass modern så det fortfarande finns reservdelar att köpa vid behov.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
27 oktober 2011
Ksj skrev:
TobbeE_87 skrev:
Ksj skrev:
Tackar smile

Det va någon klump 1996, orkar inte leta upp annonsen igen.

Men jag kan mycket väl ha läst fel och lurat mig på om det var 2 eller 4-takt, oavsett så var den inte intressant pga avståndet

Nja, tvåtakt är inget vidare pga avsaknaden av bottenstyrkan, dom lever ju på varv dom där tyvärr.

Vätskekylt är också en fördel, då kan man peta ihop motorn med t ex ett billigt volvokyl (eller något litet från typ micra) och en elfläkt eller två beroende på hur hårt den behöver arbeta för att göra det som krävs.

Jo, visst lever 2-taktare lite på varv, men tror ändå de skulle funka fint me en sån motor, så länge den är fläktkyld. Om du kollar på typ järnhästen å dylikt som är byggda för å dra ut djur å ved ur skogen så har dom oftast en väldigt liten fyrtaktsmotor, liknande de som sitter i gräsklippare... Å så pass orkeslös är inte en gammalskotermotor så dom inte orkar med det. Du kan absolut inte jämföra mot den 125cc 2-taktare som han har nu.

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 oktober 2011
En motor från en fyrhjuling kanske kan vara ett alternativ? Tex en 250cc 4-takt motor från en 80-tals Suzuki quadrunner eller den lite nyare med 280cc motorn.

Nu vet jag inte hur ni byggt upp hela fordonet och huruvida det hade varit simpelt att ta hela drivlinan från en sådan och kombinera med Volvoaxeln. Då har ni en fin halvautomatisk v-låda med hög och låg växel.

Problemet blir väl åter igen priset..har ingen koll på priserna men skulle inte förvåna mig om det handlar om minst 10k för bara motorn.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (27 oktober 2011)

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
27 oktober 2011
Fiddy 250cc motor..
Dom brukar ligga runt 20 + minus noll 25 hk.

C H E V R O L E T <3

1 067 Inlägg
27 oktober 2011
Hitta en begagnad Vimek miniskotare?

http://bertiljonssons.af.sodhaak.se/cmedia.php?image=/produkter/620-spec.jpg

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 oktober 2011
http://www.greatplainsas.com/rebuild.jpeg

länka till blocket är förkastligt då länken dör inom kort, men sök liteo ch du finner från någon tusenlapp.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 067 Inlägg
27 oktober 2011
Få tag i nån såndär mini mini buss från daihatsu?   De är väl på 1½ liter med 3 cylindrar.

1 217 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
Tack för tipsen smile  Ska kolla blocket mm senare ikväll när jag har mer tid

Sök